Julklapp till pedagoger?

gulakatten

Trådstartare
Jag och maken är lite nya i förskolevärlden och ställer oss nu frågan om det är kutym att man som förälder köper nåt till barnets pedagoger på förskolan till jul? Hur gör ni, brukar ni köpa nåt och i såna fall vad har ni köpt?
 
Jag och maken är lite nya i förskolevärlden och ställer oss nu frågan om det är kutym att man som förälder köper nåt till barnets pedagoger på förskolan till jul? Hur gör ni, brukar ni köpa nåt och i såna fall vad har ni köpt?
Köpte enbart när sonen slutade för att börja förskoleklass. Köpte dock även till två pedagoger han haft som yngre då samt de 3 han hade på nuvarande avdelning
 
Jag och maken är lite nya i förskolevärlden och ställer oss nu frågan om det är kutym att man som förälder köper nåt till barnets pedagoger på förskolan till jul? Hur gör ni, brukar ni köpa nåt och i såna fall vad har ni köpt?
Jag tycker att det vore väldigt märkligt. Jag köper ingenting till mina återförsäljare av olika varor eller tjänster och minns inte att mina föräldrar gav gåvor till pedagoger eller lärare heller. Jösses, de skulle ju drunkna i presenter! Tvärtom tycker jag att det är lite olämpligt.
 
Jag och maken är lite nya i förskolevärlden och ställer oss nu frågan om det är kutym att man som förälder köper nåt till barnets pedagoger på förskolan till jul? Hur gör ni, brukar ni köpa nåt och i såna fall vad har ni köpt?
Här samlar förskolans föräldrarepresentanter ihop till present till pedagogerna vid terminsavslut. Minns inte om vi brukar swisha 20:- eller 40:- per barn (frivilligt). Skönt att slippa tänka mer än så och så kan alla få lite "mer" eftersom det blir en del pengar.
 
Jag tycker att det vore väldigt märkligt. Jag köper ingenting till mina återförsäljare av olika varor eller tjänster och minns inte att mina föräldrar gav gåvor till pedagoger eller lärare heller. Jösses, de skulle ju drunkna i presenter! Tvärtom tycker jag att det är lite olämpligt.
Men har du erfarenhet av förskola i Sverige på senare tid alltså? För annars kan jag inte se hur ditt svar är relevant..? Min fråga är alltså vad som är kutym idag, inte vad enskilda bukefalister har för känsla kring att ge presenter till pedagoger :D.
Här samlar förskolans föräldrarepresentanter ihop till present till pedagogerna vid terminsavslut. Minns inte om vi brukar swisha 20:- eller 40:- per barn (frivilligt). Skönt att slippa tänka mer än så och så kan alla få lite "mer" eftersom det blir en del pengar.
Åh, smart! Jag vet inte ens om vi har föräldrarepresentanter på vår förskola :D. Våra pedagoger är helt fantastiska dock och jag hade gärna gett något symboliskt inför jul, så länge det är praktiskt genomförbart och passande.
 
Vi har en grupp på Facebook för alla föräldrar på förskolan, där brukar det startas en gemensam insamling för att sedan köpa något till pedagogerna. Men det är nog mer inför sommaren än julen. Vi är så nöjda med personalen och hela förskolan men ger inga egna presenter utan är hellre med i insamling för att kunna köpa något större till var och en, det blir ändå en del pengar när de flesta swishar.
 
Kommer ge när sonen slutar förskolan, ger inget varje terminsavslut. Inte blivit tillfrågad att vara med på nåt av andra heller.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vi har skramlat till en julkorg med fika och godis till alla pedagoger att dela på, det blev väldigt uppskattat!
 
På förskolan fanns det några engagerade föräldrar som arrangerade en insamling och sen köpte de ett presentkort till personalen på en lokal restaurang så att de kunde gå ut och äta tillsammans. Sen i skolan har det varierat. Ibland har det funnits nån/några engagerade föräldrar men oftast har de som vill köpt något eget litet till läraren. Vi har köpt i storlek av en Nobless eller liknande. Ibland har vi glömt.
 
Förra året anordnades en insamling via facebook, det var frivilligt att vara med men det blir ju en social press såklart. Vi gav 50 kr per familj och pedagogerna fick varsin mugg med lite godis i och så köptes det två spel för barnen som de kunde ha på avdelningen.

Året innan var vi inte med, tror vi glömdes bort eftersom dottern precis hade börjat då och bara gick 15 h så vi hade knappt träffat de andra föräldrarna. Men då hade man givit varsin blomma och insättning till välgörande ändamål.
 
Vi har inte gett något på avslutningar, men skulle absolut kunna tänka mig att ge en gemensam present till pedagogerna när dottern ska gå över till förskoleklass.

Vi föräldrar har ingen kontakt privat via Facebook eller så, därför blir det inga insamlingar heller. Hade någon anordnat det så hade vi säkert deltagit.
 
På nuvarande förskola så finns det en Facebookgrupp för oss föräldrar och där var det en frivillig insamling i våras inför terminsavslut. Tror initiativet kom från en enskild förälder som erbjöd sig att fixa något och så fick man haka på om man ville. Presenten var gemensam till all personal från alla förskolebarn (oavsett vilka familjer som bidragit eller inte).

På tidigare förskola tror jag aldrig att det gavs några presenter, vi blev aldrig tillfrågade om att bidra i alla fall.
 
På nuvarande förskola så finns det en Facebookgrupp för oss föräldrar och där var det en frivillig insamling i våras inför terminsavslut. Tror initiativet kom från en enskild förälder som erbjöd sig att fixa något och så fick man haka på om man ville. Presenten var gemensam till all personal från alla förskolebarn (oavsett vilka familjer som bidragit eller inte).

På tidigare förskola tror jag aldrig att det gavs några presenter, vi blev aldrig tillfrågade om att bidra i alla fall.

Jag tycker att det är bra när man gör så. Att det är från alla även om alla inte bidragit. Personalen förstår nog att alla inte varit med på presenten men ingen behöver känna sig utpekad eller skämmas för att hen inte hade råd att bidra.
 
På får förskola finns ett föräldraråd och de har insamling varje jul- och sommaravslutning till gemensam present. Beloppet är valfritt och helt frivilligt och presenterna är från samtliga barn och föräldrar oavsett vilka som bidragit.
 
Här samlar förskolans föräldrarepresentanter ihop till present till pedagogerna vid terminsavslut. Minns inte om vi brukar swisha 20:- eller 40:- per barn (frivilligt). Skönt att slippa tänka mer än så och så kan alla få lite "mer" eftersom det blir en del pengar.
Då hoppas jag alla blir inbjuna. På dagis bjöds en del in i skolan de flesta gånger var det en förälder som bjöd in alla men de gånger en annan höll i skramlandet bjöds inte alla in.
 
Då hoppas jag alla blir inbjuna. På dagis bjöds en del in i skolan de flesta gånger var det en förälder som bjöd in alla men de gånger en annan höll i skramlandet bjöds inte alla in.

Vad menar du med att bjuda in? Att informera om insamlingen? Om det är utsedda representanter som i mitt och @FeatherClouds fall så är det väl ändå en självklarhet att man skickar ut till alla?
 
Vad menar du med att bjuda in? Att informera om insamlingen? Om det är utsedda representanter som i mitt och @FeatherClouds fall så är det väl ändå en självklarhet att man skickar ut till alla?
Här gjordes det inte. Bara endel som personen hade på Facebook. Ja utsedda representanter.
 
Då hoppas jag alla blir inbjuna. På dagis bjöds en del in i skolan de flesta gånger var det en förälder som bjöd in alla men de gånger en annan höll i skramlandet bjöds inte alla in.
Om du menar bjuda in till insamlingen så ja, det "annonseras" genom lapp i varje barns fack.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 547
Övr. Barn Så konstigt! Här i Finland MÅSTE pedagoger först kontakta vårdnadshavarna kring oron innnan anmälan görs. Om det gäller brott är det...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 489
Senast: Fibusen
·
Gnägg Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle. Hur brukar ni...
Svar
16
· Visningar
1 125
Senast: Fiorano
·
Kultur Hallå! Sonen slutar förskolan snart, har köpt ett presentkort på lokala bageriet till pedagogerna så de kan köpa fika till...
Svar
3
· Visningar
990
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp