Jag - korkad

Sv: Jag - korkad

Sen är det ju helt orimligt att du ska få 20kr/månad för de tjänster du erbjuder såsom täckesbyten, fodringar etc.
 
Sv: Jag - korkad

Oj, vad billigt :eek:
Min häst är också enda inhyrning i ett stall där stallägaren har sina tre ponnyer, och hon äter nog också lika mycket som de andra tre ihop :D.
Betalar 750 för kallhyra inkl halm (som finns i överflöd på gården, så den är ingen extra kostnad för dem) och då ingår ingen service - vi delar på allt jobb, vilket iofs funkar mycket bra. Kraftfoder, lucern och mineraler köper jag själv till min häst...hö köper de in på hösten och jag betalar min exakta förbrukning varje månad ihop med stallhyran. Finns varken ridhus, spolspilta eller uppvärmd sadelkammare...det som finns är en liten sandridbana + hindermaterial. Min månadskostnad brukar bli 1600-1700.

Kan du inte ändra kontraktet till något sådant? För det du har nu låter fullständigt orimligt. Hyran måste ju även täcka slitage på hagar och stallinredning, och i ditt fall även kostnader för uppvärmning i sadelkammaren, varmvatten till spolspiltan etc. Du går ju back!

(edit: en till sak som kostar är ju att du ligger ute med en massa pengar för foder du köpt in! Det anser jag också är en service som bör räknas in i kallhyran.)

Säger som flera andra, säg upp nuvarande kontrakt! Räkna ut vad du behöver i kallhyra fö att det ska gå ihop. Och presentera ett nytt kontrakt, där hon får betala kallhyra + det foder o spån hon använder.

Försök att inte bry dig om hon blir sur...det är hennes problem, inte ditt.
Hoppas du vågar stå på dig :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Jag - korkad

Har ni någon övre gräns på hur mkt mat ni får ta eller är det fritt i hyran på 2000,00
marija

Nej vi har ingen övre gräns alls utan man tar vad hästen behöver ha, ena stoet som är svår att hålla hull på + fick korsförlamning för ett par veckor sedan får nu gå med fölen på lösdriften på dagarna o få fri tillgång av hösilage. så ja vi har fri fodermängd :)
 
Sv: Jag - korkad

Jag säger som alla föregående talare, så kan du inte ha det. Alldelas för billigt, du SKA inte betala för hästen. Säg upp inhyrningen om du inte kan prata om det, lycka till :angel:
 
Sv: Jag - korkad

Min häst äter också 18 kg hösilage om dagen. I vårt stall blir det 1000 kr i kostnad bara för hösilage :confused: :confused:

Du måste visa kalkylen för henne! :crazy:
 
Sv: Jag - korkad

Antar att hästen inte väger mer än 600 kg och då behöver den inte mer än 12 kg hösilage och behöver den verkligen lusern? Om höet är av bra kvalitet borde det ju inte behövas. Kanske en handfull för att inte äta kornet för snabbt. Har aldrig stått i ett stall där vitaminer, mineraler etc. ingår.

Du har nog varit för snäll och jag är som du, tycker inte om konfrontationer så därför har jag inga inhyrningar för jag tror att det blir mest problem.

Hoppas det löser sig men 1100:- är alldeles för billigt för allt som ingår.
 
Sv: Jag - korkad

*lånar*

Du måste våga säga i från! Du kan som sagt göra det trevligt men jag vet hur det var när jag var för billig en gång. det gnagde i mej och blev ett jätte stort irritationsmoment. Tills slut tog jag mod till mej och hästägaren hade absolut inget emot att jag höjde utan hon skämdes över att hon inte hade förstått. Så kan det va i ditt fall med. Nu har vi två inackorderingar ock det funkar kanon just för att jag hela tiden har en öppen dialog med dom som gör att även dom vågar säja till mej om det är något. Hoppas det löser sej!
 
Sv: Jag - korkad

Jag är inhyrd och får för min stallhyra (din uppställning i fetstil min kommentar i vanlig stil)

*All mat jag räknat upp Hö, havre (ch om jag skulle vilja betfor) samt mineraler
* In och utsläpp Ja det ingår för mig också
* täckesbyte Om min häst skulle behöva täcke någon dag så får jag ringa stallägaren så fixar han det men det är kanske 5 dagar om året och de dagarna "betalar jag tillbaks" genom att hjälpa honom med något när jag kommer ut på kvällen.
* av med benlindor, på med ben skydd till hagen Ingår inte
* sandbana med perfekt underlag paddock med tidvis plaskigt underlag ingår
* hindermaterial Finns gamla bommar som vi själva får fixa i ordning om vi vill
* lånar min dressyrsadel Ingår inte
* box 3*4 Box ingår
* alltid vatten i hagen Ingår
* 4 fodringar/dag 3 fodringar per dag fast jag brukar fodra sista själv så egentligen bara 2...
* Uppvärmd sadelkammare Ingår
* duschspilta Ingår

För ovanstående betalar jag 2000 kronor per månad. Då äter min häst ungefär 20 kg hö per dag och mycket litet havre (ungefär 1,4 liter per dag) sedan ger jag foder som inte ingår i hyran också.

Jag har räknat som följer när jag bedömde om jag tyckte att det var värt att betala priset för stallplatsen.

Boxhyra i trakten ligger normalt sett på kring 500 kr
Foder kostar kanske 800 kronor eller mer (jag har ju inte avdragsrätt för moms eller så och kan inte köpa in stora partier)
Så jag ser det som att jag betalar ungefär 700 kr/mån för servicen. Och det tycker jag är ok.
 
Sv: Jag - korkad

Nja, det var en sanning med modifikation.

Håller silaget en ts på 42%, vilket är ganska blött, kan 12 kg silage jämställas med 6 kg hö, vilket precis som du säger är alldeles för lite. Men ofta håller silaget ett betydligt högre ts, ofta runt 70%, och då motsvara samma mängd silage 10 kg hö (vilket känns rätt normalt).
 
Sv: Jag - korkad

12 kilo silage motsvarar ca 6 kg hö, dvs alldeles för lite.

Hon sa att det var torrt silage som liknar hö och då antar jag att TS ligger runt 70%. Och då får den ca 8,5 kg TS om den får 12 kg vilket motsvarar ca 10 kg hö, vilket är 8,5 kg TS. (Hö har en TS på 84%, det är inte helt torrt.)
 
Sv: Jag - korkad

Fast det kan väl ändå inte vi avgöra, vad hästen behöver. Alla hästar är inte tabellhästar vetdu ;)
 
Sv: Jag - korkad

Har man en häst som behöver mycket mer än en normal häst så borde hon ju förstå att hon måste betala mer eller köpa eget foder.
 
Sv: Jag - korkad

Jo absolut, jag tykcer övht inte om när maten ingår i stallhyran och då är jag den som hyr in mig hos andra, det är bättre att få betala för vad man verkligen använder.
Men du vet buke, det är farligt att skriva här att en häst på 600 kg behöver inte mer än 12 kg hösilage, vissa tar allt ordagrant här :angel:
 
Sv: Jag - korkad

förlåt men jag förstod inte din beräkning på din hyra...
Din häst äter 20 kg hö om dagen och ca 1,4 liter havre och den foderkostnaden beräknar du till ca 800 kr i månaden?
Räknar man bara på höet, 800 kr för 600 kg hö/ mån så blir det ju bara 0,75 kg per kilo? Det lät billigt :p
Skulle gissa att du kanske i verkligheten betalar ännu mer för fodret och din stallägare tjänar mindre än 700 för tjänsterna....
Fast vi bor ju rätt långt ifrån varandra, ert hö kanske är mkt billigare än här :love: :D
 
Sv: Jag - korkad

Hej,
Nu vet jag inte om din inhyrning är kvar så tråden kanske inte är aktuell. Men fick hon reda på priset innan hon kom så var hon med all säkerhet väl medveten om att det är ett rejält underpris och att hon skulle få enormt mycket för pengarna. En utnyttjare helt enkelt som säkert försöker stanna kvar (till samma pris) så länge det bara går. Henne går det nog inte att resonera med men försök som tidigare personer skrivit. Hon är skamlig men en sådan person har tyvärr ofta inget "samvete" och står med glädje kvar - Har träffat på sådana personer i andra samanhang (inte bara i hästeriet) och de gör som de vill så länge de kommer undan med det. Att hon/han skulle betala vad du begär (en rejält skälig summa nu också) ser jag som osannolik - hon flyttar säkert - och hoppas på en ny "blåögd och snäll" stallägare...
En del människor borde stå i skampåle :mad:
 
Sv: Jag - korkad

Kan hända att jag har fel om beräkningen där - jag fick en uppskattning av stallägaren och har faktiskt inte granskat den alls men du har väl rätt så egentligen är det en ren VINSTAFFÄR för mig om jag betänker att det även kostar lite att åka om jag skulle ha morgon och lunchfodringar som jag skulle göra.

Jag älskar min stallplats och hoppas att stallägaren har räknat ut en korrekt avgift!!! Skulle han behöva höja hyran skulle jag acceptera det utan vidare för han är en klippa och stallet är jättetrevligt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp