Bukefalos 28 år!

Julklappar från arbetsgivare

Det anordnas julbord varje år men jag har verkligen ingen lust att gå på det
Vi får julklapp 500 kr var det i år från koncernen
Tidigare fick vi en chokladask och ett tackkort från chefen
Men det har försvunnit med de senaste cheferna
Lite tråkigt
 
I år fick vi ingenting, inte heller julbord.
Förra året fick vi en bic-penna där hälften av pennorna var trasiga och en "anteckningsbok" med totalt 15 sidor och feltryckta (ränderna var sneda), så jag borde väl förstått var saker barkade hän :angel:
Jag som nu har kollat på Harry Potter-filmer lite under julen påminns om klapparna som hans hemska släktingar gav honom. Tror det var en galge och ett par gamla strumpor.
Edit: Googlade och det var visst födelsedagspresenter. Till diverse jular fick han ett 50 pence-mynt, hundkex och en tandpetare.
 
500 är maxat om man inte vill få betala en massa mer skatt, så det är väl så bra som man kan få?
Ja absolut men den lilla personligen asken med kortet fick en att känna sig sedd av närmaste chefen
500 kr kommer från koncernen som har typ inte vet jag tiotusentals anställda
 
Angående att ett företag skänker till välgörenhet i stället för att ge en julklapp till sina anställda är det enligt mig förstås jättefint - om det är något som även de anställda är med på och inte bara ett beslut företaget fattar. Att lägga pengarna på välgörenhet är ofta enklare för företaget plus att de kan få goodwill, samtidigt som poängen med julklappen ju faktiskt är att visa uppskattning till de anställda.
Håller helt med! Kan säga att vi är inte alls med i valet av organisationen och det är inte heller så att vi har blivit tillfrågade om företaget ska ge till välgörenhet istället för julklapp till anställda. Så för min del känns mer att det är något som bara säger (alltså att det görs istället för julklapp).

Jag saknar faktiskt den där uppskattningen. Såg förra året att vår koncernchef och vd hade ordnat med små paket till alla avdelningschefer på koncernnivå (är inte så många men säg 6 personer). Tänkte att det skulle få min chef att göra något liknande men icke. Min chef har dock väldigt låg förståelse för mjuka värden. Alltså hen är bra i jobbet och ger bra stöd och råd i jobbet. Men team building är inte hens starka sida (eller att förstå värdet av det) och inte heller värdet av att vissa uppskattning med tex en julklapp (behöver absolut inte vara något dyrt, utan kan tex vara en god choklad).

Jag fick faktiskt en chokladask i år av vår koncernchef och VD som tack för allt jobb jag har gjort i ett projekt under november och december som var extremt krävande. Det var mkt uppskattat av mig, kände mig sedd!
 
Åh, nu kommer jag förresten ihåg. En tidigare arbetsgivare gav oss anställda någon väääldigt liten, liten grej (tänk typ en penna) och sen bjöds vi förvisso på julbord vilket arbetsgivaren hypade upp som årets stora happening 😄


Ett år hade företaget bokat någon skum restaurang där julbordet visade sig vara färdiga rätter som serverades av personalen. Typiskt nog hade företaget glömt att meddela restaurangen att en av mina kollegor var vegan vilket inte var helt vanligt på den tiden (nästan 15 år sedan). Trots att hon bokstavligt talat hade traskat upp till chefen och meddelat det hade informationen inte kommit fram till restaurangen som då stod mer eller mindre handfallna.

Kollegan fick således en väldigt kul middag - sallad och potatis. Ingen sås. Hon var inte så värst nöjd med kvällen 😄
 
Åh, nu kommer jag förresten ihåg. En tidigare arbetsgivare gav oss anställda någon väääldigt liten, liten grej (tänk typ en penna) och sen bjöds vi förvisso på julbord vilket arbetsgivaren hypade upp som årets stora happening 😄


Ett år hade företaget bokat någon skum restaurang där julbordet visade sig vara färdiga rätter som serverades av personalen. Typiskt nog hade företaget glömt att meddela restaurangen att en av mina kollegor var vegan vilket inte var helt vanligt på den tiden (nästan 15 år sedan). Trots att hon bokstavligt talat hade traskat upp till chefen och meddelat det hade informationen inte kommit fram till restaurangen som då stod mer eller mindre handfallna.

Kollegan fick således en väldigt kul middag - sallad och potatis. Ingen sås. Hon var inte så värst nöjd med kvällen 😄
Jag fick liknande fast jag meddelat i förväg….. För mååånga år sedan.
 
Vi får ingen julklapp och budgeten för julbordet är 600 kr. Både i år och förra året blev det bowling och mat i restaurangen på bowlinghallen. Jag jobbar inte där för att de är generösa mot sin personal. Arbetsplatsen har andra fördelar och passar inte galoscherna så är det ju bara att byta jobb tänker jag.
 
Åh, nu kommer jag förresten ihåg. En tidigare arbetsgivare gav oss anställda någon väääldigt liten, liten grej (tänk typ en penna) och sen bjöds vi förvisso på julbord vilket arbetsgivaren hypade upp som årets stora happening 😄


Ett år hade företaget bokat någon skum restaurang där julbordet visade sig vara färdiga rätter som serverades av personalen. Typiskt nog hade företaget glömt att meddela restaurangen att en av mina kollegor var vegan vilket inte var helt vanligt på den tiden (nästan 15 år sedan). Trots att hon bokstavligt talat hade traskat upp till chefen och meddelat det hade informationen inte kommit fram till restaurangen som då stod mer eller mindre handfallna.

Kollegan fick således en väldigt kul middag - sallad och potatis. Ingen sås. Hon var inte så värst nöjd med kvällen 😄
Påminner mig om ett ställe där instruktionerna till restaurangen var att det var flera nötallergiker och ett par stycken fisk och skaldjurs allergiker men att de i övrigt fick fria händer inom budgeten. Vad de bjuder på? Fisk och skaldjurssoppa till förrätt, sallad med flera olika sorters nötter i och sen en stek som var som en skosula, efterrätt, nötglass. 😂🙈
 
Vi fick våran julklapp i dag, 500 kr in på kontot. Fick samma i fjol, även då efter jul men för två år sedan fick vi 1000 kr och dagen innan julafton. Vi hade säkert jobbat bättre det året 🙈 Jobbar i matvarubutik så vi jobbar rätt hårt runt jul, vi fick julbord men vi har inte gått något annat under året. Butiken drivs väldigt mycket av personalen och lokalen är hårt sliten och tungjobbad, jag tycker verkligen att vi är värda lite uppskattning, och kanske inte bara till jul. Vi har inget friskvårdsbidrag heller.
 
Hela min stora arbetsplats brukar bli bjuden på julfest med mat och matdryck tidigt i december. Min enhet brukar också få en liten julklapp av närmaste chefen...men inte i år :confused: Ingen önskan om god jul, ingenting. Känns sådär...:meh:
 
Vi fick våran julklapp i dag, 500 kr in på kontot. Fick samma i fjol, även då efter jul men för två år sedan fick vi 1000 kr och dagen innan julafton. Vi hade säkert jobbat bättre det året 🙈 Jobbar i matvarubutik så vi jobbar rätt hårt runt jul, vi fick julbord men vi har inte gått något annat under året. Butiken drivs väldigt mycket av personalen och lokalen är hårt sliten och tungjobbad, jag tycker verkligen att vi är värda lite uppskattning, och kanske inte bara till jul. Vi har inget friskvårdsbidrag heller.
Så trist med arbetsgivare som inte har friskvårdsbidrag. Jag tror de tjänar enormt på att uppmuntra friskvård både fysiskt och psykiskt.
 
På franska huvudkontoret hade de familjeträff en gång om året. Så det skulle införas här också. Men jag var inte med enda gången det inträffade innan företaget transaktionerades vidare västerut. En familjefest (respektive och barn inbjudna) och en julfest (bara anställda) var receptet.

Jag ser ingen poäng med att allas familjer får gå på fest. Jobbfester tycker jag är till för att vi som jobbar tillsammans ska umgås på ett lättsammare sätt än på arbetstid. Barnen motverkar det syftet då föräldrarna måste hålla koll på dem hela tiden. Jag har både man och barn och jag skulle absolut föredra om det bara var vi som jobbar på företaget som bjuds. Umgås med min man och barn gör jag alla andra dagar på året. Jag klarar mig utan dem en kväll faktiskt...
 
Jag ser ingen poäng med att allas familjer får gå på fest. Jobbfester tycker jag är till för att vi som jobbar tillsammans ska umgås på ett lättsammare sätt än på arbetstid. Barnen motverkar det syftet då föräldrarna måste hålla koll på dem hela tiden. Jag har både man och barn och jag skulle absolut föredra om det bara var vi som jobbar på företaget som bjuds. Umgås med min man och barn gör jag alla andra dagar på året. Jag klarar mig utan dem en kväll faktiskt...

Jag tycker också att det är onödigt. Samtidigt som jag förstod argumentationen för också, det var många som tyckte det var en trevlig återkommande träff (alltså på franska huvudkontoret). Som jag förstod det så var det inte en träff på kväll utan mer av en slags utflykt på dagtid med "aktiviteter" och mat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 174
Senast: Sasse
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 167
Senast: Acto
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
14 15 16
Svar
308
· Visningar
19 399
Senast: Amha
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Devoucoux frågor
  • Dressyrsnack 17
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp