Julångest

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag avskyr den här tiden på året. Dels är det så förbenat mörkt hela tiden. Sen är det den där julen. Jag vet verkligen inte hur jag ska tillbringa min julafton. Sitta ensam hemma och gråta kanske? Eller ha ångest. Det är väl det som ligger närmast till hands.

Min psykolog ville redan förra gången vi träffades att jag skulle fundera över hur jag ville ha min jul, men jag vet banne mig inte. Jag känner liksom inte för att fixa något i min ensamhet. Det känns så ovärt att anstränga sig och sen sitta ensam i alla fall.

Julen har blivit så fruktansvärt laddad ända sedan familjen drog. Innan dess kunde jag fira jul ensam. Och nu går det inte alls. I år kan jag inte ens köpa mig en Alladin-ask som jag brukar för jag tål det inte längre. Det blir för mycket socker och till viss del även koffein. Båda triggar min ångest. Jag önskar att jag hade karaktär nog att bara äta någon enstaka bit åt gången ur en sån där ask, men det har jag inte. Då är det bättre att låta bli helt. Så trist.
 

Den är mest riden på bettlöst tidigare. Jag tycker inte att man får någon precision i hjälperna när man rider bettlöst och ställer mig tveksam till om en häst kan utbildas utan bett.
Jag har ridit mycket välutbildade hästar på bettlöst, men det kräver lite annorlunda ridning (tycker jag), och att ryttaren är öppen för det. Mig personligen passar det väldigt bra, pga det gynnar en av mina svaga sidor som ryttare, men så är det ju inte för alla.
 
Jag har ridit mycket välutbildade hästar på bettlöst, men det kräver lite annorlunda ridning (tycker jag), och att ryttaren är öppen för det. Mig personligen passar det väldigt bra, pga det gynnar en av mina svaga sidor som ryttare, men så är det ju inte för alla.
Man får inte tävla bettlöst och jag har tävling som mål.
 
Man får inte tävla bettlöst och jag har tävling som mål.

Jo man får men då måste någon ordna en sådan klass och eftersom nära ingen av alla de som bla skrev under att de ville ha bettlösa klasser inte åkt ut och tävlat när möjligheten funnits så är det tyvärr så att ist för att sådana klasser växer fram så verkar de-nära innan de kommit igång- tyna bort.
 
Min häst går ju och gapar. Det är lite klurigt och hon är orolig i munnen. Det gäller att lära sig hur de kan slappna av men också, förutom "avslappningsridning" känna igenom så det inte sitter spänningar i kroppen, framförallt gör det det hos min i tungben, nacke, hals och manke.
 
Man kan rida bettlöst till en början (om man vill och letar på en sort som passar hästen) och senare successivt gå över till bett när man kommit en bit på väg. Men det bygger som sagt på att man gillar det konceptet. Finns mycket att googla på om man vill.
Men det innebär ju inte att du måste rida på bett just nu. Kanske är det så att för att kunna tävla så småningom så måste du rida bettlöst nu. Och i vilket fall så utesluter det ena inte det andra, så det argumentet håller inte.
Jag tror inte att det är möjligt att avancera om man rider bettlöst. Jag har ridit en del på hackamore och tycker att det är ett klumpigt verktyg, trots att händerna bara en en liten del av kroppen som jag använder när jag rider.
 
Jag tror inte att det är möjligt att avancera om man rider bettlöst. Jag har ridit en del på hackamore och tycker att det är ett klumpigt verktyg, trots att händerna bara en en liten del av kroppen som jag använder när jag rider.
Klart man kan, men det är en annan typ av ridning Red min häst som tävlade MSV men var högre utbildad nästan jämt bettlöst (sidepull). Var dessutom jag som utbildade honom. Och jag är ingen stjärnryttare. Han trivdes bäst på bettlöst helt enkelt men hade inga problem med bett. Stoet red jag dock alltid med bett.
 
Jag tror inte att det är möjligt att avancera om man rider bettlöst. Jag har ridit en del på hackamore och tycker att det är ett klumpigt verktyg, trots att händerna bara en en liten del av kroppen som jag använder när jag rider.
Tja, jag har sett elitryttare rida på bettlöst, så jag är säker på att det är möjligt. Men det är som sagt inte för alla, känner du att du inte fixar det så ska du förstås inte göra det heller.
 
Tja, jag har sett elitryttare rida på bettlöst, så jag är säker på att det är möjligt. Men det är som sagt inte för alla, känner du att du inte fixar det så ska du förstås inte göra det heller.
Det har jag också. Jag tror dock inte att de utbildat bettlöst. Jag har också som jag redan nämnt även själv ridit mycket med hackamore, men jag fick ingen precision i hjälpgivningen med det.
 
Det har jag också. Jag tror dock inte att de utbildat bettlöst. Jag har också som jag redan nämnt även själv ridit mycket med hackamore, men jag fick ingen precision i hjälpgivningen med det.
Det är väl helt ointressant i den här kontexten om de utbildat på bettlöst eller börjat med det senare? Och idag finns det många alternativ till hackamore.
 
Det är väl helt ointressant i den här kontexten om de utbildat på bettlöst eller börjat med det senare?
För mig är det inte alls ointressant. Jag rider en häst som inte är utbildad. Mitt mål är att tävla. Det vore en stor skillnad om hästen redan var utbildad men det är den alltså inte. Jag måste börja från noll (eller nästan noll, hästen är ju trots allt inriden, men inte mycket mer än så.)
 
Det är väl helt ointressant i den här kontexten om de utbildat på bettlöst eller börjat med det senare?

Nja,@Magiana menar och tror säkert- vilket jag håller med om, att hennes häst i nuläget är så tjafsig och orolig i munnen att hon därför inte kan vid seende ur ett lite längre tidsperspektiv, inte därför komma vidare med hästen o dens utbildning,och att de som går på bettlöst inte heller kommer vidare något särskilt utan att de i grunden utbildas med bett och i det behövs en lugnare mun.

@Magiana , om du inte vet, även om det inte är aktuellt hack är inte gdk som bettlöst i bettlösa klasser.
 
@Magiana , om du inte vet, även om det inte är aktuellt hack är inte gdk som bettlöst i bettlösa klasser.
Jag vet att hack inte är godkänt. Jag har suttit och läst på vid det här laget. För övrigt tycker jag det är ett aber att det krävs speciella klasser för att kunna tävla bettlöst. Jag vill ju bara bläddra fram en klass att starta i utan att krångla med att läsa det finstilta. Det går inte att söka på bettlösa klasser vad jag kan se i TDB. Eftersom det inte går att söka efter det så är det nästan som att det inte finns. (Det är samma med LD för ridtravare.)

Den här hästen har ett träns som är bettlöst, men jag har i ärlighetens namn inte ens tittat vad det är för bettlöst alternativ så jag vet inte om det är ett hackamore eller annat.
 
För mig är det inte alls ointressant. Jag rider en häst som inte är utbildad. Mitt mål är att tävla. Det vore en stor skillnad om hästen redan var utbildad men det är den alltså inte. Jag måste börja från noll (eller nästan noll, hästen är ju trots allt inriden, men inte mycket mer än så.)
Som sagt, det är inget som säger att du inte kan variera mellan bettlöst och bett, utefter behoven för dagen. En häst utbildas ju hela livet, så jag tycker inte det är någon skillnad där.
 
Har jag fel eller brukar man inte utbilda akademisk ridning bettlöst? Eller spanskt, vet inte skillnad 😳
Men att först när hästen kan bära sig bettlöst betslar man upp. Eller blandar jag ihop med annat?
 
Har jag fel eller brukar man inte utbilda akademisk ridning bettlöst? Eller spanskt, vet inte skillnad 😳
Men att först när hästen kan bära sig bettlöst betslar man upp. Eller blandar jag ihop med annat?

Ja precis, många gör så, och då har man ju ofta minimal kontakt med "bettet", man rider alltså inte med "stöd". Men jag tror inte Magiana rider akademiskt.
 
Ja precis, många gör så, och då har man ju ofta minimal kontakt med "bettet", man rider alltså inte med "stöd". Men jag tror inte Magiana rider akademiskt.

Ah, då tänkte jag rätt :)
Nä, det förstår jag. Ville bara visa på att i vissa grenar är det vanligt, vilket innebär att det går. Tänker att om det går inom akademisk ridning där samling är väldigt viktigt borde det inte vara skillnad mot klassik dressyr.
 
Ah, då tänkte jag rätt :)
Nä, det förstår jag. Ville bara visa på att i vissa grenar är det vanligt, vilket innebär att det går. Tänker att om det går inom akademisk ridning där samling är väldigt viktigt borde det inte vara skillnad mot klassik dressyr.
Då måste man ju hitta en tränare som arbetar på det sättet. Jag har inte kunskapen själv. Dessutom är jag inte intresserad av att betala en tränare för att arbeta en outbildad häst från marken som jag inte ens äger själv. Jag vill rida. Och jag vill rida med sikte mot tävling.
 
För övrigt tycker jag det är ett aber att det krävs speciella klasser för att kunna tävla bettlöst. Jag vill ju bara bläddra fram en klass att starta i utan att krångla med att läsa det finstilta. Det går inte att söka på bettlösa klasser vad jag kan se i TDB. Eftersom det inte går att söka efter det så är det nästan som att det inte finns. (Det är samma med LD för ridtravare.)

Jag håller med dig om att det är svårt att hitta de bettlösa klasser som funnits under året och det har nog inte varit så många heller. Men vad gäller det finstilta så är du skyldig att läsa det, det ingår i ens plikt när man anmäler sig vare sig man vill det eller inte, kan finnas viktig info om rätt att starta klassen etc, ja det blir väl inget allvarligt om man gör fel mer än att man kanske blir avstängd eller inte får starta ex.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här december tänker jag gräva långt ner och aldrig mer tänka på. Vilket kaos det varit. Först kom min bror hit. Bestämt sen i...
Svar
4
· Visningar
821
Senast: et_flickan
·
F
  • Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 487
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 913
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 003
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp