Joakim Lamotte

Därför att han bla åkt runt och föreläst på skolor. Därför att han har en rätt stor hög följare. Därför att han getts utrymme i "riktig" press av folk som inte fattat vad JL håller på med.
Jag tror att "riktig press" är något som hör till en gammlal tanke om vad journalism ska grunda sig på. Det är inte applicerbart på vad dagens journalister och press lägger tid och utrymme på. För trettio år sedan hade kanske lamotte varit en arg insändare som så småningom blivit bortsorterad som tröttsam ur mediarummet och - debatten.
 
Är jag den enda i världen som inte vet vem Joakim Lamotte är? Jag googlade och hittade en arg man som jag klickade ner ganska snart - jag är gravt allergisk mot människor som gormar med ett ansikte tryckt mot kameralinsen så jag hörde inte ens vad han sa. Är han journalist? Lärare? Vad är han, varför är han en röst man ska tycka något om?
Jag visste inte heller vem han var men det är väldigt enkelt att söka på internet och som första intryck delar jag nog din bedömning .
 
Han är man och tar plats vilket räcker för att många feminister ska explodera. Det finns tusentals andra feminister som lyfter frågan ur genusteoretiska maktperspektiv. Joakim Lamotte engagerar en stor grupp människor som inte engageras av akademisk feminism och det är väl jättebra.
Jag anser nog också att den akademiska feminismen behöver en realitycheck, men en gapande provokatör med följe? Nja. Jag är inte imponerad av den typen av framställning, och kan tycka att han kanske ger den akademiska feminismen ett falskt ansikte av vilka som faktiskt tycker som honom?
 
Han har själv skrivit på sin sida (eller gapat i en video minns inte vilket) att han har gjort mer för kvinnor än alla feminster nånsin har gjort. Jag tycker det är minst sagt jäkligt förminskande.

Ja, det låter ju inte som något bra uttalande om det är så. Själv har jag inte hört det dock.

Edit: Vad jag kan hitta så är det Marcus Birro som sagt att JL gör mer för feminismen än feministerna själva, inte JL själv.
 
Senast ändrad:
Jag anser nog också att den akademiska feminismen behöver en realitycheck, men en gapande provokatör med följe? Nja. Jag är inte imponerad av den typen av framställning, och kan tycka att han kanske ger den akademiska feminismen ett falskt ansikte av vilka som faktiskt tycker som honom?

Hans framställning tilltalar inte mig heller men min poäng var snarare att det är många som tilltalas av den. Föredragen han håller på skolor syftar till att "få killar att reflektera över sådant de tidigare aldrig tänkt på", få tjejer att "våga prata om och anmäla sådant som de råkar ut för" enligt honom själv och han menar att han har fått bra respons från eleverna. Om han får unga människor att reflektera över dessa frågor är det i grund och botten en bra sak menar jag. Jag tror även att hans framställning tilltalar en del tonårskillar m.fl som inte blir inspirerade av att läsa andra feminister be vita arga män att hålla käften, förklarar varför manshat är okej och klaga på tolkningsföreträden.
 
Det är ju bara att se på hans agerande när han valde att fortsätta förfölja och filma prostituerade trots att han ombads att backa. Han är alltså inte bara förminskande gentemot folk som sitter på kunskap, han sätter även individer i fara bara för att kunna driva sin rasistiska tes. Bara en sådan sak, att han använder några samhällets svagaste personer och sätter dem i rent utsagt livsfarliga situationer för att göra billiga poänger, det är verkligen inte ett okej agerande (@Zoya - som ett exempel på vad han gör som folk har reagerat extremt mycket på)


Stor del av hans FB-sida är ju bara ytterligare ett forum för kvinnohatare och rasister - det skriva vidriga saker om kvinnor som JL varken bemöter eller modererar bort. All form av kritik mot honom plockas däremot bort omgående, följt av en video om vad han får utstå, så jag tycker också att jämförelsen är relevant! På något sätt kan jag ju tycka att om en tar det här med hot och trackaserier på allvar - ja då börjar en också att städa bort riktat kvinnohat i dom kanaler en själv äger. Eller iaf går ut med att det inte är okej.

Och @Zoya - hans föreläsnnngar är inte alls enbart av typen ”frivilliga kvällsföreläsningar” utan har legat som obligatoriska schemalagda föreläsningar på vissa skolor. Utöver det har han bemött framförallt kvinnliga elever på ett nedvärderande och kränkande sätt i vissa sammanhang, vilket gör honom direkt olämplig som ”feministisk” föreläsare för ungdomar.

Jo, jag har förstått att han en hel del "troll" följare. Jag tycker dock att han har lika lite ansvar över dem som andra debattörer. Har du belägg för att kritiska röster modereras bort men inget annat? Jag har nämligen förstått det som att hans fb-sida inte modereras alls.

Angående föreläsningarna så har jag bara sett att han haft kvällsföreläsningar och de bör ju vara frivilliga.
Det låter ju inte bra om han skulle bemött kvinnliga elever på ett nedvärderande sätt. Vad exakt har han sagt då och var kan man hitta mer info om just det?
 
Jo, jag har förstått att han en hel del "troll" följare. Jag tycker dock att han har lika lite ansvar över dem som andra debattörer. Har du belägg för att kritiska röster modereras bort men inget annat? Jag har nämligen förstått det som att hans fb-sida inte modereras alls.

Angående föreläsningarna så har jag bara sett att han haft kvällsföreläsningar och de bör ju vara frivilliga.
Det låter ju inte bra om han skulle bemött kvinnliga elever på ett nedvärderande sätt. Vad exakt har han sagt då och var kan man hitta mer info om just det?
Jag är blockerad från att kommentera på Lamottes fb efter att jag ifrågasatte lämpligheten i att han vräkte ut hat över Lady Dahmer och Cissi Wallin. Så att hans fb är helt omodererad stämmer inte.
 
Ja, det låter ju inte som något bra uttalande om det är så. Själv har jag inte hört det dock.

Edit: Vad jag kan hitta så är det Marcus Birro som sagt att JL gör mer för feminismen än feministerna själva, inte JL själv.
"Sluta gnälla. På två månader har jag gjort mer för att motverka sexuella trakasserier i Sverige än vad Fi gjort på 10 år" JL.

Att han gjort mer för feminismen än feministerna själva säger han i en av hans videor.
 
"Sluta gnälla. På två månader har jag gjort mer för att motverka sexuella trakasserier i Sverige än vad Fi gjort på 10 år" JL.

Att han gjort mer för feminismen än feministerna själva säger han i en av hans videor.

Var hittar du det där? På hans FB?
 
Jo, jag har förstått att han en hel del "troll" följare. Jag tycker dock att han har lika lite ansvar över dem som andra debattörer. Har du belägg för att kritiska röster modereras bort men inget annat? Jag har nämligen förstått det som att hans fb-sida inte modereras alls.
Jag tycker verkligen att ägaren av en sida har skyldighet att moderera alternativt aktivt ta avstånd från sina följare som kommer med persontiktade hot gentemot kvinnor - iaf om en själv påstår sig vara feminist och själv anser sig ha problem med hot pga detta. För ärligt talat så är det hans sida som han ”äger” och tycker en inte att mordhot och liknande är okej, ja då får en faktiskt agera därefter!
 
Hans twitter - men det är ju bara att googla feminism och lamotte så får en upp det

Hittade det och han skriver FI (vilket jag nu också såg att du också skrev) och inte "feministerna" som vissa andra hävdat. Att han gjort mer än feminister i gemen alltså. Jag vet inte om jag tycker FI och feminister är samma sak för när det väl kommit till kritan så är FI inte alls särskilt feministiska. Så ja, jag kan nog tycka med att t o m en halt och blind höna gjort mer för feminismen än FI gjort.
 
Jag tycker verkligen att ägaren av en sida har skyldighet att moderera alternativt aktivt ta avstånd från sina följare som kommer med persontiktade hot gentemot kvinnor - iaf om en själv påstår sig vara feminist och själv anser sig ha problem med hot pga detta. För ärligt talat så är det hans sida som han ”äger” och tycker en inte att mordhot och liknande är okej, ja då får en faktiskt agera därefter!

Gäller det bara mot kvinnor? Jag kan ju tycka att man aktivt bör ta avstånd mot allt slags hat och hot då, eller hur? Och det bör ju gälla alla - även t ex Lady Dahmer (kommentarerna på hennes sidor är inte direkt trevliga). Sen har iaf inte jag upplevt att JL:s följare "trollar" mot kvinnor, men däremot verkar en majoritet vara rasister av något slag.
 
Gäller det bara mot kvinnor? Jag kan ju tycka att man aktivt bör ta avstånd mot allt slags hat och hot då, eller hur? Och det bör ju gälla alla - även t ex Lady Dahmer (kommentarerna på hennes sidor är inte direkt trevliga). Sen har iaf inte jag upplevt att JL:s följare "trollar" mot kvinnor, men däremot verkar en majoritet vara rasister av något slag.
Alltså, jag kan fortfarande tycka att om en säger sig stå upp för kvinnor så är det väl på sin plats att en också tar avstånd från riktat kvinnohat?
Det innebär ju inte att jag tycker att hat generellt är okej.

Vad LD har med detta att göra fattar jag inte - jag trodde det här var en tråd om Lamotte och inte en peka finger ich säga ”men hen då”-tråd.
 
Alltså, jag kan fortfarande tycka att om en säger sig stå upp för kvinnor så är det väl på sin plats att en också tar avstånd från riktat kvinnohat?
Det innebär ju inte att jag tycker att hat generellt är okej.

Vad LD har med detta att göra fattar jag inte - jag trodde det här var en tråd om Lamotte och inte en peka finger ich säga ”men hen då”-tråd.

Jag håller ju med dig, men det ska gälla alla.

LD tog jag upp för att någon annan nämnt henne tidigare i tråden.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 815
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Urigurien
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 439
Senast: Pancakes
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 094
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp