Bukefalos 28 år!

Jobbtankar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner mig förbrukad på mitt nuvarande jobb. Det känns inte som om jag kommer att komma tillbaka. Så jag har åter kikat på jobb och faktiskt hittat ett som skulle kunna passa. Titeln Drift- och underhållsarbetare låter ju lite trist, men det är en del parkarbete som ingår och på vintern är det vinterväghållning. Men jobbet är på heltid och jag känner mig väldigt osäker på om jag orkar heltid.

Jag kan nog tänkas ha en rimlig chans att få jobbet, har jag för mig i alla fall. Men så jäkla kasst det vore om jag efter en månad inte pallar.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska hantera det här. Kanske bäst att låta tiden gå och se vart jag blir tvungen att gå så småningom.
 

Jag ser inte att @Magiana har något att förlora och var jag i hennes situation hade jag agerat på sättet jag beskrivit. Bättre att få iväg en ansökan även om den inte är helt perfekt, än ingen alls - då får man garanterat inte jobbet.
Och nu kanske de där ansökningsprogrammen är smartare än jag vet, men hur ska modulen sålla bort om jag ändå svarar på frågan?

Nöjer mig med att vi resonerar olika utifrån olika erf/referensramar .

@Magiana - ge inte upp som sagt 😄 Fixa till ett vettigt CV som grund 😀
 
Fast utifrån många ansökningsmoduler på internet kommer du inte på intervju då. Dessa moduler är till för att sålla i rekryteringsprocessen vilka ansökningar som alls är grundläggande relevanta. Det är så de är skapade .
Jag tror att chansen är större att det sitter en riktig människa och sållar bland ansökningarna.
 
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar /svarar på ?

Jag förstod inte ditt svar :) frågan du svarade nej på gällde att kontakta kommunen som varit huvudman för gymnasiet- och folkhögskolan Magiana gått på, jag bara undrade varför det inte var tänkbart.
 
Jag förstod inte ditt svar :) frågan du svarade nej på gällde att kontakta kommunen som varit huvudman för gymnasiet- och folkhögskolan Magiana gått på, jag bara undrade varför det inte var tänkbart.
Skillnaden är att kommunen är normalt sett inte huvudman för folkhögskolorna. Det är folkrörelseorganisationer, stiftelser och i några fall landsting. Det är därför man inte kan förvänta sig att deras betyg finns i kommunarkivet.

Utifrån årtalen så kunde man se att det var före friskolereformen och därför utgå ifrån att gymnasieskolan var kommunal.
 
Skillnaden är att kommunen är normalt sett inte huvudman för folkhögskolorna. Det är folkrörelseorganisationer, stiftelser och i några fall landsting. Det är därför man inte kan förvänta sig att deras betyg finns i kommunarkivet.

Utifrån årtalen så kunde man se att det var före friskolereformen och därför utgå ifrån att gymnasieskolan var kommunal.

Tack för svaret! Då är jag med :)
 
Givetvis sitter det en människa och sållar ?
Men många företag med många ansökningar väljer moduler som sållar i första hand. Sen utifrån det sållar man mer manuellt 👍
Så kan det säkert vara. På min arbetsplats använder vi oss av digitala ansökningar, dock sållar man inte med några moduler. Vilket som är vanligast har jag absolut ingen koll på.
 
Jag kollade på ansökningsblanketten och det känns bara 😳. Bl.a. ska man ange sina 3 senaste jobb. Jag stupar redan där. Innan jag hade det här jobbet så var jag sjukskriven i över 10 år. Innan jag blev sjuk jobbade jag som hästskötare och jag minns inte vilka år det var och vad företaget hette (men stallets namn minns jag). Innan det var jag personlig assistent och det är samma där. Jag minns inte företagets namn eller när jag jobbade där. Det är evigheter sedan, typ över 20 år sen. Jag minns inte ens när jag började på nuvarande jobb. Jag tror att jag började arbetsträna på nuvarande jobb 2010-2011 ungefär.

Sen ska man bifoga CV, personligt brev, betyg och ett foto.

Jag har inga betyg att bifoga. Gymnasiebetyget har försvunnit och jag har inget från någon annan utbildning heller. Allt är borta.

Jag klarar heller inte av att fylla i rutan för antal år arbetslivserfarenhet. Kanske blir det runt 12 år totalt? Jag fattar inte riktigt hur jag ska få ihop ett CV med information jag inte minns och dokumentation som har försvunnit. Hela mitt liv känns bara som ett stort ludd.

Jag har verkligen ingen erfarenhet av att söka jobb även om det var jag som skrev exets personliga brev till ett jobb han fick.
Gymnasiebetyget kan du få ut en kopia av, bara du kontaktar din gamla gymnasieskola.
 
Jag har lyckats komma fram till att folkhögskolekursen jag gick på hörde till LRFs kursgård. Den tycks ha gått upp i rök. Det enda som går att hitta är att det numera är en konferensanläggning.
 
Finns varianten att ringa företaget och fråga om de verkligen behöver gamla skolbetyg? Berätta vilka utbildningar du gått och ”det var ju längesedan, jag är 40nånting och de kan ha försvunnit i någon flytt”.

Jag skulle tro att det är viktigare att du kan styrka vad du jobbat med.
 
Finns varianten att ringa företaget och fråga om de verkligen behöver gamla skolbetyg? Berätta vilka utbildningar du gått och ”det var ju längesedan, jag är 40nånting och de kan ha försvunnit i någon flytt”.

Jag skulle tro att det är viktigare att du kan styrka vad du jobbat med.
Ja, det går att ringa. Men om det på det viset går att komma förbi ansökningsformuläret online, är rätt tveksamt.

Jag kan inte styrka nånting mer än nuvarande jobb. Och tråkigt nog har jag inte heller erfarenhet av liknande arbete. Jag råkar bara anse att jag är jäkligt händig, har goda kunskaper i trädgårdsskötsel och har inte svårt för mig när det gäller att framföra olika maskiner.
 
Ja, det går att ringa. Men om det på det viset går att komma förbi ansökningsformuläret online, är rätt tveksamt.

Jag kan inte styrka nånting mer än nuvarande jobb. Och tråkigt nog har jag inte heller erfarenhet av liknande arbete. Jag råkar bara anse att jag är jäkligt händig, har goda kunskaper i trädgårdsskötsel och har inte svårt för mig när det gäller att framföra olika maskiner.
Just pga det där sista kanske det lönar sig att prata med dem? Det låter så onödigt med gymnasiebetyg när man är äldre än 25 och har annat som visar hur man passar för jobbet.
 
Jag hittade annonsen och klickade på frågetecknet uppe i högra hörnet. Dom skriver så här där:
Var noga när Du fyller i Dina uppgifter. Även om uppgifter som erfordras på denna sida finns i Ditt medföljande CV är det en fördel att uppgifterna fylls i även här på sidan.
Det blir då enklare för oss att administrera Din ansökan.

Om du ej har uppgifter för ett obligatoriskt fält
kan du ange ett bindestreck, (-), i fältet.



Så du måste inte fylla i alla obligastoriska fält med mer än -
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 370
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Det är nog min första dagbokstråd. Vad jag minns. Men just nu tycker jag synd om min själv och behöver kräkas ut min skit någonstans...
Svar
14
· Visningar
990
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp