Jakten på den perfekta stallplatsen

Jag har ju eget stall som tur är, det är bara att det skulle vara så mkt roligare om jag fick vara i ett stall där det fanns andra människor.

Börjar bli lite trött på att bo själv, jobba ensam, vara i stallet ensam... Träffar andra människor 2-3 ggr/månad :cool: Det är lite väl lite kan jag tycka :p
I mitt stall tar de emot hingstar, just nu har vi 3 st av ca 30 hästar och det går jätte bra! Jag var lite rädd för ena hingsten första gångerna jag hade stallet, in i boxen och sätta regntäcke på den stora svarta hingsten liksom. Men i själva verket är det en av de snällaste hästarna i stallet. Både mot människor och andra hästar....
 
I mitt stall tar de emot hingstar, just nu har vi 3 st av ca 30 hästar och det går jätte bra! Jag var lite rädd för ena hingsten första gångerna jag hade stallet, in i boxen och sätta regntäcke på den stora svarta hingsten liksom. Men i själva verket är det en av de snällaste hästarna i stallet. Både mot människor och andra hästar....
Vart ligger ditt stall då? Händelsevis inte i närheten av Linköping? ;)
 
Vart ligger ditt stall då? Händelsevis inte i närheten av Linköping? ;)
Utanför Stockholm, i skärgården.... Blir lite långt att åka för dig kanske!? :)
Men jag menar att det kan ju inte vara omöjligt att hitta en stallplats till din hingst. Mitt stall kan väl ändå inte vara det enda?
 
Utanför Stockholm, i skärgården.... Blir lite långt att åka för dig kanske!? :)
Men jag menar att det kan ju inte vara omöjligt att hitta en stallplats till din hingst. Mitt stall kan väl ändå inte vara det enda?

Det verkar omöjligt om man vill ha hästen ute längre än till kl 15. Vill man dessutom inte ha en liten fyrkantig lerhage så blir det ännu svårare.

Jag har hittat 3 stall som tar emot hingstar. Ena är det ingång vid kl 14, ett annat vid 15 och vid ett tredje fick jag inte ge mer än 6 kilo hö. Kanske 8 som mest...
 
Jag har hittat enligt mig det bästa stallet. Det enda negativa är att det är ca 12 minuters körväg, men det vägs upp av att vi ej har några stallplats. Allt från in/uttag till Uppvägning av foder görs av gårdsbefolkningen.
Det finns stora hagar med gräs året om förutom vid snö förståss. Ej lervälling.
Ridhus, utebana, ok uterittsmöjligheter, stora boxar 12 kvm. Bra strö och grovfoder som ingår i hyran. Även sommarbete
Maskkontroll.
och nästan det viktigaste av allt, både jag och hästen stortrivs.
 
Jahapp, min trådstart blev stympad av en moderator... Kul med en trådstart som består av tre frågor.

Det jag undrade var även om det var lågsäsong på stallplatser nu, vilket mackan snällt svarade på.
Sedan skrev jag var jag utgick ifrån, för att undvika "var bor du? Här i Örebro finns massor av stallplatser!".
 
Hur är den perfekta stallplatsen enligt er? Vad är viktigast för er när ni letar stallplats? Vad kan ni tänka er att kompromissa med?

Det perfekta stallet ligger nära där jag bor, har ridhus, ridbana och mycket utevistelse. minst 10 timmar. Vatten i hagen även på vintern. In och utsläpp alla dagar, det ska ingå grovfoder och strö. Tvätt maskin och massor av bra förvaring. Självklart prisvärt.

Det viktigaste som jag måste ha är nära, ridhus och utevistelse minst 10 timmar. Ska finnas grovfoder och strö att köpa på plats. Vatten i hagen även under vintern. Prisvärt.

Just nu står jag i ett stall som är ganska nära perfekt, men vissa saker skulle jag självklart kunna förbättra.
 
Den perfekta stallplatsen är på egen gård ;)

Jag kan stå ut med mindre hagar - (men inte hur små som helst), sämre service, inget ridhus och mer jobb för min del ;)

Det jag inte kan leva utan är bra ridvägar, lösdriftshall & paddock (egen eller annans på ridavstånd)
 
Jag tycker att jag har hittat en väldigt bra stallplats till mina två.

Stora boxar, få hästar (totalt 4hästar), trevliga människor, bra luft i stallet, hyfsat stora hagar (de kan iaf hitta torra plättar och kan sträcka ut i galopp en bra bit) och alla hästar går tillsammans. Ridbana med lyse och 2,5km till närmsta ridhus. Och bra ridvägar glömde jag!

Visst finns det en del att önska för min del men det är som sagt ett önskemål. Det viktigaste är att hästarna mår bra!

Och jag tycker det alltid att det blir lågsäsong på stallplatser på hästen. Lättast är att hitta i maj-sep.
 
Hur är den perfekta stallplatsen enligt er? Vad är viktigast för er när ni letar stallplats? Vad kan ni tänka er att kompromissa med?

Jag tror faktiskt att jag är på väg att flytta till den perfekta stallplatsen för min häst och mig!
Har tidigare stått i stall där det tog ett tag innan jag förstod att den kraftiga viktminskningen (efter kollat foder, tänder, varit inne på klinik etc) och att hästen i fråga blev ohanterbar (gick inte ens leda, gick bara på bakbenen) berodde på att han inte trivdes. Nu vet jag tecknen på depression hos honom så jag kan avbryta innan det går för långt.

i alla fall; vid årsskiftet flyttar vi till ett perfekt stall enligt mig:
Lösdrift med ligghall, stora hagar vinter o sommar (växlar), egen stor box, uppvärmt stall, varmvatten året om, spolspilta, grovfoder med bra värden, hästkompisar, uppvärmd sadelkammare med plats för det mesta, ca 500 m till ridhus, egen upplyst ridbana, bra ridvägar, verkar va kul folk där.

enda nackdelen är att det är liiite långt, att det blir en bit för medryttaren från bussen till stallet (vilket vi ska lösa med en cykel jag fixar) och att det inte finns toalett (men man får låna av de som äger stallet om det krisar).

Ja, jag är i alla fall helt frälst :banana: :banana: :bump: :bump: :bow: :bow:
 
Hur långt kan du tänka dig att åka?

Det finns definitivt.
Helst cykelavstånd men max 1 mil . Det är det som gör det svårt,sen ska ju kemin stämma med övriga. Det finns stall som uppfyller de flesta kraven men det ska ju finnas lediga platser där också .
 
Jag letar stallplats nu och har funderat rätt mycket på detta.

Hur är den perfekta stallplatsen enligt er?
Lösdrift med tillgång till box och skötselplats. Stora hagar i varierad terräng. Fri tillgång på analyserat grovfoder, fungerande rutiner för extra utfodring av kraftfoder och såklart vattenkoppar alt. värmebalja.

Vad är viktigast för er när ni letar stallplats?
Att stället har en sund hästsyn. Minimalt arbete för mig till ett rimligt pris. Enkelt att ta sig dit.

Vad kan ni tänka er att kompromissa med?
Ridbana är inte lika viktigt som bra ridvägar. Ridhus har jag inget behov av. Kan tänka mig att resa lite längre om allt annat är perfekt utom avståndet. :)
 
Hur är den perfekta stallplatsen enligt er? Vad är viktigast för er när ni letar stallplats? Vad kan ni tänka er att kompromissa med?

Viktigast: Lösdrift, med stora kuperade hagar, med både skog och öppna ytor. Bra, rymliga ligghallar och en harmonisk flock där min häst passar in. Bra ridvägar. Många fodringar eller fri tillgång, ett grovfoder med hög hygienisk kvalité, men inte alltför högt näringsvärde (så man kan ge mycket). Stallkompisar som man kommer bra överens med och litar på.

Ska det vara helt perfekt så skulle jag förstås vilja ha både belyst paddock och ridhus med bra underlag, spolspilta med varmvatten, tvättstuga med maskiner som klarar hästtäcken och rymligt torkrum. En gigantisk, uppvärmd sadelkammare, ett mysigt fikarum, supertrevliga, hjälpsamma stallkompisar, tillgång till hästtransport, bra tränare på plats. Och så ska det förstås kosta nästan ingenting!
Men allt detta klarar jag mig bra utan, så länge det finns bra hagar, bra ligghallar, bra ridvägar och bra foder.
 
Oj.. Detta kan bli långt. Men om jag nu får drömma så.. :love:

Hur är den perfekta stallplatsen enligt er? (Utan inbördes ordning)
- Stor, luftig box med ett bra fönster som verkligen släpper in ljus. Utanför boxen finns krokar för varje höpåse samt en standard täckeshängare. Inne i boxen finns lämplig upphängningsplats för eventuella hönät.
- Välisolerat och välventilerat stall med bra belysning och bred stallgång.
- En ordentlig och välstädad sadelkammare med plats för lädervård och dylikt pyssel. Varje hyresgäst har tillgång till 2 skåp. Ett anpassat för den utrustning som används dagligen och ett anpassat för extrautrustning, stallapotek etc.
- Torkrum med tvättmaskin. Gärna fler än en täckeshängare/box som är väl uppmärkta.
- Bra grovfoder!
- Ridhus som tas väl om hand och är ordentligt upplyst.
- Ridbana.
- En rymlig foderkammare där alla har ordentligt uppmärkta platser för sitt foder.
- En sådan där snajdig gödselstack som är nedsänkt/har en ramp runtom så man slipper försöka köra upp skottkärran i den enorma gödselhögen utan istället bara kan tippa allt över kanten.
- Bra ridvägar! Tillgång till badstrand är också trevligt.
- Stora och kuperade hagar med bra underlag och välplanerade foder-/vattenstationer. Gärna med vindskydd. Hästarna går i flock, men självklart bör även "singelhagar" erbjudas om någon hästägare önskar detta. LÅNG utevistelse och rejäla staket är också viktigt.
- Tidig morgonfodring och sen kvällsfodring.
- En rymlig spolspilta med varmvatten.
- Redskapshörna för kvastar, grepar och skyfflar där de inte hänger i vägen.
- Kök med kyl/frys samt en toalett.

Vad är viktigast för er när ni letar stallplats?
- Utevistelse.
- Sund hästsyn.
- Bra ridvägar.
- Välstädat och organiserat. Inget plotter och stök. En osopad stallgång dör jag inte av men jag blir tokig när saker ligger slängda huller om buller överallt. Var sak har sin plats! ;)
- Miljön i stallet.
- Ridhus/Ridbana. Helst ridhus, faktiskt, jag har blivit kräsen med åren tydligen..

Vad kan ni tänka er att kompromissa med?
- Avståndet till stallet. Är det är ruggigt bra stall kan jag tänka mig att åka längre.
- Bekvämligheter såsom superfin foderkammare, torkrum med tvättmaskin, smidig gödselstack etc.
- Storleken på hagarna samt antal timmar i hagen, till en viss gräns.


Jag lär aldrig hitta mitt drömstall :grin:
 
Hur är den perfekta stallplatsen enligt er? Vad är viktigast för er när ni letar stallplats? Vad kan ni tänka er att kompromissa med?


Har haft mycket otur med snikna stallägare och dålig hästhållning överlag när jag stått i privata stall!

Så blir det dags igen någon gång känns egen gård med ridhus, skritt, bra hagar, bra ridvägar och 2 personal som det bästa tänkbara för att slippa se på när hästar missköts eller snålas med igen! :(

(Och i det egna stallet är boxarna givetvis stora och det finns bra förvaring, spol och klipp plats osv)
 
Hur är den perfekta stallplatsen enligt er? Vad är viktigast för er när ni letar stallplats? Vad kan ni tänka er att kompromissa med?[/QU

Om jag bortsett från personen som driver stallet just nu och en månad till så står jag i världens bästa stall enligt mig.

Nybyggt stall 8 boxar ljust och högt i tak, mycket belysning, stor spolspilta, fikarum med fönster utöver stallet, kök, wc, dusch, tvättmaskin, täckesrum med fläkt, stor sadelkammare.

Stora kuperade hagar, plana hagar, rutor, sjukhage & sjukbox (ute) ridbana 30x60 med 6st gatubelysningar, 5min skrittavstånd till ridhus 20x60, hinderpark. Grovfoder från gården.

+ att det ligger 5min hemifrån

& om en månad blir jag helt själv i detta stall med mina fina djur.
 
Det viktigaste för mig är att det är en bra stämning i stallet, för både hästar och människor. Det spelar ingen roll hur bra du trivs om inte hästen gör det, och tvärtom. Annars vill jag ha möjlighet till större hagar, mycket utevistelse (min går ute minst 12 timmar/dag), möjlighet att köpa till grovfoder och strö om man vill det, men med min häst som inte tål hösilage vill jag även ha möjligheten att ha eget om de andra enbart har hösilage. Bra ridvägar är ett måste för min del, jag avstår gärna både paddock och ridhus om möjligheterna att rida ut är bra, även om det givetvis är ett stort plus om det finns paddock/ridhus åtminstone på ridbart avstånd. Jag vill gärna ha någon att rida ut tillsammans med några gånger/vecka.

Om man ska göra vissa pass med de övriga hästarna i stallet, tycker jag även att det är viktigt att både hästar och hästägare i stallet har liknande syn på hästhållning som en själv. Jag vill inte riskera att skada mig för att hantera någon annans stissiga, ouppfostrade häst, och vill inte att okunniga personer ska hantera min unghäst heller.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Blev fundersam av rasvalstråd och undrar vad du hsr kompromissar med i val av ras på din hund? Vilka egenskaper var viktigast och vilka...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 228
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
648
Senast: Nordthor
·
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
768
Senast: Cambrie
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
464
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp