Bukefalos 28 år!

Jagar ranglåg häst(ar)

jenny_t

Trådstartare
Hej! Jag skulle behöva få lite tankar och relektioner kring min hästs beteende.

Jag har haft honom i 1½ år. I början ge de 2-3 hästar tillsammans, inga problem. Sedan han och ett sto, inga problem. I april flyttade vi och han hamnade i en haga med ca 4-5 andra valacker och det gick bra. I början av sommaren ändrades dock flocken lite då en åkte på bete, en blev skadad osv så de blev färre hästar. Min häst började då jaga och bita den äldsta hästen som även var ranglåg. I sommarhagen fortsatte detta och han blev även dum mot en av de andra hästarna som var ranglåg och han gick förmodligen igenom staketet en gång pga min häst.

Vi tog då bort honom så han fick gå själv med en häst som han trivs med, där min häst var lägst i rang av de två. Nu flyttade hans kompis och vi bestämde att vi skulle testa att släppa min valack med stona. Det var 3 ganska höga i rang och 2 låga. Allt har gått bra, förutom att han nu börjat jaga en 1½ åring som är lägst i rang. Igår gick det bra när vi släppte ihop, sen jagade han efter lunch, sen lugnt igen på em. Idag var det lugnt på morgonen och de åt lugnt, samma vid lunchen, men sen på efm började han jaga henne så hon nästan gick igenom staketet.

Varför tror ni han beter sig så, och jagar den lägsta i rang? Han är själv inte högst i rang utan hamnade någonstans 3-4 av 6 nu som det verkar..

Ska man ta bort honom och låta honom gå själv? (vilket jag eg inte vill, tycker de ska ha kompisar att gå med..) eller ska man ge det några fler dagar?

Tacksam för alla tankar och höra era erfarenheter från liknande scenarion!

/Jenny
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 378
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
843
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp