Såriga ben, hur hålla rent?

Är det en häst som kan dra i lindor, eller har du väldigt mycket skog, ris, buskar eller så det kan fastna i? Att tejpa ett varv med silvertejp över kardborrefästet på lindan brukar ta bort risken den går upp.
Hon är som ni tydligen insett lite av ett klantarsle. Dvs finns det ngt hon kan fastna i så gör hon gärna det. + att hon gärna springer runt och fjantar sig när det blir tråkigt..

Är rädd att lindorna ska snurra eller kasa ner. Då hon haft enstaka sår på kotan så har jag haft bara kompress + wetflex i hagen. Har då fått linda från kronan till halvvägs upp på benet för att det skulle sitta kvar mer än ngn timme.

Hagarna är helt platta, lite träd men ingen sly. Hög med ved som de gärna står och gnager på. Dvs inget som kan fastna i lindorna på så sätt.
 
Hon är som ni tydligen insett lite av ett klantarsle. Dvs finns det ngt hon kan fastna i så gör hon gärna det. + att hon gärna springer runt och fjantar sig när det blir tråkigt..

Är rädd att lindorna ska snurra eller kasa ner. Då hon haft enstaka sår på kotan så har jag haft bara kompress + wetflex i hagen. Har då fått linda från kronan till halvvägs upp på benet för att det skulle sitta kvar mer än ngn timme.

Hagarna är helt platta, lite träd men ingen sly. Hög med ved som de gärna står och gnager på. Dvs inget som kan fastna i lindorna på så sätt.
Jag vet inte om det finns, men jag köpte för många år sedan bandageskydd, påminner om tunna transportskydd och som går hela vägen från hoven och upp mot knä och has. De är otroligt effektiva även i djupare lera och pållan kunde stå med lera ovan hovarna i hagen utan att det syntes under skydden mer än upp ett par cm på hoven. :)
 
Jag vet inte om det finns, men jag köpte för många år sedan bandageskydd, påminner om tunna transportskydd och som går hela vägen från hoven och upp mot knä och has. De är otroligt effektiva även i djupare lera och pållan kunde stå med lera ovan hovarna i hagen utan att det syntes under skydden mer än upp ett par cm på hoven. :)
Det finns. Equlibrium har en variant som är väldigt bra! Mina har hållt över förväntan, jag sätter dem över bandagen när min har svår mugg.
 
Ja en strumpa i anti glid material att bara dra över vore nog ngt. Har slut på wetflex och bomulls bandage och paddar. Så blir till att åka till apoteket och fylla på allt.
 
Det finns ju snabbandage, hööks tex har. De kan man vända paddarna på så de inte täcker kronranden. Borde funka som komplement till lindor men man slipper linda. (Nog risk de suger fukt om går för långt ner).

@Buck ang bandage så gäller ju att man känner sig säker på att linda. Men min mycket livliga tokstolle som inte bara är en olycksfågel utan även milt sagt energisk, han har haft stallbandage i hagen. Har både skuttats, rejsats och rent allmänt fnattat. Inga problem och bandaget sitter där det ska. Men då lindad från karled och upp till under has/carpus. Det glider sällan när hela benet är lindrat, mycket svårare när man bara lindar tex kotan, det kanar gärna.
 
Det finns ju snabbandage, hööks tex har. De kan man vända paddarna på så de inte täcker kronranden. Borde funka som komplement till lindor men man slipper linda. (Nog risk de suger fukt om går för långt ner).

@Buck ang bandage så gäller ju att man känner sig säker på att linda. Men min mycket livliga tokstolle som inte bara är en olycksfågel utan även milt sagt energisk, han har haft stallbandage i hagen. Har både skuttats, rejsats och rent allmänt fnattat. Inga problem och bandaget sitter där det ska. Men då lindad från karled och upp till under has/carpus. Det glider sällan när hela benet är lindrat, mycket svårare när man bara lindar tex kotan, det kanar gärna.
Är inte så säker på min lindning. Har tendens att linda ngt för löst. Är rädd för att det ska bli för hårt..
Men tror att jag kan få wetflex att sitta kvar bättre än snabbandage.

Ser hur det går att linda imorgon. Blir till att tvätta benen i kväll igen. Tur att det är plusgrader så det inte blir isgata i stallgången :/.
 
Jag använder ofta lindor i hagen, har aldrig gått upp. Men om du inte är en van lindare är det bättre med skydd. Finns skydd med paddar inuti, tror det är såna Alexandra menar också. :)
 
Jag använder ofta lindor i hagen, har aldrig gått upp. Men om du inte är en van lindare är det bättre med skydd. Finns skydd med paddar inuti, tror det är såna Alexandra menar också. :)
Är en van lindar, både för ridning, stall och transport. Men att det sitter kvar i hagen är inget jag kan garantera. Senast hästen var halt och hade lindor i hagen så trampade hon ner alltihop så man fick klippa ut henne. Och då var det kliniken som hade paketerat benet.

Har snabbandage hemma men det är back on track. Dvs vill inte ha dem i hagen av ren snålhet :p.
Lindar in med wetflex imorgon. Har några halvdana hemma. Glömmer alltid bort vilket märke som är det enda med vettigt grepp.
 
När det gäller sårskador kan det även vara bra att tempa hästen några dagar för att hålla koll på att det inte blir någon infektion speciellt om man missat ett sticksår. Har snabbandage där jag sytt på kardborre på en bot pad som kan ersätta den som hör till om man vill ha bot effekt. Känns lite bättre att släppa ut med.
 
När det gäller sårskador kan det även vara bra att tempa hästen några dagar för att hålla koll på att det inte blir någon infektion speciellt om man missat ett sticksår. Har snabbandage där jag sytt på kardborre på en bot pad som kan ersätta den som hör till om man vill ha bot effekt. Känns lite bättre att släppa ut med.
Slängde tempen för ett halvår sedan och inte blivit att jag köpt en ny..
Blir till storhandling på apoteket imorgon tror jag.
 
Uppdatering.
Veterinären var här nu och vaccinerade och kollade samtidigt på benen. Hon sa att det var ovanligt fint och att jag bara skulle fortsätta tvätta med vatten eller koksalt och vid behov smörja med medicinsk honung så att det inte torkar ut. Samt tempa och låta hästen röra på sig så benen inte svullnar :).

Även hovslagaren igår tyckte att det såg väldigt fint ut :).

Vet tyckte inte att det behövdes lindas över dagen. Och då det inte ska regna idag så får hon därför gå barbent :p. Hade lindat igår men det kasa ner ngn cm vilket ledde till att såren tittade upp.. så låter allt lufta så mycket som möjligt och lindar bara vid pissväder :).
 
Benen är fortsatt fina och torra. Ruvorna har dock börjat flagna av. Köpte aldrig ngn honung att smörja med, men tror ni jag ska smörja dem lite med ngt så att det håller sig mer mjukt? Tänker att jag vill ha så lite ärr och vita hår som möjligt :/..räcker med de hon har sen innan.

Aloe veta gel? Eller protein salva?
 
Aloe vera med propolis salva.
Menar du att blanda aloevera gel med propolis? Har hört om det innan men aldrig vågat testa. Bara använt dem var för sig.
Men gelen brukar jag kleta på alt möjligt, läker bra av den. Torkar dock ut en del.
 

Liknande trådar

Hästvård Min "nya" häst (har haft den ett år) har lite problem att hålla ordning på benen i den steniga hagen. Hon har de senaste veckorna...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Min häst lyckas alltid få skrapsår på sina skenben eller kotleder. Hur behandlar ni sån här skrap skador? Det brukar komma lite blod...
Svar
10
· Visningar
3 692
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
660
Senast: clovergirl
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 771
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp