Bukefalos 28 år!

Jag ska bygga lösdrift

Sv: Jag ska bygga lösdrift

Det är bättre med en liten lösdrift än att stalla in hästen på box, både fysiskt och psykiskt för hästen. Men jag måste tala om att 4000kvm inte ens är tillräckligt för EN häst. Inte ens en liten en.

En stor häst behöver minst MINST 1 hektar men måste då fyttas sommartid till annan hage. Jag anser att 2 hektar är minimum för stor häst och skulle aldrig starta lösdrift på mindre än 5 hektar (då för 2-3 hästar) om jag inte var tvungen pga att det inte fanns andra alternativ. Vi har haft 3 hästar på 2 hektar och den hagen blev en enda röra på en gång, trots att det var väldigt torr och bra mark, delvis på berg/sten.

Dessutom behöver du konstant mocka hagarna om du har mindre än 1-2 hektar/häst. Tyvärr.

Hur vet jag vilket håll jag ska sätta ligghallen på eftersom att hästarna inte gått där förut och jag inte kunnat se var de trivs att vara i hagen etc?
Ligghallen bör stå i söderläge och gärna lite skyddad så att man slipper så mycket vind som möjligt. Jag föredrar två ingångar på samma långsida än att ha hela långsidan helt öppen.

Vilket underlag är det bästa att ha i ligghallen? Jag har förstått att halmen gärna äts upp
Har aldrig varit med om att halmens äts upp. Varken i liten lösdrift eller i stor. Och om det händer är det inget du behöver bry dig om. Det är inte på något sätt skadligt att äta halm och har de bra analyserat grovfoder i hagen, dygnet runt, finns det ingen anledning för dem att äta halm istället. Hästar som går ute dygnet runt bör ha fri tillgång på grovfoder, om inte annat så för temperaturregleringen.

Jag tycker att halm fungerar utmärkt för att det är billigt, så man kan använda rikligt, det håller sig torrt om man har en bra ligghall utan gjuten platta (så att vätan rinner ut i marken) och det går att tugga på vilket är ett viktigt beteende hos hästar. Dessutom tycker jag själv att halm värmer bättre ä n spån efter som att man sjunker ner i det, men det är ju min åsikt som människa. ;) Jag föredrar iaf halm i ligghallen, det är också bra att dra ut på marken vid ingångarna om det blir lerigt på hösten/våren. Det binder bra.

Kan tillägga att jag i övrigt är en spån-människa. ;)

Det du också kan behöva tänka på är:
1. Att ha el framdragen till hagen för thermobar/annan elektrisk vattentunna som hindrar vattnet från att frysa. Vattnet och fodret bör INTE vara i anslutning till ligghallen. Placera dem så långt ifrån varandra som möjligt.
2. Foderhäckar eller liknande som lyfter fodret från marken. Du sparar garanterat pengar på grovfoder om du har en bra lösning fter som att du minskar svinnet.
3. Sjukbox är ett krav, en sådan måste du ha och den ska också uppnå de krav som ställs på en box. Jag föredrar att ha minst 2 boxar efter som att en del hästar behöver sällskap i stallet, om inte annat så för att hålla uppe vämen. Sen vill jag också kunna sköta min häst under tak och vindstilla, kunna ställa in honom om han blir blöt att torka, och ha mitt läder varmt så att det inte blir förstört.
 
Sv: Jag ska bygga lösdrift

Hejsan hur gick det med losdriften hade ocksa behovt den hjalpen... Skicka garna hur det har gatt for dig kanske du kan hjalpa mig med det :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 375
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: WBanna
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 750
Senast: Amk
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 317
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp