Bukefalos 28 år!

Jobba med kor

Sv: Jobba med kor

Då har man rätt ordentlig otur.
(Lite OT, var till VC idag som skickade mig vidare till akutröntgen som inte hittade något,
blev skickat till arbetsterapin och fick en stödskena.
Antagligen något med en kapsel(?) i tummen och kan ta över ett år att läka och läker endast med mer smärta..tack så mycket liksom...):crazy:
 
Sv: Jobba med kor

Nej nej, inte amputera på det viset. Det kommer gå över, om inte smärtan går över så lär du dig leva med den.
 
Sv: Jobba med kor

Är lite brutal och spänner på ett spännband runt magen på de sparkiga kreaturen. De står ALLTID blixtstilla då. Sparkbåge får de ju av sig hur lätt som hellst. Särskilt de feta Fleckvieh kossorna, där bågen inte kan gå in ordentligt i ljumsken.

Har med bekymmer med min tumme efter en sparkande ko, fast det va när jag skulle ta ev sparkbågen på en som bara stod och skuttade, kom med tummen under bågen, så den vreds till.
Också något med ledkapseln, har fortfarande ont efter 3 år.

Till TS, hoppas du får jobbet! Det är verkligen kul att jobba med djur.
Fast nu har jag slutat jobba på andra gårdar och är hemma med våra köttdjur istället, det är kul att vara sin egen.
 
Sv: Jobba med kor

när jag skulle ta ev sparkbågen på en som bara stod och skuttade, kom med tummen under bågen, så den vreds till.
Också något med ledkapseln, har fortfarande ont efter 3 år.

3år?! :eek: Vilken framtid man har att se framemot. :cry: Där ryker ju mina chanser att söka nya djurskötarjobb. Jag har testat och testat men det funkar bara inte att mjölka ur med vänster, jag är helt handikappad utan min högra tumme :(
 
Sv: Jobba med kor

Jag brukar hålla spenen mellen lång och pekfinger när jag drar ur. Är det stora spenar, hela handen eller lil,finger,ringfinger och handflatan.
Svårt att beskriva. Men man får nya tekninker.
Jag har mjölkat i flera år med ett sabbat knä, 50 uppbundna kor. Man kom på en viss teknink när man skulle resa och sätta sig. Typ hänga lite på korna.

Det löser sig!
Hoppas jag, din skada kanske är värr, och jag har smärttröskel multum.
 
Sv: Jobba med kor

Jag försökte mig på den varianten, men har verkligen inga krafter i fingrarna, så fingrarna mest bara gled och knappt någon mjölk kom ur..
Sista tiden så fick den andra personen jag mjölkade med torka och mjölka ur, så hängde jag bara på maskinerna, det funkade rätt bra.

Och jag är arbetslös nu för tillfället, så kan hända att tummen hinner läka till sig lite innan jag får jobb, hoppas på det bästa. :)


Muppia; Hur går det, hört något från bonden? :bump:
 
Sv: Jobba med kor

Roboten larmar/ringer även på små fel, allt beror på hur man vill ha det själv. Den ringer även upp vår mobil om det inte skett någon aktivitet under den tid som vi har ställt in som minimum. Den ringer även vid slussning av kor som ska semineras eller behandlas o.dyl. och berättar att dessa är på plats.

Tillträdet till roboten kan åxå styras så att högmjölkare får gå oftare än en lågmjölkare. Totalt så ska varje ko kunna mjölkas 2½ gång per dygn, vilket gör att vissa kan få gå 3 gånger och andra endast 2. Daglig tillsyn av inprog. info. görs, samt ändringar och liknande, så man har c.a 1½ - 2 timmars robotpyssel inkl. tvättning och rengöring av fålla och robot.

Och som sagt, det finns fri kotrafik och styrd kotrafik, vi har det senare vilket innebär att kon styrs av smartgrindar. Provmjölkningen sköter roboten själv med hjälp av en speciell tillsats.

Kicki :laugh:

Hej Kicki,

Vilken robot har ni?
Jag har en rengörings-undran.............
:bump:
 
Sv: Jobba med kor

Han ville annonsera först o se om det fanns fler som var intresserade, lite mer o välja emellan kan man säga.

Så jag kan bara vänta, men jag funderar på o ringa o fråga han hur det gått, bara för att jag vill ha jobbet :angel:
 
Sv: Jobba med kor

Vi har en D.. La....l ;)

Kicki :laugh:

Det har vi med.
Den är helt fantastisk, förutom att där samlas en massa skit på 'gummi-lappen' som hänger bakom spenkopparna. Du vet den som åker upp och ner när kopparna tas av och på.............

Hur gör ni? Tänkte att ni kanske hade kommit på ett mirakelsätt att hålla styr på det?

Jag står och skurar den flera gånger dagligen! Likaså i 'hållarna' där slangarna från spenkopparna hänger, där blir också himla mögit! :eek:

Att en maskin som kan SÅ mycket, inte har ett system som håller lite renare, är ytterst märkligt :devil:
 
Sv: Jobba med kor

:

Att en maskin som kan SÅ mycket, inte har ett system som håller lite renare, är ytterst märkligt :devil:


Håller med dig där! Är mycket bökigt och borde som sagt funka lättare. Samma sak är det med vår Bambifeed, som förvisso snart är 18 år, men för att vara en sådan tekniskt avancerad pryl så är den fö........at svår att hålla ren! :crazy: Det fjantiga diskprogrammet som man ska köra är så att man skrattar ihjäl sig! Har gjort en rad egna skräddarsydda uppfinnigar för att få det att funka tillfredsställande.

Kicki :laugh:
 
Sv: Jobba med kor

Om jag vore mjölkbonde i valet o kvalet skulle jag nog välja en Lely, finns två av vardera i distriktet.
PL
 
Sv: Jobba med kor

Tyvärr så har inte Le..ly en robot med styrd kotrafik utan den är fri. Ger man ordentliga kraftfodergivor i roboten vid mjölkning så lockas korna att "varva". Men om man, som vi, har fullfoder så fungerar den styrda kotrafiken bäst. Så det beror väldigt mycket på vilken typ av utfodringssystem man har vilken robot som lämpar sig för bästa resultat. När vi sadlade om från konventionell drift till kall lösdrift med grop så valde vi fullfodersystemet i stället för transponder. Vilket gör att det helt skulle förkastas om vi hade satt in en Le...ly.

Kicki :laugh:
 
Sv: Jobba med kor

Hur är det med service-personal i era trakter då för De Laval?

Härikring har jag förstått att de är rätt... inkompetenta.
 
Sv: Jobba med kor

Jag jobbade 1½år inom lantbruket (jag är också bonddotter så det var ju inte direkt något nytt)

Jag började oftast 8,30 då jag på morgonen skulle hinna fodra och rida 2hästar.
8,30-10,00 - avsluta morgonmjölkningen, mata kalvarna i kättar och bås, ge andra givan kraftfoder till korna och grovfoder -sen släppa ut alternativt strö hos dem.
Sen skötte jag ungdjuren, köra ensilage i skottkärror, klättra på stege till höskullen, dra tung fodervagn i leran etc.
10,00-10,30 var det frukost number 2 och pratstund
10,30-12,30 - reparationer, stängsel, målning, klyva ved, röjsåg, arbete med maskinerna ute på fälten, dika, svetsa, etc etc etc etc etc:crazy: jag lärde mig mycket!
12,30-13,30 - 1 timmes lunch betyder äta på 5minuter och sen sova 55min:D
13.30-16,00- fortsatt arbete som ovan
16.00-16,30- eftermiddagskaffe och pratstund
16,30-19,30 - göra klart projekt man påbörjat för dagen och sen tjata på varandra att komma igång med kvällsmjölkat, gör klart hos ungdjuren först, kör även in nya ensilageballar till lösdriften. sen mjölkning och sen mkt trött åka till stallet och fodra och sen hem och sova...

Jag arbetade måndag-fredag
inget ob eller något
fick 95kr/h, min chef höll med kläder(snygga overaller) och blundstone stålhätta skor + stålhätta stövlar, regnkläder etc.
Fika ingick också:p
Och havre/korn till mina hästar, och potatis till mig:) och mjölk:)

Jag har en hatkärlek till ladugårdar, om det var en vettig lön skulle jag nog stanna i den branschen för jag gillar arbetet med dem olika säsongerna och ingen dag är den andra lik.:laugh:

skademässigt fick jag mängder av blåmärken (men så får jag lätt blåmärken också) och så föll jag baklänges en dag i verkstaden så jag fick en inflammation som spred sig från ryggen in till organen:crazy: men med mycket penicillin löste sig det:D. Sen rev jag mig även på taggtråd och har nu ett stort ärr på låret, hade behövts sys men vad gör man inte, korna måste mjölkas.

som sagt, hittar jag ett ställe med bättre lön så testar jag nog farmarlivet igen haha
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 222
Senast: LiviaFilippa
·
Lantbruksdjur Det här är inget aktuellt just nu utan bara i ett ytterst tidigt planeringsstadie. Vi bor på en liten gård på 14 hektar åkermark med...
Svar
3
· Visningar
1 903
Senast: _Zacke_
·
Relationer Jag hade lagt killar på hyllan efter jag träffade en psykopat/narcissist som jag bröt med i somras. Har jobbat väldigt mycket och grävt...
Svar
12
· Visningar
5 196
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Ännu en skriva av sig tråd. Jag mår inte bra och jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig vidare. Det känns som att jag är i ett moment...
Svar
17
· Visningar
2 024
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp