Bukefalos 28 år!

Jodopax inte bra för sårvård?

M

mysteria

När min häst hade hemska bitmärken efter en häst för ett tag sedan gjorde jag rent dom dagligen med utspädd jodopax och smörjde på salva efteråt. En dag kommer besserwisser stallägaren fram till mig och säger att "efter nya rön om jodopax, så säger numera veterinärerna att man inte ska använda jodopax för sårrengöring. Jodopax ska användas om man har varit inne i ett smittat stall och vill ta kol på bakterier man har på t.ex. skorna (eller nåt liknande). Du ska använda tvål och vatten för att göra rent hans sår..."

Stämmer detta? Och om isådana fall jodopax INTE ska användas för att göra rent sår, ska jag verkligen använda tvål och vatten för sårrengöring???? :confused:
 
Har jag aldrig hört talas om??? Verkar ju konstigt, har alltid på jodopax en eller två dagar på småsår och sen har dem läkt så varför sluta med det??? =)
Annars kan man ju använda Aloe Vera sårrengörning, det är också jättebra! Men det använde jag till ett operationssår på en häst som hade boxvila i 2,5 månader istället för jodopax! Men som sagt, varför skulle man sluta använda det om det fungerar??? =)
 
Det är länge sen jag lärde mig att absolut inte ha jodopax på sår, vem/var jag fick det i från minns jag inte.. Orsaken är att det är så starkt att det dödar alla bakterier, även dom som är bra och ska hjälpa till med läkningen.

Skulle inte använda tvål, förutom första gången, om såret är fullt med lera och grus. Spola rent med vatten, och rensa med klorhexidin. Sen nån sårsalva när det torkat.
 
Det har inte jag heller hört talas om , mycket olika. Det är ju för sårtvätt
 
Har också hört att jodopax dödar både "bra" och "dåliga" bakterier.

Jag använder lactacyltvål eller koksaltlösning till sår oftast.Fast det beror väldigt mkt på vad det är för sår.
 
Hej!

Jodopax är (fortfarande) bra till sår som är "smutsiga" och som behöver ordentligt rengöring, t ex om de varar eller om det har kommit lort i dem. Däremot är inte jodopaxen särskilt vävnadsvänlig utan kan fördröja sårläkningen. Så till fräschare sår är det bättre att använda isoton koksaltlösning.
 
Väldigt smutsiga och infekterade sår använder jag jodopax på. Inget annat! Det förlänger läktiden nåt enormt.

Bäst är bara tvål och vatten (mycket vatten). Så din besserwisserkompis har tyvärr (?) rätt.
 
Jodopax är vävnadsdödande. Därför bör det användas med försiktighet.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
972
Senast: inaa
·
Hästvård Tog in hästarna precis och möttes av 2 väldigt blodiga och såriga ben på fuxen. Från knä till kronan på båda frambenen är det fullt av...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 971
Senast: Buck
·
Hästvård Jag tycker det är så svårt dethär med hästsårvård.När ska man använda vatten/ jodopax eller ngt annat? När och vad för salva? Vilket...
Svar
11
· Visningar
2 557
Senast: Fibusen
·
Hästvård då hästen lyckades slå upp ett sår i kronranden på ena bak benet igår, ser typ ut som ett lättare balltramp fast sitter på sidan av...
Svar
7
· Visningar
1 195
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp