Bukefalos 28 år!

Jag ska bygga lösdrift

V

vackert_udda

Hej alla!

Vi har hittat ett mysigt litet torp där det ingår ca 4000 kvm mark. Jag har idag min häst på lösdrift och tänker fortsätta med det, men nu blir det ju istället aktuellt att bygga en egen lösdrift. Jag har aldrig gjort detta förut och behöver alla tips och råd som kan tänkas av er mer erfarna :)

På marken har jag tänkt bygga en ridbana på ca 30*40m, en mindre rasthage (om nån häst skadat sej och behöver mindre yta att röra sej på) och sedan hagarna till lösdriften. Hur många hagar tror ni att det skulle lämpa sej att bygga på denna ytan? Hur vet jag vilket håll jag ska sätta ligghallen på eftersom att hästarna inte gått där förut och jag inte kunnat se var de trivs att vara i hagen etc? Vilket underlag är det bästa att ha i ligghallen? Jag har förstått att halmen gärna äts upp :p

Tack från en glad amatör :banana:
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Hej alla!

Vi har hittat ett mysigt litet torp där det ingår ca 4000 kvm mark. Jag har idag min häst på lösdrift och tänker fortsätta med det, men nu blir det ju istället aktuellt att bygga en egen lösdrift. Jag har aldrig gjort detta förut och behöver alla tips och råd som kan tänkas av er mer erfarna :)

På marken har jag tänkt bygga en ridbana på ca 30*40m, en mindre rasthage (om nån häst skadat sej och behöver mindre yta att röra sej på) och sedan hagarna till lösdriften. Hur många hagar tror ni att det skulle lämpa sej att bygga på denna ytan? Hur vet jag vilket håll jag ska sätta ligghallen på eftersom att hästarna inte gått där förut och jag inte kunnat se var de trivs att vara i hagen etc? Vilket underlag är det bästa att ha i ligghallen? Jag har förstått att halmen gärna äts upp :p

Tack från en glad amatör :banana:
4000 kvm är väldigt lite så om du kan utöka med arrenderad mark är det bra. Vi har tre hästar på en hektar och det är för lite för att det inte ska bli geggigt på vintern. Ligghallens öppning ställer du mot söder. Halm är trots att den äts det bästa underlaget enligt mig. Men det ska då vara en rejäl tjock bädd som håller sig torr ordentligt. Belysning i lösdriften behövs för att kunna visitera hästarna ordentligt. Vatten måste du också tänka på och att vattnet inte fryser. Sedan måste du också fundera ut var du ska förvara fodret och ströet, var hovslagaren ska kunna stå och sko utan att snön blåser på honom/henne, samt att det är ett jämnt underlag för hovslagaren. Det är en hel del runt en lösdrift som man måste tänka på. Det är inte bara att smälla upp en ligghall inte.
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

4000 km låter som sagt väldigt lite....

Vi har 3000 km tomt, och där skulle det inte få plats många hästar inte...

Finns det möjlighet att få tag på mer mark`?

Svarade fel person tror jag...
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Jag håller med de andra om att 4000 kvm är väldigt lite...

vad gäller placering av ligghall är det inte riktigt så enkelt som att placera öppningen mot söder... Man måste dessutom betänka att hästen är ett flykt/bytesdjur som vill ha uppsikt över sin omgivning. Ligghallen skall alltså inte placeras med öppningen mot skogskanten eller liknande, för då kommer de flesta hässtar att välja att inte gå in där eftersom de inte kan se om det kommer några rovdjur. Vet mååånga ligghallar som inte används av hästarna pga felaktig placering...

Lycka till
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Jag håller med de andra om att 4000 kvm är väldigt lite...

vad gäller placering av ligghall är det inte riktigt så enkelt som att placera öppningen mot söder... Man måste dessutom betänka att hästen är ett flykt/bytesdjur som vill ha uppsikt över sin omgivning. Ligghallen skall alltså inte placeras med öppningen mot skogskanten eller liknande, för då kommer de flesta hässtar att välja att inte gå in där eftersom de inte kan se om det kommer några rovdjur. Vet mååånga ligghallar som inte används av hästarna pga felaktig placering...

Lycka till
Sant:bow::bow:
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Hur du än vrider och vänder på det så kommer 4000kvadratm aldrig att räcka. Tänk på att bara ridbanan kommer ta ca 1000m3, sen tar ligghallen plats också och så vill ni väl ha lite tomt runt huset och någonstans att parkera bilarna. Så har du tur kanske du har 2000m3 kvar tíll hagmark. Det är 45*45m....
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Kolla med jordbruksverket vilka bestämmelser som gäller, så att det blir rätt från början. Gödselplatta, förprövning mm....

Tänk på att det kan ta tid att få alla nödvändiga tillstånd så börja söka i god tid! Kan bli dyrt om man startar innan man fått klart allt!

Lycka till!!!
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Tänk vad lite det är egentligen när man tänker efter, 45 x 45, det är som en ridbana....
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Hur många hagar tror ni att det skulle lämpa sej att bygga på denna ytan?
Möjligtvis en liten rasthage för tillfälliga ändamål.

Du är på rätt spår, och jag hoppas du inte tar illa upp för det jag skriver, men det du får kvar, 1000- 2000 m2, är ingenting! Du kan ha en eller två hästar där tillfälligt om du har mer mark för övrigt. Köp hellre en risig liten kåk med mycket mark och bygg på detta.

Så i bladet idagen annons om en hästgård till salu där man hade 11 boxar/platser och totalt fyra ha. Vad tänker man på? :eek:

LIA
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Ja, jag håller med er alla om att ytan är för liten. Jag måste erkänna att jag tänkt helt fel (hoppade av matten i gymnasiet :crazy:), och jag har tänkt de 4000 kvm som 4 km nånting :confused: Ja, alltså - jag är urusel på matten när det gäller att räkna ut hur mycket siffrorna betyder i praktiken. Givetvis förstår jag att den ytan är alldeles för liten, jag trodde helt enkelt bara att det var en jättestooor yta :D

Ojoj vad fel det kan bli när man inte kan räkna ordentligt! Ska kolla upp direkt om jag arrendera mer mark från någon bonde i närheten.

Men bortsett från ytan då, kompisar - vad ska man mer tänka på?
Tack
:bow:
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Börja med att skaffa mer mark, och då menar jag köpa, inte arrendera. Ett arrende kan bli uppsagt och då står du där vackert.

Ett minimum av yta som jag kommit fram till är 2 ha för första hästen och därefter 1 ha per häst. 1 ha är t ex en kvadrat om 100x100 meter. ;)

När du har markbehovet under kontroll är det dags att fundera på resten.
Lycka till med planerna!

LIA
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Så i bladet idagen annons om en hästgård till salu där man hade 11 boxar/platser och totalt fyra ha. Vad tänker man på? :eek:

LIA

Såg också den annonsen! Det är skrämmande att det ens får kallas hästgård :crazy:
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Börja med att skaffa mer mark, och då menar jag köpa, inte arrendera. Ett arrende kan bli uppsagt och då står du där vackert.

Ett minimum av yta som jag kommit fram till är 2 ha för första hästen och därefter 1 ha per häst. 1 ha är t ex en kvadrat om 100x100 meter. ;)

När du har markbehovet under kontroll är det dags att fundera på resten.
Lycka till med planerna!

LIA

Bra sagt! För har man ingen mark till så spelar det ingen roll hur bra allting annat än......

Så kolla upp med mark först, innan du lägger ner en massa enrgi på annat!

Lycka till!
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Tack!! Skönt att nån kan det dära med marken ;)
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Så i bladet idagen annons om en hästgård till salu där man hade 11 boxar/platser och totalt fyra ha. Vad tänker man på? :eek:

LIA

Fyra hektar är väl inte lite? I dom stallar jag stått i genom åren har det varit runt 20 hästar som delat på EN hektar. Nu har vi egen gård och en hektar på två hästar- känns som en superstor hage när man är van vid annat :D. Fast det är klart- ni kanske menar om man vill ha sommarbeten samt slå eget hö också.
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Fyra hektar är väl inte lite? I dom stallar jag stått i genom åren har det varit runt 20 hästar som delat på EN hektar. Nu har vi egen gård och en hektar på två hästar- känns som en superstor hage när man är van vid annat :D. Fast det är klart- ni kanske menar om man vill ha sommarbeten samt slå eget hö också.
Vi har (som sagt) en hektar för tre hästar och det är för litet, när vi hade två hästar på samma yta höll sig grässvålen bra hela vintern, men inte nu. Vintern var ju i och försig himla skum i år också och det bidrog väl en del till det extra slitaget. Sommarbete har vi ju på annat ställe förstås.
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Hua, tycker 1 ha mark är på tok för lite med tanke på att det som sagt är bara 100 x 100 m. Jag har en hage till mitt hbl + shettis som är mer än 1 ha och det räcker ändå inte som bete en hel sommar. Deras kommande vinterhage är på några ha, så jag skulle kunna skaffa ytterligare en häst utan problem. :idea:
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Fyra hektar är väl inte lite? I dom stallar jag stått i genom åren har det varit runt 20 hästar som delat på EN hektar. Nu har vi egen gård och en hektar på två hästar- känns som en superstor hage när man är van vid annat . Fast det är klart- ni kanske menar om man vill ha sommarbeten samt slå eget hö också.
Beror på hur man tänker. Jag tänker till att börja med hage med växtlighet, inte grushage.
För det första går en hel del bort till trädgård med byggnader, till vägar mm, så resterande yta blir alltså mindre.

För det andra kommer vi in på den eviga frågan om hur stora arealer hästar behöver för ett vettigt hästliv. Min uppfattning om minimiytor står i tråden.

För det tredje menar jag utedrift 24/365, men även om man stallar in över nätterna, så är en hage om säg 3 ha alldeles otillräckligt för 11 hästar. 1 ha för 20 hästar är rena hånet. Mot hästarna. I båda dessa exempel kommer hagen snart att vara en leröken.

För det fjärde, så är mina krav att hästarna ska kunna leva i hagen även med hänsyn till deras sociala behov, inte bara överleva där.

LIA
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Oj, då. Ledsen, men 0,4 ha kommer du inte långt på! :( Du bör tänka minst 1 ha per häst...

Såg nu att du svarat igen längre ner i tråden. Men jag låter mitt inlägg stå kvar ändå!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Nu har ju andra kommenterat det här med den lilla ytan så jag gör inte det.

Jag skulle tipsa om att bo ett litet tag på gården innan du bygger lösdirften för att se vilket håll det oftast blåser ifrån. Vår lösdrift har öppningen mot väster, här blåser det oftast från norr och syd.

Gör även iordning marken ordentligt där hästarna beräknas slita på den mest, grindöppningar, ev smala passager, utanför själva ligghallen osv. Oavsett var du bor så är det ju trevligt att slippa så mkt av leran som möjligt. Vi har ordentligt med grus i hagen på utsatta ställen även fast vi har snö stora delarna av vintern. Jag skulle faktiskt inte vilja bo så att man har lera hela vintern igenom och ingen snö.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 375
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: WBanna
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 750
Senast: Amk
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 318
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp