Bukefalos 28 år!

Jobbtankar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner mig förbrukad på mitt nuvarande jobb. Det känns inte som om jag kommer att komma tillbaka. Så jag har åter kikat på jobb och faktiskt hittat ett som skulle kunna passa. Titeln Drift- och underhållsarbetare låter ju lite trist, men det är en del parkarbete som ingår och på vintern är det vinterväghållning. Men jobbet är på heltid och jag känner mig väldigt osäker på om jag orkar heltid.

Jag kan nog tänkas ha en rimlig chans att få jobbet, har jag för mig i alla fall. Men så jäkla kasst det vore om jag efter en månad inte pallar.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska hantera det här. Kanske bäst att låta tiden gå och se vart jag blir tvungen att gå så småningom.
 

Men vilka dryga krav! Nu har jag ju mest sökt jobb i Tyskland och ingen är ju intresserad av så gamla uppgifter. Kan ju bero på att alla gamla saker är från Sverige men vad säjer så gamla uppgifter?

Här har man bara frågat om de 5 senaste åren när jag har jobbat i Tyskland.
 
Gäller det både gymnasieskolor och folkhögskolor?
Folkhögskolor drivs sällan av kommuner. Där skulle jag börja med att kontakta skolan direkt om den finns kvar, annars den organisation som stod bakom skolan och fråga. Flera landsting driver folkhögskolor och då bör de finnas på landstingsarkiven. (sorry regionarkiv , heter det väl numera...) Privata skolor kan man inte vara lika säker på, men det är alltid värt att fråga.
 
Men vilka dryga krav! Nu har jag ju mest sökt jobb i Tyskland och ingen är ju intresserad av så gamla uppgifter. Kan ju bero på att alla gamla saker är från Sverige men vad säjer så gamla uppgifter?

Här har man bara frågat om de 5 senaste åren när jag har jobbat i Tyskland.
De senaste 5 åren kan jag ju lätt redogöra för, men över 20 år gamla uppgifter blir svårt.
 
Folkhögskolor drivs sällan av kommuner. Där skulle jag börja med att kontakta skolan direkt om den finns kvar, annars den organisation som stod bakom skolan och fråga. Flera landsting driver folkhögskolor och då bör de finnas på landstingsarkiven. (sorry regionarkiv , heter det väl numera...) Privata skolor kan man inte vara lika säker på, men det är alltid värt att fråga.
Jag tror inte skolan finns kvar, om den inte har bytt namn förstås. Den folkhögskolan låg i Stockholms län, men vi höll inte till där skolan fanns utan i en lokal centralt i Stockholm.

Men jag tror ärligt talat att det är över min kapacitet att söka jobb. Jag orkar inte ratta med sånt här.
 
@Magiana nej inte ge upp !
Just nu, utifrån läget och just detta jobb kanske du får ”ge upp” . Men att fixa ordning på CV och få till en sådan är något du bör försöka för det är nyckeln till att sen söka jobb mera fritt och mindre komplicerat !

(Det är f.ö skitjobbigt för alla som inte underhållit sitt CV att ta tag i det, och MÅNGA har inte en uppdaterad CV, så det är inte unikt alls som du behöver ta på dig i just ditt sammanhang! )

F.ö så instämmer jag med @alazzi, det är sällan relevant vad någon gjorde för 20 år sedan på gymnasienivå .
 
Jag känner att jag ger upp en aning när det är krav på att ange de senaste 3 anställningarna, med både företagens namn och tidsperiod. Jag har fan inte en susning gällande en del.
Då hade jag struntat i de bitarna och sökt ändå. De kommer rimligtvis inte att bry sig om t.ex. referenser från arbetsplatser för 20 år sedan. Om du inte minns exakt så skriv "Hästskötare vid stall x från ca år y till ca år z".
 
@Magiana nej inte ge upp !
Just nu, utifrån läget och just detta jobb kanske du får ”ge upp” . Men att fixa ordning på CV och få till en sådan är något du bör försöka för det är nyckeln till att sen söka jobb mera fritt och mindre komplicerat !

(Det är f.ö skitjobbigt för alla som inte underhållit sitt CV att ta tag i det, och MÅNGA har inte en uppdaterad CV, så det är inte unikt alls som du behöver ta på dig i just ditt sammanhang! )

F.ö så instämmer jag med @alazzi, det är sällan relevant vad någon gjorde för 20 år sedan på gymnasienivå .
Jag hittade ett gammalt CV i min dator men där fanns inget äldre än nuvarande jobb. Och så blev jag påmind om att jag varit egenanställd också.

Formuläret för ansökan är ju verkligen jätteknepig då jag måste gå över 20 år tillbaka för att hitta fler jobb än nuvarande.

Då hade jag struntat i de bitarna och sökt ändå. De kommer rimligtvis inte att bry sig om t.ex. referenser från arbetsplatser för 20 år sedan. Om du inte minns exakt så skriv "Hästskötare vid stall x från ca år y till ca år z".
Det blir verkligen uppgifter mellan tummen och pekfingret. Uppgifterna måste fyllas i då de är märkta som obligatoriska i onlineformuläret. Men jag vet verkligen inte vad jag ska skriva. Jag har inte en susning om vad företaget hette där jag var personlig assistent. Det var nog någon gång 1995-1996. Jag kan ju inte gärna hitta på något där. Det enda rimliga är att skriva "minns ej".

Jag minns inte heller när jag jobbade som hästskötare. Det var i alla fall under den tiden som jag bröt benet. Kanske var jag runt 25 år då? D.v.s. det är 20 år sedan.
 
Jag tror inte skolan finns kvar, om den inte har bytt namn förstås. Den folkhögskolan låg i Stockholms län, men vi höll inte till där skolan fanns utan i en lokal centralt i Stockholm.

Men jag tror ärligt talat att det är över min kapacitet att söka jobb. Jag orkar inte ratta med sånt här.
https://www.sverigesfolkhogskolor.se/fso
Testa att maila dem och fråga vad som hänt med skolan och om de vet var deras arkiv med gamla betyg finns.

Var det en folkrörelsedriven skola så kan det ev. finnas på något föreingsarkiv. https://fslarkiv.se/

Du kan testa kommunarkivet också. De kan tänkas ha koll på sina lokala skolor bara för att de ofta får frågor som inte ska till dem som de får hänvisa. Men då ska du nog utgå ifrån skolans huvudlokalisering, inte var en extern undervisningslokal låg.
 
Jag hittade ett gammalt CV i min dator men där fanns inget äldre än nuvarande jobb. Och så blev jag påmind om att jag varit egenanställd också.

Formuläret för ansökan är ju verkligen jätteknepig då jag måste gå över 20 år tillbaka för att hitta fler jobb än nuvarande.


Det blir verkligen uppgifter mellan tummen och pekfingret. Uppgifterna måste fyllas i då de är märkta som obligatoriska i onlineformuläret. Men jag vet verkligen inte vad jag ska skriva. Jag har inte en susning om vad företaget hette där jag var personlig assistent. Det var nog någon gång 1995-1996. Jag kan ju inte gärna hitta på något där. Det enda rimliga är att skriva "minns ej".

Jag minns inte heller när jag jobbade som hästskötare. Det var i alla fall under den tiden som jag bröt benet. Kanske var jag runt 25 år då? D.v.s. det är 20 år sedan.

Ja som sagt - att fixa till och uppdatera sitt CV är lite jobb , och bör typ alla göra men många gör inte det och då är det lite jobb/jobbigt .

Ang ansökning till jobb så ja -en del har sådana moduler gällande ansökning man behöver fylla i numera . Det går dock bra att skriva ”se bifogat ” utifrån att man då har ett mer komplett/beskrivande CV
 
Räcker inte "personlig assistent" då? och "hästskötare"?
Jag hade faktiskt hittat på något rimligt och sen förklarat på intervju att jag inte riktigt kom ihåg exakt när det var, om frågan kom på tal.
Nej, det räcker inte. Det är totalt 9 rutor som SKA fyllas i. Det är titel, arbetsplats och årtal för 3 jobb. Om jag ska fylla i dem så måste jag hitta på något eftersom jag verkligen inte minns en del.

Jag drog slutsatsen att de ville ha arbetsbetygen med.
Arbetsbetyg? Sånt har jag aldrig fått.
 
Räcker inte "personlig assistent" då? och "hästskötare"?
Jag hade faktiskt hittat på något rimligt och sen förklarat på intervju att jag inte riktigt kom ihåg exakt när det var, om frågan kom på tal.

Fast utifrån många ansökningsmoduler på internet kommer du inte på intervju då. Dessa moduler är till för att sålla i rekryteringsprocessen vilka ansökningar som alls är grundläggande relevanta. Det är så de är skapade .
 
Fast utifrån många ansökningsmoduler på internet kommer du inte oå intervju då. Dessa moduler är till för att sålla i rekryteringsprocessen vilka ansökningar som alls är grundläggande relevanta. Det är så de är skapade .

Jag ser inte att @Magiana har något att förlora och var jag i hennes situation hade jag agerat på sättet jag beskrivit. Bättre att få iväg en ansökan även om den inte är helt perfekt, än ingen alls - då får man garanterat inte jobbet.
Och nu kanske de där ansökningsprogrammen är smartare än jag vet, men hur ska modulen sålla bort om jag ändå svarar på frågan?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 595
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 415
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Påminnelse - Gå och rösta!
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp