Joakim Lamotte

Nej såklart inte men det lyser ju igenom rätt klart vad det är som ogillas med JL. Han är för brötig helt enkelt. Men är det anledning för att bli tystad? Han når ju uppenbarligen ut till folk, sådana som en del andra antagligen inte når. Är det fel?

Jag tycker att bla. @tuaphua har beskrivit bra i tråden vad problemet med Lamotte är utöver hans brötighet. Det känns lite tråkigt att du avskriver det hon säger med "Jaha han är för brötig" när hon också har skrivit att han (enligt vår åsikt då):

- Tar sig tolkningsföreträde
- Inte är påläst
- Talar ner feminister
- Feltolkar och för fram viktiga saker på fel sätt
- Inte är ödmjuk gentemot andras åsikter
- Inte är självkritisk
- Verkar vara mest intresserad av pengar och uppmärksamhet
- Verkar få näring av att brusa upp och vara i konflikt
 
Ja det är lite ironiskt att "hjälpa" en tystad grupp genom att gapa högst kan jag tycka. Ytterligare ett problem med honom är att han verkar besitta någon förmåga till självkritik över huvud taget. Hade han gjort det hade han inte gått på som han gör.

Och vem har pratat om att tysta? En måste ju ändå få tycka saker och ting utan att det pratas om att tysta folk. Diskussion tänker jag att det är.

Det finns de som aktivt försöker tysta honom om jag förstått det rätt. Det är helt ok att inte gilla honom, oavsett skäl, men att ringa till hans uppdragsgivare och fabulera ihop lögner, att massanmäla hans sida för att få bort honom m.m. anser inte jag vara "diskussion".
 
När han åker till skolor tror jag nog ungarna måste lyssna. Det ingår ju i undervisningen och då bör man närvara för att inte få samtal hem etc.

Det har handlat om frivilliga kvällsföreläsningar tror jag. Åtminstone i en del skolor.
 
Det finns de som aktivt försöker tysta honom om jag förstått det rätt. Det är helt ok att inte gilla honom, oavsett skäl, men att ringa till hans uppdragsgivare och fabulera ihop lögner, att massanmäla hans sida för att få bort honom m.m. anser jag vara att gå för långt.

Ja men det är väl ingen i den här tråden som står bakom eller uppmuntrat till det? Bara för att en ogillar hans sätt betyder det ju inte att en ska behöva bemöta hur han blir behandlad av andra.
 
Ja men det är väl ingen i den här tråden som står bakom eller uppmuntrat till det? Bara för att en ogillar hans sätt betyder det ju inte att en ska behöva bemöta hur han blir behandlad av andra.

@Zoya

Dessutom är det rätt intressant hur du försvarar JL rätt att uttrycka sig när hur många feminister och kvinnorättskämpar som helst blir mordhotade, våldtäktshotade, förföljda och trakasserade. Det är liksom en helt annan nivå av "försöka tysta".

Klart det inte är okej att fabricera ihop saker osv oavsett vem det gäller men jag har faktiskt lite svårt att tycka att det är Joakim det är mest synd om vad gäller trakasseribiten.
 
Jag tycker att bla. @tuaphua har beskrivit bra i tråden vad problemet med Lamotte är utöver hans brötighet. Det känns lite tråkigt att du avskriver det hon säger med "Jaha han är för brötig" när hon också har skrivit att han (enligt vår åsikt då):

- Tar sig tolkningsföreträde
- Inte är påläst
- Talar ner feminister
- Feltolkar och för fram viktiga saker på fel sätt
- Inte är ödmjuk gentemot andras åsikter
- Inte är självkritisk
- Verkar vara mest intresserad av pengar och uppmärksamhet
- Verkar få näring av att brusa upp och vara i konflikt

Fast det mesta ni skriver ger ju vid handen att det är hans personlighet som stör er mest. Det och det att han har mage att be om frivilliga bidrag. För han förväntas jobba gratis antar jag, till skillnad från alla andra.

Jag har själv inte sett att han skulle varken tala ner feminister, ta sig tolkningsföreträde eller inte vara ödmjuk (fast jag vet inte om det är en grävande journalists "jobb" att vara det heller) men så har jag bara sett en handfull av hans videos. Ja, han är högljudd och brötig men det är ju liksom vem han är som person. Likväl som att en del är introverta och tystlåtna. Det ena är inte mer rätt än det andra men den sistnämnda personen ska kanske inte satsa på en karriär som grävande journalist.
 
Fast det mesta ni skriver ger ju vid handen att det är hans personlighet som stör er mest. Det och det att han har mage att be om frivilliga bidrag. För han förväntas jobba gratis antar jag, till skillnad från alla andra.

Jag har själv inte sett att han skulle varken tala ner feminister, ta sig tolkningsföreträde eller inte vara ödmjuk (fast jag vet inte om det är en grävande journalists "jobb" att vara det heller) men så har jag bara sett en handfull av hans videos. Ja, han är högljudd och brötig men det är ju liksom vem han är som person. Likväl som att en del är introverta och tystlåtna. Det ena är inte mer rätt än det andra men den sistnämnda personen ska kanske inte satsa på en karriär som grävande journalist.

Jag skrev ju precis en lista på vad vi anser att problemet med han är. Sen att du själv inte håller med är en annan sak, men säg inte att vi enbart anser att han är brötig för det har förklarats om och om igen i tråden vad vi anser att problemet är.

Som jag skrev i mitt första inlägg, han gick ut och frågade vart alla feminister var innan Anders Borg fick snefylla. Mao, ingen feminist har gjort någonting eller sagt någonting eller kämpat för någonting innan Anders Borg fick en liten snefylla. Det är det dummaste jag har hört i hela mitt liv tror jag, och extremt kränkande mot feministers kamp genom åren.
 
@Zoya

Dessutom är det rätt intressant hur du försvarar JL rätt att uttrycka sig när hur många feminister och kvinnorättskämpar som helst blir mordhotade, våldtäktshotade, förföljda och trakasserade. Det är liksom en helt annan nivå av "försöka tysta".

Klart det inte är okej att fabricera ihop saker osv oavsett vem det gäller men jag har faktiskt lite svårt att tycka att det är Joakim det är mest synd om vad gäller trakasseribiten.

Vad är det du försöker säga egentligen? Att en del trakasserier är ok men andra inte?

Jag tycker det du nämner är in i helvete fel och klart det inte är "mest synd om" JL men det är ju liksom honom vi diskuterar i den här tråden.
 
Hur andra vill att det ska vara? Vilka andra syftar du på då? Jag uppfattar det inte alls som att han "försöker förklara för kvinnor hur det ligger till". Han uppmärksammar sexualbrott och han gör det på ett sätt som faktiskt når ut till en del. Uppenbarligen når ju inte de du hyllar ut till alla och vad är då fel med att någon som kan komplettera dyker upp?

.

Jag vet inte om jag är korkad men jag förstår inte vad du menar med "hur saker och ting fungerar". Vad då för saker och ting?

.

Du återkommer hela tiden till att "generera pengar" och "casha in". allvarligt talat, tror du verkligen att han får så mycket pengar så han blir rik på det? Det tror verkligen inte jag. Och om det vore så, vad spelar det för roll, är det den svenska avundsjukan som lyser igenom när man har något emot det?

.

Och själv skulle jag hellre lyssna på hesa Fredrik dygnet runt i tre år än att behöva tvingas lyssna på Lady Dahmer. Samma med Kakan. Jag får allergiska utslag av den typen av människor och jag är nog inte ensam om det. Däremot verkar det ju finnas de som tycker de är bra och då är det ju bra att de också finns - för att komplettera upp gentemot andra slags människor som jag hellre lyssnar på.

Jag syftar till att han inte tar in hur någon annan vill att det ska vara. Han är helt uppfylld av sig själv. Och om han påstår sig driva kvinnofrågor känner jag iaf att det är lämpligt att fråga vad kvinnorna själva vill, ta del av den forskning som finns för att få till ett mer jämställt samhälle, ta reda på hur man kan förhindra våldtäkter tex genom att lära män respektera kvinnor. Det börjar man inte med genom att vägra lyssna på kvinnor och skrika sig blå om sin grej. Han jobbar inte för kvinnofrågor. Han jobbar för att få synas. Och det märks i vad han framför. Tyvärr tar så många del av det han framför att han hjälper till att cementera de här könsrollerna som många mer lärda tror gör att det blir fler våldtäkter tex. Det har han helt missat iom att han har noll förmåga till självrannsakan.
Han kompletterar inte, han förstör. Det är en jäkla skillnad!
Och att de "jag hyllar"(vilka jag inte vet vilka det är ens) inte fullt når fram beror på könsrollerna. Att män inte lyssnar på kvinnor som gör som Lamotte gör, gapar och skriker. Och att Lamotte ser till att än fler tycker det är ok att vägra ta in hur andra känner genom att själv påstå sig vara någon förebild för unga och då visar unga killar att ni behöver inte lyssna på tjejerna ens när ni pratar om något som rör dem. Skrik på bara så kan de inte hävda sig!
Och så fortsätter det här med att män inte lyssnar på kvinnor, tar kvinnors plats etc etc..

Ang casha in så återkommer jag till det för jag tror att det är en stor anledning till varför Lamotte håller på. Och jag hoppas han kan hitta något annat som upprör tillräckligt för att fortsätta tjäna pengar och få synas utan att förstöra för kvinnor.
Jag skiter fullständigt i om han får pengar för att skrika om saker om han inte förstör.
Men jag skulle gärna betala tom för att han slutar förstöra.
Svenska avundsjukan tror jag inte ett dugg på för vuxna människor. Jag har det fint ekonomiskt och i övrigt i livet. Så jag behöver inte vara avundsjuk. Jag känner inga vuxna människor som är det heller.
Varken på folk som tar plats, får bekräftelse eller har mkt pengar. Ingen!
Däremot har jag hört folk som inte kan ta kritik komma med det: "Folk är bara avundsjuka på mig!"
Oftast är det raka motsatsen.
 
Jag skrev ju precis en lista på vad vi anser att problemet med han är. Sen att du själv inte håller med är en annan sak, men säg inte att vi enbart anser att han är brötig för det har förklarats om och om igen i tråden vad vi anser att problemet är.

Som jag skrev i mitt första inlägg, han gick ut och frågade vart alla feminister var innan Anders Borg fick snefylla. Mao, ingen feminist har gjort någonting eller sagt någonting eller kämpat för någonting innan Anders Borg fick en liten snefylla. Det är det dummaste jag har hört i hela mitt liv tror jag, och extremt kränkande mot feministers kamp genom åren.

Ja, och en del av det ger vid handen att det är hans personlighet som stör.

Har han sagt det om feminister så är det ju såklart helt koko. Men är det en anledning till att han "helst ska försvinna" som någon uttryckte det?
 
Ja, och en del av det ger vid handen att det är hans personlighet som stör.

Har han sagt det om feminister så är det ju såklart helt koko. Men är det en anledning till att han "helst ska försvinna" som någon uttryckte det?

Det beror ju på vad man räknar in i personlighet. Att inte vara påläst anser jag exempelvis inte är en personlighet, dock det allra viktigaste att vara om man nu ska ut och föreläsa i ett ämne.

Jag kan ju inte svara för vad andra sagt om Lamotte. Jag säger bara att jag inte tål honom.
 
Ja, annars förstår jag faktiskt inte ens varför du tog upp det hela :confused:
Väldigt malplace inlägg.

Det var du som tog upp att JL skulle bli tystad som att någon här på bukefalos sagt att han skulle tystas. Så det började jag med att bemöta.

Att jag personligen har svårt att tycka synd om honom i den frågan var mer en spinoff. Jag skrev ju till och med uttryckligen att det aldrig är okej men det var tydligen inte nog. Så igen: Nej det är aldrig okej med trakasserier vem man än är. Men JAG har lite svårt att tycka att det är JL det är mest synd om i den här frågan. (Alltså en personlig reflektion.)
 
Det finns de som aktivt försöker tysta honom om jag förstått det rätt. Det är helt ok att inte gilla honom, oavsett skäl, men att ringa till hans uppdragsgivare och fabulera ihop lögner, att massanmäla hans sida för att få bort honom m.m. anser inte jag vara "diskussion".

Vad hade de fabulerat ihop?

Som jag förstått det hade väl föräldrar haft åsikter om att en man som uppför sig som han gör skulle komma och lära deras ungar hur de ska uppföra sig mot varann.
 
Jag syftar till att han inte tar in hur någon annan vill att det ska vara. Han är helt uppfylld av sig själv. Och om han påstår sig driva kvinnofrågor känner jag iaf att det är lämpligt att fråga vad kvinnorna själva vill, ta del av den forskning som finns för att få till ett mer jämställt samhälle, ta reda på hur man kan förhindra våldtäkter tex genom att lära män respektera kvinnor. Det börjar man inte med genom att vägra lyssna på kvinnor och skrika sig blå om sin grej. Han jobbar inte för kvinnofrågor. Han jobbar för att få synas. Och det märks i vad han framför. Tyvärr tar så många del av det han framför att han hjälper till att cementera de här könsrollerna som många mer lärda tror gör att det blir fler våldtäkter tex. Det har han helt missat iom att han har noll förmåga till självrannsakan.
Han kompletterar inte, han förstör. Det är en jäkla skillnad!
Och att de "jag hyllar"(vilka jag inte vet vilka det är ens) inte fullt når fram beror på könsrollerna. Att män inte lyssnar på kvinnor som gör som Lamotte gör, gapar och skriker. Och att Lamotte ser till att än fler tycker det är ok att vägra ta in hur andra känner genom att själv påstå sig vara någon förebild för unga och då visar unga killar att ni behöver inte lyssna på tjejerna ens när ni pratar om något som rör dem. Skrik på bara så kan de inte hävda sig!
Och så fortsätter det här med att män inte lyssnar på kvinnor, tar kvinnors plats etc etc..

Ang casha in så återkommer jag till det för jag tror att det är en stor anledning till varför Lamotte håller på. Och jag hoppas han kan hitta något annat som upprör tillräckligt för att fortsätta tjäna pengar och få synas utan att förstöra för kvinnor.
Jag skiter fullständigt i om han får pengar för att skrika om saker om han inte förstör.
Men jag skulle gärna betala tom för att han slutar förstöra.
Svenska avundsjukan tror jag inte ett dugg på för vuxna människor. Jag har det fint ekonomiskt och i övrigt i livet. Så jag behöver inte vara avundsjuk. Jag känner inga vuxna människor som är det heller.
Varken på folk som tar plats, får bekräftelse eller har mkt pengar. Ingen!
Däremot har jag hört folk som inte kan ta kritik komma med det: "Folk är bara avundsjuka på mig!"
Oftast är det raka motsatsen.

Jag antar att du har något slags belägg för att han faktiskt "förstör" och att det sker fler sexualbrott och kränkningar mot kvinnor efter att han började bröta och att dessa då utförs i hans namn. För et är ju det du påstår.

Sen tycker jag det är märkligt hur olika man kan tolka människor. Du påstår att hans föreläsningar får tonårskillar att bli mer kränkande mot tjejer medans jag nog vill drysta mig till att tro att det är precis tvärtom.

Men vi får väl enas om att vi tycker olika och det är helt ok.
 
Det var du som tog upp att JL skulle bli tystad som att någon här på bukefalos sagt att han skulle tystas. Så det började jag med att bemöta.

Att jag personligen har svårt att tycka synd om honom i den frågan var mer en spinoff. Jag skrev ju till och med uttryckligen att det aldrig är okej men det var tydligen inte nog. Så igen: Nej det är aldrig okej med trakasserier vem man än är. Men JAG har lite svårt att tycka att det är JL det är mest synd om i den här frågan. (Alltså en personlig reflektion.)

Ingen har påstått att det är JL det är mest synd om men återigen, tråden handlar om honom. Då blir det faktiskt ganska malplace att börja dra upp andra grupperingar som också blir trakasserade.
 
Ja, och en del av det ger vid handen att det är hans personlighet som stör.

Har han sagt det om feminister så är det ju såklart helt koko. Men är det en anledning till att han "helst ska försvinna" som någon uttryckte det?

Det är inte hans personlighet som stör.
Det är hans uppförande som stör.

Han uppförs sig på ett sätt som förminskar kvinnor. Är det en del i hans personlighet känns han ju än mer olämplig att driva kvinnofrågor!

Man bör som människa kunna kontrollera sig och sina impulser något så pass att man inte skrämmer och tystar sin omgivning. Att uppföra sig agressivt och skrika brukar vara något man får tagga ner.

SKa man dessutom prata om kvinnofrågor så kan det ju inte undgått någon nu idag efter #metoo att kvinnor systematiskt får backa för män. Män tar plats, hotar, tystar och kvinnor får backa.
Det är ett samhällsproblem.
Och då bör inte en man som hotar, ska tysta kvinnor, trycker ner kvinnor, tar sig tolkningsföreträde och feltolkar, är för dåligt påläst och ger vinklad information, vägrar ta in vad andra säger etc åka runt och föreläsa för barn och ungdomar.
Det är ju liksom så fel det kan bli!

Om de nu måste vara en man som föreläser om kvinnofrågor bör det vara en man som lyssnat på hur kvinnor upplever världen idag. Som tagit del av studier kring det. Som låter kvinnor komma till tals. Som uppmanar män att lyssna på kvinnor och inte bara skrika om sin egen skit jämt.
 
Ingen har påstått att det är JL det är mest synd om men återigen, tråden handlar om honom. Då blir det faktiskt ganska malplace att börja dra upp andra grupperingar som också blir trakasserade.

Nä jag vet att ingen har påstått det. Det är jag som tycker att det inte är honom det är mest synd om bara.

Nja, jag tycker inte det är särskilt malplacerat faktiskt. Han pratar väl om jämställdhet och just hur trakasserierna yttrar sig mot honom vs kvinnor är intressant. Det hade varit en intressant sak för honom att lyfta om han kunde analysera så långt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 456
Senast: Pancakes
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 126
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp