Jag vill ha get

Sv: Jag vill ha get

Hur är det då med flocken? Hur många får måste man ha ör att det ska va ok för dem?
 
Sv: Jag vill ha get

Min pappa har tre dvärggetter, tre små pojkar, som äter i princip allt, och inget tar kål på dem, inte! :)
De trivs bra i sin lilla flock och äter vad man ger dem. :) Ogräs, kvistar, gräs, maskrosor och andra växter går ner direkt. :)
De bor i en hage som är omringad av dels fårnät och rejäla bräder, dels elstängsel (den sorten, som man har till hästar alltså) och de rymmer inte *peppar, peppar*. :)
 
Sv: Jag vill ha get

Det är synd att så mycket felaktig info sprids på forum av detta slag.
'Mli' skrev som svar till en som gärna ville ha getter - 'Glöm det'.

Jag ville med ha getter, tanken föddes V32 i år (2008), nu har jag dem hos mig sedan 11 oktober.

Det är inte bara att köpa getter utan förberedelser, utan att ta reda på fakta, och visst kan de vara svåra att stängsla in. Svaret borde ha varit - 'Kul att du vill ha getter - men tänk då på detta ....'

De finns de som säger att getter inte har respekt för el-stänglsel t ex. OK, vad är det för stängsel ni har då? Tre trådar, dålig jordning, 1.0 Joule?

Jag har 5 trådar el och en 6:e på distans inåt, 7.8 Joules aggregat och 4 jordspett. 140 cm totalhöjd. De har känt av detta, och har respekt för det.

Det går visst att skaffa getter om man bara har boxar, mark och tid att engagera sig i att ta reda på fakta om utfodring mm samt bygga ett bra stängsel. En liten utmaning med det går visst! De är hur mysiga som helst!

V32 visste jag 0 om getter, nu är jag ute på promenad med dem ensam (3 st) eller med vänner, har tränat dem i att bli trafikvana, och ord som 'Stanna', 'Ner', 'Lyft', 'Kom' mm. De lär sig snabbt.

Svarar gärna på frågor om någon har.

PS, mina getter är Jämtgetter, födda i april 2008.

L ars
 
Sv: Jag vill ha get

Ja, getter kan vara svåra att stängsla in. Min ena morbrors barn fick två ursöta dvärggetter, men de var också helt hopplösa. Inte ens i hundgården gick det att spärra in dem, med 2,5 meter högt stängsel... Det visade sig att de tog vägen över hundkojans tak, upp på hustaket intill, ner på cykelskjulet och ut.

Om de bara åt gräs och gick runt och var söta så var det väl ok, men de klättrade på allt och åt det mesta. Min andra morbror som bor granne hade köpt ny bil - den fick klövrepor... inte bara vid ett tillfälle. Han har jobbat som slaktare och det var nära de små getterna hade hamnat på matbordet! :devil: :D Men min första morbror insåg att det bästa var att ge bort de små vandalerna. Så nu terroriserar de omgivningarna nån annanstans.



Två av mina getter fick jag av min pappa,vars kompis gav bort dom till honom. Kan möjligtvis vara dom. Vad hette dom när dom bodde hos din Morbror?
 
Sv: Jag vill ha get

En bekant har två dvärggetter. Hon har byggt ett rejält trästaket med eltrådar längst ner, och hon har aldrig haft problem med rymmningar. Sen brukar hon iof gå ut med dom i grimma och grimskaft på promenader, något som uppskattas väldigt mycket. Kanske minskar rymningsrisken med detta? För övrigt är de väldigt lättskötta, äter inte så mycket, lätt att hålla rent efter och kräver inte pälsvård på samma sätt som får.
 
Sv: Jag vill ha get

Tyckte väl att dom andra lätt lite extrema men du råkade inte veta om jag kan köpa en get som sällskap till hästen eller om jag måste köpa två? :D
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp