Jag - korkad

Sv: Jag - korkad

Vill tacka för alla bra tips, det svåra nu för mig blir att "våga" presentera kostnadskalkylen för inhyrningen, då jag är feg och inte har lust att stöta mig med henne....:crazy:

Hmmm....jag är lessen men den hårda sanningen är nog att om du överhuvudtaget ska ha några inhyrningar så måste du vara beredd på att våga dig in i diskussioner och att vara bestämd med hur du vill ha det för annars är jag rädd för att du kommer att bli både överkörd och uppäten levande :crazy: :)
 
Sv: Jag - korkad

Det är ju just det Ashira att egentligen vill jag ju inte ha nån inhyrning, men hade en box ledig och ja nu är vi där igen jag kunde inte ens säga att jag inte ville ha nån inhyrd.:o
Men det blir den sista... när denna försvinner är det nog enklare att köpa en häst till så jag slipper förfrågningar:rofl: :crazy:
Mesproppen marija
Ps frågar du min dotter får du nog veta att jag egentligen kan säga ifrån.ds
 
Sv: Jag - korkad

Usch, jag tycker faktiskt lite synd om dig :)

Jag förstår precis hur jobbigt det är! Jag har själv problem ibland med att säga det jag egentligen tycker och har nog ibland gått med på saker jag egentligen inte vill. Och lika förbaskad blir jag på mig själv varenda gång det händer :D

Men du måste ju försöka tag i detta. Säg något i stil med "du jag är rädd för att jag har gjort ett litet misstag när jag satte hyran. Jag hade inte räknat med att din häst ska ha så mycket mat och nu täcker inte hyran mina kostnader" Visa henne/honom sedan din kalkyl (som du såklart noga har fixat i förväg) och säg att du måste justera hyran.

Säg att du är jätteledsen och försök vara vänlig hela tiden även om hon/han blir arg.

Om du inte kommer någon vart så är du ju tvungen att säga upp platsen. (Eller så gör hon/han det själv :p )
 
Sv: Jag - korkad

Var inte ute efter en inhyrning men har svårt att säga ifrån.
Gjorde upp ett pris 1100,00i månaden då jag räknat med att inhyrningen skulle äta för ca 22,50/dag, summa 675kr/månaden och 180kr för spånet, vilket skulle innebära 245 som skulle täcka boxkostnad o lite arbete som av/på med täcke och benskydd....
Redan här var jag ju för billig men som sagt jag är väl snäll så jag är dum:crazy:
Har nu räknat på vad inhyrningen kostar i mat:eek: hökk på att få en chock.......
Den ska ha
18 kg Hösilage !!!!!!!!! (1,50kr/kg
3 kg korn 1kr/kg
2,5 kg lusern 4kr/kg
0,5 kg betfor 3 kr/kg
mineraler (ej räknat ut)
i priset ingår 1 spånbal/veckan (á 45kr)

Inhyrningen äter för nästan 30kr/ dag * 30 dagar = 900kr samt spånet då är vi uppe i 1080kr

Man kan väl säga att jag betalar för inhyrningen i stället för att få betalt, men inte trodde jag väl att den skulle äta lika mkt som mina 3 ponnyer gör ihop (nästan)

Vill samtidigt inte bli osams med inhyrningen, i kontraktet har jag min dumbom skrivit att maten ovan ingår men i mer "normala" mängder.
Vet inte var hästen gör av med all mat?? mer än att det alltid finns hösilage kvar som den trampar runt i och som ägaren då slänger på gödselstacken.
men jag får väl skylla mig själv:crazy:
marija

Som jag har förstått av inlägget så har du skrivit upp en summa foder osv, detta ska hästägaren följa, du ska inte ge mer åt hästen än vad som står i kontraktet.
Du måste säga som det är om du inte ska behöva försörja andra med deras hästar, det har jag själv fått göra & man blir utnyttjad om man inte säger ifrån eftersom de flesta inte har bättre samvete & moral än så.
 
Sv: Jag - korkad

Var gör ni av all gödsel/hö?

Säg till inhysningarna att de får hjälpa till o betala för att bli av med gödselstacken, för att den är för stor o måste flyttas!!

Det är inte billigt vad jag vet!:angel:

Jag kommer att skaffa kompostmask till min gösdelstack. Har hört att det minskar ner mängden bra+ att det är ingen nackdel om man ska plöja ner det i åkrar utan tvärtom.
Någon som har erfarenhet av maskarna?
 
Sv: Jag - korkad

Knapplån

Om hästägare vill ha hästen på fri tillgång på hö/hösilage inne går det faktiskt att ordna utan att behöva slänga hälften...
Jag har alltid gjort så på mina unghästar som inte riktigt har ro att låta höet ligga snällt i ena änden av boxen (utan drar runt det) att de får hönät som är FULLPROPPAT (det finns stora hönät som tar 15-20 kg hösilage (ts på 76% minst)) och visst lite pyssel med att hänga upp det så högt att de inte kan trassla in sej men när man har rutinen inne funkar de kanon !!! Fördelen är dessutom att du varje dygn kan se hur mkt hästen faktiskt ätit... Om jag väger hönätet innan jag hängt upp det och när jag tar ner det.
Alternativt att bara ha hönät ett par dar just för att se hur mkt hästen äter och sen säga att allt annat än de kg får inte läggas in !
 
Sv: Jag - korkad

Jag betalar 2000 per box och då ingår.. ingenting... Jag sköter hela stallet själv. Det tycker jag är hutlöst dyrt i en liten liten by i norr.
Men ditt var sanslöst billigt. Jag tycker nog att du kan höja nån hundralapp utan att ha dåligt samvete.
 
Sv: Jag - korkad

Betalar 2000 kr då ingår in/utsläpp varje dag, täckesbyten så många som det behövs varje dag, 4 fodringar varje dag, havre/korn, betfor, mineraler och hösilage ingår, det som vi inhyrda gör själva är mockar sin/box varje dag och så sköter vi om alla in/ut, fodringar & täckesbyten var 5-6 helg. helt toppen tycker jag:banana:
 
Sv: Jag - korkad

Har ni någon övre gräns på hur mkt mat ni får ta eller är det fritt i hyran på 2000,00
marija
 
Sv: Jag - korkad

När jag började med inhyrningar så sa jag inte hur mycket spån o hö man kunde ta , utan räknade med att folk skulle ta normalt mycket enligt mina mått. Det visade sig då att någon tog en spånbal varannan dag , mockade ut jättemycket rent spån, någon tog 20 kg hö per dag osv. Då sa jag ifrån om hur mycket exakt som ingick, x kg hö, x antal spånbalar. Min erfarenhet säger mig att det finns människor som inte kan få nog av det som är gratis, och som hela tiden försöker med att tänja gränserna och få lite till.
Din inackordering inser nog om hon har haft häst tidigare, att det hon kräver inte är rimligt, men går det så går det.
 
Sv: Jag - korkad

Nu har jag inte läst hela tråden... men i det stall jag är inackordering på betalar vi en fast kallhyra för utsläpp och morgonfodring. Sedan beställer vi spån ihop balvis... och var o en betalar för det antal kg som ens häst äter- man skriver upp hur många kg man ger och väger sedan upp det.... då blir det rättvist för alla.
 
Sv: Jag - korkad

Har ni någon övre gräns på hur mkt mat ni får ta eller är det fritt i hyran på 2000,00
marija

Ett stall jag var intresserad av tidigare där ingick 10 kg hösilage i hyran och om man ville ha mer så fick man i så fall köpa till det.
 
Sv: Jag - korkad

kl

Om du inte vill stöta dig med henne får du väl säg att du ska skaffa en häst till o behöver boxen? Du kan ju säg att din dotter vill ha en ponny... eller din man en westernhäst. Du behöver ju inte köpa en häst till för det, räcker med att vara fodervärd.
 
Sv: Jag - korkad

Det verkar vara lite att ta i, att skaffa sig en häst till bara för att man är konflikträdd.
 
Sv: Jag - korkad

Nu vet jag inte var i landet du befinner dig, men 1100 verkar billigt med den servicen. Du ska inte förlora på att ha en häst inhyrd! Jag betalar 1400 och då ingår fritt med strö, hösilage, betfor, havre och mineraler och att stallägaren morgonfodrar och släpper ut + kvällsfodrar. I utbyte mot de tjänsterna så mockar vi i stallet till stallägarens häst och har hand om insläppet.
 
Sv: Jag - korkad

Om du nu inte riktigt vågar prata med människan, kan du inte ta och prata med någon du vet är duktig på att diskutera och som alltid är trevlig och be denne vara med när du pratar med inhyrlingen.

Du ska ju verkligen inte gå back på det!

Jag betalar 1500kr och då ingår 10kg hö, mineraler, utsläpp alla dagar och insläpp 4 dagar, täckesbyte och morgonfodring inne, hö ute i hagen morgon, middag, och kvällsmat. Paddock och betalning till en ridslinga.

Strö, mer hö, ev krafftfoder etc ingår inte... Krångliga täcken, tex med hals, lindor, skydd, myggmedel etc ingår inte heller.
 
Sv: Jag - korkad

Vill tacka för alla bra tips, det svåra nu för mig blir att "våga" presentera kostnadskalkylen för inhyrningen, då jag är feg och inte har lust att stöta mig med henne....:crazy:

Ju mer jag tänker på det är det orimligt att för 1100kr få:
*All mat jag räknat upp
* In och utsläpp
* täckesbyte
* av med benlindor, på med ben skydd till hagen
* sandbana med perfekt underlag
* hindermaterial
* lånar min dressyrsadel
* box 3*4
* alltid vatten i hagen
* 4 fodringar/dag
* Uppvärmd sadelkammare
* duschspilta

mvh Marija

:eek: :eek: :eek: Ee har du några platser kvar ??! :angel:
 
Sv: Jag - korkad

TS, det bästa är att du pratar lugnt och sansat med din inackordering, talar om dina uträkningar, både före och efter du kommit fram till att denne betalar för lite, så att säga.

En normalt vettig sansad person kan säkert diskutera detta på ett vuxet vis, lättaste är ju att säga upp nuvarande kontrakt, och sedan har din hyresgäst valet att antingen byta stall eller gå med på dina krav.
Du har rätten på din sida för om det nu var så att du skrivit i kontraktet vad för mängd foder som ingick och detta inte följs så är det ju kontraktsbrott.
Som sagt verkar det som om din hyresgäst utnyttjar dig lite eller har svårt att räkna ut foderstater?

Men tala med personen först och främst i lugn och ro och förklara vänligt men bestämt.

Lycka till :)
 
Sv: Jag - korkad

Om jag förstår allt rätt så får du ungefär 20 kr i "vinst" i månaden. En viktig del du inte har räknat med är värdeminskning. Eftersom alla saker förbrukas av en till person så slits de snabbare=kortare livslängd=du måste köpa nya saker efter en tid. Det kan vara hindermaterial som går sönder när personen använder detta, eller en vattenkopp som måste fixas, sandbanan ska hållas i skick, en grep går sönder, inredningen slits m.m m.m m.m

Sen tillkommer kostnader för vatten och el som personen förbrukar på "egen hand" dvs. som du inte har nytta av (du är i stallet samtidigt exempelvis)

De där extra ca 20 kronorna räcker inte långt. Redovisa dina kostnader för din hyresgäst och höj hyran alt. uppsägning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp