Bukefalos 28 år!

jakthundsmassaker bland våra höns!

S

smocke

En jakthund (jämthund) som borde jaga älg, har vid två tillfällen nu jagat och bitit ihjäl höns hos oss hemma på gården. Vi har frigående höns och jag är väl medveten om att det är en risk, men tycker att det är ett sådant underbart liv för både dem och oss.
Vi har inga problem med rovdjur men nu har hundskrället varit här två gånger. Sammanlagt nio av våra älsklingar tog han död på, våldsamt och brutalt. Tänkt vilken skräck. Och våra barn är förtvivlade.
Jag blir så otroligt arg.
Hunden kan inte veta var tomtgränser går, jag vet, men det är upp till hundföraren att kontrollera sin hund. Den skall inte var hos oss och borde ha lärt sig vad den skall jaga innan de släpper den utom kontroll.
Han har också försökt jagat hästerna i hagen, men dessa bryr sig inte om honom.
Förtvivlat och arg.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Hej jag förstår att ni alla är förtvivlade, jag ahde själv en kungsörn här som tog en av hönorna i höstas o har förr om åren även råkat ut för rävmassaker .
osv.

Tyvär är det så att det går inte att kontollera en jakthund så pass att det går att styra vart den får gå och inte , föraren kan ju vara rätt så långt iväg o även om man har pejl så går det ju inte att se EXAKT vart den är.

Jag anser att det är erat ansvar under jaktsäsongen (vet ej vart du bor så kan ej säga tiden) att hålla era djur instängda.

Däremot så FÅR ju inte hunden vara lös övrig tid o då kan ju hönsen vara frigående
prillan
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jovisst det kan ses som vårt ansvar. Men jag har själv tränat jakthundar (är alltså inte helt obekant med ämnet) och har alltid varit nogrann med att de vet vad de gör innan man släpper dem helt utom räckhåll och kontroll. Men det är klart att det är olika.
En tränad jakthund bör ju förövrigt heller inte ha som mål att döda ett byte. Inte de som är tränade på fågel, älg eller rådjur åtminstone.
Det är ju ingen jaktsäsong här nu, men förbudet för jakt med hund träder inte i kraft förrän sista jan.
Jag kan acceptera rovdjur som sagt men inte att hundar skall äta upp mina djur. Det är ju dessutom inta alla hästar som är så snälla som mina, så det kan ju gå väldigt illa. Min förra hatade hundar.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Det är hundägarens ansvar att hunden endast jagar det den är tänkt att göra.
Eller menar du att alla djur, vilda som tama, är lovliga villebråd bara för att det är jaktsäsong?


Till TS!
Kräv hundägaren på ett rejät belopp för dina hönor. Många fattar inget innan det börjar svida i plånboken.

LIA
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Det är hundägarens ansvar att hunden endast jagar det den är tänkt att göra.
Eller menar du att alla djur, vilda som tama, är lovliga villebråd bara för att det är jaktsäsong?


Till TS!
Kräv hundägaren på ett rejät belopp för dina hönor. Många fattar inget innan det börjar svida i plånboken.

LIA


visst, självklart ska hundägaren stå för kostnaderna för hönsen! MEN bor man där man vet att det jagas så får man faktiskt ta ansvar själv oxå. ja menar om det hänt en gång varför riskera att det händer igen:confused:

En het jakthund kan ta tillfället i akt och DET KAN HÄNDA att det går överstyr
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Usch så trist. Jag förstår dig så väl.
Undrar också vad jakthundar egentligen har för rättigheter (och orättvisor mot andra hundar). Tycker inte att de ska få springa hur som helst och bita ihjäl vad som helst.
Klart man ska kunna ha sina egna djur på tomten utan oro för att andras husdjur ska bita ihjäl dom.

Om jag vore du skulle jag ta in hunden nästa gång, så får de gott komma och hämta den och betala, även om pengar inte kan ersätta hönorna för barnen (eller dig)!
Så skulle jag i alla fall göra...
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Tyvärr så har vi också sånt problem i vår by, och har så haft i många år.:mad:

Det är hundar som tillhör samma familj, som tillåts härja fritt här.

Jag har tappat räkningen på hur många gånger vi ringt till dem, efter att vi haft hund-attack här på vår gård.

De har aldrig erbjudit sig att ersätta, och jag har heller aldrig stått på mig om det.

Jag har även ringt polisen massvis med gånger, för att det kanske skulle ge bättre effekt när de ringde till berörd familj. MEN ICKE!:grin:

Nu senaste attacken som skedde i september så fick jag nog: En polisanmälan och ett ärende för miljö och hälsa i kommunen blev det då.:devil:

Detta är ett problem för hela byn, eftersom de då hade 4 st hundar på drift i byn dygnet runt: flockbeteende. Riksväg som går i byn som de korsar och fordon som håller på att köra av vägen. Driver vilt året om. Skäller dygnet runt. mm. mm:crazy:

Jag har fortfarande ej fått svar på vad som hände med min polisanmälan, men miljö och hälsa skickade en skrivelse till dem om bla bristande tillsyn....:cool:

Det har blivit mycket bättre; 1 hund är avlivad (folkilsken), 2 st har ej varit synlig, men 1 st såg jag faktiskt för 2 dagar sen.......
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Fast det där är ju lite märkligt resonemang. Hade det varit en varg hade folk krävt att man skulle skjuta den, men en hund ska man stå ut med? Vad jag vet har man strikt ansvar för sin hund, så skicka en räkning till hundägaren.

Det är INTE fritt fram för jakthundar att döda allt som rör sig.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

åhh vart har jag skrivit att inte hundägaren ska betala för sig??

eft ni inte vet hur en älghundsjakt går till tydligen så är det ju inte så lätt att veta... föraren kan finnas flera km, ibland 1/2- 1 mil ifrån hunden om det blivit ett gångstånd o HUR ska den då kunna veta eller styra hunden tex om den släppt älgen o är på väg tillbaka.. o hittar nåt den inte borde,

säger inte att det är vanligt (mina ger inte sig på varken får eller hästar men jag skulle då inte låta varken hönor eller kaniner gå lös när vi är ute o jagar)

förstår fortfarande inte resonemanget om man anser att det är ok med rovdjur men inte en hund?

till TS
Varför inte tala med hundägaren o säga att du kräver att den meddelar när de ska jaga så håller du helt enkelt hönsen instängda då, svårare än så kan de ju inte vara
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

En hund är ju någons. Ett rovdjur är ingens. Äger man ett djur har man ansvar för det, och för vad det ställer till med.

Vore det ok om jakthunden bet ihjäl barn också?

Med andra ord, ska allt levande vara inlåst i jakttider, för att man ska kunna släppa jakthundar som någon sorts mördarmaskiner med fri lejd över bygden?

Om man har tänkt sig jaga älg, och hunden istället går till grannen och biter ihjäl höns har man ett lydnadsproblem, skulle jag säga. För då letar hunden älg på fel ställe, och det lär inte bli mycket till älg skjutet så länge hunden håller sig i hönsgården.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Ja, jag anser det också som ett lydnadsproblem. Hunden har inte läst sig vad det är ok att jaga och hur.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jag vet hur älgjakt går till. Jag vet också att den här hunden inte tillhör jaktlaget som hör till våra marker utan jagar längre bort. Därav är det svårt att hålla koll på när de är ute.

Att det hände två ggr beror på att jag verkligen pratade med dem första gången (som var en verklig överraskning) och de garanterade att de skulle se till att hålla koll på hunden i fortsättningen. Alltså var jag dum nog att tro dem. Nu har jag inte fått dag på dem.

Han har dessutom rivit söndet nätet till gården där de som klarade sig sprang in.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

MEN bor man där man vet att det jagas så får man faktiskt ta ansvar själv oxå.

Din ståndpunkt är svår att förstå.

1 En jakthund får inte ge sig på allt levande den ser. Det finns inga ursäkter för att använda sig av en så dåligt upplärd hund.

2 Man kan inte styra jakthunden när den jobbar långt ifrån en, det är riktigt. Desto större anledning att den inte gör något den inte ska.

3 Ponera att den tar sig till tätare bebyggelse, ska då alla människor inom flera mils radie anpassa sig till en jakthund?

4 Vi har då och då besök av jakthundar på eller runt gården. Ingen har än så länge visat intresse för något av våra djur. Dom t o m ignorerar att våra egna hundar ibland följer dom i hasorna och övervakar.
Skulle jägare komma och be oss hålla koll på våra djur för att dom ska släppa en hund dom är osäker på, skulle vi givetvis hjälpa till. Men det har än så länge inte hänt, inte ens när dom haft jaktprov. Vilket jag tar som tecken på att hundarna är väl lärda.

förstår fortfarande inte resonemanget om man anser att det är ok med rovdjur men inte en hund?
I så fall har du problem.


TS!
Lägg till nätet på kravlistan!

LIA
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Fast det där är ju lite märkligt resonemang. Hade det varit en varg hade folk krävt att man skulle skjuta den, men en hund ska man stå ut med? Vad jag vet har man strikt ansvar för sin hund, så skicka en räkning till hundägaren.

Det är INTE fritt fram för jakthundar att döda allt som rör sig.

Men det är bara i stockholm ( o andra storstäder)som vargar tas bort om de dödar ett annat djur, vi som lever på landsbygden får stå ut med rovdjuren utan att nån hänsyn tas.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Hmm, vet inte hur jakt lagen är här i sverige, men har för mig at det är omtrentlig dom samma lager dom i norge,
dvs at en jakthund må ha bevis på at dom är rena på sau och andra husdjur före man får lov at slippa dom i områden hvor husdjur befinner sig..

Jag har två hundar, dog inta jakthundar men draghundar, och båda mina har jag haft på renhetstest på sau, ingen av mina jagade sau eller andra husdjur, men iom att jag har draghundar får jag inte något bevis på detta,som är helt ok før mig, då jag som sagt inte jagar med dom, tog detta testet enbart før at jag skall kunna vara litt säkrare på att dom inte jagar, OM dom skulle sticka av..
Men jag släpper dom aldrig lösa om jag vet att det finns sau, kor eller andra husdjur innom en viss radius, då jag inte vill ta den risken..

OM mina hundar någon gång skulle skada några husdjur, så är det ju självklart att jag skulle ärsetta eventuella skador...
Jag ser på det som min plikt som hundägare...
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

I norge har man med lagen på sin sida rätt at skjuta en hund som jagar eller dödar husdjur, OM den inte lar sig kallas inn eller jagas bort...
Detta har hendt vid några tillfellen og har oxo varit med om att hundägaren själv har skjutit sin ägen hund för att den jagade husdjur hos grannen och inte lot sig kallas inn av ägaren..Detta var en person som har jobbat med hund i en mannsålder och alltid hadde koll på sina hunder...

Han sa efter händelsen,
"Om mina hunder inte låter sig kallas inn i en sådan situasjon, vill jag inte ha en sådan hund i mitt äge"

Han menade med detta sitat, att han som hundägare hadde "missat" med grundutbildningen av sin hund och har det först händt en gång, är sjangsen jättestor før at den vill gjøra det igjen, själv om man tror att man har fått bort problemet med iheärdig trening...
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jo, men så är det väl på jaktprov i sverige också? Man vill ju att hunden ska spåra ett bestämt vilt, inte släpper man ut jakthunden på måfå, och ser sen om man kommer hem med en höna eller älg beroende på vad hunden fick korn på?:confused:
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

ok ! men jag lever i den verkliga världen o inte i nån drömrosa där alla djur älskar varandra o pussar o gullar bara....
Det gör faktiskt jag med.
För dom vilda rovdjuren har jag därför full förståelse och acceptans, även om jag ändå försöker förhindra att dom tar våra tamdjur till middag. En hök som slår en höna får behålla den, om den väl lyckats överlista både mig och hönan. Kommer vargen hit blir det till att hålla ordning på djuren på ett annat sätt än vi behöver idag.
Men det är en helt annan sak med dom rovdjur som människan släpper ut utan kontroll. Nej, jag accepterar inte om katter kommer hit på kycklingjakt heller.

Men det är bara i stockholm ( o andra storstäder)som vargar tas bort om de dödar ett annat djur, vi som lever på landsbygden får stå ut med rovdjuren utan att nån hänsyn tas.
Det där är inte sant, vilket du antagligen vet?

LIA
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Hej,
Jag äger en jakthund och höns.....

Min plikt som hundägare/jägare är att i största möjliga omfång träna och se till att min hund jagar det riktiga bytet, på rätt mark.
I dessa trakter finns många små jaktområden och alla försöker vara noga med att hålla koll på pejlen/hunden.
Om man som du utsätts för attacker, ska du säga ifrån på skarpen. Eftersom jaktlaget med hunden inte lyssnar tycker jag att du ska prata med de som har jakten runt din gård. De flesta jägare är måna om relationer med markägare och kan oftast "ta tag" i odågor.

Har själv haft en främmande älghund i hästhagen med följd av att hästarna sprang till skogs i panik. Hittade inte ägaren men via djungeltelegrafen och hot om att ta hand om varje hund som irrade in sig i hästhagen troppade en moloken kille upp 2 veckor senare med havre, slägga och tråd.

Till sist så måste jägaren snart fatta att hunden inte är någon bra jakthund, eftersom den springer efter annat. Han kan inte vara nöjd ialla fall.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 149
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Har ju som en del säkert sett en vavva-valp. Han är 4 månader och jag har haft honom i en. Han brukar anpassa sig snabbt & bra till nya...
Svar
7
· Visningar
1 129
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp