Julångest

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag avskyr den här tiden på året. Dels är det så förbenat mörkt hela tiden. Sen är det den där julen. Jag vet verkligen inte hur jag ska tillbringa min julafton. Sitta ensam hemma och gråta kanske? Eller ha ångest. Det är väl det som ligger närmast till hands.

Min psykolog ville redan förra gången vi träffades att jag skulle fundera över hur jag ville ha min jul, men jag vet banne mig inte. Jag känner liksom inte för att fixa något i min ensamhet. Det känns så ovärt att anstränga sig och sen sitta ensam i alla fall.

Julen har blivit så fruktansvärt laddad ända sedan familjen drog. Innan dess kunde jag fira jul ensam. Och nu går det inte alls. I år kan jag inte ens köpa mig en Alladin-ask som jag brukar för jag tål det inte längre. Det blir för mycket socker och till viss del även koffein. Båda triggar min ångest. Jag önskar att jag hade karaktär nog att bara äta någon enstaka bit åt gången ur en sån där ask, men det har jag inte. Då är det bättre att låta bli helt. Så trist.
 

Det här
1576696394396.png
 
Vi verkar få upp olika dokument, det ser inte alls så ut hos mig. Jag kollade på pdf:en julprogram2019.pdf.
 
Eller vänd på det. Om man inte kan leva med att ens käcka tips inte mottas med jubel kanske man inte ska svara i en dagbokstråd.

Vi är många som hänger i Magianas dagbokstråd för att vi vill bidra till att bryta hennes ensamhet. Vi kanske inte har energin att åka och hälsa på henne eller ha en privat mailväxling. Men vi klarar att hålla henne sällskap i hennes dagbok här och komma med lite uppmuntran och goda råd som vi kan leva med att hon inte orkar eller vill följa.

Ibland undrar jag om de som tar illa upp över att inte folk blir lyriska över deras goda råd svarar i såna här trådar för att tillfredställa något bekräftelsebehov hos sig själva snarare än för att få mottagaren att må bättre. Det är som om de inte ger sig förrän mottagaren har bekräftat deras råd och gjort som det säger. Om man har det behovet ska man nog hålla sig borta från dagbokstrådarna.
Jag brukar skriva mycket råd/uppmuntrande osv. Tills lut blir man trött på att få en tråkig attityd tillbaka, jag är bara en människa.
 
Jag brukar skriva mycket råd/uppmuntrande osv. Tills lut blir man trött på att få en tråkig attityd tillbaka, jag är bara en människa.
Jag vill inte ha råd och det har jag sagt flera gånger. När jag får en massa olika råd så känner jag mig pressad och klämd in i ett hörn. De påprackade råden har fått mig att vilja sluta skriva på Buke. Jag har liksom ännu inte lärt mig konsten att inte svara på såna inlägg. Men det är så jag måste göra för om jag svarar så eldar det bara på råden.
 
Jag vill inte ha råd och det har jag sagt flera gånger. När jag får en massa olika råd så känner jag mig pressad och klämd in i ett hörn. Jag har liksom ännu inte lärt mig konsten att inte svara på såna inlägg. Men det är så jag måste göra för om jag svarar så eldar det bara på råden.
När du sitter på ett forum och lägger fram ett problem så kommer folk att reagera och vilja komma med tips och råd. Om du inte vill få reaktionen så skulle kommentarsfältet behöva låtsas. Folk vill hjälpa till. Man kan inte låta bli. Att jag blev lite sur för ditt sätt att svara ber jag om ursäkt för. Jag blev helt enkelt frustrerad över att alla försök till att hjälpa blir dissade. Mina och andras.
 
Jag vill inte ha råd och det har jag sagt flera gånger. När jag får en massa olika råd så känner jag mig pressad och klämd in i ett hörn. De påprackade råden har fått mig att vilja sluta skriva på Buke. Jag har liksom ännu inte lärt mig konsten att inte svara på såna inlägg. Men det är så jag måste göra för om jag svarar så eldar det bara på råden.
Alla kanske inte kommer ihåg att du inte vill tips och råd vi är ändå rätt många användare här
Skriv i första inlägget att du helst inte vill ha tips och råd
 
Jag brukar skriva mycket råd/uppmuntrande osv. Tills lut blir man trött på att få en tråkig attityd tillbaka, jag är bara en människa.

Alltså jag tycker det är samma reaktioner i varje dagbok som @Magiana skriver . Både från alla som blir engagerade och vill hjälpa till, och svar från dig Magiana själv att - jo, du vill ha svar, men ändå inte . Det blir samma i varenda dagboksinlägg. Och du postar massor med inlägg hela tiden .


Jag vill inte ha råd och det har jag sagt flera gånger. När jag får en massa olika råd så känner jag mig pressad och klämd in i ett hörn. De påprackade råden har fått mig att vilja sluta skriva på Buke. Jag har liksom ännu inte lärt mig konsten att inte svara på såna inlägg. Men det är så jag måste göra för om jag svarar så eldar det bara på råden.

Jag tycker mer utifrån det att det nog är själva Dagboken på ett diskussionsforum som egentligen blir det komplexa - för alla involverade . Dagboken har länge varit lite komplex ang det vad jag sett, rent allmänt , vilket även uppmärksammats av moderatorerna .
Jag taggar @Gunnar då iallafall jag ser det som att det är just själva dagboken som innebär osäkerhet ang vad den egentligen innebär på diskussionsforumet. Inte i sak vem som är TS eller vilka som svarar/vad de svarar.
 
Senast ändrad:
När du sitter på ett forum och lägger fram ett problem så kommer folk att reagera och vilja komma med tips och råd. Om du inte vill få reaktionen så skulle kommentarsfältet behöva låtsas. Folk vill hjälpa till. Man kan inte låta bli. Att jag blev lite sur för ditt sätt att svara ber jag om ursäkt för. Jag blev helt enkelt frustrerad över att alla försök till att hjälpa blir dissade. Mina och andras.
Men det ingår ju i sjukdomsbilden. Det är så knasigt att tycka att någon som är deprimerad är "negativ", det är så självklart att man är det. Hela sjukdomen som sådan går ju ut på att man inte ser någon mening med något.
 
Hur blev julen? 😀
Kunde varit bättre och kunde varit sämre. Jag var iväg och red på förmiddagen och när jag kom hem pratade jag några timmar i telefon. På kvällen tittade jag på några julkonserter. Men min julmat var medioker och trist. Och så fick jag aldrig tag i någon julmust eftersom Ica bara sålde stora flaskor och jag ville ha en liten. Så jag lät bli att köpa. Sällskap fattades också, men det var ju ingen överraskning.
 
Kunde varit bättre och kunde varit sämre. Jag var iväg och red på förmiddagen och när jag kom hem pratade jag några timmar i telefon. På kvällen tittade jag på några julkonserter. Men min julmat var medioker och trist. Och så fick jag aldrig tag i någon julmust eftersom Ica bara sålde stora flaskor och jag ville ha en liten. Så jag lät bli att köpa. Sällskap fattades också, men det var ju ingen överraskning.
Men julaftonsridning är ju underbart det hade gjort min dag , avis :)
 
Kunde varit bättre och kunde varit sämre. Jag var iväg och red på förmiddagen och när jag kom hem pratade jag några timmar i telefon. På kvällen tittade jag på några julkonserter. Men min julmat var medioker och trist. Och så fick jag aldrig tag i någon julmust eftersom Ica bara sålde stora flaskor och jag ville ha en liten. Så jag lät bli att köpa. Sällskap fattades också, men det var ju ingen överraskning.

Den där hästen låter rätt mysig, hoppas att det blir något trevligt av det.
 
Den där hästen låter rätt mysig, hoppas att det blir något trevligt av det.
Han är trevlig, men vi skulle behöva tränarhjälp för att utvecklas. Det är också lite bekymmersamt att han är så orolig i munnen. Jag vet inte hur jag ska hantera det.
 
@Magiana kollad så den inte har vargtänder kvar, samt fått regelbunden tandvård utöver det? Det är ju en grund att höra med ägaren om tänker jag om du inte redan gjort det, för är det några problem i munnen så går det ju inte att jobba sig runt problemet via ridning/bett osv utan blir bara slöseri med tid.
 
Som travmänniska så undrar jag vad det är för stam. Finns vissa linjer som är oroliga i munnen.
Jag har ingen aning om vad det är för stam.

Funkar den inte på bettlöst, finns ju många olika varianter?
Den är mest riden på bettlöst tidigare. Jag tycker inte att man får någon precision i hjälperna när man rider bettlöst och ställer mig tveksam till om en häst kan utbildas utan bett.

@Magiana kollad så den inte har vargtänder kvar, samt fått regelbunden tandvård utöver det? Det är ju en grund att höra med ägaren om tänker jag om du inte redan gjort det, för är det några problem i munnen så går det ju inte att jobba sig runt problemet via ridning/bett osv utan blir bara slöseri med tid.
Det har jag inte ens tänkt på. Jag får höra med ägaren om det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här december tänker jag gräva långt ner och aldrig mer tänka på. Vilket kaos det varit. Först kom min bror hit. Bestämt sen i...
Svar
4
· Visningar
821
Senast: et_flickan
·
F
  • Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 487
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 913
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 003
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp