Bukefalos 28 år!

Juridikfråga - Barnens saker vid bodelning

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kolon

Är det nån som har koll på vad som gäller vid bodelning i samband med skilsmässa, vad gäller barnens saker? Är den förälder som flyttar skyldig att köpa en helt ny uppsättning saker (typ möbler o leksaker) till barnen, eller ska även deras saker ingå i själva bohaget vid bodelningen? Eller har barn rätt att bo i "orubbat bo" vid skilsmässa? Gemensam vårdnad gäller.
Vore tacksam för svar...!
 
Sv: Juridikfråga - Barnens saker vid bodelning

Jag vet inte men skulle tro att du får bättre svar på föräldranätet, där finns det ju om jag inte minns fel en juridikavdelning. Det är superdålig layout på forumet, svårt att hitta osv. Men försök!
 
Sv: Juridikfråga - Barnens saker vid bodelning

Om barnet skall bo hos båda (även om den bara "helgbor" hos mamma eller pappa) så är det väl logiskt att man delar.
 
Sv: Juridikfråga - Barnens saker vid bodelning

Logiskt ja, men VAD GÄLLER om föräldrarna har olika åsikt om det hela??? (Om den som bor kvar hävdar att den andra ska köpa nytt...)
 
Sv: Juridikfråga - Barnens saker vid bodelning

Är kommunikationen så pass dålig så bör man nog ta det hela genom jurister för att det ska bli minst tjafs. Börja på familjerätt och se om de har några tips på hur man ska gå tillväga.
 
Sv: Juridikfråga - Barnens saker vid bodelning

I Socialtjänstlagen står detta ( om det är till någon hjälp ? )


Ekonomiska frågor

Bodelning mellan makar
Under ett äktenskap ska makarna efter förmåga bidra ekonomiskt till familjens behov och ofta har man då mer eller mindre gemensam ekonomi. När äktenskapet upplöses är det inte bara samlevnaden utan även den ekonomiska gemenskapen som upphör. I princip ska alla makarnas tillgångar – efter avräkning för skulderna * delas lika. I en del fall kan man dock frångå denna princip, t ex vid kortvariga äktenskap.

Delningen sker vid en bodelning. Denna ska dokumenteras skriftligt och båda makarna ska skriva under den. Makarna kan göra bodelningen själva eller anlita jurist. Om man inte kommer överens kan någon av dem begära hos tingsrätten att en bodelningsförrättare utses. Denne bestämmer då hur boet ska delas mellan makarna. Är man inte nöjd med bodelningsförrättarens delning kan man klaga hos tingsrätten.

Kläder och saker för personligt bruk behöver inte ingå i delningen, inte heller egendom som någon av makarna fått som enskild egendom genom arv, testamente, gåva eller äktenskapsförord. Resten utgör makarnas giftorättsgods och är det som ska fördelas.

I första hand har make rätt att få sådant som tillhör honom. Vill någon behålla mer än vad andelen ger rätt till får man ersätta den andre maken med pengar. Vid bodelningen bestäms vem som ska behålla den gemensamma bostaden och bohaget. Den som bäst behöver bostaden och bohaget har rätt att få dem på sin lott. För det mesta blir det den som barnen ska bo hos. Om sådan egendom ägs av den andre maken, får den första maken dock överta den bara om det är skäligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.

Dessa regler gäller oavsett om makarnas bostad är en hyreslägenhet, bostadsrätt eller villa, och de gäller även om bostaden och bohaget är enskild egendom på grund av äktenskapsförord. Däremot finns det inte någon rätt att överta egendom från den andra maken om egendomen är enskild genom gåva, testamente eller arv.

Eftersom särskilt bostaden ofta är värd mycket pengar, kan den make som får överta den bli skyldig att betala en betydande ersättning till den andra maken. En hyresrätt anses dock normalt inte ha något ekonomiskt värde.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 022
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 899
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 918
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp