Bukefalos 28 år!

Jobbtankar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner mig förbrukad på mitt nuvarande jobb. Det känns inte som om jag kommer att komma tillbaka. Så jag har åter kikat på jobb och faktiskt hittat ett som skulle kunna passa. Titeln Drift- och underhållsarbetare låter ju lite trist, men det är en del parkarbete som ingår och på vintern är det vinterväghållning. Men jobbet är på heltid och jag känner mig väldigt osäker på om jag orkar heltid.

Jag kan nog tänkas ha en rimlig chans att få jobbet, har jag för mig i alla fall. Men så jäkla kasst det vore om jag efter en månad inte pallar.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska hantera det här. Kanske bäst att låta tiden gå och se vart jag blir tvungen att gå så småningom.
 

Det brukar vara olika grader av själv med stöd/tillsammans beroende på personens egen kapacitet. Det viktiga är att det ska vara annorlunda än hemtjänst där personalen gör istället för att du ska göra själv. Kommunerna kan variera lite i hur hårda de är med principen. Och ofta kan personalen göra vissa moment som är extra svåra t.ex. hos någon som delvis kan göra själv, delvis inte.

Jag tror att handläggaren var noga med att betona att man ska göra själv och att personalen inte gör för att du inte ska ha felaktiga förväntningar och tro att det ska vara bekvämt med någon som hjälper så att inte du ska behöva själv. Och att du förmodligen har tagit informationen lite mer bokstavligt än vad de flesta gör.
När det väl ska utföras i praktiken så kan det finnas mer flexibilitet än vad det låter som först. Speciellt om de lär känna dig så de märker att du har egen ambition att göra allt du kan själv.

Tror du ska säga att du blir hysteriskt stressad om någon bara står bredvid och kollar på vad du gör och styr/instruerar. Så det fungerar bättre om ni kan just göra tillsammans så personens närvaro känns mer naturlig. Att det är mer inspirera igång dig än att pusha igång de ska göra. (min gissning utifrån trådarna som jag läst)
Och försöka att ge det en chans utifrån det.

Om de skulle göra på ett sätt som inte funkar bra så prata då med dem om vilka bitar det är som gör att det känns fel. Det ska vara individanpassad utformning så våga ta upp det så att de får chansen att ändra innan du hoppar av. Om man först har fått pröva och märkt vad som blir bra och inte så kan det bli mer öppet för flexibilitet att ändra vissa saker.
Handläggaren sa att om det behövs mer handgriplig hjälp så är det hemtjänstens område.
 
Handläggaren sa att om det behövs mer handgriplig hjälp så är det hemtjänstens område.
Ja, de säger så. Men allt är inte antingen eller som enkelt urskiljbara kategorier utan några gråskalor. Och de gör informationen förenklad och övertydlig för att det ska gå in åtminstinde delvis hos alla som inte tänker så "nogrannt" som du gör.
Jag har själv sett att från början stenhårda gränser blir mer anpassningsbara. Men de talar aldrig om det innan de sett det praktiska själv.
Sen kan jag så klart inte lova hur just din kommun gör i just ditt fall, men du ska absolut inte utgå ifrån att det är så exakta principer som du tycker att det låter som.
 
Men vad skönt med sjukskrivningen! Det låter ju precis som det du kan behöva för att få lite andrum och kunna läka.
Härligt! Och hoppas nya medicinerna kan hjälpa.
 
@MiaMia just nu kanske det räcker med att @Magiana fått hjälp av vården och läkare att bli sjukskriven lite längre. Så kanske stöd och olika nivåer av stöd ang boendehjälpen kan få ta lite tid huruvida det passar osv .
 
@MiaMia just nu kanske det räcker med att @Magiana fått hjälp av vården och läkare att bli sjukskriven lite längre. Så kanske stöd och olika nivåer av stöd ang boendehjälpen kan få ta lite tid huruvida det passar osv .
Det får väl @Magiana bestämma själv. Jag säger bara att hon inte borde avfärda det i tron att det inte kan passa pga det troligen låter snävare för henne än vad det behöver vara i realiteten.
 
Det får väl @Magiana bestämma själv. Jag säger bara att hon inte borde avfärda det i tron att det inte kan passa pga det troligen låter snävare för henne än vad det behöver vara i realiteten.

Ja givetvis är det upp till @Magiana . Det gäller ju allt . Men utifrån alla tyckanden och tänkanden och råd utöver det , - vilket jag hoppas var tydligt att det gällde ang min reflektion i sammanhanget.
 
Låter ju verkligen som läkaren tog ditt mående på allvar :heart. Så skönt att läsa att du är helt sjukskriven nu och hela sommaren. Hoppas det i kombination med medicin och samtal (för visst ska du till psykolog snart?) ger effekt så du känner glädje över saker igen.

Har du varit hos hästen nåt mer?
 
Låter ju verkligen som läkaren tog ditt mående på allvar :heart. Så skönt att läsa att du är helt sjukskriven nu och hela sommaren. Hoppas det i kombination med medicin och samtal (för visst ska du till psykolog snart?) ger effekt så du känner glädje över saker igen.

Har du varit hos hästen nåt mer?
Jag hoppas att jag får pengar från FK också.

Ja, jag ska till psykologen på fredag.

Jag har inte varit mer till hästen, men pratade med ägaren för en stund sedan så jag ska dit i morgon och på fredag. Eventuellt blir det något mer i helgen men jag har inte tänkt färdigt. Ägaren sa att hon tyckte att provridningen gick bra, för att vara första gången på den hästen. Han är inte helt enkel, enligt henne. Och så påstod hon att hästen tyckte om mig :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 563
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
856
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 378
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp