Bukefalos 28 år!

jakthundsmassaker bland våra höns!

Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Det är JAG som äger även skogen här! Jag har jakträtt också. Den här hunden tillhör inte detta jaktlagen.
Jag har mina hundar gående med hönsen, katterna, grisarna, marsvinen och hästarna. Skulle inte falla mig in att släppa en otränad hund lös utom räckhåll.

Mina djur skall kunna gå lösa på min mark. Set är ju inget snack om det enligt lag. Hunden som släppts lös för att jaga skall veta vad den gör och skall inte lockas eller distraheras av annat påväg till eller från sitt uppdrag.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Men jägaren äger oftast inte tomtmarken/jordbruksmarken där hönsen går.
Håller dock med om att insinuationen om att det skulle vara barn nästa gång är helt felaktig.
PL
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Eftersom jägare oftast ÄGER den skogen :D:D

Gränsen är hårfin på vad en jakthund kan jaga... utan att det är en dålig jakthund, brist på dressyr o opålitligt osv, osv att likställa det med att den nästa gång kan bita i hjäl ett barn är bara löjligt:mad:

jag känner många jägare som har sina jakthundar som en i familjen tillsammans med små barn, men att från det lita på att de skulle låta bli en flock hönor som är lösa..... nej nej

Om man vet att det jagas och att det hänt så tycker jag fortfarande att det är dumt att låta hönorna vara lösa och att skjuta en hund för det??

Långt ifrån alla jägare äger den skog de jagar i och även om det gör det förändrar det inget i sak.

Var tusan läste du in att jag påstod att hunden skulle döda ett barn? Läs nogrannare nästa gång.
Jag skrev att man inte vet vad hunden ger sig på nästa gång, för mig är inte bara barn fredade byten.
Du tycker ju dock uppenbarligen att man får räkna med att en jakthund dödar det som kommer i dess väg vilket är helt horribelt och helt oacceptabelt!
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Nej inte fånga in o döda utan döda om den inte går att fånga in o utgör ett fortsatt hot mot djuren. I övrigt håller jag med om ditt omdöme om prillans inlägg.
PL

Självklart menar jag så, men kanske borde ha varit tydligare.
Jag skrev:
"Dessutom har du som Gnist skrivit rätt att fånga in hunden och faktiskt döda om den utgör ett hot mot dina djur. "

Jag menade med meningen antingen det ena eller andra.
Dvs antingen fånga in hunden (om det är möjligt), och är det inte möjligt, skjuta den under förutsättning att den utgör ett hot mot djuren.

Det är självfallet inte lagligt att först fånga in hunden och sen döda den eftersom infångandet som sådant har gjort att hotet mot de egna djuren upphört.

Men som jag påtalade tidigare tycker jag TS i första hand ska fokusera på att få igenom ett beslut på att hundägaren inte längre får ha hunden lös/jaga med den, samt kräva en saftig ekonomisk kompesation ( för visst var det ovanligt dyra avelshöns den bet ihjäl:-)
 
Senast ändrad:
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Men jägaren äger oftast inte tomtmarken/jordbruksmarken där hönsen går.
Håller dock med om att insinuationen om att det skulle vara barn nästa gång är helt felaktig.
PL

Ingen har insinuerat det, den enda som har talat om barn är jag, och jag undrade helt enkelt var Prillan drog gränsen? Får föräldrarna skylla sig själva då också?

Dvs, har en jakthund carte blanche att döda allt den kommer åt?
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

En tolkningsfråga, men jag anser att hingstsugen gjorde det i slutet på sitt inlägg 36.
PL
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Nu gällde kommentaren om skogen o ägande hingstsugens kommentar om varför jägare anser sig ha mer rätt till skogen INTE frågan om det var TS skog eller inte.
---------

Säger det igen;gränsen till en bra jakthund är hårfin, många jägare skulle aldrig ta bort en älghund som tog några hönor DÄREMOT skulle de självklart ersätta hönsägaren.

(det finns naturligvis rötägg som överallt annars)

Och det viktigaste är väl att man kan diskutera o finna en lösning

Visst skjut hunden , om det sen visar sig att det är tex en dubbelschampion värderad till 40.000 kr så finns det flera rättegångsfall där skytten blivit skadestånds skyldig eftersom en jakthund värderad för 40.000 kr är värd MER än några hönor.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Visst skjut hunden , om det sen visar sig att det är tex en dubbelschampion värderad till 40.000 kr så finns det flera rättegångsfall där skytten blivit skadestånds skyldig eftersom en jakthund värderad för 40.000 kr är värd MER än några hönor.


Skit samma om det är en dubbelchampion, den är inte värd ett dyft i mina ögon jämförelsevis med mina bästahönor.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Knapplån

Även jag har problem med jakthund som inte är upplärd tillräckligt.
Den springer i villa trädgårdarna och jagar katter, försöker ta sig in genom kattluckan efter de katter som flyr. Senast blev jag så förbannad att jag satte mig i bilen och jagade efter den. Sen for jag runt i grannskapet och satte upp en lapp på varje bil som stod parkerad vid skogsbrynet.
Det ilskna budskapet gick ut på att tog dom inte vara på sin hund så skulle jag göra det åt dem. Har inte sett hunden sen dess, har dock inte heller blivit kontaktad av jägaren. Jag skrev givetvis under med mitt namn, telefonnummer och gatuadress. Men hunden är väck sen dess. I tre år har den varje höst terroriserat i vårt område. Skönt att vara av med den.

/B
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

om det sen visar sig att det är tex en dubbelschampion värderad till 40.000 kr så finns det flera rättegångsfall där skytten blivit skadestånds skyldig eftersom en jakthund värderad för 40.000 kr är värd MER än några hönor.
Exempel på dom fallen, tack.
För dig kanske hönor endast är några försumbara fjäderfän utan värde. För andra kan det vara familjemedlemmar, avelsdjur i genbank med högt värde osv. Dessutom, en jakthund som inte kan göra skillnad på bytesdjur lär inte vara värd ett dyft!

Säger det igen;gränsen till en bra jakthund är hårfin, många jägare skulle aldrig ta bort en älghund som tog några hönor DÄREMOT skulle de självklart ersätta hönsägaren.
Varför döda hunden? Den kan leva vidare i annan roll, eller komma till någon med förmåga att få ordning på den.

Du måste ha missat själva grunden här. Man jagar inte med hund som angriper allt den kommer på! Detta eftersom man vet att hunden kommer att gå på fel djur nästa gång, och nästa, och ... Detta är fullkomligt oacceptabelt. Vilket hundägaren i TS fall tydligen inte begriper.

LIA
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Visst skjut hunden , om det sen visar sig att det är tex en dubbelschampion värderad till 40.000 kr så finns det flera rättegångsfall där skytten blivit skadestånds skyldig eftersom en jakthund värderad för 40.000 kr är värd MER än några hönor.

En dubbelchampion som inte är ren på det den ska spåra utan drar till grannen för att döda höns när det är meningen att han och husse ska jaga älg? Det kan du ju inte tro på själv en gång. :crazy:
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Du måste ha missat själva grunden här. Man jagar inte med hund som angriper allt den kommer på! Detta eftersom man vet att hunden kommer att gå på fel djur nästa gång, och nästa, och ... Detta är fullkomligt oacceptabelt. Vilket hundägaren i TS fall tydligen inte begriper.

LIA

Precis, Prillan verkar ärligt talat inte alls förstå hur jakt med hund går till. Det är inte så att man släpper lös hunden, och så får man se vad den spårar upp och dödar, så att man ena dagen kommer hem med grannens katt, nästa med en björn och den tredje med en ekorre. Och frågan bara är om man hinner fram innan hunden har dödat och ätit upp bytet själv.

Ingen seriös jägare jagar på det sättet.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Uppenbarligen inte, om du tror att man släpper hunden från ytterdörren, och sen håller tummarna för att den springer till skogs och ställer en älg, och inte bara springer till grannen och har hönsmassaker.

Har man så dålig pli på hunden att den gång på gång slaktar grannarnas husdjur, då kan man inte ha den lös, helt enkelt. Låter det som en lydnadschampion, tycker du?Vore jag hundägare skulle jag skämmas ögonen ur mig.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

Förklara gärna för mig hur löshundsjakt med älghundar går till. Hur de jagar, hur de jagas in, vad de har för jaktsätt och hur samarbetet med föraren går till.
Ffa med en unghund under injagning.
 
Sv: jakthundsmassaker bland våra höns!

ja det vore väldigt bra om de kunde berätta hur man gör, så jag lär mig:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 160
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Har ju som en del säkert sett en vavva-valp. Han är 4 månader och jag har haft honom i en. Han brukar anpassa sig snabbt & bra till nya...
Svar
7
· Visningar
1 134
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp