Jobba från marken

T

Tindra_ronja

Jag har en snart fyraåring som jag känner att jag gärna vill jobba mycket med från market. Jag har lite dålig koll o undrar om alla tusentals tips o råd som finns där ute skulle kunna dimpa ner till mig. Det skulle göra både mig o min häst väldigt nöjd tror jag.. Känner inte att jag vill lära in något när jag inte har koll på det.. Tack!
 
Sv: Jobba från marken

Jag har en snart fyraåring som jag känner att jag gärna vill jobba mycket med från market. Jag har lite dålig koll o undrar om alla tusentals tips o råd som finns där ute skulle kunna dimpa ner till mig. Det skulle göra både mig o min häst väldigt nöjd tror jag.. Känner inte att jag vill lära in något när jag inte har koll på det.. Tack!

Regel nummer ett: hästen ska stanna när du stannar, och gå fram på minimal signal, helst genom att bara se att du rör dig framåt+liten valfri hjälp. den får INTE tränga undan dig, inte gå framför dig (jag vill ha dem vid bogen), inte släpa benen efter sig och detta i ALLA gångarter utan att du behöver springa benen av dig. Sen ska den kunna öka och minska gångarterna (utan att springa över dig)
Börja med detta (kravlöst, behöver ej arbeta i form) och skriv igen sen när ni kan det ska du få mer tips av mig:D
 
Sv: Jobba från marken

Tack, jag grejar en del med horsemanship men det behövs nog mer o säkert tydligare o mer bestämt från min sida..
 
Sv: Jobba från marken

För att kunna jobba hästen vid hand så krävs att olika saker.
Det första är att du har fullkomlig kontroll över hästens rörelser i alal riktningar, dvs fram(start) bak(stopp) höger och vänster.
Har du inte 3000 % koll på detta så att det alltid sker utan minsta lilla konflikt så är markarbetet ni behöver av "horemanshipsmaner".

När du har kontroll på hästen i alla riktningar så kan du börja leka med att få den att flytta vikten mellan bogarna.

Öva på halter där du bestämmer vilket bakben som ska vara längst fram.

När detta sitter är det dags för öpna.
 
Sv: Jobba från marken

Jag har tre unghästar som också ska igång de närmaste åren. Under tiden har jag förberett dem med miljöträning, så att det redan är klart, ledarskap och hantering. 3-åringen har jag börjat ta promenader med på tu man hand runt ägorna och snart kommer vi att kunna gå till grannen räknar jag med. Konsekvent har de alltid tvärnitat när jag visslat och jag har alltid använt de röstkommandon till dem redan i hagen som jag kommer att använda senare.

Jag försöker att vara noga med detaljerna hela tiden, samt deras attityd. Den stunden jag tränar ska de inte tänka på annat än mej. Är det tufft för dem att koncentrera sej, och det är det ju för unghästar i värsta tonåren, så kör jag hellre ett kort pass, typ några minuters placeringsarbete, så att de lyckas med "lite men rätt".


3-åringen har jag hängt på tömkörningsgjord, tränsbett och kapson och börjat lite med "kyssa stigbygeln".

Snart ska alla skickas på unghästbete över sommarhalvåret, men jag kan ju beskriva vad jag vill fortsätta med:

Klättra i backar för att muskla hästen. Man leder hästen, tränar den på att jag bestämmer exakt tempo och riktning och det ger bra styrketräning att stanna och backa i nerförsbacke har jag läst.

Leda ut på promenader så de vänjer sej vid att komma ut, sedan ska de ju ridas ut och är väl förberedda.

Löslongering i alla former i liten paddock 12x12 m eller något mer. Det finns en hel del att jobba på. Kommandon och nyanserad styrning, join-up-ledarskap, lyfta benen över bommar (muskler och koordination) och hoppa enstaka knähögt hinder (lyfter arbetsglädjen).

Efterhand trär man på en kapson och börjar arbeta hästen vid hand samt att tömköra. Det finns olika sätt att gå till väga, lättast är att vara två. Jag har varit ensam och måst träna min 3-åring att låta sej ledas i åttor för att jag gradvis ska få placera mej själv längre bak i förhållande till honom och att han ändå går fram och dessutom fortsätter att uppfatta mej som ledare. Så småningom får jag göra samma sak med 2-åringen, för hon kan inte heller acceptera att gå "före" mej med huvudet.

Dessutom finns det god anledning att låta sej inspireras av t ex Pat Parelli, Kelly Marks, Tobbe Larsson och TTouch/TTeam! Det finns en hel del övningar att göra som hjälper häst och ryttare att bli tryggare med situationen och förbygga framtida olater/spänningar. Jag tränar ibland övningar från deras litteratur och även från andra författare.

Detta var vad jag kom på just nu. Unghästträning handlar verkligen om att skruva isär varenda moment i sina beståndsdelar, träna dem var för sej och att sedan sätta ihop dem lite längre fram!!! Hur mycket som helst att göra innan själva inridningen!!!!
 
Sv: Jobba från marken

För att kunna jobba hästen vid hand så krävs att olika saker.
Det första är att du har fullkomlig kontroll över hästens rörelser i alal riktningar, dvs fram(start) bak(stopp) höger och vänster.
Har du inte 3000 % koll på detta så att det alltid sker utan minsta lilla konflikt så är markarbetet ni behöver av "horemanshipsmaner".

När du har kontroll på hästen i alla riktningar så kan du börja leka med att få den att flytta vikten mellan bogarna.

Öva på halter där du bestämmer vilket bakben som ska vara längst fram.

När detta sitter är det dags för öpna.

Är detta med longerlina o kapson eller bett o tyglar så man går intill hästen?
 
Sv: Jobba från marken

efter tycke och smak..
I början när man över in riktningarna funkar grimma och grimskaft bäst. Är det en svårstoppad sak funkar repgrimma eller en monty Robertsgrimma bättre.
Dvs grundlydnanden tränar man in i mildast möjliga och sen finslipar man med tex tyglar och att gå bredvid.
att gå bredvid en häst som inte förstår sidförande är väldigt irriterande så lär alla basicgrejor i grimma, så blir allt så mkt roligare.

I princip kan man göra allting i allting om du förstår vad jag menar, beror mest på hur lydig häst man har och hur skicklig man själv är.

Det finns inte många som tillför hästen något när de går bredvid den med tyglar, det är en konst som är väldigt svår.

Men övning ger färdighet..
 
Sv: Jobba från marken

Detta var en rolig tråd. Själv väntar jag på att min tre-åring :love: ska komma hem från spanien o vi ska börja träna. Jag har väl eg jobbat ganska mycket från mark innan - men alltid kul att se hur andra tänker. Nu känns det ju särskillt spännande för allt man gör är ju helt nytt för hästen. Det gäller att göra rätt från början med komandon o allt!! Vilket ansvar man tar på sig egentligen.
Tänkte försöka ge mig på ett bidrag till denna tråden:

Jag aldrig haft en häst så länge att jag kommit så himla långt med markarbetet - det har kanske varit ett år med varje häst och på det året brukar vi hinna med alla tre gångarter från och till alla gångarter och halt, rygga, tempoväxlingar, skvikning, öppna, för vissa äldre hästar sluta. Hästen har byggt upp en egen fin form utan ryttare.

Det är ju så svårt att förklara såhär kortfattat - men jag gör ett försök. (I början behöver jag inget spö men senare kan det vara till hjälp som en armförlängning.)

Jag jobbar mest i början på att leda i lina och löslongering inhägnat. Leder först inhägnat för att se att vi är 'ihop' - sedan lös. Sen går vi ut i lina en stund för att träna ute med. När vi varit lösa så går linan mycket enklare efteråt och promenaden i skogen blir aldrig svår. Det är viktigt att hästen o jag får en bra kontakt och det är jag som är ledaren - alltså jag som bestämmer tempo o riktning. Jag går ALLTID först. Allt ska gå med slak lina (tillslut) och kommer hästen av sig i position så flyttar jag mig i en cirkel och hästen kommer bakom mig igen. Visar mest med min placering vad jag vill, drar så lite som möjligt i linan (börjar hästen äta dock så behvöver jag rycka till i linan, men direkt efter berömma och ge lina igen). Mest är det jag som är koncentrerad - o ibland kan hästen tappa koncentration. Det får ALDRIG vara tvärtom. Kräver jag att hästen ska koncentrera sig på mig, så måste ju jag göra likadant. Hästar är som barn, de gör som vi gör - inte som vi säger ;)

Byter ofta sida så att hästen vänjer sig att gå på båda sidor. Det är min hand som håller i linan som hästen ska följa, så att när jag byter linhand så kommer hästen att byta sida med... Senare får jag hästen göra volt runt mig med hjälp av min hand som visar vägen och spöet som visar var rumpan ska vara. På så vis kan jag även använd min hand till att få hästen till mig. Utsträckt arm, hängande hand med flatan ner, och vinka in den lite - så kommer hästen. Stopp hand = stop. Mycket enkelt för hästen med kroppsspråk. Det gäller att vara placerad rätt oxå. Framme vid bogen stoppar, mitten 'likgiltig', bakom drivande.

Inhägnat så övar jag på att skicka iväg hästen. Detta är en början till att få hästen att gå framför (jag vid bogen). Hästen vill oftast inte gå framför - för den känner sig ju så trygg bakom, så det kan behöva övas på lite. Att skicka iväg hästen är även ett mycket dominant krav, som hästen i början kan tycka är obehagligt. Men med beröm och trevlig röst lär den sig att det är roligt att komma iväg. Det stärker dess självförtroende att den klarar sig själv.

*Jättehopp*:bump:

Helst ska allt du vill med hästen kunna funka utan tyglar o bett först. Det mesta går att göra lös och i lina och grimma. Japp - börja med det svåraste, för att sen när man kan "allt" o sätter på tyglar så blir det så lätt som en dans och det är precis som att man läser varandras tankar.

Detta blev ju himmla hoppigt och fattas ju massa bitar - men sist vill jag bara säga att ditt kroppsspråk är ju helt klart det viktigaste. Hästen härmar ganska fort och lär sig genom att härma - så tänk hur du vill att hästen ska göra och den gör så som du gör. Sen finslipar man bort mer och mer av kroppsspråket och tillslut ser hästen vad du tänker. Superhäftigt när det funkar...

OJ :eek: va långt det blev!!
Hoppas det gav något till tråden, läser gärna andras tankar kring markarbete...

Ha det gott!
:)
 
Sv: Jobba från marken

KL
Jag brukar variera lite med att lina, löslongera och göra lite övningar nära.
Tex växla mellan att böja o söka fram och ner, flytta undan bogen ifrån böjningen, flytta lite bakdel som en öppnaliknande rörelse på volt och flytta framdelen mot böjningens riktning.
Det brukar vara lite klurigt innan de koordinerar sig att lyckas stanna upp på bakdelen såpass att de lätt kan kliva förbi medytter fram utan att sladda iväg med ytterbak eller försöka kliva fram för långt.

Lös jobbar jag mycket med att vänta in rätt läge och ge signaler då hästen verkar ha själv hittat sin balans. Det blir stora skillnader ibland i formen mellan bra o något annat... Men rörelserna blir så bra då man inte kan råka hålla kvar eller krysta fram något i fel tid som då man har fysisk kontakt.

Har inte så mkt horsemanshipdisciplin utan tänker att ledarnskapet kommer då jag överbevisar hästen om att jag är värd det. Märker att då min sjukdom tar ut sin rätt o jag jobbar en häst utan att ha mentalt full fokus eller är lite halvt efter i rörelserna, då kan de bli väldigt ifrågasättande och nästan lite aggressiva. Som att de ställer en fråga om jag är värd att förlita sig på. Med all rätt!

Araben är en klok o vaksam listig sak, henne kanske man skulle lockas att få på plats med lite övningar, men innerst inne når man henne bara om man släpper på kontrollen och bara är! (flumvarning..)

Brukar ha tränsbett på vid markövningar för att efterlikna ridningen, de trivs alla bättre med det än kapson etc, lossar bättre o slappnar av. Och ge impulser med röst samtidigt som kroppsspråk, så jag kan överföra o koppla ihop allt sedan.

brukar ha spökontakten fast och ihållande ibland för att de ska vara trygga med beröringen (inga krav på reaktion, mer som avdramatisering), och dutta rytmiskt o ökande då de ska gå undan/reagera på det.

Är alltid noga med att få behålla mitt spejs i all hantering. Ingen häst får någonsin tränga med en bog eller böja halsen mot mig (huvudet bort från).
Om de försöker stannar jag eller skakar lite i grimskaftet så de formar sig runt o ger utrymme, även om de kan få gå lite före, bara repet är slakt. Vid riktigt trots eller trängning backar jag något7några steg och det brukar räcka i disciplinåtgärd.
Är inte så hård på uppförande i övrigt bara jag får bli respekterad, o med det kan man göra mkt sedan i markarbetet, göra saker o hästen följer!
Efter ett tag brukar det räcka med en harkling om de glömmer sig eller jag vart osmidig och slapp och de tappat respekten lite för att kolla på något intressant.

Det är kul att variera o inte bara sitta uppepå!!
 
Sv: Jobba från marken

Vad skönt det är med lite tips.. Jag är sjukskriven just nu o orkar inte rida, o bara några minuter med longeringen. Vilket iofs är bra för man ska ju inte hålla på o ganaga i evighet.. o går det bra vill man ju gärna fortsätta! Svårt att hålla disiplinen tycker jag. Jobba henne lös känns inte som något alternativ just nu då jag inte har något annat staket än hagen o den blir lite väl stor för en trottsig tonåring o en alltför ovan ledare, men får väl ge mig ut o banka ner lite pinnar när orken kommer tillbaka. Tack alla.. Fortsätt gärna!
 
Sv: Jobba från marken

Enligt utbildningstrappan ska du först kunna böja hästen i stillastående, sedan i skritt, sedan be hästen träda över, alltihop på rätt sätt utan fysisk styrka/spänning. Använd kapson till dessa övningar. Om ni får problem kanske ni måste anlita instruktör. Jag tycker man får god hjälp av Katrin Wallbergs bok.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 028
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 406
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 633
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp