Jakten på den perfekta stallplatsen

Bra tråd! jag har letat som en galning sen i maj! Hittar heller inget här nära Malmö. Man åker och kollar på annonser som utlovar stora hagar och mycket utevistelse för att se en lerig hage i ridbanestorlek och att hästarna anses vara ute länge är mellan ca 9 och 15!
Ja det kanske är mycket utevistelse och bra hagar om man jämför från vissa ridskolor.
jag anser inte att jag kräver mycket. Men ibland så tänker jag att jag kanske har för höga krav? Men jag tycker inte att det är ok att man ger vatten i ett kärl det varit målarfärg i innan! Jag tycker inte det är ok att hästarna är ute från morgon till kväll utan något att tugga på.
Jag nöjer mig med:
*Ute i flock i hage där dom kan ta en galopp eller så i ca 12 h.
* Tillgång till halm att tugga på ute under vinterhalvåret.
*Vatten i hagen även under vintern.
*Ridbana med belysning i närheten
*Uteridningsmöjlighet, helst skog!
*God stämmning och att folk djurvänner överlag så katter tas om hand som de ska. Man ser alltför ofta stall där det springer massa magra, halta och lytta okastrerade katter.
*Man ställer upp för varandra om hjälp behövs
*Max ca 30 min väg från Malmö
Drömstallet har då också (Men detta är inte viktigt för mig)
* Spolspilta med varmvatten
*Att det är bra utrymme för sina saker.
*Bra utrymme för skötsel av hästen.
*praktisk enkelt med gödsel och foderutrymme
*Ridhus
*Bra analyserat grovfoder att köpa
*Kortare bilväg

Sen håller jag med om ovanstående att det finns en önskan om att man har en liknande syn på hästhållning. Att man ser till varandras hästar och ringer om man ser något som inte verkar bra med hästen. Jag har vid något tillfälle sett blodiga sparkskador på andras hästar och då kontaktat hästägaren, detta uppskattas inte alltid. Då blir jag orolig för då vet jag att dom inte ringer mig om min häst är skadad i hagen.
du som tidigare i tråden verkar ha tips på stall nära Malmö får gärna PM:A mig :-)
 
Sånt där kan ju variera lite med ens livssituation och i mitt fall är det tex viktigt just nu, som småbarnsförälder, att jag inte har för långt att åka, och jag uppskattar även att inte behöva åka ut varje dag.

I övrigt är det viktigt att det är en lösdrift, bra hagar (dvs kuperade naturhagar med gott om utrymme). Där hästen står nu finns inga träningsmöjligheter (ridhus, ridbana), det är ingen lyx på nåt sätt och dessutom har det knappt varit nån som ridit sina hästar så man är för det mesta själv. Det har börjat ändras nu dock. Jag har tittat på en annan lösdrift, på samma avstånd, samma service (eller mer), och samma pris, med både ridhus och ridbana, samt sällskap. MEN. Hagen var stor men väldigt öppen och tråkig och där fick jag helt enkelt vika mig för hästens behov. Om jag flyttat dit hade jag kunnat börja rida för tränare igen, komma igång med ridningen som varit lagt på hyllan en tid pga barnafödande. Men det är 2-3 timmar av dygnets 24 h och de övriga 21-22 ska hästen spendera där. Då går hästen först ochjag offrade min ridning mot att han fick en bättre miljö. Dessutom är stämningen otroligt bra där han står, aldrig ett uns av missnöje mellan folk. Det är ganska unikt.
 
Jag tycker att mitt lilla stall hemma är perfekt :) viktigast för mig är hästarnas bekvämlighet, dvs stora bra hagar och stor box utan galler så de kan umgås. Alltid vatten och flera utfodringstillfällen samt lugnt och skönt, kompisar i hagarna, bra staket osv. Och så har jag stor uppvärmd sadelkammare, och bara 50m till stallet vilket inte är helt fel. Helt ok ridvägar och ridbana med belysning :)
 
Jag har hittat ett stall som jag gillar jätte mycket :D
Allt är super förutom kanske en sak.

Det kostar 1800 och då ingår:

Stor box
Ridhus (stort och bara de i stallet som får använda)
Belyst paddock
4 fodringar
ut 6 och in 18.30
Stor skog med anlaggda ridvägar
Saxtorps sjöarna
Hav
Dagstorps ridanläggning med en terrängbana
Super trevliga ägare!

Enda minus är små hagar men får ta det som det är just nu :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Blev fundersam av rasvalstråd och undrar vad du hsr kompromissar med i val av ras på din hund? Vilka egenskaper var viktigast och vilka...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 228
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
648
Senast: Nordthor
·
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
768
Senast: Cambrie
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
464
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp