Bukefalos 28 år!

Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

I t.ex. Mälardalen är det omöjligt att dränera stora hagar. folk dränerar möjligen som du skriver.. möjligen!

Ett ridskolestall med många hästar har stora marker, men det hjälper ju inte när vädret inte är gynnsamt.

Vi hade för 4-5 år sedan vintrar med konstant duggregn o fuktig luft som drog in söderifrån o det var rena vällingen. Vad gör man?
Man gör så gott man kan. Man kan t ex. flytta grindhål, lägga markarmering/grus på de mest utsatta ställena. Sedan kan man ju önska att stallägare lade ner liiiite mer pengar och energi på att ordna bra dränering i hagarna (där det behövs) istället för att helkakla spolspiltan, skaffa guldknoppar på boxarna eller något annat fånigt som inte gagnar hästarna ett endaste dugg:cool: Markduk och några lass grus räcker ganska långt, men det är inte lika tjusigt som helkaklad spolspilta förstås... Å andra sidan behöver man inte tappa stövlarna i leran när man ska hämta hästarna från hagen :)
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Min fd stallägare la grus, sedan stora gummimattor och sedan grus på gummimattorna på den hage som användes
på vintern. Det höll leran borta riktigt bra!
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Tät botten kan ju vara lite olika som gjuten platta eller asfalt. Så jag som inte jobbar med det alls tror att det blir en bedömning från fall till fall.
Oavsett om man har tak eller ej gäller att det inte få komma "ut" gödselvatten i grundvattnet. Det blir ju helt klart mindre under tak men det blir ändå. Så tänk efter lite, bara för att man har tak över gödselplattan, som vissa har tar det inte bort kravet på att den är tät. När det kommer till djupströbädd så räknas ju den som platta/förvaringsplats.

Använder man lösdriften som stall och stör upp den så gäller reglerna för stall. Om man bara har det som ett enkelt vindskydd utan strö som bara används som just vindskydd, så kan det bli lite annorlunda och mer betraktas som del av hagen.
Det som gör att man kan bli lurad är att det nu efter att djurskyddet gått över till Länsstyrelsen blivit så att de flesta gödselfrågor ligger kvar hos kommunens miljöavd. Tidigare var det ofta samma inspektör som tittade på bägge delar. Därför kan t ex en ligghall passera en kontroll av djurskyddet utan att vara godkänd av kommunen. Den är bra för djuren men håller kanske inte måttet för miljön.

Får man ha djupströbädd utan tät botten i en ligghall när hästarna sover inne i stall på natten?
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Det är för att om vattnet rinner vid ingången till ligghallen, blir det för det första större risk att vatten rinner in i ligghallen/sugs upp av bädden= blöt bädd, för det andra blir det risk för att det blir väldigt geggigt vid ingången om vattnet inte hålls därifrån. Taket tar emot ett antal mm regn vid varje tillfälle som det regnar, och allt det vattnet rinner ner vid ingången till ligghallen. Om det kommer en rejäl regnskur så att det blir en vattenridå framför ingången är det tveksamt om hästarna går in i ligghallen även om de skulle vilja.
Men alltså.... jag förstår allt det där, men jag förstår verkligen inte vad hängrännor har med djurskyddet att göra. Tänk om jag har hängrännor men ingången är vänt mot nordan och allt regn och blåst far rätt in så hästarna i alla fall inte vill gå in där? Ska jag åläggas att vid nordan bygga ny ligghall?
Tänk om man någon gång kunde tänka några millimeter längre än näsan räcker innan man påstår att folk petar i oväsentligheter:angel:
?
Menar du att det är förbud mot leriga hagar?
alla hagar i gammelsjöbotten regioner är leriga. Hur djup får leran i såna fall vara?
Lugn..det kommer snart regler för det med och de får massor att göra med tumstocken..mäta höjden på leran och mäta hur andel av hagen som är söndertrampade och borde grusas upp.
Nu blir det bara värre o värre.
Det värsta är okunniga kontrollanter som låter eget tyckande och tänkande dra iväg.
Hästar borde däremot ha rätt till solskydd.
Jag tycker alla hästar på sommarbete ska ha rätt att kunna gå in i en ligghall:D och på så sätt komma undan vidriga bromsar som kan stressa upp den mest lugna häst. Så för djurens bästa är nog inte sommarbete så sjysst. Eller kanske mäta hur mycket mygg och broms det finns per kvadratmeter.
Ärligt...ibland är det på gränsen till djuplågeri att hägna in hästarna på ställen där det finns massor av broms.

gulan
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Men alltså.... jag förstår allt det där, men jag förstår verkligen inte vad hängrännor har med djurskyddet att göra. Tänk om jag har hängrännor men ingången är vänt mot nordan och allt regn och blåst far rätt in så hästarna i alla fall inte vill gå in där? Ska jag åläggas att vid nordan bygga ny ligghall?

?

Lugn..det kommer snart regler för det med och de får massor att göra med tumstocken..mäta höjden på leran och mäta hur andel av hagen som är söndertrampade och borde grusas upp.

Det värsta är okunniga kontrollanter som låter eget tyckande och tänkande dra iväg.

Jag tycker alla hästar på sommarbete ska ha rätt att kunna gå in i en ligghall:D och på så sätt komma undan vidriga bromsar som kan stressa upp den mest lugna häst. Så för djurens bästa är nog inte sommarbete så sjysst. Eller kanske mäta hur mycket mygg och broms det finns per kvadratmeter.
Ärligt...ibland är det på gränsen till djuplågeri att hägna in hästarna på ställen där det finns massor av broms.

gulan
Varför inte fråga jordbruksverket vad de anser. Det är de som skriver föreskrifterna. Ja, det är inte alls omöjligt att det kommer vägledningar för hur pass mycket upptrampning som ska anses acceptabelt, men det är inget som inspektörerna i sig har något att säga till om. Så om du och andra har åsikter om lagstiftningen. Don´t shoot the messenger.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Varför inte fråga jordbruksverket vad de anser. Det är de som skriver föreskrifterna.
Visst kan jag fråga dem, men jag skulle bli bra förvånad om det finns någon föreskrift/lag som säger att om man sätter ett tak (ex i fel riktning för man bygger från en vägg) så är det lag på hängrännor.
Ja, det är inte alls omöjligt att det kommer vägledningar för hur pass mycket upptrampning som ska anses acceptabelt,
Vägledning...de är lite läskiga tycker jag för det lämnar en hel del utrymme för tolkningar. Beroende på vem som kommer ut. Har jag tur kommer en bra, har jag otur kommer ett stolpskott....
gulan
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Visst kan jag fråga dem, men jag skulle bli bra förvånad om det finns någon föreskrift/lag som säger att om man sätter ett tak (ex i fel riktning för man bygger från en vägg) så är det lag på hängrännor.
Nej, någon lag på hängrännor finns inte, och det har inte heller skrivits här. Däremot är lagstiftningen FÖREBYGGANDE vilket innebär att man ska se till att ordna sin ligghall så att vatten INTE RISKERAR att rinna in och blöta ner bädden (vilket gör att hästarna inte får tillgång till en ren och torr liggplats som de enligt lagstiftningen ska ha). Om det betyder att man måste leda om vattnet på något sätt är ju hängrännor en lämplig lösning.Vägledning...de är lite läskiga tycker jag för det lämnar en hel del utrymme för tolkningar. Beroende på vem som kommer ut. Har jag tur kommer en bra, har jag otur kommer ett stolpskott....
gulan
Vägledningarna är ju till för att de ska minska utrymmet för egna tolkningar inte tvärt om!
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Men alltså.... jag förstår allt det där, men jag förstår verkligen inte vad hängrännor har med djurskyddet att göra. Tänk om jag har hängrännor men ingången är vänt mot nordan och allt regn och blåst far rätt in så hästarna i alla fall inte vill gå in där? Ska jag åläggas att vid nordan bygga ny ligghall?

Det finns ju istappar o snöras också, jag ser bara problem med taklutning åt fel håll.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Får man ha djupströbädd utan tät botten i en ligghall när hästarna sover inne i stall på natten?
Jag tror att den frågan måste man ta med sin kommun. För det är olika på olika platser beroende på saker som mark, närhet till vatten och antal hästar som är där o s v.
På vissa ställen med "rätt" mark och ett litet antal hästar, kan det säkert vara godkänt. På andra med annan mark kan det vara krav från häst ett på en gjuten platta.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Det finns ju istappar o snöras också, jag ser bara problem med taklutning åt fel håll.
Mina inlägg handlar egentligen inte om för eller nackdelar med hur taket på vindskyddet i hagen är vänt åt. Utan hur långt kontrollanterna är beredda dra djurskyddet beroende på hur de vaknade på morgonen.
Jag bygger ett tak som är vänt åt "fel" håll och jag åläggs att sätta hängrännor. Vad har hängrännor med djurskyddet att göra? Är det fara för hästarnas liv om det rinner åt fel håll? Hagen är full av stenar och berghäll, som blir som såpa när det regnar...hur lätt är det inte att de halkar och skadar sig väldigt illa? Ska man åläggas att plocka bort stenarna och spränga berghällarna? Det är sånt jag anser vara en fara för djurskyddet.
Eller tex att hägna in hästar där det är extremt mycket broms. Det är oerhört stressande för hästarna att behöva gå och gå och gå och gå och gå för att komma undan, och det är inte alltid som det hjälper. Min kompis hämtade hem sitt föl och mamma från ett bete med daglig tillsyn. Mamman såg bedrövlig ut. Min kompis frågade -är hon sjuk...nej men det har varit så mycket knott och broms här i år, fick hon till svar. Hur ska man tolka detta? Vad är djurskydd och inte? Vatten från ett tak är risk för hästarna...men envetna bromsar och knott?
Jag tycker det är bra med kontroller och att vi i Sverige sätter en hög ribba för djurskyddet. Att stall och dess inredning kontrolleras med mätstock, att stallhygien och luft är tillfredställande, att foder blir korrekt hanterat OCH förvarat, att hagar har ordentliga och ofarliga staket.
gulan
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Mina inlägg handlar egentligen inte om för eller nackdelar med hur taket på vindskyddet i hagen är vänt åt. Utan hur långt kontrollanterna är beredda dra djurskyddet beroende på hur de vaknade på morgonen.
Jag bygger ett tak som är vänt åt "fel" håll och jag åläggs att sätta hängrännor. Vad har hängrännor med djurskyddet att göra? Är det fara för hästarnas liv om det rinner åt fel håll? Hagen är full av stenar och berghäll, som blir som såpa när det regnar...hur lätt är det inte att de halkar och skadar sig väldigt illa? Ska man åläggas att plocka bort stenarna och spränga berghällarna? Det är sånt jag anser vara en fara för djurskyddet.
Eller tex att hägna in hästar där det är extremt mycket broms. Det är oerhört stressande för hästarna att behöva gå och gå och gå och gå och gå för att komma undan, och det är inte alltid som det hjälper. Min kompis hämtade hem sitt föl och mamma från ett bete med daglig tillsyn. Mamman såg bedrövlig ut. Min kompis frågade -är hon sjuk...nej men det har varit så mycket knott och broms här i år, fick hon till svar. Hur ska man tolka detta? Vad är djurskydd och inte? Vatten från ett tak är risk för hästarna...men envetna bromsar och knott?
Jag tycker det är bra med kontroller och att vi i Sverige sätter en hög ribba för djurskyddet. Att stall och dess inredning kontrolleras med mätstock, att stallhygien och luft är tillfredställande, att foder blir korrekt hanterat OCH förvarat, att hagar har ordentliga och ofarliga staket.
gulan
Det är uppenbarligen väldigt svårt att förstå att man ska följa HELA lagstiftningen. Att man ska fixa hängrännor eller motsvarande till ligghallen utesluter ju inte att man måste skydda hästen mot stora mängder flygfän. Den som hade den dagliga tillsynen över din kompis häst hade uppenbarligen inte skött sitt jobb.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Det är uppenbarligen väldigt svårt att förstå att man ska följa HELA lagstiftningen.
Möjligen missförstår jag din ton...men varför är den så stöddig? Jag har inga uppenbarliga problem med att följa HELA lagstiftningen. Denna mening är överflödig i sammanhanget!
Att man ska fixa hängrännor eller motsvarande till ligghallen utesluter ju inte att man måste skydda hästen mot stora mängder flygfän.
Så det kan förekomma att kontrollanten ålägger djurägaren att bygga en ligghall som skyddar mot stora mängder flygfä? Så som man ålägger djurägare att sätta hängrännor som skyddar marken?
Den som hade den dagliga tillsynen över din kompis häst hade uppenbarligen inte skött sitt jobb.
Nej men vad hjälpte det hästen. Det finns ju inga regler för hur hästar ska skyddas mot flygfän...
gulan
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Möjligen missförstår jag din ton...men varför är den så stöddig? Jag har inga uppenbarliga problem med att följa HELA lagstiftningen. Denna mening är överflödig i sammanhanget!
Så det kan förekomma att kontrollanten ålägger djurägaren att bygga en ligghall som skyddar mot stora mängder flygfä? Så som man ålägger djurägare att sätta hängrännor som skyddar marken?

Nej men vad hjälpte det hästen. Det finns ju inga regler för hur hästar ska skyddas mot flygfän...
gulan
Jo det finns regler ATT hästar ska skyddas mot flygän. Om man skrev in krav på HUR man ska skydda mot flygfän skulle det innebära en detaljreglering som är något man vill komma ifrån för att få en flexibel lagstiftning. Därmed kan kontrollanten inte besluta att en ligghall ska byggas för att skydda mot insekter. Kontrollanten kan besluta att hästen ska skyddas mot insekter, sedan är det upp till djurägaren att lösa problemet (t ex genom att spreja, täcka med flugtäcke eller om han/hon önskar bygga en ligghall).
Stöddig, nja, snarare vanvettigt trött på folk som drar en hel yrkesgrupp över samma kam.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

122345678910
 
Senast ändrad:
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Möjligen missförstår jag din ton...men varför är den så stöddig? Jag har inga uppenbarliga problem med att följa HELA lagstiftningen. Denna mening är överflödig i sammanhanget!
Så det kan förekomma att kontrollanten ålägger djurägaren att bygga en ligghall som skyddar mot stora mängder flygfä? Så som man ålägger djurägare att sätta hängrännor som skyddar marken?

Nej men vad hjälpte det hästen. Det finns ju inga regler för hur hästar ska skyddas mot flygfän...
gulan
Nej just så.
det viktigaste är att de skyddas från lera o kyla. Det preciserar man i detalj.

Detaljstyrning på vissa saker som ngn beslutfattare själv ser som viktigt.

Det jag retar mig mest på utöver måttdiktaturen är att man inte får reglera luften själv. ngt som jag har reviderat många många ggr.
Men maskinell ventilation som just styrs av T. o luftfuktighet går bra- den som man kan ställa in hur man vill ha det:rofl:

kontrollanter som inte ser skillnad på om man bor i ett blåshål eller i lä vet fasen inte hur var byggnad fungerar.

min karl blir tokig på mig:D Ena dagen ska det vara stängt där men halvöppet där osv osv....
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Nej just så.
det viktigaste är att de skyddas från lera o kyla. Det preciserar man i detalj.

Detaljstyrning på vissa saker som ngn beslutfattare själv ser som viktigt.
Du menar sila mygg och svälja elefanter?
Som jag sa ovan så tycker jag stall och hagar ska inspekteras. Jag säger inte så mycket om att de vill mäta och har synpungter på någon cm hit och dit..någonstans ska det dras en gräns. Men när det börjar petas i saker som egentligen inte har med djurskydd eller djurhälsa att göra...utan bara som du säger den som kommer ut ser det som en enorm nödvändighet att det finns ett rejält torkrum för hästtäcken att torka i så känns hela grejen med kontroll av stallet som mycket oseriöst.
Jag är verksam i travbranchen och vi blir ju kollade ochså av förbundet, villket är positivt. När vi hade besök av kontroller så började allt bra, Vi kollade stall, boxar, ventilation, foder och var det förvarades och hagarna. Allt flöt på väl...för väl för efter ett tag fick jag känslan av att något fel eller anmärkning skulle printas ner i protokollet. Hon ville veta våra foderleverantörer, hur våra foderstater såg ut, om vi räknade foderstat, hur mycket vi gav, villket typ av strömedel som användes, selkammaren, om det fanns värme i selkammaren, torkrum för täcken. (nej det har vi inget eftersom vi tar in hästarna vid dåligt väder alternativt så släpper vi inte ut överhuvudtaget:eek:).
När jag kände att det började bli färdigt ville hon gå ett varv till och frågade och pekade.
Vi arbetar proffessionellt med hästar och jag erkänner att jag blev lätt irriterad fast jag inte borde bli det.... jag tror jag döljde det ganska bra.
gulan
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Du menar sila mygg och svälja elefanter?
Som jag sa ovan så tycker jag stall och hagar ska inspekteras. Jag säger inte så mycket om att de vill mäta och har synpungter på någon cm hit och dit..någonstans ska det dras en gräns. Men när det börjar petas i saker som egentligen inte har med djurskydd eller djurhälsa att göra...utan bara som du säger den som kommer ut ser det som en enorm nödvändighet att det finns ett rejält torkrum för hästtäcken att torka i så känns hela grejen med kontroll av stallet som mycket oseriöst.
Jag är verksam i travbranchen och vi blir ju kollade ochså av förbundet, villket är positivt. När vi hade besök av kontroller så började allt bra, Vi kollade stall, boxar, ventilation, foder och var det förvarades och hagarna. Allt flöt på väl...för väl för efter ett tag fick jag känslan av att något fel eller anmärkning skulle printas ner i protokollet. Hon ville veta våra foderleverantörer, hur våra foderstater såg ut, om vi räknade foderstat, hur mycket vi gav, villket typ av strömedel som användes, selkammaren, om det fanns värme i selkammaren, torkrum för täcken. (nej det har vi inget eftersom vi tar in hästarna vid dåligt väder alternativt så släpper vi inte ut överhuvudtaget:eek:).
När jag kände att det började bli färdigt ville hon gå ett varv till och frågade och pekade.
Vi arbetar proffessionellt med hästar och jag erkänner att jag blev lätt irriterad fast jag inte borde bli det.... jag tror jag döljde det ganska bra.
gulan
Jag bara undrar: Om inte kontrollanten skulle fråga hur skulle han/hon då kunna göra en bedömning om tillräckligt med grovfoder gavs, om seldon och täcken torkade mellan gångerna de används så att de inte riskerar att börja skava, om strömedlet (om det är halm) kunde ersätta eventuell snålt tilltagen giva av grovfoder. Hur skulle kontrollanten då kunna veta hur ni löser saker och ting så att ni uppfyller lagstiftningen? Av de frågor du tar upp så är samtliga relaterade till lagstiftningen och inte alls onödiga att ställa anser jag. Även professionella hästhållare kan göra misstag de inte tänker på (även om grovfoderbiten sällan är ett problem inom travsporten enligt min erfarenhet i alla fall).
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Jag bara undrar: Om inte kontrollanten skulle fråga hur skulle han/hon då kunna göra en bedömning om tillräckligt med grovfoder gavs, om seldon och täcken torkade mellan gångerna de används så att de inte riskerar att börja skava, om strömedlet (om det är halm) kunde ersätta eventuell snålt tilltagen giva av grovfoder. Hur skulle kontrollanten då kunna veta hur ni löser saker och ting så att ni uppfyller lagstiftningen? Av de frågor du tar upp så är samtliga relaterade till lagstiftningen och inte alls onödiga att ställa anser jag. Även professionella hästhållare kan göra misstag de inte tänker på (även om grovfoderbiten sällan är ett problem inom travsporten enligt min erfarenhet i alla fall).
Eeeh:confused:

Om hästarna är i topptrim o inte har tillstymmelse till skav- finns det då ngn anledning att börja leka detektiv ang. vilket foder som ges o kolla utrustningen???

Det ser jag ta mig tusan som en skymf mot ngn som har varit i branschen i många år med tip toppade hästar.
Att branschen gör stickprov för att kolla är ngt annat.

Rent utav löjeväckande då man ger råd till de som uppenbarligen missköter sina att ge lite mer mat o återkommer först när det är helt utan hopp- avlivning.

det kommer in ngn liten snärta som mest har teoretiska kunskaper o kan inte SE om hästarna mår bra.
Dagens viktigpetter.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Eeeh:confused:

Om hästarna är i topptrim o inte har tillstymmelse till skav- finns det då ngn anledning att börja leka detektiv ang. vilket foder som ges o kolla utrustningen???

Det ser jag ta mig tusan som en skymf mot ngn som har varit i branschen i många år med tip toppade hästar.
Att branschen gör stickprov för att kolla är ngt annat.

Rent utav löjeväckande då man ger råd till de som uppenbarligen missköter sina att ge lite mer mat o återkommer först när det är helt utan hopp- avlivning.

det kommer in ngn liten snärta som mest har teoretiska kunskaper o kan inte SE om hästarna mår bra.
Dagens viktigpetter.
Den där "lilla snärtan" kanske inte alls bara har teoretiska kunskaper, har du tänkt på det? Det är tråkigt att den här typen av diskussioner alltid hamnar i det här läget. Under de år jag jobbat med detta har jag aldrig blivit tillfrågad om vad jag har för utbildning eller erfarenhet av det aktuella djurslaget jag har varit på kontroll på. Frågar man inte så vet man inte. Eller är det så att man inte vill veta, för då kanske man inte med gott samvete anklaga inspektören för inkompetens om det blir någon besvärlig brist som man måste rätta till. Jag har i hur många inlägg som helst försökt förklara hur inspektören gör bedömningar, varför och vilken uppgift inspektören har, vad h*n är skyldig att göra i sin myndighetsutövning etc. Uppenbarligen kommer detta inte fram hur formuleringen än görs. Därför ser jag ingen vits med att uttala mig i den här typen av frågor mer.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Eeeh:confused:
Det ser jag ta mig tusan som en skymf mot ngn som har varit i branschen i många år med tip toppade hästar.
Att branschen gör stickprov för att kolla är ngt annat.
Man kan inte räkna med att de ska veta vem de åker ut till, men jag undrar i mitt stilla sinne om Lussan Nathorst ochså måste visa sina torkrum, och redogöra foderstater, foderleverantörer och hurvida hästarna har märken efter hennes sporrar eller ej....
gulan
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 957
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ett hus långt ute på landet mitt i ingenstans som jag har bott i i ungefär ett halvår nu. Det är väldigt spännande, för stugan...
Svar
15
· Visningar
1 491
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 636
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 638
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp