Bukefalos 28 år!

jakthundsmassaker bland våra höns!

Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Usch vad tråkigt. Råkade ut för samma sak för ett par år sedan, det var en härligt solig dag så jag hade öppnat hönsgården så de fick gå lite lösa och när vi sedan skulle ut och titta till dem så hade en jakthund bitit ihjäl 13 höns av ca 20. Han hade även krupit in i luckan och dödat inne i hönshuset.

Eftersom vi hade sett hunden visste sambon vems det var och ägaren kom hit så vi kunde identifiera den. Hunden hade ett par månader tidigare jagat efter en häst och blivit sparkad och fått hjärnskakning och denna dagen var första gången han tränade med den efter olyckan. Men jag för min del tycker hunden verkade ganska dåligt tränad då han både jagade hästar och höns. Detta var heller inte under jaktsäsong.

Ägaren tog sitt ansvar och betalade för hönsen och bad om ursäkt. Han mådde verkligen inte bra efter det här och funderade om han skulle göra sig av med hunden, jag tror och hoppas att han inte gjorde det. Djur är djur men det är tråkigt när sånt händer men alla heder åt ägaren som i vilket fall tog sitt ansvar, kanske han lärde sig att ha bättre koll på hunden under "icke-säsong".
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Hmm, vet inte hur jakt lagen är här i sverige, men har för mig at det är omtrentlig dom samma lager dom i norge,
dvs at en jakthund må ha bevis på at dom är rena på sau och andra husdjur före man får lov at slippa dom i områden hvor husdjur befinner sig..

Nej, några sådana krav finns inte i sverige.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Nej, några sådana krav finns inte i sverige.
Oj, det visste jag inte....men hur som helst borde man ju ha trenat hunden, så att den inte jagar alt som rör sig...
I norge är det inte lov att ha hundarna lösa på "öppen mark" i tiden 1 april till och med 20 augusti..vet av erfaring att det är många som inte överhåller detta, jag ska ärligt innrömma at jag är en av dom, men til mutt "försvar" har jag alltid på dom ström halsband, ja, jag är en "djurplågare" vill nog många tycka, men jag annvänder heller detta halsbånd för min och hundarnas säkerhet, enn at dom ska behöva gå i band och inte ha möjlighet at umgås andra hundar i lek.
Finns varken kor eller sau i mils omkrets här, då jag bor "midt i skogen"..
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

förstår fortfarande inte resonemanget om man anser att det är ok med rovdjur men inte en hund?



Det är mer Ok med rovdjur för de är vilda och inte uppfostrade så som en hund, även jakthund ska vara, dessutom är det för vilda rovdjur naturligt att skaffa föda i naturen.

Gäller ditt "det är bara att ersättaresonemang" även om en jakthund knep småhundar som gick i en trädgård.....?
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Håller så med. Måste bara få säga det.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jag anser att det är erat ansvar under jaktsäsongen (vet ej vart du bor så kan ej säga tiden) att hålla era djur instängda.

Fast med ett sådant resonemant; var går gränsen? Om man har stallkatter, ska de vara instängda i flera veckor? Är det ens eget ansvar att hundsäkra häst- och fårhagar så att ens djur inte blir jagade? Lagen håller ju inte riktigt med.

Eftersom det inte är något problem att få t ex merparten av stövare rådjursrena eller jakthundar som används i fjälltrakter renrena(haha) borde det även kunna krävas att ägare av lösjaktshundar lägger arbete på att få dem tamdjursrena.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

*KL*

En jakthund får inte bete sig hur som helst. Punkt.

Ägaren ska ersätta rubb och stubb och sen ska han ta sig en allvarlig funderare på vad det är han släpper lös i skogen. Förstår mig inte på folk som släpper vad som helst utan någon som helst koll.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Oj, är det verkligen så?? Hade ingen aning om det...
Jag har ju inte tänkt gå så långt ändå men det känns ju som att då finns det ju i alla fall en del rättigheter.
Kommer den igen tänkte jag försöka bida fast den så att de får komma och hämta den (har pejl). Den har dock visat lite aggressivt beteende. Men då kan det ju faktiskt bli riktigt intressant;), sulle den hugga någon person dessutom har man ju all rätt på sin sida tycker jag.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Däremot har markägare/djurägare rätt att skjuta en hund som driver och eller skadar TAMDJUR om den inte går att fånga in.

/KT

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns,
får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är
nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av
den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.

Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla
detta till polismyndigheten.

För att man ska "klara" sig att göra detta ska man alltså först och främst göra allt man kan för att fånga in hunden. Man kan inte bara gå ut att skjuta hur som helt bara för att hunden befinner sig nära tamdjuren.

Detta innebär också att man inte kan ringa in någon utomstående att skjuta hunden. Har man gjort allt man kan för att fånga in hunden och det inte går/den försvinner från tamdjuren bör man således kontakta polis!
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Drar du inte för snävt där? I situationen spelar det näppeligen någon roll vem som drar i avtryckaren s a s.
Tycker inte att det uttryckligen står att djurägaren måste vara den som dödar, bara att det ger vederbörande rätt att göra det. Om det sedan är grannen som håller i bössan, so what?

Det väsentliga med lagen är väl att hunden hindras från att åstadkomma (mer) skada?

LIA
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns,
får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är
nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av
den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.

Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla
detta till polismyndigheten.

Drar du inte för snävt där? I situationen spelar det näppeligen någon roll vem som drar i avtryckaren s a s.


LIA

Enligt lagtexten så gör det faktiskt det.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jag tolkar lagen som att jag som djurägare/skötare har rätt att anlita ngn att skjuta hunden, det blir jag som bestämmer avlivningen och det är på mitt uppdrag som den skjuts. Som djurägare så är det även jag som har laglig rätt att avliva ett djur ägt av mig, jag behöver inte sköta avlivandet själv utan kan låta ngn annan göra det, men det sköts å mina vägnar.

Norges syn på saken har jag viss förståelse för, hund som vistas utan uppsyn lös i annans skog och mark kan skjutas, oavsett tid på året. Tror folk i gemen skulle ha bättre koll på jyckarna om de riskerade att de avlivades när de löper lösa. :p
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jag anser att det är erat ansvar under jaktsäsongen (vet ej vart du bor så kan ej säga tiden) att hålla era djur instängda.
Vad är det för jäkla skitsnack!!!

Ts har inget som helst ansvar i den situation som har uppkommit. Hundägare har strikt ansvar över de skador ens hund åsamkar, oavsett omd det är en jakthund eller ej .

Jag kan inte förstå varför jägare tror att de har någon särställning i frågan och uppför sig som om de har företräde till skog, mark och vilt som ickejägare inte har.

Rent juridiskt är det så att jägaren skall ersätta den skada hans hunds åsamkatt i fallet inte bara en utan 2 gånger dessutom. Den ekonomiska ersättning TS har rätt till är bara en droppe i havet mot det lidande hon och hennes djur utsatts för.

Dessutom har den här hunden för all framtid förverkat sin rätt att vara lös. Jägaren har misslyckats i utbildningen av hunden och hunden är inte lämpad för jakt ööverhuvudtaget.
I lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter 2§ står att " Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej vara lös utomhus annat än på inhägnat område.

Dessutom har du som Gnist skrivit rätt att fånga in hunden och faktiskt döda om den utgör ett hot mot dina djur. Det finns ett sådant avgörande om en jakthund som dödade 2 getter har jag för mig där ägaren till getterna dödade hunden, jag ska se om jag hinner leta rätt på det.

Det du TS skall göra är att polisanmäla skadan samt kräva jägaren på ersättning och se till att få ett beslut i enlighet med 2§ att hunden inte mer får vara lös. Om inte bara för din egen skull, du har ett ansvar att hunden inte får fortsätta sin framfart, vad biter den ihjäl nästa gång!?
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Nej inte fånga in o döda utan döda om den inte går att fånga in o utgör ett fortsatt hot mot djuren. I övrigt håller jag med om ditt omdöme om prillans inlägg.
PL
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Troligen har du rätt men för att ha en åsikt om detta måste man ha tillgång till förarbeterna till lagen samt olika domar i frågan.
PL
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Jag kan inte förstå varför jägare tror att de har någon särställning i frågan och uppför sig som om de har företräde till skog, mark och vilt som ickejägare inte har.

Eftersom jägare oftast ÄGER den skogen :D:D

Gränsen är hårfin på vad en jakthund kan jaga... utan att det är en dålig jakthund, brist på dressyr o opålitligt osv, osv att likställa det med att den nästa gång kan bita i hjäl ett barn är bara löjligt:mad:

jag känner många jägare som har sina jakthundar som en i familjen tillsammans med små barn, men att från det lita på att de skulle låta bli en flock hönor som är lösa..... nej nej

Om man vet att det jagas och att det hänt så tycker jag fortfarande att det är dumt att låta hönorna vara lösa och att skjuta en hund för det??
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Det är väl ingen som sagt att den skulle bita ihjäl ett barn, men om det gjorde det, vore det ok i dina ögon? Dt är ju helt klart fysiskt möjligt, och enligt din logik så ska ju alla hålla sig undan och inlåsta under jaktsäsong.

Jägarna kanske äger skogen, men knappast TS gård? Eller hur? Alltså är det så att hunden går in på annans mark och plockar åt sig?

Dessutom, om mn ska jaga älg, är det inte just älg man vill ha då? För det lär ju inte bli mycket älg jagat om hunden istället springer till grannens hönshus? Jag vet inte, men jag gissar att det inte finns så jättemycket älg där. Eller känns det lika roligt att jaga höna?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 160
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Har ju som en del säkert sett en vavva-valp. Han är 4 månader och jag har haft honom i en. Han brukar anpassa sig snabbt & bra till nya...
Svar
7
· Visningar
1 134
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp