Såriga ben, hur hålla rent?

Det var en otrolig tur i oturen att jag inte möttes av en häst med brutna ben eller att pinnarna på harven gått in i benen. Är så overkligt att jag inte ens vill tänka på vad som kunde ha hänt.
Änglavakt är nog ett väldigt bra ord för den mängden tur vi hade.


Ja blå sprayen var bara för att det skulle snabb torka lite. Så det inte skulle fasta så mycket smutsen i det under natten.
Ska nog hålla mig till aloevera vet spray. Är en milt rengörande och återfuktande spray. Hade inte den i stallet igår annars hade jag tagit det direkt.

Ska uppdatera stall apoteket med ngn mild tvål tror jag. Och slänga jodopaxen.
Vad kan fungera som sår tvätt? Måste ju vara ngt som inte svider.
Bästa sårtvätten är steril koksaltlösning. Eller vatten. Spola med vattenslang funkar ofta utmärkt.
 
Det var en otrolig tur i oturen att jag inte möttes av en häst med brutna ben eller att pinnarna på harven gått in i benen. Är så overkligt att jag inte ens vill tänka på vad som kunde ha hänt.
Änglavakt är nog ett väldigt bra ord för den mängden tur vi hade.


Ja blå sprayen var bara för att det skulle snabb torka lite. Så det inte skulle fasta så mycket smutsen i det under natten.
Ska nog hålla mig till aloevera vet spray. Är en milt rengörande och återfuktande spray. Hade inte den i stallet igår annars hade jag tagit det direkt.

Ska uppdatera stall apoteket med ngn mild tvål tror jag. Och slänga jodopaxen.
Vad kan fungera som sår tvätt? Måste ju vara ngt som inte svider.

Ingen tvål! Vatten, vatten, vatten. Eller koksalt. Inget annat.
 
Liten fundering. Om hästen är fortsatt tjock i benen i kväll, bör jag ta på back on track paddar då?

Vill inte stänga in såren men inte heller låta svullnaden vara.

Om du är SÄKER på att såren bara är ytliga - vilket jag inte skulle vara utan jag skulle prata med vet - då kan du lägga alsolspritomslag. Det drar ut svullnaden.

Risken för lymfangit är hög om du har en lymfangitbenägen häst. när fick den stelkramp sist?

Min har ett sår på en kota - skulle aldrig drömma om släppa ut utan bandage. Så han har kompressplåster över såret. Sen padd + stallbandage. Då behövs ingen sårtvätt, man tvättar bandage istället :)
 
Om du är SÄKER på att såren bara är ytliga - vilket jag inte skulle vara utan jag skulle prata med vet - då kan du lägga alsolspritomslag. Det drar ut svullnaden.

Risken för lymfangit är hög om du har en lymfangitbenägen häst. när fick den stelkramp sist?

Min har ett sår på en kota - skulle aldrig drömma om släppa ut utan bandage. Så han har kompressplåster över såret. Sen padd + stallbandage. Då behövs ingen sårtvätt, man tvättar bandage istället :)
Såren är alla ganska så stora, några cm höga och breda. Har klämt bredvid sår kanterna på de små och de långsmala för att se om de går djupare. Vätskade inget och verkade inte vara mer än att pälsen och ngt lager av huden skalats av. Är en liten liten hudflik på ena benen på ngn mm som sticker ut uppe vid knäet men den ska jag försöka klippa bort. Samt klippa pälsen så gått det går med sax runt om såren. Vågar inte försöka med klippmaskin.

Stelkramps spruta fick hästen förra året.

Dålig tajming med detta då hästtransportens bromsar låst sig helt och hållet. Nya släpet är inte klart än och inte besiktat heller. Hästen är svårlastad så är säkrast att åka med ett släp hon känner. Har ut vet för vaccinering i nästa vecka. Så ber henne kolla igenom benen då.

Hoppas att jodopaxen dödade bakterierna från harven :/. Är inte det bästa att skada sig på.
 
Lymfangit benägen tror jag inte hon är. Aldrig haft mugg eller liknande. 2 ben som lättt blir tjocka vintertid på box efter att ha haft djupare svårläkta sår där. Nu så står hästarna i sommarhagen där det är mer gräs. Men är så mycket vatten stående här nu att gräset Sprätter bort bara hästen skrittar över det..
 
Såren är alla ganska så stora, några cm höga och breda. Har klämt bredvid sår kanterna på de små och de långsmala för att se om de går djupare. Vätskade inget och verkade inte vara mer än att pälsen och ngt lager av huden skalats av. Är en liten liten hudflik på ena benen på ngn mm som sticker ut uppe vid knäet men den ska jag försöka klippa bort. Samt klippa pälsen så gått det går med sax runt om såren. Vågar inte försöka med klippmaskin.

Stelkramps spruta fick hästen förra året.

Dålig tajming med detta då hästtransportens bromsar låst sig helt och hållet. Nya släpet är inte klart än och inte besiktat heller. Hästen är svårlastad så är säkrast att åka med ett släp hon känner. Har ut vet för vaccinering i nästa vecka. Så ber henne kolla igenom benen då.

Hoppas att jodopaxen dödade bakterierna från harven :/. Är inte det bästa att skada sig på.
Har du pratat med veterinär? När min skadade läppen förra vintern skickade jag bilder till jourhavande veterinär även om jag ändå tog ut henne för säkerhets skull då det var svårt att göra såret rättvisa på kort. Nu var det kallt och snö i vårt fall, men det gick inte att sy och om man inte vet om att han skadat sig skulle man inte se det idag.

Jag håller tummarna att det fortsätter gå bra, ni har ju haft tur som tokiga hittills. :up: :)
 
Har du pratat med veterinär? När min skadade läppen förra vintern skickade jag bilder till jourhavande veterinär även om jag ändå tog ut henne för säkerhets skull då det var svårt att göra såret rättvisa på kort. Nu var det kallt och snö i vårt fall, men det gick inte att sy och om man inte vet om att han skadat sig skulle man inte se det idag.

Jag håller tummarna att det fortsätter gå bra, ni har ju haft tur som tokiga hittills. :up: :)
Nej jag har inte haft kontakt med vet än. Får se om jag kan ringa en destriktare och rådfråga. Ska ändå boka tid för vaccination (glömmer alltid det trots påminnelser som ställs ett år i förväg :banghead:)
 
Såren är alla ganska så stora, några cm höga och breda. Har klämt bredvid sår kanterna på de små och de långsmala för att se om de går djupare. Vätskade inget och verkade inte vara mer än att pälsen och ngt lager av huden skalats av. Är en liten liten hudflik på ena benen på ngn mm som sticker ut uppe vid knäet men den ska jag försöka klippa bort. Samt klippa pälsen så gått det går med sax runt om såren. Vågar inte försöka med klippmaskin.

Stelkramps spruta fick hästen förra året.

Dålig tajming med detta då hästtransportens bromsar låst sig helt och hållet. Nya släpet är inte klart än och inte besiktat heller. Hästen är svårlastad så är säkrast att åka med ett släp hon känner. Har ut vet för vaccinering i nästa vecka. Så ber henne kolla igenom benen då.

Hoppas att jodopaxen dödade bakterierna från harven :/. Är inte det bästa att skada sig på.

Det som är risken är ju sticksår. Vilket kan vara supersvåra att se med blotta ögat (veterinären sederar, rakar och kollar med sond).

Det räcker ju (hade räckt, är ju inte akut att ta ut nu i helgen om det inte blir sämre) med distriktsvet som kommer till stallet.

Men fortsätter hålla tummarna!
 
Nej jag har inte haft kontakt med vet än. Får se om jag kan ringa en destriktare och rådfråga. Ska ändå boka tid för vaccination (glömmer alltid det trots påminnelser som ställs ett år i förväg :banghead:)

Ang skicks bild som @Mia_R gjorde är suveränt. Gjorde jag häromdagen på ett sår. Såret satt på skitdumt ställe, rakt över senskidan. Skitsvårt bedöma hur djupt. Vet kollade bilderna, ringde tillbaka och kunde mycket bättre råda. Nu var det när det kom till kritan inte särskilt djupt (phu) när vet väl kommit och sondat. Men just att skicka bild/er är mycket värt just för att alla inte vet att sår över senskida är stor risk tex. Men om man pratar med vet och skickar bild på det där såret som i sig ser ut som "ingenting" så kan vet tala om att det där är ett väldigt olyckligt ställe.

Hade jag inte vetat det var över senskidan och risken med det hade jag bara spolat rent det, slängt på en kompress och inte brytt mig. För såret i sig var inget alarmerande. Men lokalisationen ändrade på allt.

Veterinärerna finns ju där för att råda, och kan de dessutom få bilder så blir deras jobb än mer tacksamt. Och tryggare för djurägaren som slipper försöka beskriva. Så tveka inte att rådfråga, gärna med foto, nästa gång (om det blir ngn. Vilket vi hoppas det inte blir)
 
Såren såg fina ut ikväll. Benen var inte lika svullna heller. Klippte rent runt alla såren förutom en lång smal på v fram insida. Fick inte komma åt att klippa då hästen började tröttna. Tvättade av såren med ljummet vatten och sprayande lite lätt med aloevera sprayen, så det håller sig fuktigt och inte blir för torrt tänkte jag. är inget som lägger sig på utsidan utan sugs upp direkt.

Se om länken här fungerar. Tog lite bilder så ni kan se.http://s1115.photobucket.com/user/lindalif91/library/Corina skada
 
Såren såg fina ut ikväll. Benen var inte lika svullna heller. Klippte rent runt alla såren förutom en lång smal på v fram insida. Fick inte komma åt att klippa då hästen började tröttna. Tvättade av såren med ljummet vatten och sprayande lite lätt med aloevera sprayen, så det håller sig fuktigt och inte blir för torrt tänkte jag. är inget som lägger sig på utsidan utan sugs upp direkt.

Se om länken här fungerar. Tog lite bilder så ni kan se.http://s1115.photobucket.com/user/lindalif91/library/Corina skada

Oj ännu mer änglavakt när man ser vissa av placeringarna (rakt över böjsena, rakt över kotsenskida mm).

Hur känns böjsenan på det vita benet?

Hoppas det fortsätter se bra ut och gå bra :)
 
Såren såg fina ut ikväll. Benen var inte lika svullna heller. Klippte rent runt alla såren förutom en lång smal på v fram insida. Fick inte komma åt att klippa då hästen började tröttna. Tvättade av såren med ljummet vatten och sprayande lite lätt med aloevera sprayen, så det håller sig fuktigt och inte blir för torrt tänkte jag. är inget som lägger sig på utsidan utan sugs upp direkt.

Se om länken här fungerar. Tog lite bilder så ni kan se.http://s1115.photobucket.com/user/lindalif91/library/Corina skada
Jäklar, jag kanske är nojig men de där hade jag velat vet kolla på. Jag skulle ha boxvila om jag inte hade helt lerfri hage.
 
Jag hade hållit benen lindade hela tiden, måste du tvätta så använd koksaltlösning på bomullstuss, se till att tvätta underläggen ofta. Helst dagligen om såren inte är helt torra.

Jodopax och blåspray är inte lämpade för sår och såvida det inte är infekterat behöver man inte lufta såren. När det läker och torkar kan du smörja med en mjukgörande salva, min favorit är Locobase repair.
 
Jäklar, jag kanske är nojig men de där hade jag velat vet kolla på. Jag skulle ha boxvila om jag inte hade helt lerfri hage.

Även jag hade låtit vet kolla initialt, mycket pga sårens placering. Men varför boxvila? Att få dålig cirkulation ovanpå såren bäddar ju för problem? Om man inte har en sjö av lera i hagen, så det går ju utmärkt att linda benen inför utsläpp.

Däremot hade jag aldrig någonsin släppt ut utan att skydda mot smuts och lera.
 
Även jag hade låtit vet kolla initialt, mycket pga sårens placering. Men varför boxvila? Att få dålig cirkulation ovanpå såren bäddar ju för problem? Om man inte har en sjö av lera i hagen, så det går ju utmärkt att linda benen inför utsläpp.

Däremot hade jag aldrig någonsin släppt ut utan att skydda mot smuts och lera.
Hon hade ju lerhagar, därav boxvila eller ha i paddock etc.
 
Hon hade ju lerhagar, därav boxvila eller ha i paddock etc.

ALLA har väl lerhagar more or less just nu, utom de som fått snö/påfruset. Men jag funderar ändå varför du inte ser det som ett alternativ att helt enkelt skydda såren mot leran? Det går utmärkt så länge man inte har en sjö av lera, dvs mycket blöt lera och som når högt upp (då kommer bandaget att suga upp fukt).

Jag har förvisso både grus, gräs och lera i hagen. Leran är i korridoren mellan gruset och gräset. Samtidigt så det är så blött i markerna att jag inte skulle släppa i gräshagen ens med oskyddade sår på benen. Min ena har ett sår på en kota, dvs ganska lågt. Han går ut som vanligt, men han har kompress, padd och fleecebandage på det skadade benet. Just för att skydda mot leran. På kvällen får jag ta av ett bandage som är lortigt och lerigt (av stänk etc) på utsidan. Benet - samt såret - är torrt, varmt och rent. Hoven och nere vid kronranden precis är oftast rejält lerigt (beror lite på temp, det är värre i 9+ än nollgradigt t ex).

Så, jag ser inte det för de såren behövs paddock eller boxvila, sålänge det är "normal" lerighet och inte enormt med lera eller mkt blöt/plaskig sådan. Men det borde det inte vara, större delen av landet har ju haft en ganska regnfattig höst jmf med normalt?
 
Hon hade ju lerhagar, därav boxvila eller ha i paddock etc.

Är inte så jätte lerigt i denna hagen. Mest väldigt blött. Igår så klarade hästen sig utan lerstänk över kotan på frambenen.

Vågar inte släppa ut hästen i hagen med lindor. Hade jag haft en väldrännerad grus sjukhage så hade det kunnat gå men gör jag en sjukhage nu så kommer det bli lervälling i den på 10min och benen kommer bara att bli tjocka av att stå still.
Box vila fungerar inte på denna hästen. Då river hon stallet + får tjocka ben.
Är knappt hon vill vara inne 8h i sträck.

Idag så ösregnar det, hål er tummarna på att det inte stänker upp lera.
 
Oj ännu mer änglavakt när man ser vissa av placeringarna (rakt över böjsena, rakt över kotsenskida mm).

Hur känns böjsenan på det vita benet?

Hoppas det fortsätter se bra ut och gå bra :)
Senorna känns bra. Ingen reaktion då jag klämmer och även om benen är tjocka så känns det torrt. Hästen var lite stel i benen de första stegen i morse men det är ju inte så konstigt.
 
Men det borde det inte vara, större delen av landet har ju haft en ganska regnfattig höst jmf med normalt?

Har varit mycket regn denna hösten. Sen har det precis varit 3dm snö som nu smällt + regn nära nog dagligen den senaste månaden. Dvs skånsk vinter.
 
Är inte så jätte lerigt i denna hagen. Mest väldigt blött. Igår så klarade hästen sig utan lerstänk över kotan på frambenen.

Vågar inte släppa ut hästen i hagen med lindor. Hade jag haft en väldrännerad grus sjukhage så hade det kunnat gå men gör jag en sjukhage nu så kommer det bli lervälling i den på 10min och benen kommer bara att bli tjocka av att stå still.
Box vila fungerar inte på denna hästen. Då river hon stallet + får tjocka ben.
Är knappt hon vill vara inne 8h i sträck.

Idag så ösregnar det, hål er tummarna på att det inte stänker upp lera.

Är det en häst som kan dra i lindor, eller har du väldigt mycket skog, ris, buskar eller så det kan fastna i? Att tejpa ett varv med silvertejp över kardborrefästet på lindan brukar ta bort risken den går upp.
 

Liknande trådar

Hästvård Min "nya" häst (har haft den ett år) har lite problem att hålla ordning på benen i den steniga hagen. Hon har de senaste veckorna...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Min häst lyckas alltid få skrapsår på sina skenben eller kotleder. Hur behandlar ni sån här skrap skador? Det brukar komma lite blod...
Svar
10
· Visningar
3 693
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
661
Senast: clovergirl
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 773
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp