Bukefalos 28 år!

jobba deltid... bara mammor??

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Var på banken idag och gjorde om lite lån och så och så kom vi att prata på pensionssparande osv och hon, tanten på banken, påpekade för mig att för mig var det extra noga, tänkte inte så mycket på det först utan tänkte väl mer att i o m att jag har lägre lön än min man så kan det ju vara det hon syftade på.
Nejdå, det var ju att "vi kvinnor" oftast går ner i tid för att hinna med barn och hem.
Hon lät nästan chockad ;) när jag sa att för tillfället är det gubben som går på deltid och jag fulltid, och annars går vi bägge på deltid, exakt samma tider dessutom (fast tvärsemot varandra då...).

Men är det inte lite skrämmande??
Det här har säkert varit uppe en massa gånger, men jag har inte reflekterat så mycket över det för i "våran" värld här hemma så är det självklart att bägge har gått ner i tid för att vi ska kunna passa in våra scheman, inte att bara en ska gå ner i tid, det vill ingen av oss göra så mycket som det då skulle bli.

Men hur gör ni?
Har ni gått ner i tid, har er man/fru :) också gjort det, om inte varför?
Ja om det bara är en som gått ner i tid, varför... borde inte bägge tjäna på i det långa loppet om bägge två går ner i tid för att mixa ihop tider och scheman?
Ja som för oss då tex, den som går dagen (går tvåskift) slutar en timma tidigare för att hinna hem och göra byte hemma då nästa åker till jobbet. Det gör ju att vi har lika mycket "frånvaro" från jobbet.

Blev bara lite förvånad, eller lite ledsen kanske över hur det ser ut i samhället, när det bara tas för givet att kvinnorna ska gå ner i tid och inte männen... har de verkligen så mycket viktigare jobb??
 
Sv: jobba deltid... bara mammor??

Eloge till er! :bow: Precis så skulle jag också vilja ha det när vår ännu ofödda bebis är stor nog att börja på dagis! I mina öron låter det perfekt! Varför ska bara den ena föräldern ta ansvar för hämtning och lämning?!?!?

Dock måste jag säga att det nog är ganska ovanligt att ha den lösningen. Har bara hört en familj i vår bekantskapskrets som har det så och där jobbar båda 80%. Den ena lämnar lite senare och den andra hämtar lite tidigare = inga superlånga dagar på dagis för barnet!
 
Sv: jobba deltid... bara mammor??

Jag har alltid haft det tvärtom, jobbat mest med hel- eller deltidsledig pappa...

Fasar för den tiden när pappan ska jobba heltid :crazy: Vad ska jag då skylla på när jag är lat hemma :o
 
Sv: jobba deltid... bara mammor??

Vår intention är att båda ska jobba heltid när barnet är fött. Att jag ska lämna på morgonen och min man hämta på eftermiddagen. Men om det nu krävs deltid skulle jag gärna göra så som ni gör, att båda går ner i tid. För min del skulle det bli bäst om vi kunde göra så att jag jobbar mer två veckor och sen mindre två veckor (eftersommitt jobb oftast har toppar i månadsskiftena) och min man gör vice versa. Men min man har fler möten på sitt jobb, så han har ibland svårare att komma ifrån (mitt jobb ligger kvar och väntar till nästa dag). Lönemässigt har han mer än jag, så visst skulle det bli en förlust för oss om han skulle jobba deltid, men båda är vi välavlönade så vi skulle nog ha råd att göra så ändå. Tack och lov är vi väldigt jämställda. :)
 
Sv: jobba deltid... bara mammor??

Vi har delat upp det så både jag och min man jobbar numera 75%. Det fungerar verkligen bra. Min man jobbar oregelbundna tider så en bonus förutom att vi får mer tid med barnen är att vi får mer tid för varandra. Ett tag jobbade vi båda heltid men, det var helkass, både för relationen med barnen och mellan mig och maken. Visst hade det blivit betydligt mer pengar om maken hade jobbat heltid och jag deltid men, det är en världslig sak. ;-)
 
Sv: jobba deltid... bara mammor??

Vi jobbar ca 90% bägge två. Har delat upp f-ledigheten ganska jämnt också, efter de första sju månaderna då det var heltidsamning.
Maken jobbar två-skift vilket gör att barnen går på dagis i snitt 17h/vecka nu.
Vi tycker att fungerar utmärkt fast äldsta sonen (4,5) tycker att det är för lite dagistid (läs "lektid med kompisarna").
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 173
Senast: Emtherlia
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 562
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 496
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 552
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp