Bukefalos 28 år!

Jobbsökartips

Alltså jag KAN åka en timme hemifrån och där finns det jobb. Haken är att jag vill inte ägna 2 timmar om dagen på pendling. Skulle jag få ett jobb en timme bort skulle jag försöka få ett annat jobb närmare så fort det går.
Fast just det är ju verkligheten för många av oss. Det är inte vad vi önskar, men väljer vi att bo på ställen där det är få jobb behöver vi oftast pendla till andra ställen för att jobba.

Och det kan väl också vara ett sätt att få in foten. Ta ett jobb som funkar och söka annat närmare. Om det finns. Vad är alternativet? Du säger att du behöver pengarna som arbete ger.
 
Jag vet inte vart du bor men jag googlade på administration och utbildning och fick upp bla Hermods som är komvux, CSN-berättigat och där man kan läsa på distans. Kanske det vore något? Eller om AF kan hjälpa dig in på någon utbildning? Sök så många jobb du kan, kanske även sådana som du inte har utbildning för, så fort du kommer in på arbetsmarknaden är det lättare att få nya jobb sen. Tror jag har nämnt det men tex väktare och tidningsbud brukar många orter söka regelbundet.
 
Jag vet inte vart du bor men jag googlade på administration och utbildning och fick upp bla Hermods som är komvux, CSN-berättigat och där man kan läsa på distans. Kanske det vore något? Eller om AF kan hjälpa dig in på någon utbildning? Sök så många jobb du kan, kanske även sådana som du inte har utbildning för, så fort du kommer in på arbetsmarknaden är det lättare att få nya jobb sen. Tror jag har nämnt det men tex väktare och tidningsbud brukar många orter söka regelbundet.
Jag har hittat så många administrationsutbildningar att jag inte vet hur jag ska sålla. Det är typ 80-90 att välja på.

Jag har kollat jobb som tidningsbud men vet inte om jag klarar att jobba natt. Mörker ger mig ångest och av den anledningen vill jag sova bort mörkret. Men jobbet i sig vore nog ok. Så jag funderar på det.

Jag har lite svårt att se mig som väktare. Inbillar mig att man måste vara ung och vältränad för jobbet. Det är inte jag. Inte har jag pondus heller.
 
Jag har hittat så många administrationsutbildningar att jag inte vet hur jag ska sålla. Det är typ 80-90 att välja på.

Jag har kollat jobb som tidningsbud men vet inte om jag klarar att jobba natt. Mörker ger mig ångest och av den anledningen vill jag sova bort mörkret. Men jobbet i sig vore nog ok. Så jag funderar på det.

Jag har lite svårt att se mig som väktare. Inbillar mig att man måste vara ung och vältränad för jobbet. Det är inte jag. Inte har jag pondus heller.
Tror du det skulle fungera att vända på hur du söker jobb, att inte leta efter specifika yrken utan typ sålla utifrån restid och sen göra urval av vad du kan tänka dig söka oavsett vad det är?

Typ: jag vill inte åka längre än x min, och det ska vara en 100% tjänst. Gör en lista på typ 10 annonser som låter intressanta, sök fem av dem oavsett om det är en butik du aldrig tänkt dig söka dig till.. Då får du chans att vidga dina vyer och öva på att söka jobb. Det känns som att du hittar fel innan du ens sökt jobbet.
 
Har jag sagt det? Att det bara trillar över en?

Men jag vet ju redan nu att jag inte gillar att jobba hårt fysiskt.
Har du testat alla fysiska jobb som existerar? Det du vet är väl att du inte gillar något fysiskt jobb du provat på?

Jag skulle fullkomligt hata att vara cykelbud, men att jobba i ett stall skulle vara mycket mer uthärdligt även om inget är ett drömjobb. Sen har man i allmänhet en provanställning till att börja med så det går rätt snabbt att avsluta en anställning.
 
Tror du det skulle fungera att vända på hur du söker jobb, att inte leta efter specifika yrken utan typ sålla utifrån restid och sen göra urval av vad du kan tänka dig söka oavsett vad det är?

Typ: jag vill inte åka längre än x min, och det ska vara en 100% tjänst. Gör en lista på typ 10 annonser som låter intressanta, sök fem av dem oavsett om det är en butik du aldrig tänkt dig söka dig till.. Då får du chans att vidga dina vyer och öva på att söka jobb. Det känns som att du hittar fel innan du ens sökt jobbet.
Jag letar på alla orter nära men även en timme bort och då kollar jag på ALLA jobb som finns i trakten. Men har svårt att hitta något jag kan söka. Jag är ju inte kvalificerad till många jobb alls. Här finns mest vård- och läraryrken och det kan jag absolut inte jobba inom.
Har du testat alla fysiska jobb som existerar? Det du vet är väl att du inte gillar något fysiskt jobb du provat på?

Jag skulle fullkomligt hata att vara cykelbud, men att jobba i ett stall skulle vara mycket mer uthärdligt även om inget är ett drömjobb. Sen har man i allmänhet en provanställning till att börja med så det går rätt snabbt att avsluta en anställning.
Haken med att sluta ett jobb på eget initiativ, är att man får en jävligt lång karens hos a-kassan. Så det är inte bara att sluta.
Eller för att du var bra på det :)
Jo, jag uppskattades på mitt förra jobb. Jag har t.o.m. fått hoppa in ett par gånger senaste året för att hjälpa dem med sånt de inte kunnat lösa själva. Men jag har ändå inget självförtroende att jag kan saker.
 
Jag kan hamna i läget där jag måste söka sådana jobb och har då inte heller råd att tacka nej om jag får jobbet.

När jag gått ut min utbildning måste jag söka ett visst antal jobb i månaden. Jag bävar för det. Tycker jag är så inkompetent på allt.
Granngården har ju dödsäsong nu, så det är väl därför de inte rekryterar just nu. När våren kommer så har de säkert ett annat rekryteringsbehov. Det lät ju ändå som en arbetsplats du kunde tänka dig, menar jag.
 
Jag letar på alla orter nära men även en timme bort och då kollar jag på ALLA jobb som finns i trakten. Men har svårt att hitta något jag kan söka. Jag är ju inte kvalificerad till många jobb alls. Här finns mest vård- och läraryrken och det kan jag absolut inte jobba inom.

Haken med att sluta ett jobb på eget initiativ, är att man får en jävligt lång karens hos a-kassan. Så det är inte bara att sluta.

Jo, jag uppskattades på mitt förra jobb. Jag har t.o.m. fått hoppa in ett par gånger senaste året för att hjälpa dem med sånt de inte kunnat lösa själva. Men jag har ändå inget självförtroende att jag kan saker.
Rent krasst kan det ju bli så att du måste ta ett jobb längre bort eller som du inte gillar. AF kan ju tom tvinga folk att flytta annars. Så vill du absolut bo kvar där få jobb finns och inte kan/vill pendla får du nog, i alla fall till en början, ta vad du får även om det är helt avskyvärt jobb du hatar och söka annat när du väl har ett. Man kan tyvärr inte vara så kräsen nu för tiden.
 
Rent krasst kan det ju bli så att du måste ta ett jobb längre bort eller som du inte gillar. AF kan ju tom tvinga folk att flytta annars. Så vill du absolut bo kvar där få jobb finns och inte kan/vill pendla får du nog, i alla fall till en början, ta vad du får även om det är helt avskyvärt jobb du hatar och söka annat när du väl har ett. Man kan tyvärr inte vara så kräsen nu för tiden.
Jo, får ju snäsiga svar från af att det ju finns 800 jobb i hela landet för min kompetens om jag sökt för få jobb (när jag hade kravet att söka ett visst antal jobb).
 
Det finns inga hjälpmedel inom trädgårdsarbete. Man kommer inte ifrån att det är tungt och slitigt. Hade det funnits hjälpmedel så hade vi fått lära oss om dem på utbildningen. Jag har provat att jobba inom området på praktiken. Det räcker. Jag räknade timmar, dagar och veckor tills det skulle vara slut.

Alltså jag KAN åka en timme hemifrån och där finns det jobb. Haken är att jag vill inte ägna 2 timmar om dagen på pendling. (Blir ju sjukt dyrt också.) Skulle jag få ett jobb en timme bort skulle jag försöka få ett annat jobb närmare så fort det går.

Det var en jävla miss att bosätta sig här. Trodde jag skulle ha kvar mitt jobb för evigt. Och nu sitter jag här och har långt till stan.
Att jobba på kyrkogård måste ju vara relaterat till din utbildning och tror aldrig jag hört någon beskriva det som slitigt, däremot tycker jag det verkar vara ett sånt jobb som hela tiden dyker upp i sådana "ni som älskar ert jobb - vad jobbar ni med" diskussioner, folk verkar trivas med det helt enkelt.

Kanske är det realistiskt att du måste flytta om du inte kan tänka dig något jobb som finns nära? Jobbet är en stor del av livet och man behöver inte älska det men det är viktigt att det iaf känns okej, annars blir livet jobbigt.
 
Pendling är något man vänjer sig vid också.
Om jag åker kollektivt har jag ca 1h till jobbet. Med bil 30 min. (Per väg).

Minst 1 gång i månaden jobbar jag på ett annat kontor som ligger lite drygt 10 mil bort. Det tar ca 1,5h att köra dit i rusningstrafik. I början var det segt, men nu laddar jag upp med bra musik eller nån intressant podd och så åker jag iväg. Ser det som en möjlighet till lugn och ro medan jag kör.
Det är som det är helt enkelt. Det ingår i mitt jobb att vara på det kontoret ibland och då är det bättre att göra det bästa av situationen än att gnälla över det.

För de flesta människor är det så här: antingen betalar man väldigt mycket för sitt boende eller så pendlar man kortare eller längre väg.

Har man inte en otroligt unik kompetens får man också finna sig i att det är arbetsgivaren som väljer vem som blir anställd. Så är det för de flesta av oss. Så det lönar sig att ta det man får, och göra det bästa av situationen.
Om man mår dåligt blir hjärnan lite för bra på att upptäcka hot där det inte finns några. Då får man säga till sig själv att det inte är så farligt som man tror, och att man i alla fall ska försöka.

Man kan alltid ge saker en chans. Testa en månad och se hur det är.
 
Att jobba på kyrkogård måste ju vara relaterat till din utbildning och tror aldrig jag hört någon beskriva det som slitigt, däremot tycker jag det verkar vara ett sånt jobb som hela tiden dyker upp i sådana "ni som älskar ert jobb - vad jobbar ni med" diskussioner, folk verkar trivas med det helt enkelt.

Kanske är det realistiskt att du måste flytta om du inte kan tänka dig något jobb som finns nära? Jobbet är en stor del av livet och man behöver inte älska det men det är viktigt att det iaf känns okej, annars blir livet jobbigt.
På kyrkogårdar är det mycket häckklippning. Det är skitjobbigt. Har man inte en bra maskin orkar man max några meter. Sen är man slut. Med en lätt maskin orkar man mer men jag har inte fått chansen att testa med en sådan var gränsen går. En stånghäcksax är också jobbig men man orkar något mer än med en bensindriven vanlig häcksax. Jag är för övrigt hopplös kort och måste ha stånghäcksaxens fäste i armhålan för att kunna nå reglagen.

Sen är det en del grävning, både för urnsättning och för större gravar. Grävning är skitjobbigt. Min rygg orkar inte.
 
Hur får man f.ö. upp självförtroendet vid jobbsökning? Tycker inte jag kan något.
Peppa dig själv. Tex stå framför spegeln och säg 10 gånger att du är bra, att du kan det här. Ja, det låter jättefånigt, men uppreppar man detta ofta (helst minst en gång om dagen) så kan man faktiskt förbättra sin självbild något. Nej, det löser såklart inte allt men det kan faktiskt ha effekt. Det kan även framkalla ett leeende hos en själv, lite för att man kan känna sig lite fånigt men vad gör det ;).

Sen rekommenderar jag också att du söker lite bredare än vad du har tänkt och sen se varje intervju som en träning. Jag har gått på flera intervjuer där jag har varit osäker på om jobbet har varit rätt för mig men då tagit tillfället i akt och sett intervju som ett träningstillfälle.
 
Jag har aldrig vant mig. Innan jag flyttade hit hade jag 30 minuter med bil. Tyckte det var skitlångt och hatade mina resor. På morgonen fanns det inte heller något på radion.
Sätt på din egen musik på stereon så är du inte beroende av några sändningar.
 
Peppa dig själv. Tex stå framför spegeln och säg 10 gånger att du är bra, att du kan det här. Ja, det låter jättefånigt, men uppreppar man detta ofta (helst minst en gång om dagen) så kan man faktiskt förbättra sin självbild något. Nej, det löser såklart inte allt men det kan faktiskt ha effekt. Det kan även framkalla ett leeende hos en själv, lite för att man kan känna sig lite fånigt men vad gör det ;).

Sen rekommenderar jag också att du söker lite bredare än vad du har tänkt och sen se varje intervju som en träning. Jag har gått på flera intervjuer där jag har varit osäker på om jobbet har varit rätt för mig men då tagit tillfället i akt och sett intervju som ett träningstillfälle.
Jag kollar på ALLA jobb som finns inom pendlingsavstånd. Men att söka jobb jag inte känner är för mig, är nästan omöjliga att söka. Har ingen aning om vad jag ska skriva i det personliga brevet. Och så kör jag fast. Men det är svårt att skriva ett personligt brev rent generellt också. De brev jag skrivit har jag värkt fram. Plågar mig att skriva en viss mängd text. Och så anser jag mig klar när jag kommit upp i en halv A4.
 
På kyrkogårdar är det mycket häckklippning. Det är skitjobbigt. Har man inte en bra maskin orkar man max några meter. Sen är man slut. Med en lätt maskin orkar man mer men jag har inte fått chansen att testa med en sådan var gränsen går. En stånghäcksax är också jobbig men man orkar något mer än med en bensindriven vanlig häcksax. Jag är för övrigt hopplös kort och måste ha stånghäcksaxens fäste i armhålan för att kunna nå reglagen.

Sen är det en del grävning, både för urnsättning och för större gravar. Grävning är skitjobbigt. Min rygg orkar inte.
Det beror på kyrka/församling. Har arbetat i två församlingar, knappt någon av kyrkorna har häckar att tala om.

Nu är du igång igen och bara hittar problem som 1-kanske inte ens finns och 2-som du kommer vänja dig vid med träning! Klart som fasiken att jag hade träningsvärk från helvetet de typ 2-3 första veckorna när jag jobbade i stall, men efter ett tag vänjer sig kroppen och man blir starkare.
 
Jag kollar på ALLA jobb som finns inom pendlingsavstånd. Men att söka jobb jag inte känner är för mig, är nästan omöjliga att söka. Har ingen aning om vad jag ska skriva i det personliga brevet. Och så kör jag fast. Men det är svårt att skriva ett personligt brev rent generellt också. De brev jag skrivit har jag värkt fram. Plågar mig att skriva en viss mängd text. Och så anser jag mig klar när jag kommit upp i en halv A4.
Ett personligt brev ska inte vara längre :)
Har ingen utom en enda CD-skiva. Stereon tar bara CD. Inget annat. Finns ingen aux.
Köp fler? Varje second hand brukar ju svämma över av skivor! Eller köp en mini-högtalare och kör via telefon om det går.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
876
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 705
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 421
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp