jobbig att leda

H

horseloverno1

min fullblodsdam är en odåga att leda!!

hon är 10 år i år så det är inga unghästfasoner...

det är inte det att hon drar utan hon hoppar och stuttsar och så...
det är när man tar in henne från hagen vid lunchtid och när man leder henne i skogen.

vill ha massa tips då det ibland är så illa att jag nästan tappar henne! :crazy:
 
Sv: jobbig att leda

Min fullblodspojke kan hålla på sådär ibland också, helt utan anledning. Han är också 10 så det är bara något dom har kommit på. Han kan få för sig att bocka eller sparka bakut påväg in i stallet. Man kan inte göra så mkt när dom väl har satt igång men mitt tips är att hålla henne kort och håll dig vid hennes huvud, och när hon sätter igång, låtsas som ingenting och fortsätt bara gå, för om du börjar ge henne uppmärksamhet för det kanske hon tycker det är ännu roligare. Fungerar mkt bättre att bara trötta ut dom:bump:
 
Sv: jobbig att leda

Jag tycker tvärtom. De flesta fullblod som har gått på banan i alla fall eller varit i träning är mycket väluppfostrade i grunden så detta är ett problem i er relation.

Säg till hästen bestämt, stanna gärna upp och beröm när den är still.
Om den är riktigt uppjagad så kanske man måste ta i lite för att den ska lyssna. Få den att fokusera på vad du vill.

Jag leder ofta två om jag tar hästar till och från hagen coh då kan dom inte hoppa runt fötterna på mej:mad: och det gör de inte heller, om man säger till. (fullblodshästar)

Fullblod är gärna lite sprättiga och reagerar snabbt och ibland extra mycket på impulser men de kan mycket väl kontrollera dessa impulser om man talar om för dem att de ska gå ordentligt.:idea:

De kan faktiskt trampa sej och skada sej om man låter dem hålla på och studsa runt. Men det krävs lite markeringar av vad som gäller ibland.
 
Sv: jobbig att leda

hon har inte gått på banan utan har alltid vart ridhäst.
har inte haft henne så länge (2 mån) så det kan ju vara att hon testar mig och vill tänja på gränserna...

hon stegrar sig också, man får akta sig så man inte får en hov i huvudet :crazy:

det är synd för jag tycker det är spå mysigt att gå promenader med henne men nu går det ju knappt, man måste ju sätta sitt liv i första hand :crazy:
 
Sv: jobbig att leda

Ha alltid hjälm på när du leder denna hästen, väst kan också vara bra, hellre "för säker" en förlamad..;) Träns kan vara bra, eller hingstkedja. Men det är ju olika på olika hästar, man får helt enkelt prova sig fram. Ja, antagligen testar hon dig
Säkerheten framför allt! Lycka till :)
 
Sv: jobbig att leda

Led mycket! Och försök att ignorera henne när hon studsar omkring. Bestäm en "gräns" som hon inte får gå över, tex. att stegra sig. Om hon gör det - tillrättavisa direkt! Och beröm när hon går snällt.
Ibland inbillar jag mig att ju hårdare man håller och ju mer man tror att hästen ska bråka, desto värre blir det!
Kan dessutom vara idé att prova att leda i träns eller kedja så är det lättare att hålla henne!
 
Sv: jobbig att leda

Vad har du för uppstallnings förhållanden?`dvs är det bara du som hanterar henne eller är det flera olika människor?

jag hade enorma problem av och till med min snälla men samtidigt ganska skarpa fullblodsvalack när vi stod i kollektiv. en del var rädda för hästar som kunde busa lite, och när han märkte det så blev han sju resor värre med just de personerna. det blev en riktigt ful ovana, dvs han satte i system med de han hade pejlat in blev rädda och osäkra, och bråkade på rutin med dessa.
när vi flyttade till ett icke kollektiv med mer hästvant folk så upphörde problemen helt och hållet. har stått där i 7 månader nu och det har inte varit ngra problem alls. han har små testat ngra personer ett par gånger och när han då genast blivit satt på plats bestämt så har han direkt fogat sig. är numera som en liten lammunge vem som än tar in och ut i detta stallet då alla som sagt är vana, plus det är inget kollektiv så till 90% är det stallägaren och dennes tillhörande personal som sköter in och utsläppen. vi delar kollektivt på helgerna, men eftersom han lärt sig att det inte går att sätta i system är han snäll även då.

prova repgrimma på henne så att du kan markera exakt sekunden hon börjar studsa? Träns är också bra, tex med ett longerdelta i bägge bettringarna, där du fäster linan.
 
Sv: jobbig att leda

hon har inte gått på banan utan har alltid vart ridhäst.
har inte haft henne så länge (2 mån) så det kan ju vara att hon testar mig och vill tänja på gränserna...

hon stegrar sig också, man får akta sig så man inte får en hov i huvudet :crazy:

det är synd för jag tycker det är spå mysigt att gå promenader med henne men nu går det ju knappt, man måste ju sätta sitt liv i första hand :crazy:

Går du för mycket promenader för att gosa och rider för lite:confused: Hästen kanske samlar på sej överenergi, "människopromenader" är ingen motion att tala om för en frisk häst. :cool: Det kan du göra efter ridning och ta då träns om du behöver. Eller under en vilodag nån gång. Se det inte som motion, då får du problem.

Rider du på den alls?

Det låter verkligen som om du behöver ta en diskussion om vem som ska säga till om vad i er relation.

Kanske behöver du hjälp en period av andra som kan få er relation bättre, kunniga människor in din omgivning om du har.

Och använd hjälm när du leder. Samt något du lättare kan hindra henne från att resa sej med tex repgrimma eller stigbett. Eller vanligt träns om det hjälper.
 
Sv: jobbig att leda

Samt något du lättare kan hindra henne från att resa sej med tex repgrimma eller stigbett. Eller vanligt träns om det hjälper.

Ursäkta att jag kapar tråden lite men jag måste fråga vad det är för bra med repgrimmor? Jag har sett i flera trådar att man rekomenderar dessa.
Kikade på en grimma av rep på westernavdelningen på Hööks sist jag var där, men det enda med den var att grimskaftet satt fast i själv grimman. Är det en sån ni menar?


Malin
 
Sv: jobbig att leda

repgrimman skapar ett mycket kraftigare tryck ff:a över nacken, som gör signaler tydligare för hästen än en vanlig grimma.
 
Sv: jobbig att leda

Detta är bara min gissning, menad som komplement till övriga inlägg:

Jag tror att det förekommer att hästar har så dålig självinsikt att det är rena intränade reflexer det mesta. Hon gör så för hon vet inte hur hon ska göra annars. Förmodligen har hon tillåtits ruska på huvudet, trampa av och an, bita i grimskaftet, skrapa med frambenen och annat redan från början som unghäst, för ägaren tyckte inte att det var så farligt och trodde att det skulle växa bort. Men istället blev det invant och hon kanske t o m tror att hon måste hålla cirkus så fort grimskaftet kopplas på. Med åren blir ovanan värre och risken är stor att hon snart upptäcker att hon kan få kontroll på detta sättet och slippa ifrån någonting. Hon har naturligtvis ingen avsikt utan bara agerar reflexmässigt.

De felsta av oss människor har också invanda beteenden som vi inte alls tänker på eller knappt vet om. T ex våra attityder mot vissa personer, reaktioner på händelser, svar på frågor, gester och standardkommentarer. Ett exempel är den som ständigt trycker upp glasögonen på näsryggen utan att tänka på det.

Min teori är alltså att du kanske skulle försöka arbeta med att hjälpa henne att bli medveten om sej själv. Börja med att testa henne i exakt vilka sammanhang hon bär sej åt så här och när hon inte gör det. Jag utgår från att hon är lugn och stillsam i hagen och boxen, men vild att leda på promenad. Vad är det som utlöser reaktionen? Börjar det redan när grimman tas på, och både i boxen och hagen? Börjar det när en annan häst tas ut, men inte hon? Går hon att leda lugnt och sansat i något sammanhang, t ex på tävlingsplats där hon har fullt upp med att titta på andra, eller står hon stilla när hon är uppbunden? Blir hon tokig så fort en människa kommer fram till henne? När du hittat ett sammanhang (eller flera) där hon är kolugn, så börja med detta. Låt säga att hon är ganska lugn att leda inne i hagen, men inte utanför. Börja då med att leda henne inne i hagen en period. Ha järnkoll på henne, placera henne om och om igen så hennes kroppsmedvetenhet ökar och hennes respekt för människan ökar. Avancera sedan till paddocken och placera henne om och om igen. Gör hon något du inte tillåtit, t ex ruska på huvudet, så svara med att placera henne, t ex genom att backa henne det antal steg du bestämt. Ditt mål är att hon ska hamna i ett lugnt och avslappnat sinnestillstånd och vara undergiven och trygg. När det går bra i paddocken så öka svårighetsgraden till gårdsplanen.

Hela tiden ska du vara lugn och vänlig. Bara placera henne om och om igen, snällt och vänligt. Du ska bara hjälpa henne att hitta nya associationsbanor. Använd din fantasi och variera. Se till att det är du som styr henne och när hon glömmer av sej så påminner du henne igen.

Kanske är det så att hon är helt lugn vid rykt och massage. Då kan det vara en bra utgångspunkt.

Kanske kan också löslongering vara bra terapi för henne en period. Det finns mycket att hitta på. Ledarskapsövningar som t ex join-up, men även koncentration, kommandon, bommar på marken mm. Kanske är det lättare för henne att träna sin egen kroppsmedvetenhet och koncentrationsförmåga om hon inte hela tiden är fasthållen utan känner sej fri, under en period.

Experimentera och kombinera och skapa dej en egen förståelse.

Lycka till!!!:)
 
Sv: jobbig att leda

Ursäkta att jag kapar tråden lite men jag måste fråga vad det är för bra med repgrimmor? Jag har sett i flera trådar att man rekomenderar dessa.
Kikade på en grimma av rep på westernavdelningen på Hööks sist jag var där, men det enda med den var att grimskaftet satt fast i själv grimman. Är det en sån ni menar?


Malin

Om jag köpte en repgrimma så skulle jag inte köpa en där grimskaftet sitter fast, det är ju töntigt! Man vill ju självklart kunna koppla loss grimskaftet ibland även på en repgrimma! Så du gjorde rätt som avstod den gången! Om man vill ha budget så kan man knyta en repgrimma själv, men rep är alltid dyrt i sej och du behöver en förlaga.

Varför är repgrimma bra???

Jo det är skarpare än vanlig grimma, men inte lika skarpt som hingtkedja kan bli om man använder hingtkedjan fel. Jag tror inte hästen kan skada sej på en repgrimma mer än av en vanlig grimma. Rätt avpassad så trycker knutarna på känsliga ställen på hästens huvud, och repet är i sej smalare så det utgör ett starkare tryck. Så människan blir starkare med repgrimma. Om du behöver en repgrimma avgör bara du själv. Jag har en men har inte behövt den så ofta. Jag tycker att det är bra att ha vanlig grimma + repgrimma + longeringskapson + cykelkedjekapson + olika träns&bett + hingstkedja + bettlöst träns hemma i stallet. Olika utrustning har olika effekt och jag tar det som ger mej den effekten jag söker för stunden. Prova hur din häst reagerar på olika utrustning så ser du vad du behöver.

Ursprungssyftet med en skarp grimma är att då kan man träna in kroppsspråk från marken med hästen utan att behöva ta i så mycket som man kan behöva med vanlig grimma. Repgrimman är såpass skarp att hästen aldrig spjärnar emot och därmed utvecklar oönskade underhalsmuskler. Det stör dessutom fokusen för både häst och människa när man försöker träna in en kommunikation baserat på små gester om man då och då måste ta i med alla muskler. Jag tycker att det känns väldigt angenämt att träna ledarskap och ledövningar med repgrimma för det går så lätt, det är nära till dansen.
 
Sv: jobbig att leda

Kanske kan TTouch och TTeam vara en bra hjälp på vägen?
 
Sv: jobbig att leda

Jag tror inte hästen kan skada sej på en repgrimma mer än av en vanlig grimma. Rätt avpassad så trycker knutarna på känsliga ställen på hästens huvud, och repet är i sej smalare så det utgör ett starkare tryck. Så människan blir starkare med repgrimma.

skada sig och det rejält, kan den om man binder upp den i repgrimma. då skalar den av hela huvudet innan repgrimman går sönder, om den ens gör det, den är i princip oförstörbar - brister inte.

utöver det scenariot håller jag med dig.
 
Sv: jobbig att leda

skada sig och det rejält, kan den om man binder upp den i repgrimma. då skalar den av hela huvudet innan repgrimman går sönder, om den ens gör det, den är i princip oförstörbar - brister inte.

utöver det scenariot håller jag med dig.

Tack för varningen!

Om man tex ska transportera i hästtransport så sägs det vara bäst med lädergrimma för att den brister lättare än en nylongrimma om transporten slår runt.
 
Sv: jobbig att leda

stigbett... löser det mesta! Varför krångla när man kan stoppa ett stigbett i munnen.... min är van vid det, efter 10 år på banan.. så jag fortsätter med det hemma de dagar det är högt i luft och blåser.... för då kommer:devil: fram :)
 
Sv: jobbig att leda

Hej
Jag skulle rekommendera att du läser Dansa med hästar av Klaus Ferdinand Hempfling. Han har en del bra knep när det gäller att leda hästar. Jag har goda erfarenheter av detta. Lycka till!
/ C
 
Sv: jobbig att leda

Tack för alla bra tips!!!!!!
men vad är TTouch and TTEam för någe?
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 351
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
773
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
879
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp