Julångest

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag avskyr den här tiden på året. Dels är det så förbenat mörkt hela tiden. Sen är det den där julen. Jag vet verkligen inte hur jag ska tillbringa min julafton. Sitta ensam hemma och gråta kanske? Eller ha ångest. Det är väl det som ligger närmast till hands.

Min psykolog ville redan förra gången vi träffades att jag skulle fundera över hur jag ville ha min jul, men jag vet banne mig inte. Jag känner liksom inte för att fixa något i min ensamhet. Det känns så ovärt att anstränga sig och sen sitta ensam i alla fall.

Julen har blivit så fruktansvärt laddad ända sedan familjen drog. Innan dess kunde jag fira jul ensam. Och nu går det inte alls. I år kan jag inte ens köpa mig en Alladin-ask som jag brukar för jag tål det inte längre. Det blir för mycket socker och till viss del även koffein. Båda triggar min ångest. Jag önskar att jag hade karaktär nog att bara äta någon enstaka bit åt gången ur en sån där ask, men det har jag inte. Då är det bättre att låta bli helt. Så trist.
 

Jag gillar inte julen. Det behöver man inte göra! Hitta på något trevligt, gå en promenad i skogen, lyssna på en podd eller musik och gör lite handarbete eller ligg på soffan? Köp lite choklad du tål, gör en maträtt du gillar. Ha en mysig dag bara!
 
Jag gillar inte julen. Det behöver man inte göra! Hitta på något trevligt, gå en promenad i skogen, lyssna på en podd eller musik och gör lite handarbete eller ligg på soffan? Köp lite choklad du tål, gör en maträtt du gillar. Ha en mysig dag bara!
Som en vanlig trist dag med andra ord. Idag började jag fundera på läggdags redan vid halv 3. Det finns liksom inget att göra. Jag kommer mig inte för med något handarbete, gillar inte att lyssna på poddar, har tittat färdigt på alla Sarah Bäckmos videos på youtube, äter upp chokladen jag tål på tio minuter medan jag kör hem från affären, är trött på att lyssna på musik. Jag tycker liksom det inte finns något mysigt alls med att sitta ensam hemma.
 
Sedan sex år tillbaka har jag varit själv hemma på jul. Lugnt o fridfullt undan alla måsten, det sociala och alla barn. Blir alltid ditbjuden (eller ja, bara fått frågan av systerdottern på Gotland men ej syrran i Stockholm) men svarade nej.

Bara är, tar det lugnt och åker ut till moster o hennes sambo en stund om de är hemma. I sig är julafton som vilken dag som helst.

Jag tror dagarna blir som man gör det till.
 
Sedan sex år tillbaka har jag varit själv hemma på jul. Lugnt o fridfullt undan alla måsten, det sociala och alla barn. Blir alltid ditbjuden (eller ja, bara fått frågan av systerdottern på Gotland men ej syrran i Stockholm) men svarade nej.

Bara är, tar det lugnt och åker ut till moster o hennes sambo en stund om de är hemma. I sig är julafton som vilken dag som helst.

Jag tror dagarna blir som man gör det till.
Alla mina dagar är så kallat "lugna och fridfulla". Jag tycker det är skittråkigt och börjar titta på klockan redan vid tretiden. Sen sitter jag och har tråkigt resten av dagen.
 
Som en vanlig trist dag med andra ord. Idag började jag fundera på läggdags redan vid halv 3. Det finns liksom inget att göra. Jag kommer mig inte för med något handarbete, gillar inte att lyssna på poddar, har tittat färdigt på alla Sarah Bäckmos videos på youtube, äter upp chokladen jag tål på tio minuter medan jag kör hem från affären, är trött på att lyssna på musik. Jag tycker liksom det inte finns något mysigt alls med att sitta ensam hemma.
Okej, alla mina förslag var dåliga. Då får du väl hitta på något som du tycker är roligt?

Allt handlar om din inställning, har du redan nu bestämt att det kommer vara värdelöst så blir det så. Bara du kan göra något bra av det.
 
Okej, alla mina förslag var dåliga. Då får du väl hitta på något som du tycker är roligt?

Allt handlar om din inställning, har du redan nu bestämt att det kommer vara värdelöst så blir det så. Bara du kan göra något bra av det.
Det är ju det jag har problem med. Jag knäcker inte koden för att göra julen bra.
 
Alla mina dagar är så kallat "lugna och fridfulla". Jag tycker det är skittråkigt och börjar titta på klockan redan vid tretiden. Sen sitter jag och har tråkigt resten av dagen.

Åk till någon gudstjänst i en kyrka? Det brukar vi göra och det är väldigt stämningsfullt. Det brukar finnas både på morgonen, mitt på dagen och vid midnatt.
 
Du får massor av bra förslag och dissar allihopa. Och kan inte komma på något bra själv. Vad vill du uppnå?
Fast @Magiana kanske inte vill ha förslag?
Jag tolkar trådarna som ett sätt att skriva av sig. Och det blir alltid på samma sätt i hens trådar, att folk tycker @Magiana ska rycka upp sig, förändra sin inställning etc.
Även om folk vill väl kan jag tänka att det blir fel.
 
Om man inte vill ha kommentarer kanske det är lämpligare att skriva i ett Word-dokument eller för hand?
Den diskussionen har ju varit uppe många gånger. Ts vill få skriva i forumet. Självklart kan man kommentera, tipsa etc. Men jag kan tycka att TS mängder av gånger har fått kommentarer om att ändra sin inställning. Även av mig. Så då tänker jag bara att man kan ta det lite lugnt med att ifrågasätta varför inte förslagen duger när TS inte har frågat efter förslag vad hon ska göra på julafton.
Men det är bara mitt förslag och min tanke. Ts får bestämma hur hon vill ha sin tråd. :)
Så jag lämnar här nu. :)
 
Det är ju det jag har problem med. Jag knäcker inte koden för att göra julen bra.

Men jag tror du utgår en hel del att alla andra har en fantastiskt jul med en massa roliga aktiviteter.

Vi jobbar som vanligt på jul fm o sen blir det lite mat o sen slappar vi i soffan och äter godis o sen lägger vi oss tidigt, ja det är allt, vi träffar inga, åker inte till någon, är inte bortbjudna, gör inget roligt,och det gäller hela jul nyårshelgen.
Tyvärr är det så att om man vill att något ska hända då måste man vara lite på själv och i nuläget verkar du inte vara i det skicket.
 
Så då tänker jag bara att man kan ta det lite lugnt med att ifrågasätta varför inte förslagen duger när TS inte har frågat efter förslag vad hon ska göra på julafton.

Många vill väl väl och ge @Magiana både pepp, råd och uppbackning o det är lätt att tolka inlägget som en fråga när det finns en fråga i.
Det verkar som det är svårt med trådarna också, blir det inga svar så försvinner en viktig social bit, blir det fel svar så framkallar det ångest.
 
Men jag tror du utgår en hel del att alla andra har en fantastiskt jul med en massa roliga aktiviteter.

Vi jobbar som vanligt på jul fm o sen blir det lite mat o sen slappar vi i soffan och äter godis o sen lägger vi oss tidigt, ja det är allt, vi träffar inga, åker inte till någon, är inte bortbjudna, gör inget roligt,och det gäller hela jul nyårshelgen.
Tyvärr är det så att om man vill att något ska hända då måste man vara lite på själv och i nuläget verkar du inte vara i det skicket.
Du pratar om VI. Här finns inget VI och det är det största problemet. Här är det bara jag och det är så satans trist. För två år sedan bokade jag julbord på en herrgård. Jag trodde att andra ensamma också skulle söka sig dit. Tyvärr var det bara jag som var där själv. Alla andra var där med sina anhöriga. Så jag blev ensam även där.
 
Du pratar om VI. Här finns inget VI och det är det största problemet. Här är det bara jag och det är så satans trist. För två år sedan bokade jag julbord på en herrgård. Jag trodde att andra ensamma också skulle söka sig dit. Tyvärr var det bara jag som var där själv. Alla andra var där med sina anhöriga. Så jag blev ensam även där.
Vill du ha sällskap under julen av någon annan ensam, vem som? Eller är det någon/något specifikt du tänker på?

Dum fråga, kom jag just på. Det är självklart att du inte bara vill ha sällskap.

Hur skulle du vilja att din jul skulle vara?
 
Du pratar om VI. Här finns inget VI och det är det största problemet. Här är det bara jag och det är så satans trist. För två år sedan bokade jag julbord på en herrgård. Jag trodde att andra ensamma också skulle söka sig dit. Tyvärr var det bara jag som var där själv. Alla andra var där med sina anhöriga. Så jag blev ensam även där.
Jag läste nyss om Verdani som har alternativt julfirande. Vet inte om det är något som lockar dig (men det kanske lockar någon annan som läser här annars)
 
Själv gillar jag inte heller julen numera - se tråd på Allmänt om julavsky. Älskar min familj men jag vill vara ensam med katten, köra ett litet julbord med bara saker jag gillar (ja jag gillar julmat) och sedan surfa, chatta lite, gosa katt, kolla på film/serie. Att slingra mig ur jul hos syskon och familj har jag äntligen lyckats med utan att ljuga. Nu skyller jag på katten istället :angel: vilket inte är lögn eftersom hon är lite nervig för tillfället.

Visst nu kommer jag med råd, men! Vad vill du att din perfekta jul skulle vara? Förstår att det är svårt att ringa in, men vad gör dig glad, jul eller ej. Det blir så lätt laddat runt den där enda dagen av 365. Vill du ha sällskap men inte vill vara ensam och julbord inte var kul, vilket jag nog inte heller skulle tycka, så finns det säkert organisationer osv som hjälper ensamma och fattiga där du kan vara volontär. Julångest finns det gott om i Sverige, många svenskar är i samma situation som du, ensamma och ångestfyllda, så kolla hur de gör?

Det är säkert en del här på buke som inte är intresserad av Kalle Ankas jul och liknande och som småchattrar här. Häng på!
 
Jag har för mig att det kom upp lite tips om det här förra året, att det ibland finns arrangerad jul för just ensamma eller också kanske man kan volontära någonstans?
Själv brukar jag jobba som vanligt och skita i resten! En helt vanlig dag alltså, utöver att jag blir störd på alla barnfamiljer som ränner i skogen när jag ska promenera hundarna. :cautious: Ibland beställer jag hämtmat. Det är väl lite av en tradition tror jag. Indiskt eller kinesiskt, för de har öppet!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här december tänker jag gräva långt ner och aldrig mer tänka på. Vilket kaos det varit. Först kom min bror hit. Bestämt sen i...
Svar
4
· Visningar
821
Senast: et_flickan
·
F
  • Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 487
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 898
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 996
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp