Jag - korkad

M

marija

Var inte ute efter en inhyrning men har svårt att säga ifrån.
Gjorde upp ett pris 1100,00i månaden då jag räknat med att inhyrningen skulle äta för ca 22,50/dag, summa 675kr/månaden och 180kr för spånet, vilket skulle innebära 245 som skulle täcka boxkostnad o lite arbete som av/på med täcke och benskydd....
Redan här var jag ju för billig men som sagt jag är väl snäll så jag är dum:crazy:
Har nu räknat på vad inhyrningen kostar i mat:eek: hökk på att få en chock.......
Den ska ha
18 kg Hösilage !!!!!!!!! (1,50kr/kg
3 kg korn 1kr/kg
2,5 kg lusern 4kr/kg
0,5 kg betfor 3 kr/kg
mineraler (ej räknat ut)
i priset ingår 1 spånbal/veckan (á 45kr)

Inhyrningen äter för nästan 30kr/ dag * 30 dagar = 900kr samt spånet då är vi uppe i 1080kr

Man kan väl säga att jag betalar för inhyrningen i stället för att få betalt, men inte trodde jag väl att den skulle äta lika mkt som mina 3 ponnyer gör ihop (nästan)

Vill samtidigt inte bli osams med inhyrningen, i kontraktet har jag min dumbom skrivit att maten ovan ingår men i mer "normala" mängder.
Vet inte var hästen gör av med all mat?? mer än att det alltid finns hösilage kvar som den trampar runt i och som ägaren då slänger på gödselstacken.
men jag får väl skylla mig själv:crazy:
marija
 
Sv: Jag - korkad

Antingen tar man i ordentligt på grundhyran, eller så sätter man ett maxtak på fodret och tar betalt för ev extra foder, eller så tar man betalt för allt foder separat.

Själv gör jag som du... :smirk: Min inhyrning äter också som en häst ( :D ) så den går jag inte många kronor vinst på. Men trevligt sällskap får vi i alla fall :love:

Om du vill ändra hyran så är det väl "bara" att säga upp henne i så god tid som uppsägningstiden är enligt kontraktet, och sedan - om hon vill - teckna ett nytt avtal med det nya priset.

Om hästen får mer foder än den äter upp, så att det slängs på dyngstacken, då skulle jag nog kräva att hon minskade i foderstaten.
 
Sv: Jag - korkad

Men om man räknar bort det i hösilaget som inte är torrsubstans, dvs vattnet, så är det inga enorma mängder till t ex en stor-häst. :)

Min lilla storhäst (1,55 mkh) äter ca 11 kg hö + ca 2-3 kg halm på vintern och det är alldeles lagom till honom. Han är jättefin i hullet och inte ett dugg fet. Fick t om ge lite lucern nu i vinter för att det inte fanns tillräckligt med protein i höet.

Hade jag fodrat med hösilage så hade jag förmodligen fått ge mer än 11 kg eftersom mycket av det faktiskt bara är vatten.

Jag förstår att du är lite "chockad" och inser att du gör förlust på det här men 18 kg tycker jag inte är något konstigt. Bara synd att du inte tog reda på från början hur mycket mat hästen får. Innan du satte priset alltså.

Du har kontrakt säger du men kontrakt omförhandlar man väl? En gång om året eller? Prata med hästägaren och säg att du gorde ett misstag. Räkna ut på öret vad hästen i själva verket kostar och redovisa det för hästägaren. Säg att du måste höja hyran när det nu är dags?
 
Sv: Jag - korkad

Jag hade lagt fram kalkylen för hyresgästen och visat på det ohållbara för din del, för att hon ska förstå anledningen till alt en hyreshöjning eller en uppsägning.

Inte ska du gå och i princip BETALA för din hyresgäst, plus att jobba gratis! Missen var väl att vara för snäll från början... jag känner mycket väl igen mig i det:crazy:
 
Sv: Jag - korkad

Har gjort ungefär lika dant med min inhyrning, det jag är mest irriterad över är att de tar så mycket hö och att hästen inte äter upp det och de slänger ut flera kilo varje dag. Jag har sagt till henne att vi inte kan få tag på mer hö när detta är slut men ändå så tar hon lika mycket och slänger ut allt som fanns kvar vid mockning.

Vad gör man???
Börjar bli väldigt irriterad.
 
Sv: Jag - korkad

Var gör ni av all gödsel/hö?

Säg till inhysningarna att de får hjälpa till o betala för att bli av med gödselstacken, för att den är för stor o måste flyttas!!

Det är inte billigt vad jag vet!:angel:
 
Sv: Jag - korkad

Jag börjar ju nu förstå varför de flyttat från 2 stall inom loppet av 1 år, förra stallet sa inhyrningen att det blev dyrare och dyrare även fast de bestämt ett pris från början:crazy: jo jag kan ju förstå det när h*n äter så mkt, eller rättare sagt hon fodrar så mkt.

Angående hösilaget vi har så kan man säga att det är hö, det är väldigt hög TS i det. När folk ser det tror de inte att det är hösilage för att det är så torrt, så 18 kg av det är mkt.

Gödseln tar vi hand om själva då vi har en mindre gård med gärden där vi sprider ut och plöjer ner gödseln, annars var idéen bra;)

Nä jag får väl som nån sa sätta mig ner och visa hur jag trodde han skulle äta/kosta och sen visa hur det verkligen är och se hur inhyrningen ställer sig till det, bättre kanske med en hyra där box och X antal kg hösilage ingår och sedan att hon får köpa till allt foder till hästen som hon vill ge.
marija
 
Sv: Jag - korkad

Säg upp kontraktet med inackorderingen.
Vill h*n stanna kvar kan ni göra upp ett nytt kontrakt där du klart anger vad som ingår (och räkna noga på vad det kostar dej innan du säger priset!)

Immer
 
Sv: Jag - korkad

Du måste väl kunna säga upp kontraktet du har? Det brukar ju vara så att man har en månads uppsägning från vardera part. Jag har gjort som så att mina inackorderingarna betalar ett fast pris för stallhyra och sen tar jag betalt per kg foder som hästarna ska ha. Torven köper vi in gemensamt för att få ner priset men varje inackordering betalar sin torv de själva beställt direkt då fakturan kommer. Det blir rättvist mellan inackorderingarna då de betalar för det de tar åt sin häst och ingen står och ger sin häst en massa extra som bara hamnar på dyngstacken. Det är ju ohållbart att du ska betala för att ha en inackordering. Det kommer troligtvis bara ge dig en massa sömnlösa nätter och att du går och irriterar dig så fort du ser dem tömma skottkärran med en massa hösilage på dyngstacken.
 
Sv: Jag - korkad

Hej,
Jag kommer att ta ett pris för kallhyra. Dvs. bara för boxen. Sedan får man betala för foder, torv etc. vid sidan av.
På så sätt slipper man sådana "slösa".
Jag hade definitivt omförhandlat kontraktet om jag vore du, precis som många redan sagt. Lycka till.
//Jezz
 
Sv: Jag - korkad

Om inhyrningen är men vettig människa så borde den förstå det orimliga i denna felräknade kalkyl och vara beredd att betala mer, annars är det faktiskt ingen jag skulle vilja ha i stallet ändå.

Säga upp de gamla kontraktet med den uppsägningstid du har och att efter uppsägningsidens utgång så är det nya priser, mitt tips är en fast hyra där din service ingår (glöm inte räkna in tex vad gödselhantering kostar också), därefter betalar den inackorderade efter vad hästen förbrukar i mat och spån.
 
Sv: Jag - korkad

Jag kommer åt problemen genom att det är jag som mockar och fodrar dvs helinack m full skötsel. Har dåliga erfarenheter av kallhyra och när folk själva mockar eller fodrar, det blir helt omöjligt att göra kalkyler, inköp etc eftersom folk i allmänhet slarvar!

Det är mycket möjligt att man hade gjort likadant själv, om man hade varit inhyrd, jag vet inte. Jag sköter foderstaterna i princip helt och hållet, kommer med ett förslag och sen om de vill ändra på något så försöker vi komma fram till en lämplig foderstat tillsammans. Jag kör som den gamla skolan; tittar på hästarnas hull, hårrem och energi. Det handlar inte om att snåla utan om att hitta vettiga foderstater och ha vettiga rutiner kring detta.
 
Sv: Jag - korkad

Hej,
Jag kommer att ta ett pris för kallhyra. Dvs. bara för boxen. Sedan får man betala för foder, torv etc. vid sidan av.
På så sätt slipper man sådana "slösa".
Jag hade definitivt omförhandlat kontraktet om jag vore du, precis som många redan sagt. Lycka till.
//Jezz

Vi har också kallhyra dvs mat ingår inte i boxhyran. På så sätt kan varje hästägare själva göra sin foderstat. Det blir också svårt annars med oilka hästar som äter olika mycket. Vi har också skrivit in i kontraktet att prislistan kan ändras, det kan tex vara ändrade inköpspriser.
 
Sv: Jag - korkad

Räkna fram en kostnadskalkyl som verkligen tar hänsyn till vad inhysningen defacto kostar. Presentera denna kalkyl för ägaren till inhysningen och säg att du vill omförhandla kontraktet. Vill hon inte omförhandla så säg upp kontraktet.

Hos mig är grundpriset alltid 1500:-
Då ingår: Box, in/utsläpp, mockning alla dagar inkl strö och fodring.
Tillgång till uppvärmd sadelkammare. (Och till hösten även tillgång till ridbana) Hyfsade hagar vintertid och bra hagar sommartid. Jag ser till att det alltid finns vatten i hagarna, även vintertid.

Det som tillkommer utöver grundpriset är:
Den faktiska foderkostnaden.
Täckesservice
Eventuell vård utöver daglig visitation.
Motion och annat som uppkommer utöver den vanliga dagliga hanteringen.

Sen tillkommer lite avtalstekniska detaljer så som minst en arbetshelg vår/höst. Kan bytas mot hjälp vid höbärgning.
 
Sv: Jag - korkad

Vill tacka för alla bra tips, det svåra nu för mig blir att "våga" presentera kostnadskalkylen för inhyrningen, då jag är feg och inte har lust att stöta mig med henne....:crazy:

Ju mer jag tänker på det är det orimligt att för 1100kr få:
*All mat jag räknat upp
* In och utsläpp
* täckesbyte
* av med benlindor, på med ben skydd till hagen
* sandbana med perfekt underlag
* hindermaterial
* lånar min dressyrsadel
* box 3*4
* alltid vatten i hagen
* 4 fodringar/dag
* Uppvärmd sadelkammare
* duschspilta

mvh Marija
 
Sv: Jag - korkad

Står du för allt det för 1100 kr i månaden????

Ja, då är du nog korkad...

Du får säga så här till inackorderingen:
"Jag är ledsen, men jag räknade fel. Jag ska räkna ut hur mycket det verkligen kostar och så gör vi ett nytt kontrakt när uppsägningstiden för detta kontrakt har gått ut."

För all den servicen inklusive de mängderna mat borde du hamna på minst 2500.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag - korkad

Vill tacka för alla bra tips, det svåra nu för mig blir att "våga" presentera kostnadskalkylen för inhyrningen, då jag är feg och inte har lust att stöta mig med henne....:crazy:

Ju mer jag tänker på det är det orimligt att för 1100kr få:
*All mat jag räknat upp
* In och utsläpp
* täckesbyte
* av med benlindor, på med ben skydd till hagen
* sandbana med perfekt underlag
* hindermaterial
* lånar min dressyrsadel
* box 3*4
* alltid vatten i hagen
* 4 fodringar/dag
* Uppvärmd sadelkammare
* duschspilta

mvh Marija

:eek: :eek: :eek: Kommer genast.
 
Sv: Jag - korkad

Tycker att du ska säga upp nuvarande avtal. Förklara orimligheten i det hela och vill hon då flytta så är det ju upp till henne. Det är ju för grymt att du ska gå back. Det där med kontraktsskrivning är en hel vetenskap och jag gjorde många utkast innan jag blev nöjd. :)

Några tips:
Skriv in om t.e.x höjning av kostnad för foder, spån, tjänster o.dyl. Jag gör så att jag förannonserar ev. höjningar 4 mån innan på så vis kan dom välja att flytta, detta står i kontraktet så det inte blir något surr. Har även 3 mån. uppsägningstid för hyresgästen. På så vis slipper man risken att stå med en tom box under en period om man får en hyresgäst som stannar ett tag och sedan hittar något billigare och marknaden är mättad förtillfället. Själv har jag 9 mån. uppsägning om det inte är så att hyresgästen missköter sig på något vis. Om jag behöver boxen själv så kan det ju vara bökigt för hyresgästen att hitta något likvärdigt inom en mån. Och att man noga spec. upp vad som ingår och vilka rättigheter resp. skyldigheter berörda parter har gentemot varandra. Har haft mycket nytta av detta kan jag säga. :) Även om det kändes overkligt att ha skrivit ett kontrakt på flera sidor, men det gäller att täcka upp så mycket man kan.

En sak som jag tror att man ofta glömmer och som jag själv blev påmind om är lagen om kvarstad.
Att man har skrivit in i kontraktet vad som gäller om hyresgästen totalt struntar i att betala hyra, lämnar sin häst och går upp i rök. Känner några som drabbats av det. Har man då det inskrivet så är man ju skyddad från ekonomisk förlust. Då har man lagen på sin sida för att avyttra den berörda hästen genom auktion och på så vis täcka sina kostnader. Finns ett regelverk om hur ett korrekt förfarande ska gå till i ett sådant fall.

Hoppas att det går bra för dig! /Kicki :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp