Bukefalos 28 år!

Jga får aldrig koll på om man ska använda kyl gel eller värme gel

M

Märta_

efter ansträngning (tex efter träning) är det bäst att sätta på kylgel ?(pratar nu om benen) men en del säger att man ska linda istället men då blir det ju varmt istället för nerkylt...snälla kan någon duktig reda ut det här?

man kanske först ska sätt apå kylgel och sen efter ett tag linda på med lindor som får sitta över natten? eller?
 
Förstår dina bryderier, hade likadana själv innan jag fick dom uträtt via föreläsningar
på en frisk häst: vid ansträngning - värm hästen - när det gäller ben, linda för att stödja, vid muskler linimenta för att föra bort slaggprodukter
vid sjuk häst - LUGNA/DÄMPA heter det vackert, dvs, kasta liniment och annat värmande 100 mil bort, vid skadetillfällen skall man kyla.

har du tränat extra hårt nån dag, linimetna muskler och linda ben (om du vill)
vid antydan till skada (ökad värme i ett ben eller svullet någonstans) kyl istället

hoppas det gav dig lite att tänka på.
 
Oh tack för tipsen!
Jag har alltid kylt av senorna med iskallt vatten och sen satt på liniment men det har bara känts rätt har aldrig riktigt vetat om jag tänker efter.
Det kanske är bätter att bara linda istället då, och som du säger endast kyla om det uppkommit ngn skada, har jag uppfattat det rätt så? :)
 
Kyl benen efter ansträgning, inte med rinnande vatten länge, det kan bli frostskador då. På en färsk skada ska man först lägga på kallt omslag för att hindra att det blir svulnader mm. Efter det akuta stadiet (ca 3-4 dygn) ska man lägga på ett varmt omslag som gör att blodkärlen vidgar sej och blodet pumpar lättare till skadan och det gör att skadan läker fortare...

Detta är vad min travtränare har lärt mej å han har sprungit in nårra mille så jag litar på att han vet vad man ska gära...=)
 
Hur skulle kallt vatten kunna ge kylskador?
Kylskador får du av minusgrader (isbandage eller liknande) men kallt vatten är det absolut bästa att kyla med.
Helst ska man kyla i minst 20 minuter för gott resultat.

Annars är det som ni skriver: Vid akut skada eller frisk häst som ansträngt sig: kyla benen (minska småblödningar som är det naturliga resultatet av en ansträngning eller minska blödningen och svullnaden vid en akut skada).

En häst med gamla skador: värm benet för att öka blodcirkulationen vilket håller leden/ligamentet mjukt.

Alternativet är att kyla direkt efter ansträngningen och därefter lägga på ett värmande stallbandage över natten.

Du får tänka så att kylan får blodkärlen att dra ihop sig, värme får blodet att cirkulera mer.

När en skada är ny, vill du förhindra blodet att strömma och du vill att svullnaden ska bli så liten som möjligt. När skadan läkt (så att blodet inte rinner mer och svullnaden stoppats) så vill du öka cirkulationen så att näringen kommer fram och hjälper skadan att läkas, samt att slaggprodukter snabbare rensas bort.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 556
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 417
Senast: Calmiche
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 737
Kropp & Själ Jag blir galen på mig själv och min kropp. Ingen här kan såklart ge ett utlåtande och det är inte det jag är ute efter heller, men ni...
Svar
10
· Visningar
1 752
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp