Bukefalos 28 år!

Jobba hemifrån vad har ni för rutiner?

Islandshästryttare

Trådstartare
Har suttit hemma och jobbat sen mars och ska gör det till sista december minst. Ni som jobbar hemifrån vad har ni för rutiner för att resa er ibland och ta en paus? Jag försöker ta en rast runt klockan 10 och runt klockan 14-14.30 någon gång ca en kvart varje gång. Utöver det så försöker jag ta någon femminutare när jag känner at jag börjar bli trött och komma ihåg att vädra på lunchen.

Sen tar jag lunch i vettig tid och går ut en sväng när jag ätit. Jag har en skål där jag lägger fram tre frukter varje morgon och utöver lunchen ska dessa vara uppätna innan jag tar något annat ur skåpen.. Jag hade lite för lätt att småäta i början i varje paus. Men nu blir det mer ordning på det sen jag började med detta. Är nyfiken på hur ni andra hemmajobbare har det?
 
Har suttit hemma och jobbat sen mars och ska gör det till sista december minst. Ni som jobbar hemifrån vad har ni för rutiner för att resa er ibland och ta en paus? Jag försöker ta en rast runt klockan 10 och runt klockan 14-14.30 någon gång ca en kvart varje gång. Utöver det så försöker jag ta någon femminutare när jag känner at jag börjar bli trött och komma ihåg att vädra på lunchen.

Sen tar jag lunch i vettig tid och går ut en sväng när jag ätit. Jag har en skål där jag lägger fram tre frukter varje morgon och utöver lunchen ska dessa vara uppätna innan jag tar något annat ur skåpen.. Jag hade lite för lätt att småäta i början i varje paus. Men nu blir det mer ordning på det sen jag började med detta. Är nyfiken på hur ni andra hemmajobbare har det?
Har också jobbat hemifrån sedan mars och minst till årsskiftet.
Börjar tidigt, tar inga pauser mer än toapaus eller liknande, tränar på lunchen och sedan slutar jag dagen relativt tidigt också.
Försöker variera var jag sitter under dagen så att jag inte får problem med rygg och höfter.

Hade problem i början med att jag drack alldeles för lite och fick huvudvärk men nu fyller jag på glas /temugg så fort den är tom. Blir en microoaus också. 😁
 
Jag går upp som vanligt och gör mig i ordning som om jag skulle till kontoret. Duschar, sminkar och klär mig som om jag skall träffa folk. Sedan börjar jag en timme tidigare, vid sextiden, än jag annars hade gjort (hade suttit i bilköer annars). Preppar med kaffe och vatten samt frukt innan jag startar upp. Pausar vid tio, tar en middagslur vid tolv och jobbar på till fyra-fem, beroende på möten.

Har skaffat höj-och-sänkbart skrivbord, ryggen tog stryk. Ska ordna en ordentlig skrivbordsstol nu. Har möblerat min ateljéer att kunna jobba på ett bra sätt, och för att kunna ha webmöten utan skämmas för eventuell röra 😬
Under skrivbordet har jag gjort i ordning två sovplatser där mina hundar snusar hela dagarna.

Ser inte att hemmjobbandet tar slut i närtid. Det här kommer att fortsätta, epidemi eller inte. Tur man är introvert...
 
Jag jobbar ju hemifrån oavsett Corona, men jag kör på kaffe, stickning och teveserie tills jag druckit upp kaffet varje morgon, det är min uppstart.
Sen jobb tills jag kommit till en viss utsatt punkt, lunch, siesta (sover ofta någon timme) och sen tillbaka till jobbdatorn tills jag nått dagens mål.
Pratar lite med kollegor via WhatsApp under dagen men annars är det lugnt och skönt.
För mig funkar min rutin för det mesta, jag är morgonpigg och oftast igång och jobbar vid 8-tiden.
 
Har suttit hemma och jobbat sen mars och ska gör det till sista december minst. Ni som jobbar hemifrån vad har ni för rutiner för att resa er ibland och ta en paus? Jag försöker ta en rast runt klockan 10 och runt klockan 14-14.30 någon gång ca en kvart varje gång. Utöver det så försöker jag ta någon femminutare när jag känner at jag börjar bli trött och komma ihåg att vädra på lunchen.

Sen tar jag lunch i vettig tid och går ut en sväng när jag ätit. Jag har en skål där jag lägger fram tre frukter varje morgon och utöver lunchen ska dessa vara uppätna innan jag tar något annat ur skåpen.. Jag hade lite för lätt att småäta i början i varje paus. Men nu blir det mer ordning på det sen jag började med detta. Är nyfiken på hur ni andra hemmajobbare har det?

Jag har jobbat hemifrån sen i mars och jag tar väl nån paus då och då. Dels så har vi onlinefika med kollegorna på förmiddagen. Men jag kan också ta en paus för att tömma/fylla diskmaskinen, kolla om nån krukväxt behöver vatten, gå en vända i trädgården för att ta en lite snabb titt, göra en kopp te osv. Det blir naturliga pauser. Ibland tvättar jag så då blir det ju en 5-minuters paus i timmen de fyra timmarna jag har tvättstugan. Det faller sig naturligt tycker jag.
 
Jag jobbar alltid hemma, det har inget med corona att göra, alla i bolaget gör det.

Jag har djur och småbarn. Ungarna ska till skola/fritids och dagis varje morgon. Min dag ser ut såhär oftast:
Kl 6: Går upp och efter toabesök direkt ut till hästar och kaniner och får hunden att kissa. Ger hund, katt och marsvin mat när jag kommer in.
Runt 6.30: Äter frukost och dricker kaffe
6.45: Ungarnas klocka ringer. Går dom inte upp av den så går jag och får liv i dom efter kanske 10 min.
7.15: Tar på oss ytterkläder och går till bilen för att åka till dagis och fritids.
7.30: Lämnar barn
7.45: Tillbaka hemma. Tar en till kopp kaffe och ett stort vattenglas och går upp till kontoret. Jobbar sen till ca 11.30 då jag brukar äta (vid datorn). Tar ev korta pauser för toabesök eller påfyllning av kaffe.
Kl 12: Lunchrast och då rider jag oftast någon av hästarna eller tar en promenad med hunden.
Kl 13: Börjar jobba igen och jobbar tills dottern kommer hem från skolan vid 14.30 tiden. Brukar hälsa på henne och höra hur dagen varit och se om hon vill ha något mellanmål. Fortsätter sen jobba.
Kl 16-16.30: Slutar för dagen.
 
Jag går upp som vanligt och gör mig i ordning som om jag skulle till kontoret. Duschar, sminkar och klär mig som om jag skall träffa folk. Sedan börjar jag en timme tidigare, vid sextiden, än jag annars hade gjort (hade suttit i bilköer annars). Preppar med kaffe och vatten samt frukt innan jag startar upp. Pausar vid tio, tar en middagslur vid tolv och jobbar på till fyra-fem, beroende på möten.

Har skaffat höj-och-sänkbart skrivbord, ryggen tog stryk. Ska ordna en ordentlig skrivbordsstol nu. Har möblerat min ateljéer att kunna jobba på ett bra sätt, och för att kunna ha webmöten utan skämmas för eventuell röra 😬
Under skrivbordet har jag gjort i ordning två sovplatser där mina hundar snusar hela dagarna.

Ser inte att hemmjobbandet tar slut i närtid. Det här kommer att fortsätta, epidemi eller inte. Tur man är introvert...

Jag går upp 15 min innan jag börjar jobba. Tar på mig myskläder, smink vad är det? Fixar aldrig håret ens, sätter bara upp det snabbt i en hästsvans. Har blivit rätt slapp inser jag. Men det finns en tjusning i det med!

Jag trodde att ryggen skulle ta stryk av att sitta vid köksbordet på en köksstol hela dagarna men det funkar bra!

Webmöten tas med en vägg som bakgrund så man inte ser röran :rofl:
 
Har suttit hemma och jobbat sen mars och ska gör det till sista december minst. Ni som jobbar hemifrån vad har ni för rutiner för att resa er ibland och ta en paus? Jag försöker ta en rast runt klockan 10 och runt klockan 14-14.30 någon gång ca en kvart varje gång. Utöver det så försöker jag ta någon femminutare när jag känner at jag börjar bli trött och komma ihåg att vädra på lunchen.

Sen tar jag lunch i vettig tid och går ut en sväng när jag ätit. Jag har en skål där jag lägger fram tre frukter varje morgon och utöver lunchen ska dessa vara uppätna innan jag tar något annat ur skåpen.. Jag hade lite för lätt att småäta i början i varje paus. Men nu blir det mer ordning på det sen jag började med detta. Är nyfiken på hur ni andra hemmajobbare har det?

Jag försöker hålla ungefär samma tider som tidigare, mycket för att jag ändå måste vara tillgänglig de tiderna över mail och telefon, det är då de flesta av mina kollegor jobbar.

Så jag börjar vid halv nio med att besvara mail etc. Men nej - verkligen ingen kavaj eller smink eller sådant, mysdress funkar fint. Har vi förmiddagsmöte på Meets börjar det vanligen nio eller tio.

Försöker ta korta pauser minst en gång i timmen och gå runt lite, hämta en kopp te, göra några fysiska övningar... Lite sånt.

Gärna längre lunch, så jag får sitta och äta ordentligt och kommer hemifrån en sväng. Går och tränar, går en promenad, gör något ärende...

Så tillgänglig igen vid 13:30-14 och sitter med responser, planeringar, samtal...allt sånt. Ev eftermiddagsmöten.

Jobbar även kvällar vid behov, just för att jag så lätt bara flyttar runt det som ska göras till den tid på dygnet då det funkar bäst. Om en elev bara kan träffas efter kl 18 så gör vid det.

Generellt tycker jag det går betydligt fortare att jobba hemifrån än på plats, jag blir inte avbruten hela tiden, alla samtal planeras in, alla möten hålls ofta korta och intensiva. En väldigt stor del av den sociala biten skalas bort.

Min aktiva arbetstid blir kortare, men det är ju just för att jag inte återkommande sitter i små sidosamtal, jag behöver inte dela arbetsrum och anpassa alla telefonkontakter för att inte störa kollegor, elever kan inte spontant komma in utan måste boka tid. ...Det får gärna fortsätta såhär även efter corona!
 
Jag har jobbat hemifrån sen mars och kommer fortsätta minst året ut. Jag har en valp så det blir automatiskt små pauser vilket är bra för mig, jag kan annars sitta lite för långa pass. Jag har märkt att jag lätt glömmer att äta så jag får prioritera en bra lunch. När vi har stora möten, sminkar jag mig och klär up mig, annars är det mysbyxor på. Jag sparar minst två timmar varje dag på att slippa åka in till jobbet.
 
Jag har jobbat hemifrån sen mars och kommer fortsätta minst året ut. Jag har en valp så det blir automatiskt små pauser vilket är bra för mig, jag kan annars sitta lite för långa pass. Jag har märkt att jag lätt glömmer att äta så jag får prioritera en bra lunch. När vi har stora möten, sminkar jag mig och klär up mig, annars är det mysbyxor på. Jag sparar minst två timmar varje dag på att slippa åka in till jobbet.

Ja! Transporttiden glömde jag. En klar fördel!

Detsamma med transporttiden till övriga möten som fördelas över hela stan / andra städer i landet... Nu när allt går på telefon eller Meet/Zoom.
 
Insåg snabbt att jag förlorade mycket rörelse - även om jag sitter på kontor så är det till/från jobbet, möten, lunch etc. Började därför med rutinen att "gå till jobbet" varje morgon 1,5-2 km. Tyvärr rör jag ändå på mig mindre än innan, många små promenader som försvinner. Är inte så långt mellan köket och arbetsrummet ;).
Vi "checkar in" via teams varje morgon, i början sa chefen att hon skulle kontakta dem som inte hade gjort det vid 10, men nu så tror jag inte det är så viktigt längre (var några som var ganska sjuka i våras). På eftermiddagarna har vi (frivilligt) fika via teams. Varierar hur många som är med. Blir lite som på kontoret, en del är sällan med, andra ofta. Man kikar lite vilka som är "där" innan man ansluter. Helt klart färre nu än i våras. Tror vi har blivit distans-sjuka :angel:.
Förr när jag jobbade hemma ibland hade jag ofta mjukiskläder, men nu har jag oftast jeans och tröja. Orkar inte stryka så de flesta blusar hänger på sina galgar sedan i mars.
 
Går upp 06.30 och går 30min med hunden
Loggar in 07.00
11.00 går jag en timma powerwalk eller joggar med hunden och äter lunch
15.00 går jag igen en liten 10 min runda med hunden igen :)
Stänger ner 15 eller 16 beror på hur mycket jobb det är. Då stänger jag av datorn!

Jag reser mig flera gånger och tar micropauser, vattnar blommor, slänger in en tvätt, hämtar posten, plockar i/ur disk, bäddar rent mm
 
Låter helt underbart ni som får jobba hemma jämt jag hade lätt kunnat tänka mig det. Tycker det är underbart att slippa restiden, slipper bli störs i aktivitetsbaserat kontor (sämsta ever) och mycket andra fördelar. Slipper sitta i en stor bullrig matsal på lunchen. Min koncentration har blivit förbättrad och jag blir effektivare.
 
Den bästa rutinen jag skapat de senaste månaderna är att jag "går till jobbet" precis som vanligt. Jag går alltså ut och tar en promenad på runt 20 minuter det första jag gör varje morgon, innan jag sätter mig vid jobbdatorn. För alla som har hund är det här förmodligen helt naturligt, men för mig sitter det långt inne på ett helt annat sätt ;) Ibland avslutar jag även dagen med en kort promenad för att "gå hem från jobbet" och liksom stänga av jobbhjärnan.

Vad gäller ätandet så försöker jag planera mina måltider på samma sätt som jag gör när jag jobbar på kontoret. Jag har alltså en ganska bra idé om vad jag ska äta till frukost (ca 09), lunch (ca 13), mellanmål (ca 15:30) och middag redan dagen innan. Tycker nog inte att det är så väldigt svårt att undvika småätande faktiskt, men däremot är det betydligt svårare att välja nyttiga mellanmål när jag är hemma och har tillgång till allt från de tråkiga nötterna till de betydligt roligare kanelbullarna ;)
 
Jag ser till att inte sitta på samma plats för länge. Stolar och bord håller ju inte riktigt samma ergonomiska standard som på jobbet. Men några andra riktiga rutiner har jag inte. En av de bra sakerna med att vi är förvisade till hemmet är att jag inte behöver ha några rutiner.

De första veckorna hemma så blev det för enkelt att sätta sig vid datorn en stund även på kvällarna när man kom på något smart. Så det blev ingen riktig avkoppling efter jobbet, allt flöt ihop. Men nu stänger jag av och plockar undan så att jag inte ska frestas att jobba även utanför arbetstiden.
 
Jag försöker hålla exakt samma tider som jag hade gjort på arbetsplatsen. Har kört den taktiken även när jag jobbat hemifrån enstaka dagar här och där innan.
Det jag märker är att jag är sämre på att faktiskt ta de där små rasterna, men framförallt att stänga ned datorn på eftermiddagen. Jobbar lättare över. På arbetsplatsen blir jag mer påmind om att sluta när kollegorna går hem en efter en :D

Mitt kontor är nästan helt tomt så jag cyklar ändå in och jobbar därifrån ca 1 dag i veckan för att få lite omväxling.

Ergonomiskt sett funkar det fint, har fått ta hem extern skärm, mousetrapper, min sköna kontorsstol. Det enda jag saknar är höj- och sänkbart skrivbord.
 
Jag har jobbat hemifrån 4/5 dagar sen i april, nu kommer jag jobba hemifrån 3/5 dagar under hösten/vintern.

Jag börjar dagen vid 6 med en ca 5 km promenad med 2 av hundarna. Detta är en av de BÄSTA rutinerna jag för mitt mentala och fysiska mående jag någonsin fått in, så nu gäller det att få den att hålla när det bara blir mörkare och kallare... 😬.

När jag jobbar hemma startar jag datorn vid 7 och börjar arbetsdagen. Frukost någon gång mellan 7-9, tar lunch 12-13 (vår lunchrast måste vara minst 30 min, men jag tar oftast 1 timmes lunch när jag jobbar hemma för att antingen hinna ännu en promenad eller för att greja lite med ex tvätt/disk eller nått annat) och jobbar sen fram till 16.

En grymt bra grej är att jag köpt mig en FitBit, och den ”tvingar” mig att få till lite rörelse varje timme (den är inställd på att jag ska röra mig 250 steg i timmen). Både när jag jobbar hemma och på kontoret är den suverän för att se till att jag inte bara sitter helt still under arbetsdagen. Om den varnar för att jag gått för lite steg den timmen, så tar jag ett varv runt kontoret alt trädgården, beroende på var jag jobbar, och får då till lite blodcirkulation och lite luftutbyte.
 
Kom på en till ny sak på jobbet. Jobbar på ett ganska stort internationellt företag och vi har olika kanaler/areor (ligger numera på yammer) för att hålla/få kontakt över hela världen inom vissa specialområden. Vanligen är det en ganska lång process att få till en sådan kanal/area, det ska vara sådant som många arbetar med eller något som det ska satsas på. När alla mer eller mindre började arbeta hemifrån så startades med rekordfart en sida där vi kan presentera de husdjur som vi nu delar rum med istället för kollegor. Det har förstås varit många hundar och katter men även hästar, fåglar etc och en del mer ovanliga djur. Häromdagen hade en kollega lagt upp en bild på sin "apprentice" som tittade över axeln och noga studerade bildskärmen när hon satt ute och jobbade - en stor get. En australiensare har en orm som husdjur, det är det fler som har, men just där hade andra lite svårt att förstå varför man väljer ett sådant djur. Det har också lagts upp bilder på kollegor och deras hundar ute på promenad i fantastiska omgivningar. Ett väldigt roligt sätt att lära känna kollegor lite mer privat och det har blivit en del långa konversationer om gemensamma djurintressen.

När någon har lagt upp något i en av de yammer-kanaler där man är med så kommer det ett mail, brukar bara kasta ett snabbt öga för att se om det är något som intresserar mig. En dag kom ett mail som började "anyone else having problems with colleagues showing bad attitudes ...." för en bråkdel av en sekund hann jag undra vem som skulle ha kunnat lägga upp ett sådant meddelande i ett halvöppet forum. Men när jag öppnade så såg jag att det var från husdjursgruppen. Illustrerades av en bild på en hund som räckte ut tungan :laugh:
 
Jag jobbar hemifrån mestadels, är på kontoret 1, ibland 2 dagar i veckan.
En vanlig dag går jag upp 6. Sitter vid köksbordet och kollar mail och sociala medier (jobbets) lägger upp en nyhet i nyhetsflödet och lite sånt medan jag ser till så att barnen äter frukost. Sen är det påklädning osv och vi går eller cyklar iväg till skola/förskola. När jag kommer hem jobbar jag till 9.30 någonting då jag äter frukost. På lunchen försöker jag komma ut, antingen i trädgården eller springa intensivt 2 km. Jag tar kort lunch och äter oftast inte då. På eftermiddagen kommer äldsta hem från skolan, jag äter något kring 14-15 och sedan hämtar jag den minsta runt 16. Ofta halvjobbar jag lite till efter det.
Inte superstrukturerat m.a.o. men jag trivs.
 
983065C4-956A-4486-8D9E-95548A24CB74.jpeg
Lite roligt tycker jag :D
(Men jag får/kan inte jobba hemma dock...)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 390
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 035
Senast: Yeah but
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 252
Senast: Sandora
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 202
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp