Julafton hur ser era mattraditioner ut?

nickan1

Trådstartare
På julaftons morgon brukar jag gå upp tidigt och göra risgrynsgröt, jag älskar det men det är ju inte det nyttigaste så jag brukar göra det en gång om året. Kokar det med vaniljstång. Hälften av det gör jag ris a la malta på att ha till kvällen. Den risgrynsgröt som blir över sparar jag och har till frukost kommande dagar. Sen brukar vi oftast äta sill och lax med smörgås till lunch den dagen.

På kvällen äter vi julbord, i år bliv vi själva så då nöjer vi oss med oss med skinka, köttbullar, prinskorv, rödkål, rödbetssallad och mimossallad. Eventuellt även ägg med räkor på. Köttbullar och prinskorv köper vi bara i den mängd som går åt, skinkan brukar räcka några veckor men älskar det och det som man har tröttnat på efter 3-4 veckor så brukar jag frysa in i tärningar, bra att ha i pytt i panna. Till kvällen på julafton tar vi lite ris a la malta med saftsås och så brukar vi ha lite hemmagjort godis också som knäck t.ex.

De åren vi är fler på julafton brukar vi ha knyt så då kan det bli lite allt möjligt, revbensspjäll, janssons frestelse o.s.v. och även en del rätter som inte är så traditionella men goda, vi har haft kycklingrätter på julbordet och även vegetariska rätter och sallader.

Själv gillar jag den traditionella julmaten men tycker det är kul när det kommer nya inslag som kommer från ingifta i släkten t.ex. och provar gärna nytt och har tyckt om det mesta jag prövat de senaste åren.
 
Vi har ingen traditionell frukost på julafton. Brukar bli sovmorgon och jag, sambon och ongen har sedan 2 jular tillbaka ätit min lax- och sillröra på kavring till ”brunch”.

Efter Kalle ställs det kalla fram nu i år blir det 5 sorters sill, varmrökt lax, lax- och sillröra, ostar, bröd, hovmästarsås, romsås, rödbetssallad, ägghalvor och onsalakorv!

Till det varma efteråt blir det Jansson, skinka, köttbullar, prinskorv, röd- och brunkål och stekt Brysselkål, förmodligen tjocka glaserade revben också.

Sen har jag gjort ett gäng olika tryfflar till ”gottebordet”, ska bli friterad lussekattsdeg rullad i socker och lite sånt där också.

Vi är bara 8-9 pers som ska fira hos oss i år men jag gillar attt ha mycket olika grejer och har inget emot att äta rester i en vecka efter julafton :love: Nu när jag inte jobbar julbord hela december går det faktiskt att längta efter och njuta av julmaten igen!
 
Våra julbord varierar lite beroende på var vi firar. De senaste åren har vi firat hemma hos oss och då provar vi ofta nya saker. Det enda jag inte ruckar på är stekosten. Ingen stekost, ingen jul.
 
Brukar bli onyttig Skogaholmslimpa med julskinka till frukost :d.
Efter julkalle är det julmiddag. Köttbullar (hemmagjorda), prinskorv, julskinka, sill, ägg osv. Det vanligaste, gissar jag.
På kvällen blir det jultårta, gammalt recept - "låt sjuda över elden" :D. Tårtbotten väntar i frysen redan.
Vi äter bara tårtan vid jul, vilket gör den extra god. Godast blir den efter ett par dagar, när den saftat till sig lite :d:d:d.
 
Vet inte om jag skulle kalla det tradition men det brukar numera bli något i den här stilen.

Frukost: Ljusugnsbröd med julskinka, kanske nåt ägg
Lunch-middag-kvällsmat: Köttbullar, prinskorv, julkorv, revbensspjäll, långkål, rödbetssallad och nån form av potatis.
Tror vi hade hasselbackspotatis förra året. Funderar på en liten potatisgratäng i år.

När vi äter beror helt på vad vi känner för. Vi kollar inte på Kalle och oftast är det bara jag, sambon och lillebror som ses på julafton. I år streamar vi multiplayerspel på eftermiddagen och kvällen så vi lär nog äta "julbordet" framåt 21.

Sen äter vi typ samma resten av veckan. Jag är tack och lov en sån som aldrig blir trött på att äta samma mat. Skulle kunna leva ett år på bara en maträtt tror jag.
 
Vi äter alltid risgrynsgröt och vörtbröd till frukost, den äter vi i vardagsrummet medan vi lyssnar på o Helga natt. Vid kl 13 är det julbord. Det är prinskorv, köttbullar, rödbetssallad, Janssons frestelse, grönkålspaj och skinka typ. Och grynkorv som bara mina föräldrar äter.
Nästa matintag är fika och till julklappsöppningen har vi godis och nötter.
Min höjdpunkt på julafton är dock på kvällen när alla paket är öppnade och klockan kanske är runt 22, då äter vi alltid gravad lax och stuvad spenat och dricker vitt vin. Det är alltid precis vad man vill ha efter allt julgodis, den bästa måltiden på hela året.
 
Frukost blir oftast lite lyxig helgfrukost, men inget särskilt. I år är jag själv samt att jag jobbar, så det blir frukost på jobbet.

Till middag har vi inget julbord. Det har blivit tradition att äta smörgåstårta till förrätt. Varmrätt blir någon festlig helgmat. Vi är så få så skulle vi göra ett julbord skulle vi laga mat i en vecka för att äta samma mat i ytterligare en vecka så det skippar vi. Vissa år har vi gått ut och ätit julbord på julafton istället. I år åt vi julbord tidigare i veckan på restaurang, så man ändå fått lite julkänsla.

Det bästa med julen är dock alla kakor och godis som man fikar på hela kvällen sen samtidigt som man umgås och öppnar klappar.
 
I en väldigt splittrad familj så blir julfirandet inte riktigt det samma från år till år. I år är vi i Norge på jul så det blir norskt julbord på julafton: ribbe, rödkål, korv etc. Och sen fixar vi en svensk light-variant på annandagen med sill, lax, skinka, långkål och hasselbackspotatis. Gröt brukar vi äta till lunch de år vi är i Sverige. Så länge jag får skinka, grönkål och hasselbackspotatis så är jag egentligen nöjd. Och julöl! Givetvis.
 
Ingen traditionell julafton. Familjen är utspridd och det är svårt att samla alla. Jag jobbar oftast några timmar.

I år startar julfirandet den 21:a, då blir det svensk-thai jul. Knytis med blandade inslag. Den 24:e firar jag hos exets svärmor (typisk svensk mat), den 25:e blir det svensk-dansk-polsk jullunch på rester från julafton och dessa rester fortsätter vi med under 26-27 när syster kommer men ena brorsan åker hem.

Maten brukar vara flera sorters kål, polska piroger, polsk kall majonnässallad, revben, dansk fläskstek, massor med heminlagd sill, rökt lax, Jansson, saffransgnocchi, kokt sparrispotatis, ris a la Malta. Till detta har vi olika sallader som varierar från år till år.
 
Vi brukar oftast fira jul hos min mamma och pappa.
Till frukost har jag ingen särskild tradition egentligen, men brukar ofta ha risgrynsgröt.

Vi äter julbord som lunch hemma hos mina föräldrar. De brukar ha ordentligt med mat på julbordet bla: Sillar, gravad lax, saffransräkor, pateer, skinka, oxbringa, köttbullar, prinskorv, revben, julkorv, surkål, rödkål, brysselkål, jansson, omelett med kantarellstuvning mm. Tror dock att julbordet ser lite annorlunda ut i år då min ena syster blivit vegetarian och flera i familjen försöker äta lite grönare.

Efter det blir det Kalle (som ungefär hälften av familjen somnar till :D). Sen går vi kanske ut med hundarna. Sen försöker man samla ihop alla igen för julklappsöppning/julklappsspel. Då äter vi julgodis och clementiner. Dricker julmust/glögg/julöl. Sen brukar det bli lite sällskapsspel. Vi brukar stå oss länge på lunchen och så allt julgodis på det, så väldigt sent på kvällen brukar vi plocka ihop lite rester från julbordet att äta.
 
Vår enda fasta tradition är att vi äter efter Kalle Anka, och då det ganska typiska svenska julbordet. I år ska vi äta frukost/brunch hos svägerskan, då blir det lite blandning av frukost och julmat. Andra år har de kommit till oss och då har det varit sju sorters kakor. :D Det är egentligen bara dottern som älskar risgrynsgröt, så det får hon sällan hemma. ;)
Vi har mycket olika sillar och laxar på vårt julbord och rökt vilt, i år har vi rökt själva vilket känns lite extra roligt.
 
Jag blir litet avundsjuk på er som har etablerade jultraditioner, kontinuitet och sånt. Efter olika kapitel i livet är det litet glest med jultraditioner öht här just nu, på alla plan.

Hursomhelst, på matsidan är jag ganska traditionell och äter gärna de vanliga komponenterna minus lutfisk. Jag bullar inte upp något eget julbord hemma men äter där/när det bjuds.
Om jag skall prioritera någon enskild rätt så blir det grönkål, det är något av ett regionalt paradnummer här i Halland.
Jag utgår från (lokal) färdigkokt fryst grönkål, att koka ner den själv är ett moment som jag hoppar över av ren lättja. Fräser kålen en stund i stekgryta med gott om smör, lägger till finhackad lök och bacon, rör i gott om grädde och smaksätter med mörk sirap. Underbart gott. :d

Andra komponenter som jag gärna ser på julbordet är Colman's senap till skinkan och risgrynsgröt som dessert.

Logistiken under julaftonen har skiftat genom åren beroende på familjesituation, jag är rätt flexibel. Men om möjligt sitter jag gärna ner i lugn och ro med ett litet glas konjak eller whisky och tittar på Kalle Anka.
 
Jag blir litet avundsjuk på er som har etablerade jultraditioner, kontinuitet och sånt. Efter olika kapitel i livet är det litet glest med jultraditioner öht här just nu, på alla plan.

Hursomhelst, på matsidan är jag ganska traditionell och äter gärna de vanliga komponenterna minus lutfisk. Jag bullar inte upp något eget julbord hemma men äter där/när det bjuds.
Om jag skall prioritera någon enskild rätt så blir det grönkål, det är något av ett regionalt paradnummer här i Halland.
Jag utgår från (lokal) färdigkokt fryst grönkål, att koka ner den själv är ett moment som jag hoppar över av ren lättja. Fräser kålen en stund i stekgryta med gott om smör, lägger till finhackad lök och bacon, rör i gott om grädde och smaksätter med mörk sirap. Underbart gott. :d

Andra komponenter som jag gärna ser på julbordet är Colman's senap till skinkan och risgrynsgröt som dessert.

Logistiken under julaftonen har skiftat genom åren beroende på familjesituation, jag är rätt flexibel. Men om möjligt sitter jag gärna ner i lugn och ro med ett litet glas konjak eller whisky och tittar på Kalle Anka.

Lök och bacon i grönkålen alltså? Den var ny, kanske jag ska testa vid tillfälle för variations skull :d
 
Vi kommer äta gröt och gravad lax till lunch.

Till middag äter vi bara vanlig mat, det blir quornfilé, potatisgratäng och beasås för mig :) och sen en god efterrätt!
 
Äter ingen speciell frukost eller lunch. Åker till mina föräldrar senare på dagen och är där innan Kalle typ. Vid 17-18 brukar vi äta julbord med sill, lax, rödbetssallad, Jansson, köttbullar, prinskorv, skinka, vörtbröd... eventuellt Ris a la Malta. På juldagen träffas vi hos mormor och äter lutfisk (eller annan fisk för oss som inte gillar lutfisk :yuck:), potatis, sås, vörtbröd. Ris a la Malta blir det här med.
 
Kan börja med att säga att jag verkligen inte är i samma nivå som flera andra här i tråden ;)
Frukost brukar bli lite pepparkakor, mozartkulor, saffransbulle och/eller lite annat julfika, tillsammans med glögg och/eller julmust. Är jag jätteambitiös kanske jag gör någon smörgås (på vörtbröd).
Lunchen intas hos morfar, och är lutfisk och potatis, brukar även finnas sill och inlagd strömming.
Sen firar resten av släkten tillsammans medans jag är hemma, så förr om åren när jag brukade följa med var det traditionellt julbord. Nu de senaste åren är min tradition att äta pannkakor till julaftonsmiddag :)
Lite enklare julbord med närmsta familjen äts på annandagen, och risgrynsgröt äter vi kvällen innan julafton.
 
Brukar bli risgrynsgröt och skinksmörgås till frukost här på julafton :) Sen äter vi julbordet som någon kombinerad lunch/middag runt 14 tiden. Jag och maken står för den mesta maten men Janssons frestelse är min pappas lott att göra och svärmor gör sina goda köttbullar.

När vi ätit julbordet så blir det kaffe och godis till Kalle Anka. Jag brukar göra några egna godissorter och sen är det Nougat som vi skär rullar av med osthyvel och såklart After Eight.

I år på kvällen ska vi till makens bror med familj och äta gröt.

Mycket äta, men det är så det ska vara tycker jag. God mat och trevligt umgänge :)
 
Jag blir litet avundsjuk på er som har etablerade jultraditioner, kontinuitet och sånt. Efter olika kapitel i livet är det litet glest med jultraditioner öht här just nu, på alla plan.
Det handlar nog om olika faser i livet, med barn och släkt nära så kan man istället känna sig intvingad i traditioner som man inte trivs med. Jag har bråkat mig loss från en hel del genom åren och ibland drömmer jag om att ta in på hotell över jul och få allt serverat. ;) Men samtidigt så är den mest juliga stunden på julafton när allt är avklarat, paketen utdelade och alla bara sitter och småpratar i soffan och kanske spelar något spel eller lägger julklappspussel.
 
Vi firar ju två olika sorters jul beroende på om vi är i Sverige eller i Wales.

Sverige:
I år ska jag vara med på julaftonsritt i stallet, så då blir frukosten fikat efter ritten. Sen åker vi till min syster och firar, vi brukar fika och äta julgodis och dricka glögg och titta på Kalle Anka och sen äter vi julbord. Vårt julbord är ganska slimmat utifrån vad folk vill ha - vi köper t ex färdigskivad skinka eftersom ingen vill ha mer än någon skiva. Vi brukar ha olika sorters sill, lite lax, ägghalva med majonnäs och räka, jansson, köttbullar och kål. Sen spelar vi oftast spel.

På juldagen har vi engelsk jul med kalkon och plumpudding.

Wales:
På julafton går vi på puben efter midnattsmässan (som är kl 20).

På juldagen har vi sovmorgon, sen äter vi lyxig frukost, rökt lax och Buck's fizz (Champagne och apelsinjuice). Vi äter inte så mycket lunch utan laddar för julmiddagen med kalkon och plumpudding. Sen däckar vi framför teven med en chokladask och tittar på julspecialer.

Om vi nån gång firar jul utan familjen i Sverige så gillar jag att sprida ut julmaten. Jag tar gärna en skinkmacka till frukost. Sen vill jag ha det kalla bordet till lunch, och det varma till middag.
 
Vi har senaste 13 åren firat jul med makens släkt, där vi stått för större delen av julbordet (mest maken då jag oftast jobbat/ska jobba natt på julafton). Jag har stått för risgrynsgröten till frukost (och även fixat ris ala malta till efterätt senare), sen har jag väloftast sovit och maken (oftast assisterad av sin mor) har stått och lagat maten. Det som brukat finnas är: sillar, sillsallad, nån slags lax, hovmästarsås, skinka, hemlagade köttbullar, makaronilåda, prinskorv, jansson, kålrotslåda, potatis, västerbottenpaj, rostbiff, rödbetssallad, vörtbröd, ägghalvor med kaviar eller majonäs, julknäcke. Utöver det så har det oftast varit inhopp av nån fågel kyckling, kalkon eller anka, tjälknöl på älg ibland, revben. Morotslåda och leverlåda har också förekommit vid flera tillfällen, liksom potatisgratäng. Sen så finns det ju oftast en hel del olika efterätter men de har oftast varierat med undantag för ris ala maltan som alltid finns med, dessutom olika ostar och kex.
I år ska vi vara hemma själva och spara både tid, pengar och stress genom att hoppa julbordet och bara laga nån god middag och istället slappa och ha filmmaraton. Det enda jag vet att vi kommer att ha är risgrynsgröt och så ris ala malta, sen har vi snackat om att dra till donken för en julmiddag men antagligen så lagar vi nåt istället så vi slipper åka hemmifrån. Känns skönt att hoppa över att vara sociala i år!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp