Bukefalos 28 år!

Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Jag bara undrar: Om inte kontrollanten skulle fråga hur skulle han/hon då kunna göra en bedömning om tillräckligt med grovfoder gavs, om seldon och täcken torkade mellan gångerna de används så att de inte riskerar att börja skava, om strömedlet (om det är halm) kunde ersätta eventuell snålt tilltagen giva av grovfoder. Hur skulle kontrollanten då kunna veta hur ni löser saker och ting så att ni uppfyller lagstiftningen? Av de frågor du tar upp så är samtliga relaterade till lagstiftningen och inte alls onödiga att ställa anser jag. Även professionella hästhållare kan göra misstag de inte tänker på (även om grovfoderbiten sällan är ett problem inom travsporten enligt min erfarenhet i alla fall).

Jag anser att man börjar i fel ända. Foderstat, torkrum....
Bedömning om foderstat - titta på hästarna.
Om utrustning skaver - titta på hästarna.
Om det är för lite strö - titta på hästarna.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Den där "lilla snärtan" kanske inte alls bara har teoretiska kunskaper, har du tänkt på det? Det är tråkigt att den här typen av diskussioner alltid hamnar i det här läget. Under de år jag jobbat med detta har jag aldrig blivit tillfrågad om vad jag har för utbildning eller erfarenhet av det aktuella djurslaget jag har varit på kontroll på. Frågar man inte så vet man inte. Eller är det så att man inte vill veta, för då kanske man inte med gott samvete anklaga inspektören för inkompetens om det blir någon besvärlig brist som man måste rätta till. Jag har i hur många inlägg som helst försökt förklara hur inspektören gör bedömningar, varför och vilken uppgift inspektören har, vad h*n är skyldig att göra i sin myndighetsutövning etc. Uppenbarligen kommer detta inte fram hur formuleringen än görs. Därför ser jag ingen vits med att uttala mig i den här typen av frågor mer.
Man behöver inte fråga. Det märker man på alla dumma frågor/ påståenden.

Klart att man inte kan ifrågasätta en som tror sig kunna allt.

Det har jag sett på det maniska förföljandet av min vän. 2 st som håller ihop. En blind leder en blind.

Det var de som sa att unghästarna inte fick vara ute mer än 11 h. o boxöverluckoerna inte fick tas bort för hästarna kunde frysa. samtidigt så räcker 3 väggar för lösdrift................
Vad som ska prioriteras ändras när det blir en ny på chefsposten.
Ja vad säger man? De ligger inte högt i kurs. Skillnad vore väl om de kunde rädda mer hästar som far illa, men.....

sorry för OT:o
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Jag anser att man börjar i fel ända. Foderstat, torkrum....
Bedömning om foderstat - titta på hästarna.
Om utrustning skaver - titta på hästarna.
Om det är för lite strö - titta på hästarna.
:bow:

Kruxet är när man vill framhäva sina kunskaper o inte kan se på hästarna om de mår bra eller ej.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Ja kan man då inte ens se att de hästar som är i stallet är i topptrim eller underviktiga utan att börja raljera för ngn som har betydligt större kunskaper om individer. Presterande hästar. Det blir ju ytterst pinsamt.

Är de under/överviktiga kan man börja ge råd. Även risken med att hålla hästen överviktig. det kanske är mer viktigt idag. Men återigen. Vad som är vad är ganska godtyckligt.
hästen kanske har vilat - haft semester.

kunniga människor är mer ödmjuka o ser inte ett sätt som det enda rätta.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Ja kan man då inte ens se att de hästar som är i stallet är i topptrim eller underviktiga utan att börja raljera för ngn som har betydligt större kunskaper om individer. Presterande hästar. Det blir ju ytterst pinsamt.

Är de under/överviktiga kan man börja ge råd. Även risken med att hålla hästen överviktig. det kanske är mer viktigt idag. Men återigen. Vad som är vad är ganska godtyckligt.
hästen kanske har vilat - haft semester.

kunniga människor är mer ödmjuka o ser inte ett sätt som det enda rätta.

Om hästen får tillräckligt med grovfoder eller ej (alltså minst 1 kg ts/100 kilo häst) syns inte på hullet om hästens näringsbehov täcks upp av kraftfoder istället.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Jo det gör det. De är uppdragna eller så p g a välgymnasticerade bukmuskler.

Är det lag på att hästar måste äta 1 kg TS/ 100kg?

Hur ska man kunna bevisa att hästen får det den anses behöva? Av den verkliga experten?
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

4 kap. 1 § Hästar ska utfodras
1. med individuellt anpassad och
välbalanserad fodergiva,

2. med daglig tillräcklig tillgång till
grovfoder för att tillgodose behovet av
växtfiber och sysselsättning,

3. så att deras behov av långa ättider
tillgodoses,
samt

4. så att de inte blir över- eller
underviktiga i förhållande till sitt
användningsområde.
Ytterligare bestämmelser om foder
finns i 3 § djurskyddslagen.

och enligt föreskriftsmotivet: Hästar har ett stort behov av att tugga.
Hästar på bete ägnar ca 16-18 tim/dag till att äta. Om mängden är för liten blir ättiden för kort och risken ökar för att hästen utvecklar ett stereotypt beteende vilket är ett tecken på brister i miljö och skötselrutiner. Den svenska rekommendationen för dagligt intag av grovfoder är minst 1,2
kg t.s/100 kg kroppsvikt. Grovfodret kan utgöras av t.ex. gräs, hö, hösilage, ensilage, halm men hästar äter också gärna vissa typer av bark och grenar vilket ger ett tillskott av den nödvändiga växttråden.
Fri tillgång till grovfoder är att rekommendera till häst. För att upprätthålla kroppstemperaturen i kallt väder måste hästen öka foderintaget. Att beta är ett naturligt beteende för hästen. Den får då tillfredställa både sitt behov av att tugga och av att söka foder. Vissa hästar kan av veterinärmedicinska skäl inte tillåtas beta. Det kan exempelvis gälla hästar som lätt utvecklar fång.

Så det finns grund för krav på rättelse i de fall hästar inte får tillgång till tillräckligt med grovfoder. Man kan tvivla på viss lagstiftnings vetenskapliga grund, men denna paragraf är definitivt väl underbyggd avseende forskning och beprövad erfarenhet.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Det är mao rekommendationer.

Blir återigen trött på att man skriver att hästar ska äta 16-18 h. nu stog det på BETE. Ja ett sämre bete .

Det ska stå födosök.

Gör om det till uppstallade hästar o inte bete som innehåller stor del vatten.

vad får vi då?
Jo feta hobbyhästar!

Feta hästar behöver ej heller äta mer vid kyla. De flesta svenska hästar har dessutom skyddande täcke.

Den där lagen/ rekommendation har troligen gjort att många fler får fång idag. ja nästan alla kategorier.

Konstigt formulerat då bete inte ens finns halva året. Det bör stå tydligare att man kan byta ut högkvalitativt foder mot halm.

Det vore intressant att jämföra med t. ex den danska rekommendationen där man mer har 50/ 50 hö o halm. Tyska o andra europeiska länder har inte lika mkt hö att ge o de hästarna som dessutom troligen mer står på stall- bättre stallar där de inte stängs in i hus o istället har engelska boxar- om andelen stereotypa betéendene är större.:confused:

skulle inte tro det.

stallmiljön är nog så viktigt.

vad ska en häst göra i ett instängt stall? Äta:crazy:

en normalviktig häst i kondition rör sig mer o har inte ätandet som det enda roliga här i livet.

Motion borde vara en lika självklar rättighet. vuxna hästar i en hage som inte rids gör inte många knop- även om hagen är tillräcklig. Är det mkt snö rör de sig knappt alls.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Jag håller inte alls med dig, jag tycker det är bra och skulle hellre se ett krav att hästarna måste tugga MÅNGA timmar per dygn.

Att hästarna ska ha tillräckligt mkt stråfoder för att tuggbehovet ska tillgodoses är inte samma sak som feta hästar.
Min islänning går på fri tillgång på hö och han är inte fet.
Men för att han ska kunna gå på fri tillgång måste jag såklart se till att skaffa ett hö med låga näringsvärden så att han måste äta mkt för att han ska få i sig det han behöver.
Visst det blir ju dyrare för min plånbok eftersom jag måste fodra fler antal kg och här kostar hö med lågt näringsvärde lika mkt som det hö med höga näringsvärden, men jag har en nöjd och glad häst med fungerande mage.

Har man inte vett nog att anpassa och ge hästen det hö den behöver ska man nog inte ha häst..

Sen ska hästarna såklart motioneras, hästar är gjorda för att röra sig långa sträckor per dygn.
För att få motionen i hagen är det ju enklast att lägga foder på flera ställen långt ifrån varandra så de måste söka efter maten och att vattnet också ligger långt ifrån så de måste gå fram och tillbaka om man inte har en häst som gärna springer å leker i hagen.
Men visst det kräver ju lite mer av den som sköter djuren att inte bara lämpa in foder och vatten på närmast möjliga ställe.
Sen är det såklart bara bra om hästen får mer motion på ett eller annat sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Det är mao rekommendationer.
Jag tycker vi ska vara väldigt glada att det är just rekommendationer och inte krav. För det är ju upp till den ansvarige för hästen att se till så att just den individen får vad den behöver under de förhållanden som finns. Alla kan inte erbjuda hästen så lång tid att stå och tugga på.

Men forskningen visar att en häst som får välja själv äter/tuggar 16 - 18 timmar per dygn. Inte i ett svep utan med avbrott för vila och lek.

Jag har själv hästar både på lösdrift och på stall helt beroende på individen. Men alla kan om de vill tugga dygnet runt antingen på grovfoder eller på halm. Trots det finns här bara en enda häst som har problem med vikten och det beror andra saker än ät/tuggtid och foder.

Till sist ber jag TS om ursäkt för trådkapningen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 957
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ett hus långt ute på landet mitt i ingenstans som jag har bott i i ungefär ett halvår nu. Det är väldigt spännande, för stugan...
Svar
15
· Visningar
1 491
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 636
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 638
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp