Bukefalos 28 år!

Jobbsökartips

Hur glr man en spontanansökan? Skriver man ett personligt brev med vad man har att erbjuda eller räcker det med cv?
Jag har skickat både och.
Har skickat via mail. I det har jag skrivit lite kort vem jag är och vad jag kan erbjuda och så har jag bifogat personligt brev och CV (och skrivit att jag gjort det).

Mitt nuvarande jobb fick jag tack vare ett sånt mail. Först lite extra och sen fast tillsvidaretjänst.
 
Jo förvisso. Men det är också jobbigt att få veta att man inte duger.
Att man inte får ett jobb betyder absolut INTE att man inte duger. Huruvida man duger eller ej har inget med ens jobb att göra. Är det jobbigt eller trist att få ett nej? Absolut, men då är du ett steg närmare ett ja. Att man får ett nej kan bero på massa olika anledningar och flera av dem kan vara rätt orelaterade till en själv, tex att företaget inte har en ledig tjänst, pga av hur arbetsgruppen ser ut mm i oändlighet.

Tyvärr är det så att för att få ett jobb måste man utsätta sig för att få ett nej. Jag tror alla som skriver i denna tråd, eller ja alla som överhuvudtaget skriver på Buke, har fått några eller flera nej vid jobbsökningar. Jag har det. Jag har också fått jobberbjudande och tackat nej då det under processen har blivit klart för mig att jobbet inte passade mig.

Ju fler nej man får desto närmare är du ett ja.

Sök jobb på det företag där du hade praktik och trivdes! Är det så att trädgårdsmästare är ett absolut krav så får företaget säga det - och då har det ingenting med din dugligt att göra. Sök för det kan vara så att dom kanske har någon tjänst till dig.
 
Kanske är det så. Men nu är ju inte jag sjukskriven alls. Och jag behöver en heltidsinkomst.

Min plan har varit att ta mig i kragen och köra på heltid trots depressionen. Det gjorde jag på praktiken. Där var det bara att köra på.

P3 och P4? Finns de kanalerna ens? Är det inte bara folk som pratar där?


Jag tycker inte att jag duger för ett sånt jobb.


Jo, jobbet finns. Har sett ett sånt i mitt område.
Mitt råd är att vara väldigt ärlig med din arbetsförmedlare om att du varit sjukskriven och dina svårigheter. Det låter kanske lite konstigt, men Arbetsförmedlingen är generellt bättre att ha att göra med ju fler "problem" du har, det öppnar dörrar till olika slags stöd.
 
Jag kom ut från min utbildning under en lågkonjunktur. Jag har som souvenir en diskett med ett par hundra personliga brev som jag skickade. Och det är bara en av ett otal disketter jag en gång hade. Plus att jag besökte företag...och till och med jag fick jobb till slut.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
803
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 327
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 267
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 857
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp