Bukefalos 28 år!

Janssons Frestelse ... hur gör ni den?

Tack for tipset att halla pa mer gradde efter halva tiden ... MEN "messar" inte det upp skorpsmulorna pa toppen?
Har kan jag inte fa tag pa 40% fetthalt pa gradde, var "heavy" whipping cream har 36% ... men det racker nog.

Ströbrödet tar du på de sista 10-15 bara, så de hinner få lite färg.
Först grädde senare ströbröd.
 
Ja, purjolök och ja, mosad ansjovis.

Purjolök för att det är enligt vår tradition i släkten + att den ger mildare smak och nästan smälter in i rätten.
Mosad ansjovis för att jag personligen avskyr att få en tugga som enbart smakar ansjovis. Att lägga ett täckande lager av ansjovis för varje lager blir -för mig- alldeles för mycket ansjovissmak..

Purjolöken är även mildare för magen... som oftast rasar ändå, av all annan blandad julmat.
 
Det varierar nog mkt. Skulle jag ha frågat min mormor så ska potatisen absolut vara tändstickstunna strimlor. Man fick bassning om dom inte var det :rofl:
Jag menade att julienne är tändsticksformade bitar (julienne är väl egentligen namnet på tunt strimlade grönsaker). Janssons kan man göra lite som man känner för. Skivor, riven, strimlad i tunna eller lite tjockare stavar. Jag vill ha textur = lite tjockare bitar av en fast potatissort.
 
Jag gillar inte Jansson men måste dela med mig av en rolig historia. Min mormor gjorde med Pommes stora stavar och drt gjorde även jag när jag skulle bjuda svärmor på ett svenskt julbord för första gången.
Svärmor tittade väldigt skeptiskt i formen och tyckte att det var en väldigt konstig svensk tradition att koka pommes i grädde/mjölk.
 
Jag menade att julienne är tändsticksformade bitar (julienne är väl egentligen namnet på tunt strimlade grönsaker). Janssons kan man göra lite som man känner för. Skivor, riven, strimlad i tunna eller lite tjockare stavar. Jag vill ha textur = lite tjockare bitar av en fast potatissort.
Absolut, var med på det. Menade mer att vissa anser (tex min mormor ansåg definitivt) att potatisen skulle vara julienne i janssons medan andra inte tycker det.
 
Tack for linken. Jag kunde i och for sig inte oppna den, men hittade Mannerstroms Goda Jansson i alla fall. Det ser faktiskt mycket god ut. MEN storleken pa potatis skiljer sig rejalt mellan oss. 🧐 Jag hittade dock ett recept pa Mannerstroms jansson ... tillagad av nagon annan som ocksa anvande vikt! :p
Märkligt att du inte kunde öppna länken.
Kan den vara låst utanför Sverige?
 
Märkligt att du inte kunde öppna länken.
Kan den vara låst utanför Sverige?

Formodligen inte. Videos har ofta sadana bestammelser ... men inte lankar.
Just nu gar det troll i min dator (vilket betyder att jag formodligen har klickat pa nagot jag inte skulle ha klickat pa, eller att jag inte klickat dar jag skulle.) Sa fort jag har tid tankte jag ta med den till en av sonerna som fixar allt sadant pa minuter ... nar jag forsokt i dagar.🙄

OCH ... dar oppnade linken. Dessutom hade Mannerstrom anget vikt ocksa pa potatis i sitt recept har, dock inte det jag hittade innan. :p
 
OCH ... nu har jag en Jansson ... som jag lyckades branna uppepa. :crazy: Den var sa blek att jag satte ugnen pa "broil" ... och genast glomde jag nastan bort den sa den blev brand pa toppen 😣 Det far bli en till Jansson vilken dag som helst nu.
Naja, Maken ar glad i alla fall ... det gick ju bra att plocka bort lite potatis pa toppen som var brannd sa han tyckte det var himla praktiskt att vi fick en Jansson till bara oss ocksa.:p
 
SA ... i kvall smakade vi pa den branda Jansson, efter att ha plockat bort det branda sa klart. Den var helt fantastiskt god. Helt perfect! Nu blir det att gora en till Mannerstroms Jansson!

Nar ni varmer Jansson ... har ni i mer gradde da?
 
Det beror på vart jag gör den någonstans. Hemma hos mig har jag bara ett rivjärn, så där river jag potatis och lök på den. Hos mormor och morfar har vi en gammal hand-vevad matberedare som gör lite större bitar som både potatis och lök rivs på.

Sen blir det ett lager potatis, rikligt med anjovis, lök, potatis, anjovis, lök osv osv. Anjovisspadet blandas med fullfetts-grädde och hälls över tills allt är täckt. Skjuts in i ugnen!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 314
Senast: Blyger
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 747
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 665
Senast: mrkarisma
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 514
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp