Julafton hur ser era mattraditioner ut?

Till frukost blir det inget speciellt, något mättande och gott.
Till lunch, kanske en frukt eller godis. För sen lite innan 15:00 börjar vi äta.
Bjuder på glögg och lite pepparkakor med ost och bär på (istället för bål och snittar). Sen sillbordet/kallbordet till förrätt och sen den varma matenmed nya tallrikar.
Olika sillar. Kallskuret. Rödbetssallad. Grekisk sallad. Brysselkålssallad. Skinka (fast jag äter inte det själv). Kålrotslåda. Morotslåda. Makaronlåda. Potatis. Olika såser. Karelska piroger. Äggsmör. Prinskorvar. Köttbullar. Lax. Osv.

Efterrätt: Julkaka. Lussebullar.
Drycker: Glögg, julöl, julmust, bubbelvatten, citronvatten, vatten och vin.

Övrigt: julgodis.

Kalle Anka står på tv:n i vardagsrummet men det är ingen som tittar

Senare under kvällen: sällskapsspel
 
På julaftons morgon brukar jag gå upp tidigt och göra risgrynsgröt, jag älskar det men det är ju inte det nyttigaste så jag brukar göra det en gång om året. Kokar det med vaniljstång. Hälften av det gör jag ris a la malta på att ha till kvällen. Den risgrynsgröt som blir över sparar jag och har till frukost kommande dagar. Sen brukar vi oftast äta sill och lax med smörgås till lunch den dagen.

På kvällen äter vi julbord, i år bliv vi själva så då nöjer vi oss med oss med skinka, köttbullar, prinskorv, rödkål, rödbetssallad och mimossallad. Eventuellt även ägg med räkor på. Köttbullar och prinskorv köper vi bara i den mängd som går åt, skinkan brukar räcka några veckor men älskar det och det som man har tröttnat på efter 3-4 veckor så brukar jag frysa in i tärningar, bra att ha i pytt i panna. Till kvällen på julafton tar vi lite ris a la malta med saftsås och så brukar vi ha lite hemmagjort godis också som knäck t.ex.

De åren vi är fler på julafton brukar vi ha knyt så då kan det bli lite allt möjligt, revbensspjäll, janssons frestelse o.s.v. och även en del rätter som inte är så traditionella men goda, vi har haft kycklingrätter på julbordet och även vegetariska rätter och sallader.

Själv gillar jag den traditionella julmaten men tycker det är kul när det kommer nya inslag som kommer från ingifta i släkten t.ex. och provar gärna nytt och har tyckt om det mesta jag prövat de senaste åren.

Tips till överbliven skinka - gör sk drömskinka.
Skär skinkan i skivor. Lägg dem på ett ungsfast fat. Häll över sherry så den täcker skinkan. Låt stå och dra ett par timmar (minst). Vispa grädde med lite tomatpure (eller chilisås) och ev andra kryddor(riven stark ost - lägg över alltihop och kör i ugnen i 225 grader kanske 15 minuter.
 
Jag kommer från en familj som aldrig har frossat under jul. Vi hade ett kallskuret smörgåsbord med skinka och lite annat till jullunch men vi serverade aldrig fisk. Senare åt mina föräldrar lutfisk och vi alla åt risgrynsgröt. I min familj har vi aldrig någonsin ätit någon fisk vid någon högtid och själv avskyr jag fisk i alla former.

Så i min värld är julmat lika med julskinka och risgrynsgröt. Trots att jag inte äter kött sedan flera år tillbaka tar jag mig några skinkmackor och kokar riktig gröt.

Numera bor min pappa på ett demensboende som har jullunch för de boende och deras anhöriga. Det är ett trevligt initiativ men för mig finns det inget annat att äta på det än potatis.
 
Har inga speciella traditioner. Brukar äta lunch på Sturehof. Då blir det ingen traditionell julmat utan vi brukar äta många mindre rätter och dricka ngt bubbligt till det. Personligen äter jag alltid råbiffen och ber att få pepparrotscreme istället för senap till :d till det också friterad kapris och grönkål. Mums!
 
Till frukosten äter vi inte så mycket; "alla" samlas hos svärmor på fm för julfika inkl skinkmacka.

Sen åker vi hem till oss och fixar sen lunch/tidig middag. Vi har försökt minska lite men det blir mycket mat ändå. Sill (en hemgjord och några köpta), gravlax, ägghalvor och skinka. Grönkålspaj och en sallad. Det varma består av ugnsomelett med skaldjursstuvning, köttbullar och revben. Ingen efterrätt, "bara" godis.
I år är vi inte så många; det blir en lugn jul. På juldagen tofflar vi runt och äter rester. På annandagen kommer svärmor och några till på traditionell kalkonmiddag. Kalkon, hasselbackspotatis, brysselkål, sås och gelé. Fruktsallad till efterrätt.
 
Frukosten brukar bestå av brödet från mitt och min mammas årliga julbak. Nötig smörgås med smakrik ost! Men i år har vi inte hunnit baka ännu, så i värsta fall får jag väl äta min vanliga havregrynsgröt.

På julafton är vi inte så många, så vi har ett fåtal traditonella julbordsrätter till middag. Lunch vet jag inte om vi äter direkt. Jag brukar i alla fall vara rätt mätt på choklad. ;) Annars blir det nog bara något lätt, typ smörgås.

Vad gäller dessert har jag kommit på att jag inte alls gillar ris à la Malta, som annars brukat vara den klassiska efterrätten sent på kvällen, utan har istället äntligen lyckats få med mig resten av familjen på att det är crème brûlée (ja, jag har googlat stavningen) vi ska ha!

Men jag glömmer aldrig besvikelsen det året när min mamma missade något under tillagningen och det bara flöt en gegga i formarna. Jag offrade mig förstås och åt ändå, men sedan dess är hon bannlyst som crème brûlée-fixare, och min bror eller hans partner (professionella kockar) får sköta det där. Det är liksom viktigast av alltihop! Brända köttbullar kan jag leva med, men inte misslyckad crème brûlée.
 
Tips till överbliven skinka - gör sk drömskinka.
Skär skinkan i skivor. Lägg dem på ett ungsfast fat. Häll över sherry så den täcker skinkan. Låt stå och dra ett par timmar (minst). Vispa grädde med lite tomatpure (eller chilisås) och ev andra kryddor(riven stark ost - lägg över alltihop och kör i ugnen i 225 grader kanske 15 minuter.
Låter jättespännande och gott ska skriva ner det och göra på eventuell överbliven skinka!
 
Min sambos familj har helt andra traditioner än min familj och det stör mig! Det är FEL sätt att fira på. Stör mig sjukt mkt haha, men om några år så är det väl vi som håller i julfirandet och då tänker jag styra upp det åt rätt håll :angel:

Vi har ganska styrt hur vi gör (fast mysigt!) och det är så jag vill ha det.
 
@aiquen Vilken mysig tradtion med julbak med din mamma! Cremé Brulee håller jag med om är allvarliga saker som inte får slarvas med hur som helst :D... även om jag inte äter det just på jul.

@Sol Spännande med stekost, aldrig heller hört talas om det var tvungen att kolla upp det och fick upp någon sida som satt det bara finns fem producenter i hela Sverige, iallafall enligt sidan Gårdsnära. Vet du om det stämmer? Känns isåfall som man kanske inte direkt hittar det i sin lokala matbutik.
 
@aiquen Vilken mysig tradtion med julbak med din mamma! Cremé Brulee håller jag med om är allvarliga saker som inte får slarvas med hur som helst :D... även om jag inte äter det just på jul.

@Sol Spännande med stekost, aldrig heller hört talas om det var tvungen att kolla upp det och fick upp någon sida som satt det bara finns fem producenter i hela Sverige, iallafall enligt sidan Gårdsnära. Vet du om det stämmer? Känns isåfall som man kanske inte direkt hittar det i sin lokala matbutik.

Jag tror inte det är samma slags ost som vi gör. Det är en gammal jämtländsk ost som jag aldrig har sett i butik. Har aldrig stött på den utanför min släkt faktiskt.
 
Såhär ser min stekost ut.
IMG_0348.JPG
 
Min sambos familj har helt andra traditioner än min familj och det stör mig! Det är FEL sätt att fira på. Stör mig sjukt mkt haha, men om några år så är det väl vi som håller i julfirandet och då tänker jag styra upp det åt rätt håll :angel:

Vi har ganska styrt hur vi gör (fast mysigt!) och det är så jag vill ha det.

Åh vad jag håller med! Har ingen sambo men det kliar lite i mig bara av att läsa den här tråden :o Jag menar, julbord före Kalle?! :nailbiting: :D
 
Min sambos familj har helt andra traditioner än min familj och det stör mig! Det är FEL sätt att fira på. Stör mig sjukt mkt haha, men om några år så är det väl vi som håller i julfirandet och då tänker jag styra upp det åt rätt håll :angel:

Vi har ganska styrt hur vi gör (fast mysigt!) och det är så jag vill ha det.

Det där är anledningen till att jag absolut inte kan fira jul tillsammans med min sambo så länge han inte går med på att bara vara hos mina föräldrar och det kommer tyvärr aldrig hända eftersom han är lika rädd om sina traditioner som jag om mina... förstår att vi kanske måste fira jul hos mina svärföräldrar vartannat år om vi får barn men jag vet inte hur jag ska klara av det. De gör verkligen allt fel.
 
Både jag och sambon har mycket släkt och stora delar av december går åt till att fira jul i olika form så just julafton är helig, då firar vi med att vara helt själva.

Vi sover så länge vi vill, köper nybakta frallor och äter frukost. Det brukar finnas julskinka med senap och någon god ost till frallorna. Sedan såsar vi runt och gör lite vad som tills vi blir hungriga igen, vanligen runt 17-20. Sambon vill ha skinka och prinskorv, jag vill ha lax och inlagd sill, gärna ägghalvor med rom. Tillbehören varierar. Julöl till maten är väldigt viktigt. Sedan brukar vi blanda drinkar, spela spel, äta godis och titta på Ensam Hemma 1 och 2.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp