Bukefalos 28 år!

Julklappstips - böcker

Soapbubble

Trådstartare
Vilka böcker ska ni ge bort i julklapp? Min femåring ska få ”Linnéa i målarens trädgården”. Jag har inte läst den sedan jag själv var barn och hoppas den har åldrats på ett bra sätt.

Vad jag ska ge till åttaåringen vet jag inte. Vad läser barn själva när de är klara med Lasse-Maja och Nelly Rapp? Något lite mer svårläst, men det får ju inte vara för svårt så det dödar läsglädjen.
 
Vilka böcker ska ni ge bort i julklapp? Min femåring ska få ”Linnéa i målarens trädgården”. Jag har inte läst den sedan jag själv var barn och hoppas den har åldrats på ett bra sätt.

Vad jag ska ge till åttaåringen vet jag inte. Vad läser barn själva när de är klara med Lasse-Maja och Nelly Rapp? Något lite mer svårläst, men det får ju inte vara för svårt så det dödar läsglädjen.
Kastrullresan! :love: Jag längtar verkligen tills dottern (-11) är stor nog för att läsa den!
Annars så Cirkusdeckarna/Arkeolgdeckarna av Dan Höjer? Vi lyssnade på dem i somras, mycket uppskattat :up:
 
Min 8aring älskar böckerna om Sigge (Lin Hallberg), men dom kanske är lite för lätta. Min dotter läser svarare böcker pa tyska men för svenskan är Sigge pa lagom niva.
 
Vilka böcker ska ni ge bort i julklapp? Min femåring ska få ”Linnéa i målarens trädgården”. Jag har inte läst den sedan jag själv var barn och hoppas den har åldrats på ett bra sätt.

Vad jag ska ge till åttaåringen vet jag inte. Vad läser barn själva när de är klara med Lasse-Maja och Nelly Rapp? Något lite mer svårläst, men det får ju inte vara för svårt så det dödar läsglädjen.

Populärt hos min snart-åttaåring är:
Hemliga klubben (pusseldeckarserie med två barn i huvudrollerna, dock kan det kanske behövas hjälp att läsa de kodade bitarna (de är rätt korta))
Ninja Timmy
Autografjägarna (samma författare har skrivit böcker med sanna historiska gåtor/sanna deckargåtor/sant- eller falskt-berättelser. Dessa älskades! :up:)
Drakriddare
Hemliga trean
Kalle och chokladfabriken
Gullivers resor (i förkortad version)

Sigge-böckerna lyssnade han på som ljudböcker för något år sedan, annars tror jag att de också skulle ha gått hem.

Mina barn får inte böcker i julklapp, de uppskattar inte det som presenter (det är tacken för att man ser till att det alltid svämmar över av böcker hemma ;))
 
@turbofling Vi har lyssnat på måååånga Siggeböcker, så vi är lite mätta på Sigge. Men jag ska ha dem i åtanke när det är dags för kalas.

@pollex Jag vet inte om barnet kommer uppskatta julklappsböcker, men jag gillar att ge bort böcker ;) Ninja Timmy har dykt upp lite här och var, men jag har ingen koll på nivån på språket. Är de på samma nivå som t.ex. drakriddarna?
 
9-åringen läser "Dagbok för alla mina fans", "Nikkis dagbok", "Vår trädkoja på x våningar". Läser 1-4 böcker i veckan och lånar på Bibblan men samlar på sig lite i bokhyllan med. Nu har det kommit ut lite nya böcker av dessa serier och eftersom barnet tacksamt tar emot böcker i present så blir det en ny eller två i julklapp.
 
@turbofling Vi har lyssnat på måååånga Siggeböcker, så vi är lite mätta på Sigge. Men jag ska ha dem i åtanke när det är dags för kalas.

@pollex Jag vet inte om barnet kommer uppskatta julklappsböcker, men jag gillar att ge bort böcker ;) Ninja Timmy har dykt upp lite här och var, men jag har ingen koll på nivån på språket. Är de på samma nivå som t.ex. drakriddarna?

Jag gillar också att ge bort böcker! :D Som tur är har jag andra barn i min närhet att utsätta för det ;)

Jag får erkänna att jag själv bara läst något kapitel ur Ninja Timmy - böckerna är betydligt längre än drakriddarna (drygt 200 sidor/bok och mindre teckensnitt), så jag skullr säga att de är ger lite mer ”tuggmotstånd” och kräver mer läsvana även om jag inte läst någon av serierna tillräckligt mycket för att kunna jämföra t ex meningsbyggnad eller språklig nivå på ett mer kvalificerat sätt utan att tjuvkika i böckerna (och nu är de tillbaka på biblioteket så det kan jag inte :p). Mitt spontana intryck av Ninja Timmy är väl inte direkt att det är Stor Litteratur, däremot spännande och väldigt högklassigt illustrerade. Mitt intryck av drakriddare är att den är väldigt lättläst :p
 
Serien om Jack av Martin Olzack är perfekt att fortsätta med. Bilder och luftiga men ändå kapitel. Bra innehåll och spännande bor man i Stockholm eller varit där känner barnen lätt igen sig. Första fyra finns som samlingsvolym till bra pris.

Klart barnen ska ha julböcker! Minst en gärna flera.

6-åringen får två sista av Jack, en mkt lätt att läsa.

9-åringen får Guinness rekordbok 2018, handbok för superhjältar 2, det tunna svärdet och silverpojken.
 
Klart barnen ska ha julböcker! Minst en gärna flera.

Det tycker mitt barn med, som vill ha minst 5 st i julklapp :)
Funderar på att gå på loppis och se om jag kan hitta något kul. Finns ju hur mycket böcker som helst och ibland kan man hitta en hög att få med sig hem :)
 
Ska ge bort 'piraterna och vinterjakten' från olika förlag. Vi tycker väldigt mycket om deras böcker här hemma.
 
Kollade om dotterns favoritserie finns även på svenska. Det hör den.
"Den magiska trädkojan" av Mary Pope Osborne. Mim dotter har snart läst alla böckerna i serien.
 
Ger gärna böcker i julklapp!
2,5-åringen får en Max & Maja-bok
Lillasyster 9 månader får en Katt kan
Kusin 1 månad får tre enkla pekböcker
Kusin 4,5 får faktabok om upptäckare och äventyrare
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
861
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 155
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 685
Senast: Araminta
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 293
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp