”Jag lärde mig inte mycket där nere”

Fast jag upplevde det som att man skulle jobba som en slav i väldigt många timmar. Detta vet vi är ett problem inom hästeriet. Slavarbete med säkert ca 12-20 timmar jobb om dagen utan att få varken service eller mat lagad känns ju inte bra och knappast något man skulle ha inom resten av arbetslivet, utan bra arbetsvillkor.
 
Men det vet man ju om när man åker dit? Fritt val. Stanna hemma o bli servad eller åk utomlands o slit några år o bli en ny Henrik Eckermann. Slitet gör ju också att man fattar hur det är på toppen, det är inte en dans på rosor nånsin att ha hästföretag o ta sig dit upp så man behöver nog bli lite härdad på vägen. Dagens ungar generellt i Sverige är fruktansvärt bortskämda! Skjutsas hit o dit fast det är cykelavstånd och föräldrarna häckar i stallet o "hjälper" till på alla sätt o vis istället för att låta ungarna ta ansvar o växa in i det.
 
Fast jag upplevde det som att man skulle jobba som en slav i väldigt många timmar. Detta vet vi är ett problem inom hästeriet. Slavarbete med säkert ca 12-20 timmar jobb om dagen utan att få varken service eller mat lagad känns ju inte bra och knappast något man skulle ha inom resten av arbetslivet, utan bra arbetsvillkor.
Wow vilket bra jobb du måste ha som får maten lagad till dig och all annan tänkbar service. Dom flesta jag känner som har vanliga jobb får se till att ha matlåda med sig och göra sitt jobb själva.
 
Vilken bortskämd snorunge? Jobbigt att laga sin egen mat och att inte bli servad buhu..
Jag håller med om att han verkar väldigt bortskämd så som artikeln är skriven, men det är ju rätt vanligt att i alla fall ett mål lagad mat ingår i lönen just eftersom man gör så långa dagar. Jag gissar att citatet om maten har med det att göra snarare än att han inte orkar laga sin egen mat...
 
Wow vilket bra jobb du måste ha som får maten lagad till dig och all annan tänkbar service. Dom flesta jag känner som har vanliga jobb får se till att ha matlåda med sig och göra sitt jobb själva.

Fast att jobba med hästar på det sättet är inte som ett vanligt jobb.
Själv bodde jag på gården och jobbade minst 65 h/v. Att jag fick maten serverad var ett sätt att kompensera för de långa arbetsdagarna och ge mig lite mer fritid än om jag behövt laga mat. Jag fick även städerska betalad.
 
Wow vilket bra jobb du måste ha som får maten lagad till dig och all annan tänkbar service. Dom flesta jag känner som har vanliga jobb får se till att ha matlåda med sig och göra sitt jobb själva.

De flesta med vanligt jobb jobbar 8 timmar om dagen, inte 12-20 som jag skrev.
Jag skiljer ganska mycket på vanligt jobb som är lagstadgat och reglerat jämfört med de extrema utnyttjande jobben inom hästeriet där sällan allt redovisas vitt och varken följer lagar eller stadgar. Gör inte du det?

Att göra det som egen företagare eller egen gårdsägare är skillnad mot att vara anställd för att göra jobb för någon annan Även om det är ett jobb som resulterar i topplaceringar på tävling och/eller företag.
 
Senast ändrad:
Fast att jobba med hästar på det sättet är inte som ett vanligt jobb.
Själv bodde jag på gården och jobbade minst 65 h/v. Att jag fick maten serverad var ett sätt att kompensera för de långa arbetsdagarna och ge mig lite mer fritid än om jag behövt laga mat. Jag fick även städerska betalad.
65 timmar per vecka är inget ovanligt om du har en karriärstjänst. Det finns många (inte bara hästskötare) som jobbar mer än så.
 
Jag kan nog lova att han inte jobbade i närheten av 20 timmar. Det är inte ett ridläger i Sverige vi talar om utan ett beridarjobb i Tyskland. Troligen slutar han väl vid 17-18 tiden som faktiskt många gör.
Sen gnälla över att han inte fick dom finare hästarna, nä förmodligen red han väl inte tillräckligt bra... Två år är ju ingenting i tid och han var 22 år då när han kom ner, dessutom måste han bytt arbetsgivare så 1 år kanske då på varje ställe! Nä det var nog tur att han åkte hem till mamsen och pappsen, dom kunde ju ändå inte lära Honom någonting därnere.
 
Jag kan nog lova att han inte jobbade i närheten av 20 timmar. Det är inte ett ridläger i Sverige vi talar om utan ett beridarjobb i Tyskland. Troligen slutar han väl vid 17-18 tiden som faktiskt många gör.
Sen gnälla över att han inte fick dom finare hästarna, nä förmodligen red han väl inte tillräckligt bra... Två år är ju ingenting i tid och han var 22 år då när han kom ner, dessutom måste han bytt arbetsgivare så 1 år kanske då på varje ställe! Nä det var nog tur att han åkte hem till mamsen och pappsen, dom kunde ju ändå inte lära Honom någonting därnere.
Enligt artikeln står det "många olika arbetsgivare" så det var nog mer än två ställen till och med...

Nej, de fina hästarna får man nog jobba sig upp till. Självklart krävs det slit, alternativet är att betala några hundratusen för en riktig bra häst och några hundratusen till för utbildningen man behöver för att ta sig upp till och hålla sig på en riktig bra nivå. Själv har jag sett det rätt positivt att haft möjligheten att istället få betalt för den utbildningen, för det finns inte en chans att jag hade haft råd med den själv.

Är man inblandad i ett hästföretag kan man ju tycka att man borde ha lite insikt i vad det faktiskt kostar att ligga på den nivån och tycker man inte att man kräver någon utbildning är det väl bara att jobba på egen hand och "tjäna pengar" själv. :)
 
Jag blev också fundersam när jag läste artikeln.
Har får känslan att han hade höga förväntningar?
För han säger att han " fick börja på botten" "han hade ansvar för tio hästar, ofta på lägre nivå än hemma"

Och när han säger att " det finns ingen som servar dig" så undrar jag bara va?vem skulle serva dig?
 
Jag ska tillägga att jag dock kan vara kritisk till hästbranschens arbetsgivare. Men då handlar det om att man förväntas jobba svart, utan försäkringar etc.
 
Fast som beridare i Tyskland hos en normalt seriös arbetsgivare får man inte så dålig lön som man får i Sverige, eller dessa jobben finns ju knappt här.

Detta tror jag absolut på. Seriösa finns det ju överallt och de ska verkligen ha eloge för det.

Däremot vet jag en bekant som är allt annat än lat och bortskämd som hamnade hos en känd och "seriös" arbetsgivare. Hon var där i två månader och åkte hem när hon inte längre kunde acceptera arbetsförhållandena som var extrema och riktigt riktigt dåliga.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 862
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 065
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 240
Senast: Ajaj
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 722
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp