Juridik kring skilsmässa

Det kan ju också vara så att han bluffar och säger att han gjort så - för att sätta press på henne - dvs att ge sig själv en fördel i ett smutsigt spel som komma skall.

Sant... skulle inte förvåna mig. Men jag TROR att ena barnet var med när han skrev papper på nya lägenheten.
 
Fast varför då? Även om han har varit otrogen och betett sig som en skitstövel så är det väl ändå onödigt att själv bete sig som en skitstövel och hämnas.

Det är ju givetvis jättetråkigt att hon inte kommer att ha råd att köpa något mer än en etta. Men jag tänker ändå att man får hålla i sär olika saker som görs bäst i att inte blandas samman. Det är inte för att han har varit otrogen och har köpt en ny bostad bakom ryggen på henne som gör att hon inte har råd. Det hade hon inte haft hur han än hade avslutat förhållandet.

Mitt tips är att ta kontakt med en familjerättsjurist och banken och försöka bena upp förutsättningarna. Kan hon ha möjlighet att bo kvar om han blir utköpt? Kanske mannen kan vara beredd att sälja sin del billigt för att barnen ska kunna få bo bra? osv. Är det väldigt svårt att få tag på hyresrätter och flytten dröjer så kan det ju bli knivigt för mannen med överbryggningslånet - så det kan ju vara mycket värt för honom att därför sälja billigt.

Självklart ska jag inte råda henne att jävlas. Var mer min egen tanke om hur jag hade känt i hennes sits.
Bäst kanske hade varit om han köpt ut henne, men han känns inte som typen som vill göra detta smidigt och bra för henne. Hans sista kommentar till ena barnet var ” hoppas morsan hittat nåt tills dess” (syftade på att huset ska säljas snabbt). Suck...
 
Är det inte bättre om båda parter samarbetar för att så snabbt och smidigt som möjligt komma bort från en jobbig situation? Än att hålla på att jävlas bara för att man kan...

Hoppas allt löser sig för din väninna! En familjejurist är nog väldigt bra att ha tror jag.

Självklart ska jag inte råda henne att jävlas. Var mer min egen tanke om jag hamnat i hennes sits...
 
Självklart ska jag inte råda henne att jävlas. Var mer min egen tanke om hur jag hade känt i hennes sits.
Bäst kanske hade varit om han köpt ut henne, men han känns inte som typen som vill göra detta smidigt och bra för henne. Hans sista kommentar till ena barnet var ” hoppas morsan hittat nåt tills dess” (syftade på att huset ska säljas snabbt). Suck...

Om jag var i din väns sits så skulle jag kontakta banken och fråga hur mycket jag har möjlighet att låna om maken köper ut mig - dvs. ta reda på mitt tak. Det kan hända att hon får bättre villkor från banken när hon köper ut än om hon skulle köpa nytt efter försäljning. Sedan skulle jag presentera den lösningen för maken. En sådan lösning kan ske kvickt och smidigt. Alternativet är att försäljningen får vänta till hon har hittat en hyresbostad i passande storlek (att köpa innan försäljning skulle jag inte rekommendera som marknaden ser ut just nu, särskilt om hon inte har några ekonomiska reserver att ta ifrån).
 
Uppmana henne inte att försöka "jävlas". Det kommer inte att ge något positivt i slutändan. Det hon bör göra är att hålla sig lugn och se till att allt sker rättvist.

Absolut! För allas skull. Man blir bara så trött på att folk i såna här situationer ska försöka "luras" och göra det så bra för sig själv men skita i den andra parten (och barnen!). Man slutar aldrig att förvånas över folk...
 
Absolut! För allas skull. Man blir bara så trött på att folk i såna här situationer ska försöka "luras" och göra det så bra för sig själv men skita i den andra parten (och barnen!). Man slutar aldrig att förvånas över folk...

Nej, verkligen. När några av mina närmare släktingar skiljde sig gick allt extremt lugnt till, mycket för barnens skull. De (paret) umgås fortfarande som normala vuxna människor (de har ju som sagt barn tillsammans).
 
Nej, verkligen. När några av mina närmare släktingar skiljde sig gick allt extremt lugnt till, mycket för barnens skull. De (paret) umgås fortfarande som normala vuxna människor (de har ju som sagt barn tillsammans).

Det är ju så man önskar att alla skilsmässor gick till. Jag och min bror tillhör skaran av "lyckliga skilsmässobarn". Våra föräldrar har aldrig sagt ett ont ord om varandra inför oss, och vi har alltid kunnat umgås allihop vid större sammankomster eller högtider. Eller bara en vardagsmiddag :love: Men de träffade egentligen aldrig några nya stadiga partners som var aktuella att fira jul etc med, och det underlättade ju såklart...
 
Det är ju så man önskar att alla skilsmässor gick till. Jag och min bror tillhör skaran av "lyckliga skilsmässobarn". Våra föräldrar har aldrig sagt ett ont ord om varandra inför oss, och vi har alltid kunnat umgås allihop vid större sammankomster eller högtider. Eller bara en vardagsmiddag :love: Men de träffade egentligen aldrig några nya stadiga partners som var aktuella att fira jul etc med, och det underlättade ju såklart...

Mina släktingar firar jul och födelsedagar tillsammans med sina nya partners (en är visserligen singel nu men har haft partner) :D
 
Självklart ska jag inte råda henne att jävlas. Var mer min egen tanke om hur jag hade känt i hennes sits.
Bäst kanske hade varit om han köpt ut henne, men han känns inte som typen som vill göra detta smidigt och bra för henne. Hans sista kommentar till ena barnet var ” hoppas morsan hittat nåt tills dess” (syftade på att huset ska säljas snabbt). Suck...

Det är väl egentligen bäst för båda parter om det gemensamma hemmet säljs relativt fort?
Huruvida maken köper eget boende nu eller sedan, kan väl kvitta i dagsläget.

Nope, jag har inte tillräcklig koll på juridik.
Men så länge parterna är fortsatt gifta, och under förutsättning att båda gemensamt äger huset, torde inte maken ensidigt kunna besluta om försäljning.

Det bör dock vara lämpligast om hustrun i det här läget samarbetar i snar försäljning, eftersom det inte blir roligare av att skapa ytterligare konflikter.
Det verkar ju vara hon som tagit initiativet till separation i och med ilska/sorg/besvikelse över makens otrohet (rimlig reaktion i mina ögon). Att då krångla, torde inte göra livet enklare för henne heller.
 
Ännu ett exempel på en man som bara kliver av den familjebildningen och kna
Fast vad finns det för tecken på att han försöker luras?
Kanske det att det finns tveksamheter i hans lån och hur han möjligen förespeglat hennes fortsatta boene och liv? Vet inte. Men det finns mycket som kan gå galet i en skilsmässa - många har dålig koll på juridik och gör som de tror att de kan.
Var och en är sig själv närmast dessutom.
 
Ännu ett exempel på en man som bara kliver av den familjebildningen och kna

Kanske det att det finns tveksamheter i hans lån och hur han möjligen förespeglat hennes fortsatta boene och liv? Vet inte. Men det finns mycket som kan gå galet i en skilsmässa - många har dålig koll på juridik och gör som de tror att de kan.
Var och en är sig själv närmast dessutom.

Självklart, men jag tycker utifrån tråden att det känns underligt att utgå från att han luras.
 
Fast vad finns det för tecken på att han försöker luras?

Mer det att jag vet vad han är för typ. Och han har tidigare talat illa om sin fru för att hon är ganska naiv och har lite dålig koll. Hon har ingen koll alls på sina rättigheter, och det utnyttjar han till max. Tyvärr så är det sån han är och har alltid varit i deras äktenskap. Man kan tycka mycket om hur deras äktenskap varit, men det får bli en annan tråd:D
 
Mer det att jag vet vad han är för typ. Och han har tidigare talat illa om sin fru för att hon är ganska naiv och har lite dålig koll. Hon har ingen koll alls på sina rättigheter, och det utnyttjar han till max. Tyvärr så är det sån han är och har alltid varit i deras äktenskap. Man kan tycka mycket om hur deras äktenskap varit, men det får bli en annan tråd:D

Fast jag kan förstå att man i en skilsmässa inte orkar/är intresserad av att hålla koll på den andres rättigheter om den andre inte har koll (enligt en själv). Det blir kanske lite lätt att "skyll dig själv om du inte kollar upp saker tillräckligt". Tålamodet är kanske slut. Jag hade nog inte heller orkat/velat hjälpa ett blivande ex med hans rättigheter i en skilsmässa. Vuxen människa får klara sig själv och ta ansvar för sig själv. Sen hade jag inte medvetet lurat heller. Men det hade inte varit min business längre om exet hade missat sina rättigheter heller p.g.a. att han t.ex. struntat i att anlita en advokat/jurist.
 
Mer det att jag vet vad han är för typ. Och han har tidigare talat illa om sin fru för att hon är ganska naiv och har lite dålig koll. Hon har ingen koll alls på sina rättigheter, och det utnyttjar han till max. Tyvärr så är det sån han är och har alltid varit i deras äktenskap. Man kan tycka mycket om hur deras äktenskap varit, men det får bli en annan tråd:D

Men du menar väl inte att det är HANS sak att se till hennes rättigheter? Respekt och rättvisa, visst. Men det ligger ju i sakens natur att var och en ser till sitt i en skilsmässa.
 

Liknande trådar

Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 291
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp