Julångest

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag avskyr den här tiden på året. Dels är det så förbenat mörkt hela tiden. Sen är det den där julen. Jag vet verkligen inte hur jag ska tillbringa min julafton. Sitta ensam hemma och gråta kanske? Eller ha ångest. Det är väl det som ligger närmast till hands.

Min psykolog ville redan förra gången vi träffades att jag skulle fundera över hur jag ville ha min jul, men jag vet banne mig inte. Jag känner liksom inte för att fixa något i min ensamhet. Det känns så ovärt att anstränga sig och sen sitta ensam i alla fall.

Julen har blivit så fruktansvärt laddad ända sedan familjen drog. Innan dess kunde jag fira jul ensam. Och nu går det inte alls. I år kan jag inte ens köpa mig en Alladin-ask som jag brukar för jag tål det inte längre. Det blir för mycket socker och till viss del även koffein. Båda triggar min ångest. Jag önskar att jag hade karaktär nog att bara äta någon enstaka bit åt gången ur en sån där ask, men det har jag inte. Då är det bättre att låta bli helt. Så trist.
 

Jag håller med dig om att det är svårt att hitta de bettlösa klasser som funnits under året och det har nog inte varit så många heller. Men vad gäller det finstilta så är du skyldig att läsa det, det ingår i ens plikt när man anmäler sig vare sig man vill det eller inte, kan finnas viktig info om rätt att starta klassen etc, ja det blir väl inget allvarligt om man gör fel mer än att man kanske blir avstängd eller inte får starta ex.
Jag läser det finstilta om jag först hittat rätt klass. Men att läsa finstilt om man inte ens hittat en klass att starta i gör jag inte.
 
Då måste man ju hitta en tränare som arbetar på det sättet. Jag har inte kunskapen själv. Dessutom är jag inte intresserad av att betala en tränare för att arbeta en outbildad häst från marken som jag inte ens äger själv. Jag vill rida. Och jag vill rida med sikte mot tävling.

Jag förstår det, och att hitta tränare är inte alltid det lättaste. De gånger jag haft en tränare med den inriktningen (akademiskt, hakat på när andra tränat) har det varit uppsuttet. Menar inte att du ska börja rida akademiskt. Men får du tag på en bra tränare oavsett inriktning borde den kunna hjälpa dig även om du rider bettlöst. Och kanske även hjälpa dig hitta ett bett hästen och du är bekväma med. Förutsatt att tänder och så är okej :)
Och för bettlöst tävling, googla Emma Scendes :)
Hoppas det löser sig på ett bra sätt 🙂 oavsett hur!
 
Jag tycker så här: Ha is i magen med det där med bettet, du har ju just börjat rida honom så tävlande är en bit bort. Och du kan rida pay and ride bettlöst oavsett. Om han inte är van vid bett behöver han utbildas på det och få en chans att välja vilken sort han tycker är bekvämt att ha i munnen. Det löser sig med tålamod och tydlig ridning! Om han inte gillar oledat bett kanske han har känslig tunga, då kanake ett tvådelat funkar bättre.
 
Jag förstår det, och att hitta tränare är inte alltid det lättaste. De gånger jag haft en tränare med den inriktningen (akademiskt, hakat på när andra tränat) har det varit uppsuttet. Menar inte att du ska börja rida akademiskt. Men får du tag på en bra tränare oavsett inriktning borde den kunna hjälpa dig även om du rider bettlöst. Och kanske även hjälpa dig hitta ett bett hästen och du är bekväma med. Förutsatt att tänder och så är okej :)
Och för bettlöst tävling, googla Emma Scendes :)
Hoppas det löser sig på ett bra sätt 🙂 oavsett hur!
Jag har ridit för en tränare som var inriktad på akademisk ridkonst men då var det på tränarens egna hästar som ju var utbildade. Nu är läget ett annat när hästen jag rider inte är utbildad på något sätt mer än att den är inriden. Ska en häst ridas akademiskt så utbildar man den från marken först.

Jag tycker så här: Ha is i magen med det där med bettet, du har ju just börjat rida honom så tävlande är en bit bort. Och du kan rida pay and ride bettlöst oavsett. Om han inte är van vid bett behöver han utbildas på det och få en chans att välja vilken sort han tycker är bekvämt att ha i munnen. Det löser sig med tålamod och tydlig ridning! Om han inte gillar oledat bett kanske han har känslig tunga, då kanake ett tvådelat funkar bättre.
Han har fått prova en rad olika bett, men om jag fattat saken rätt så var samtliga bett raka. Det han gillade bäst var ett sånt här: https://www.horze.se/traensbett/hor...ALNTrRn54X8h9VmMgG3o5kxs04a6DFcYaArOzEALw_wcB

Jag kan ju tyvärr inte börja laborera själv med olika bett. Jag vet inte ens hur lång tid jag bör ge hästen att vänja sig vid att ha bett i munnen. Han har sluten mun när han precis har tränsats men sen börjar gapandet och grejandet när man börjar rida.
 
Han har fått prova en rad olika bett, men om jag fattat saken rätt så var samtliga bett raka. Det han gillade bäst var ett sånt här: https://www.horze.se/traensbett/hor...ALNTrRn54X8h9VmMgG3o5kxs04a6DFcYaArOzEALw_wcB

Jag kan ju tyvärr inte börja laborera själv med olika bett. Jag vet inte ens hur lång tid jag bör ge hästen att vänja sig vid att ha bett i munnen. Han har sluten mun när han precis har tränsats men sen börjar gapandet och grejandet när man börjar rida.
Har man bara testat raka bett så finns det nog väldigt mycket att göra på den fronten. Vissa hästar älskar dem men andra gör det inte. Jag försökte med sådant på Alliaria och hon accepterade det väl men gillade det inte eftersom hon blev extremt stark, stel och tung på det. Nu går hon på ett 3-delat (modell svindyrt) som hon är mjuk och fin på och som hon gillar (annars tar hon det inte). Personligen gillar jag inte raka bett då jag tycker det känns som att rida med ett cykelstyre.
Givetvis måste eventuellt bettbyte förankras hos ägaren. Vad har den för storlek? Någonstans har jag en kasse med bett som är för stora för mina. Vet inte modeller och hittar den inte nu men kan försöka hitta och se om något kan vara passande för er.
 
Senast ändrad:
Har man bara testat raka bett så finns det nog väldigt mycket att göra på den fronten. Vissa hästar älskar dem men andra gör det inte. Jag försökte med sådant på Alliaria och hon accepterade det väl men gillade det inte eftersom hon blev extremt stark stel och tung på det. Nu går hon på ett 3-delat (modell svindyrt) som hon är mjuk och fin på och som hon gillar (annars tar hon det inte). Personligen gillar jag inte raka bett då jag tycker det känns som att rida med ett cykelstyre.
Givetvis måste eventuellt bettbyte förankras hos ägaren. Vad har den för storlek? Någonstans har jag en kasse med bett som är för stora för mina. Vet inte modeller och hittar den inte nu men kan försöka hitta och se om något kan vara passande för er.
Jag har dessvärre inte någon susning om vilken storlek han har på bett. Det får jag lov att mäta och så får jag fråga ägaren lite mer om vad det är som provats på honom och vad som kan tänkas finnas kvar att prova.
 
Jag har dessvärre inte någon susning om vilken storlek han har på bett. Det får jag lov att mäta och så får jag fråga ägaren lite mer om vad det är som provats på honom och vad som kan tänkas finnas kvar att prova.
Gör så! Jag vet som sagt inte vad jag har då jag fått kassen men du får gärna ta över om det finns något intressant. Tror det var 12,5 och 13,5 men minns inte säkert och inte heller modeller
 
Gör så! Jag vet som sagt inte vad jag har då jag fått kassen men du får gärna ta över om det finns något intressant. Tror det var 12,5 och 13,5 men minns inte säkert och inte heller modeller
Så otroligt bussigt erbjudande!! Jag ska kolla storlek och snacka med ägaren.
 
Det har jag inte ens tänkt på. Jag får höra med ägaren om det.

Ja då absolut är det steg ett ang munnen att kolla med ägaren . Är denne tex inte inne på munkoll/vet om vargtänder är tagna osv, så blir det nog mest slöseri med tid att isåfall vilja rida på bett när den inte ridits på det tidigare heller och inte är utbildad osv.

Nyfiken i sammanhanget :
Har du pratat med ägaren om att din aspiration är att träna och tävla med hästen ? Du skriver tex att du inte ens vet om den går på en transport ? Ägaren måste ju veta hur den är att lasta osv ?
 
Ja då absolut är det steg ett ang munnen att kolla med ägaren . Är denne tex inte inne på munkoll så blir det nog mest slöseri med tid att isåfall vilja rida på bett när den inte ridits på det tidigare heller och inte är utbildad osv.

nyfiken i sammanhanget :
Har du pratat med ägaren om att din aspiration är att träna och tävla med hästen ? Du skriver tex att du inte ens vet om den går på en transport ? Ägaren måste ju veta hur den är att lasta osv ?
Det framgick i min medryttarannons. Jag skrev där att jag vill träna och sen tävla på sikt. Så det vara klargjort redan i förväg. Ägaren tror den går att lasta om man bara kliver på utan att tveka. Men hon har bara ägt den i två månader så hon känner den nog inte riktigt än.
 
Jag har ridit för en tränare som var inriktad på akademisk ridkonst men då var det på tränarens egna hästar som ju var utbildade. Nu är läget ett annat när hästen jag rider inte är utbildad på något sätt mer än att den är inriden. Ska en häst ridas akademiskt så utbildar man den från marken först.


Han har fått prova en rad olika bett, men om jag fattat saken rätt så var samtliga bett raka. Det han gillade bäst var ett sånt här: https://www.horze.se/traensbett/hor...ALNTrRn54X8h9VmMgG3o5kxs04a6DFcYaArOzEALw_wcB

Jag kan ju tyvärr inte börja laborera själv med olika bett. Jag vet inte ens hur lång tid jag bör ge hästen att vänja sig vid att ha bett i munnen. Han har sluten mun när han precis har tränsats men sen börjar gapandet och grejandet när man börjar rida.

Min dåvarande häst var inte heller utbildad akademiskt. Knappt alls faktiskt, så vi körde uppsuttet i skritt och körde lätta övningar. Så det går med :) men som sagt, jag tänker inte att du ska börja med akademiskt. Ville bara visa att det går att utbilda, framförallt grund, bettlöst :)
Med det sagt så ska du göra det du och hästen och ägaren är bekväma med. Bara tråkigt om bettlöst hindrar den biten om hästen ändå funkar och trivs på det :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har ridit för en tränare som var inriktad på akademisk ridkonst men då var det på tränarens egna hästar som ju var utbildade. Nu är läget ett annat när hästen jag rider inte är utbildad på något sätt mer än att den är inriden. Ska en häst ridas akademiskt så utbildar man den från marken först.


Han har fått prova en rad olika bett, men om jag fattat saken rätt så var samtliga bett raka. Det han gillade bäst var ett sånt här: https://www.horze.se/traensbett/hor...ALNTrRn54X8h9VmMgG3o5kxs04a6DFcYaArOzEALw_wcB

Jag kan ju tyvärr inte börja laborera själv med olika bett. Jag vet inte ens hur lång tid jag bör ge hästen att vänja sig vid att ha bett i munnen. Han har sluten mun när han precis har tränsats men sen börjar gapandet och grejandet när man börjar rida.

Om munnen är fixad på honom så kan du ju sen börja fundera kring bett etc. Men det är också rätt vanligt att felutbildade hästar grejar lite med bettet tills man får dem lösgjorda. Är de inte lösgjorda i kroppen kan det visa sig i form av en orolig mun.
Vissa blir rädda för att hästen kommer få ett kvarvarande problem med att gapa, tugga överdrivet etc. Vissa drar då på nosgrimma och spänna lite för tight för att hindra gapandet.
Jag har inte jobbat med någon häst som inte blivit "tyst" i munnen när den går korrekt. Dvs man kan ha lite is i magen om det inte är några större reaktioner. Ett basic bett som ligger väl brukar vara en bra start på de flesta hästar.
Raka bett är dock rätt dumma att utbilda med då de inte verkar ensidigt på så sätt att om jag tar i ena tygeln så ska det verka endast i samma sidas mundel om det är ett ledat bett. Oledade bett, som det raka, ger verkan i båda sidor. Det blir lite luddiga signaler för hästar som är i den delen av utbildningen då man vill kunna verka ensidigt.
 
Det framgick i min medryttarannons. Jag skrev där att jag vill träna och sen tävla på sikt. Så det vara klargjort redan i förväg. Ägaren tror den går att lasta om man bara kliver på utan att tveka. Men hon har bara ägt den i två månader så hon känner den nog inte riktigt än.

Börja som sagt med att utesluta att hästen har problem i munnen .
 
Jag håller med övriga om att första steg är att se till att hästen är okej i munnen, men om den här travhästen kommer direkt ifrån bana till exempel så är det ingenting ovanligt att de är rätt stökiga i munnen, obalanserade, undersökande och så vidare. Stödet de är vana vid från kusk i vagn är till exempel någoning helt annat än det man ger och förväntar sig i uppsuttet arbete (om det inte är av typ monté eller intervaller). och det är ganska många som tycker att det är lättare att omskola i bettlöst upplever jag, åtminstone tills hästen "hittat sig själv" och sin egen balans i ridningen.
Nu vet jag ju ingenting om hästens historik, men att skola om en travare till ridhäst är någonting man måste göra ganska kravlöst från början upplever jag. En orolig mun känns som detaljarbete, även om man givetvis ska prova sig fram till en utrustning som känns bekväm för både häst och ryttare. :)
Jag skulle börja i en annan ände.

Har aldrig varit med om en travhäst som inte går att lasta heller, fast många kan vara vana vid buss.
 
Jag håller med övriga om att första steg är att se till att hästen är okej i munnen, men om den här travhästen kommer direkt ifrån bana till exempel så är det ingenting ovanligt att de är rätt stökiga i munnen, obalanserade, undersökande och så vidare. Stödet de är vana vid från kusk i vagn är till exempel någoning helt annat än det man ger och förväntar sig i uppsuttet arbete (om det inte är av typ monté elle rintervaller). och det är ganska många som tycker att det är lättare att omskola i bettlöst upplever jag, åtminstone tills hästen "hittat sig själv" och sin egen balans i ridningen.
Nu vet jag ju ingenting om hästens historik, men att skola om en travare till ridhäst är någonting man måste göra ganska kravlöst från början upplever jag. En orolig mun känns som detaljarbete, även om man givetvis ska prova sig fram till en utrustning som känns bekväm för både häst och ryttare. :)
Jag skulle börja i en annan ände.

Har aldrig varit med om en travhäst som inte går att lasta heller, fast många kan vara vana vid buss.
Han har aldrig gått på travet utan har varit ridhäst hela livet. Men han är som sagt mest riden bettlöst.
 
@Sel det står tidigt i tråden att hästen öht aldrig varit travhäst.

Eftersom ägaren dessutom tydligen bara haft den i 2 månader så är frågan om munstatusen på hästen högrelevant som första steg tycker jag.
 
Han har aldrig gått på travet utan har varit ridhäst hela livet. Men han är som sagt mest riden bettlöst.

Ah, jag tvärskummade bara mitten på tråden och missade det helt! I så fall är det ju bara att fortsätta utreda, men tills dess någon tittat i munnen på kusen gör det ju ingenting om du fortsätter rida bettlöst tänker jag, om han trivs bäst med det. Du kan ju jobba extra mycket med sits och annat under tiden även om du inte gillar känslan det ger i handen. :)
Personligen gillar jag mjukare bettlösa varianter som till exempel sidepull, där du kan ge ledande tygeltag och liknande som ibland fattas med hackamore.
 
@Sel det står tidigt i tråden att hästen öht aldrig varit travhäst.

Eftersom ägaren dessutom tydligen bara haft den i 2 månader så är frågan om munstatusen på hästen högrelevant som första steg tycker jag.

Det hade jag missat!

Och absolut, munhälsa först och sedan kanske dels prata med nya ägaren om hur den gamla ägaren ridit hästen men också hur nya vill gå vidare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här december tänker jag gräva långt ner och aldrig mer tänka på. Vilket kaos det varit. Först kom min bror hit. Bestämt sen i...
Svar
4
· Visningar
821
Senast: et_flickan
·
F
  • Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 487
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 911
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 000
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp