Bukefalos 28 år!

Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

S

ScareCrow

Nu i helgen ska jag börja fixa med ett vindskydd i en av hagarna. Tanken är att hästarna ska kunna vara där på nätterna nu på sommaren och att de ska kunna använda det också vintertid på dagarna.
Nu vill jag se bilder (eller få en förklaring) på hur ditt vind/regnskydd ser ut, så jag kan få lite ideer. Hur har ni gjort så att det har blivit enkelt och smidigt? Funderar lite på bland annat fastsättningen så det inte blåser omkull... Hur har ni gjort? Jag har tillgång till traktor om någon kommer på något sätt som man behöver den till. Plåt och virke kommer skyddet att byggas av. Går det att göra på något sätt så att man eventuellt skulle kunna enkelt plocka isär det och flytta till annan hage om det skulle behövas? Tips? Sen undrar jag också hur stora skydd ni har? Det är två hästar på ca 155-160cm (kallblod och varmblod) som kommer att använda det. Hur stort behöver jag göra det?
Sätt fart nu och ladda upp dina bilder, jag vet att de ligger där och tar plats i din dator ;)
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Vi byggde ett vinskydd i höstas, det är till för två d-ponnies och är måtten 7m*5m, inre takhöjden är 2,6m och yttre är 3m, vi är så nöjda! :love:


Jag är nöjd med storleken, den känns rymlig och bra och regnar det eller snöar det på tvären, så är 3/4 delar av skyddet fortfarande torrt.
Minmimåtten för våra hästar är 15kvm, så egentligen skulle vi kunna ha 4 d-ponnies i skyddet, men det känner jag skulle bli på tok för trångt.

Vi har gjort så att man ganska lätt kan ta isär skyddet, igenom att väggarnas bräddor sitter fast i fåror på hörnstolparna.
Men det skulle inte går att lätt flytta emellan olika beten, bla för att det ska klara vindfånget så har vi har grävt ned ordentliga betongplint, som hörnstolparna är fästa i, men fick ändå nu i våras räta upp skyddet lite och satt tvärslåar på utsidan kortsidorna och sen dess har det inte flyttat sig.

Innan nästa vinter ska taket bli isolerat och så ska det upp väggar på framsidan och både en dörr och fönster, så att vindskyddet går att använda som uteboxar, som vid behov går att värma upp.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Här kommer ett foto på ena halvan vårt vindskydd. Via detta vindskydd kan man sedan gå in i en stor gruppbox som är uppströdd med halm. Vindskyddet är långsmalt så vi har tre öppningar om två meter, en i vardera sida och en på mitten.

Vindskyddet är byggt på plintar, 90x90-stolpar och tre reglar. Utanpå är det vanliga klädselbrädor och inuti är det brädfodrat så att de ska tåla eventuella sparkar. Fönsterrutorna är av plexiglas och taket är ett transparent plasttak. Vi har gjort en sarg nertill av ölandsplattor 50x50 cm och fyllt upp med grus för att det ska vara torrt, hästarna kliver alltså upp ett steg till sitt vindskydd (det ska förresten på ett lass grus till).

Taket slutar åt fel håll - normalt sett så har man ju öppningarna där det är som högst, men eftersom den delen av vindskyddet som inte syns på bilden sitter ihop med gruppboxen så fick det bli så här. Fungerar bra ändå, trots att vi inte har brytt oss om att sätta upp hängrännor.

Hästarna använder detta som regnskydd på vinterhalvåret i första hand, de går inte så ofta undan för vinden. På somrarna går de in i gruppboxen som är sval (Tips! Använd inte transparent tak över hela!) om det är insekter. Annars är de knappt inne alls mellan mars och oktober!

Har du möjlighet så bygg ett rejält vindskydd på ett ställe som går att nås oavsett vilken hage du använder, istället för att göra ett flyttbart..

Bild1122.jpg
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Vårt vindskydd som också lutar åt "fel" håll fick vi anmärkning på så vi fick sätta upp hängrännor.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Vårt vindskydd som också lutar åt "fel" håll fick vi anmärkning på så vi fick sätta upp hängrännor.

Där ser man! Ja, kommer de tillbaka (vårt ställe är annars redan godkänt o klart) så får vi alltså vara beredda på att få tummarna ur och sätta upp de där rännorna!
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Så här ser vår ut. Den har en öppning på ena kortsidan och en öppning på långsidan. (Skjutbara fönsterluckor ska upp och knutbrädorna är ännu inte på plats.)

33129351.jpg


Det är 4,5 x 7 m. (31,5 kvm) takhöjden är 2,60 i låga änden och tror det är 3,5 i den höga.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Vad var faran med "fel " lutning?
gulan

Det rann ner framför ingången. Taket är en förlängninig av stalltaket. Fast det finns ju vissa som tyckte att det var jättskönt, ett högdräktigt sto stod där och blev sur när jag flyttade på henne:cool:. Sen såg jag flera som stod där och det bekom dom inte alls att det rann ner på ryggen:eek:.
Men nu har vi rännor så när inspektörerna kom på en anonym anmälan så dom , ja jag ser att ni har hängrännor också:angel:. Undrar om dom läst det förra protokollet.:D
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Men vad har fel lutande tak med djurskyddet att göra? Det blir mer vatten där. Om jag ställer upp ett vidnskydd mitt i hagen och har taket åt "rätt" håll rinner vattnet ner på baksidan. Om hästarna väljer att stå där bakom så kommer ju vattnet på dem ialla fall?
gulan
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Det blir kladdigare vid ingången om man man inte har hängrännor och lutningen "fel". Så det har inte bar med att det rinner ner på hästarna utan att det blir väldigt mycket vatten på marken.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

:bow:
Och inte så kul att gå in genom en gardin av vatten.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

och vi alla vet att hastarna smalter om de blir blota pa ngt satt eller hur?? (sags med stor ironi..).
jag kan forsta om det ar ren sorja framfor ingangen vilket det blir nar hastar gar in och ut, men snalla nan, ibland undrar jag om alla djurskyddsregler.. vem ar det som har skrivit dem, har dessa folk ngn erfarenhet av hastar egentligen.... ok vissa kanske men det maste vara manga i "lagskrivartagen" som bor i stan och aldrig traffar pa lera.. ngt som finns vare sig man vill eller inte.. speciellt nar man far 20-30 mm pa nagra timmar...
tack for paminnelse om rannor, jag sitter och funderar pa vindskydd sjalv... far val satta upp sana ocksa..
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Mitt står i en lutning o har hängränna baktill, men som de har regnat nu rinner det baktill ändå. har därför grävt ett dike längsmed baktill.

Jag vill kunna stänga för med myggnät eller liknande o därmed inte ha för mkt öppet.

Plåttak måste ha trä under för att inte få ett öronbedövande dån när det spöregnar o hästarna väljer att stå ute.

Plasttak kläs med lakan undertill o det blir mörkare o svalare.

mina hästar använder sitt hus väldigt mkt.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

25262_104130166297290_1885678_n.jpg

Vårt vindskydd mäter 4,5 X 3,5 meter och är byggt av telefonpålar som gjutits ner. Väggar och tak av plåt och sen har vi en "sarg" inne av brädor på drygt en meters höjd.
Skyddet byggdes ursprungligen för en B-ponny och en shettis, men numera bor där tre shettisar.
I botten har vi sand och sen fyller vi upp med spån + halm. Eftersom vi utfodrar inne så krävs det daglig mockning, något som jag inte räknat med från början. Så nästa projekt blir att göra gödselhanteringen mer praktisk...
Hästarna trivs kolossalt bra i alla fall! :)
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

:bow:
En bra hästmänniska som inte fodrar ute bara för att slippa mocka:bow:

visst kan man fodra ute, men är det skitväder har de rätt att stå under tak- i lä.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Jag resonerade som så när jag flyttade hem mina hästar och bestämde mig för att ha dem ute istället för uppstallade, att framför allt min gamla häst som hade bott inne i 23 år inte skulle behöva stå ute i regn och snöblask bara för att få mat i sig. Kändes som om jag skulle få svårt att somna med gott samvete i min varma säng om jag visste att hon stod ute i ovädret... Mitt sunda förnuft sa mig nog att hon hade överlevt, men hjärtat sa något annat. ;)
Sen är det ju inte bara så enkelt som att man ställer ut en bal rakt ut i hagen, utan ska fodret hålla god kvalitet och man ska undvika att hästarna står i dynga till knäna och äter, så krävs ju tak och dränering alt gjuten platta vid uitfodringsplatsen. Den tid jag lägger på att mocka vindskyddet hade jag nog fått lägga på att mocka runt foderplatsen istället.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Du säger att du fodrar INNE för att de inte ska stå ute och frysa i kylan och sen visar bilden två ponnys som står UTE i snö och kyla och äter??? Logik??:confused:
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Ser du inte balen inne o vädret ser ju kanon ut. en fin vinterdag då hästarna vill äta ute.

De har möjlighet att välja:bow:

Många mockar dessutom aldrig någonsin ute.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Jo, jag fodrar inne! Av den anledningen står det en bal inne i vindskyddet. Syns ganska tydligt baskom hästarna tycker jag nog...
Anledningen till att jag tagit foder från balen och lagt utanför vid just det tillfälle som bilden är tagen är att vi precis släppt ihop hästarna. Fuxen är ny och kom just den dagen eftersom vi varit tvungna att avliva den gamla hästen. För att han skulle våga sig fram och äta när den svarta häxan plötsligt blev jättetuff så lade jag ut några högar mat utanför. Sen valde hon att lugna ner sig och äta ute hon också...
Idag äter de sida vid sida lugnt och stillsamt. Dessutom har de fått en ny kompis, som också slussats in i flocken på detta vis genom att jag river loss några fång hösilage och lägger utanför så kan de välja och strider inte om maten. Succesivt vänjer de sig vid att äta tillsammans alternativt äter i skift.
Sen är jag fullt medveten om att det kanske inte hade funkat med en bal inomhus där hästarna kan tränga varandra eller vakta på maten om man haft en större flock eller oro i flocken, någon väldigt ranglåg häst osv
Men i min flock som den fungerar i dagsläget går det alldeles utmärkt!:)
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

En parentes, vare sig man fodrar inne eller ute så får man mocka ligghallen varje dag. Det behövs i vilket fall. (i alla fall hos mig och jag vill att hästarna ska ha torrt och rent där)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 957
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ett hus långt ute på landet mitt i ingenstans som jag har bott i i ungefär ett halvår nu. Det är väldigt spännande, för stugan...
Svar
15
· Visningar
1 491
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 636
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 638
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp