Bukefalos 28 år!

Julångest

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag avskyr den här tiden på året. Dels är det så förbenat mörkt hela tiden. Sen är det den där julen. Jag vet verkligen inte hur jag ska tillbringa min julafton. Sitta ensam hemma och gråta kanske? Eller ha ångest. Det är väl det som ligger närmast till hands.

Min psykolog ville redan förra gången vi träffades att jag skulle fundera över hur jag ville ha min jul, men jag vet banne mig inte. Jag känner liksom inte för att fixa något i min ensamhet. Det känns så ovärt att anstränga sig och sen sitta ensam i alla fall.

Julen har blivit så fruktansvärt laddad ända sedan familjen drog. Innan dess kunde jag fira jul ensam. Och nu går det inte alls. I år kan jag inte ens köpa mig en Alladin-ask som jag brukar för jag tål det inte längre. Det blir för mycket socker och till viss del även koffein. Båda triggar min ångest. Jag önskar att jag hade karaktär nog att bara äta någon enstaka bit åt gången ur en sån där ask, men det har jag inte. Då är det bättre att låta bli helt. Så trist.
 

Jag jobbar på julafton. Sen åker jag hem till ett tomt hus, där jag ensam tillbringar kvällen med lite god mat, tända ljus och allmänt mys. För att jag aktivt väljer att vilja ha det så mysigt jag nu kan få till det, istället för att grotta ner mig över den ofrivilliga ensamheten, även om jag är just ensam och helst skulle ha sällskap.

Inte alla har ett "vi" liksom och många tycker just att jul och andra klassiska familjehögtider är skitjobbiga, men försöker ändå göra det bästa av det och undviker därmed det där känslomässiga träsket av självömkan som de annars lätt halkar ner i.
 
Jag vet inte om du vill ha respons eller ej.. Men here goes. Du behöver inte svara om du inte vill ha den typen av tråd.

Julbord för ensamma?
Någon Bukefalist som också är ensam?
Finns det någon FB-grupp för ensamma på julen?
Volontära på ngt ställe? Då kanske man iaf träffar folk etc..

Vi ska inte göra ngt speciellt direkt. Vi orkar inte nu. Men jag förstår att just VI:et är vad som är viktigt, för dig som för mig. Så jag förstår att det känns ensamt när det inte är så att du väljer att vara själv för att du tycker det är mysigt.
Hoppas du hittar ngt du vill och kan göra!
 
Jag jobbar på julafton. Sen åker jag hem till ett tomt hus, där jag ensam tillbringar kvällen med lite god mat, tända ljus och allmänt mys. För att jag aktivt väljer att vilja ha det så mysigt jag nu kan få till det, istället för att grotta ner mig över den ofrivilliga ensamheten, även om jag är just ensam och helst skulle ha sällskap.

Inte alla har ett "vi" liksom och många tycker just att jul och andra klassiska familjehögtider är skitjobbiga, men försöker ändå göra det bästa av det och undviker därmed det där känslomässiga träsket av självömkan som de annars lätt halkar ner i.
Du kan ju uppenbarligen bortse från att du är ensam (under julen) . Hur tror du att det skulle vara om du inte kunde det?
 
Du kan ju uppenbarligen bortse från att du är ensam (under julen) . Hur tror du att det skulle vara om du inte kunde det?

Beene there, done taht and didn't like it, så jag jobbade bort det medelst att nyttja min egna fria vilja att ha det bättre, må bättre. Jag påstår inte att jag tycker det är roligt eller enkelt, men man själv är ju den enda som kan förändra hur familjehögtiderna blir som ensam och jag väljer alltså en annan väg att gå.
 
Jag läste nyss om Verdani som har alternativt julfirande. Vet inte om det är något som lockar dig (men det kanske lockar någon annan som läser här annars)
Jag vet inte vad Verdandi är och det framgår inte heller av artikeln, men det verkar vara något som kan passa mig, trots att det är långt att åka (1 timme enkel väg).

Jag jobbar på julafton. Sen åker jag hem till ett tomt hus, där jag ensam tillbringar kvällen med lite god mat, tända ljus och allmänt mys. För att jag aktivt väljer att vilja ha det så mysigt jag nu kan få till det, istället för att grotta ner mig över den ofrivilliga ensamheten, även om jag är just ensam och helst skulle ha sällskap.

Inte alla har ett "vi" liksom och många tycker just att jul och andra klassiska familjehögtider är skitjobbiga, men försöker ändå göra det bästa av det och undviker därmed det där känslomässiga träsket av självömkan som de annars lätt halkar ner i.
Sån var jag förut också. Jag fixade jul för mig själv och det funkade utmärkt. Det gör det inte längre.
 
Du pratar om VI. Här finns inget VI och det är det största problemet. Här är det bara jag och det är så satans trist.

Att vara VI är inte heller alltid enkelt roligt bäst eller att föredra. Nu är det VI och vi är vi två. Om man ser det ur min synvinkel så är jag nöjd men det är för mig inget eftersträvat att promt vara VI, men det hade jag varit oavsett-nöjd alltså, alltså även om det bara varit jag.
 
Jag har för mig att det kom upp lite tips om det här förra året, att det ibland finns arrangerad jul för just ensamma eller också kanske man kan volontära någonstans?
Själv brukar jag jobba som vanligt och skita i resten! En helt vanlig dag alltså, utöver att jag blir störd på alla barnfamiljer som ränner i skogen när jag ska promenera hundarna. :cautious: Ibland beställer jag hämtmat. Det är väl lite av en tradition tror jag. Indiskt eller kinesiskt, för de har öppet!

Kinesiskt! Yum, yum. På den tiden jag firade jul körde jag alltid kinesiskt när jag måste slå in klappar. Bästa kvällen av alla. Vet inte var du bor, men Hos vid Hornstull är bra.
 
Det verkar vara så.
Jag fattar inte deras folder. Det står en massa olika adresser och telefonnummer. Jag vet inte riktigt vart man ska åka eller vem man ska ringa. Jag förstår inte heller om det är olika julfirande på olika adresser och vilken det är man måste anmäla till (och som det i så fall redan är för sent för).
 
Jag fattar inte deras folder. Det står en massa olika adresser och telefonnummer. Jag vet inte riktigt vart man ska åka eller vem man ska ringa. Jag förstår inte heller om det är olika julfirande på olika adresser och vilken det är man måste anmäla till (och som det i så fall redan är för sent för).

Det var lite grötigt. Kollade själv nu. Men om du hör av dig till Örebro-kretsen, högst upp till höger på sida 4, så kan de säkert skicka dig vidare till rätt nummer om det inte är till dem man ska ringa/maila etc.
 
Jag fattar inte deras folder. Det står en massa olika adresser och telefonnummer. Jag vet inte riktigt vart man ska åka eller vem man ska ringa. Jag förstår inte heller om det är olika julfirande på olika adresser och vilken det är man måste anmäla till (och som det i så fall redan är för sent för).
Om vi talar om julafton så tolkar jag det som att de har en jullunch för 30:- som man måste anmäla sig till på det nummer som står i foldern. Lunchen går av stapeln på Sturegatan 18A.
 
Om man inte vill ha kommentarer kanske det är lämpligare att skriva i ett Word-dokument eller för hand?

Eller vänd på det. Om man inte kan leva med att ens käcka tips inte mottas med jubel kanske man inte ska svara i en dagbokstråd.

Vi är många som hänger i Magianas dagbokstråd för att vi vill bidra till att bryta hennes ensamhet. Vi kanske inte har energin att åka och hälsa på henne eller ha en privat mailväxling. Men vi klarar att hålla henne sällskap i hennes dagbok här och komma med lite uppmuntran och goda råd som vi kan leva med att hon inte orkar eller vill följa.

Ibland undrar jag om de som tar illa upp över att inte folk blir lyriska över deras goda råd svarar i såna här trådar för att tillfredställa något bekräftelsebehov hos sig själva snarare än för att få mottagaren att må bättre. Det är som om de inte ger sig förrän mottagaren har bekräftat deras råd och gjort som det säger. Om man har det behovet ska man nog hålla sig borta från dagbokstrådarna.
 
Om vi talar om julafton så tolkar jag det som att de har en jullunch för 30:- som man måste anmäla sig till på det nummer som står i foldern. Lunchen går av stapeln på Sturegatan 18A.

Jag tolkade det som att man anmäler sig till sakerna på vänstersidan men inte högersidan, förutom där det står specifikt (nyår och trettondagsafton).
 
Vänsterdelen av sida två på pdf:en. Jag kollar på dator, kanske ser annorlunda ut på telefon.
Jag kollar också dator. På sidan 2 ser jag bara en stor bild
1576696246484.png
Infon jag läste var på sidan 13
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här december tänker jag gräva långt ner och aldrig mer tänka på. Vilket kaos det varit. Först kom min bror hit. Bestämt sen i...
Svar
4
· Visningar
832
Senast: et_flickan
·
F
  • Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 515
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 089
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 284
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp