Juridisk abort

Det är juridisk abort som är på förslaget, inte en fysisk sådan. Alltså att mannen skulle kunna avsäga sig faderskapet och därmed allt ansvar för barnet.

Då hänger jag med. :) Men det är ju fortfarande väldigt fel tycker jag, än om det bara är juridiskt. Hur stor är risken att någon nybliven mamma blir ståendes med en bebis som fadern har avsagt sig faderskapet över? För det är ju inte säkert att kvinnan hinner göra abort om mannen bestämmer sig i sista veckan.
 
Så han ska inte kunna "tvinga" henne till en abort utan bara genom ett enkelt uttalande ställa henne helt ensam med hela ansvaret för fostret i sin mage. Det är ju så synd om männen - de blir ju hela tiden lurade av kvinnfolk som inte äter sina piller eller tar hål på kondomer, att de måste ges en utväg.(Om han är sen med att göra sin "abort" - har hon lite tid att ändra sig och abortera det barn som hon trodde de var två om. Det är inte som om flickor löser det själv med strumpstickor, utan de måste beställa tid och mecka. Fast det är ju inte de stackars männens problem. Eftersom det är ett liberalt förslag räknar de nog med att den osynliga handen sköter det praktiska)

Eftersom barnet inte försvinner av den juridiska "aborten" kanske den alternativa term som föreslogs ovan, juridiskt rövhatteri, är att föredra.

Frågan är då hur många kommer bli ståendes där med ett barn som fadern vägrar ta ansvar över? Tycker att förslaget låter för dumt för att vara sant.
 
Nu kommer några tjejer från LUF med förslaget att män ska ha möjlighet att göra juridisk abort om dom känner för det. Det innebär att män ska ha rätt att frånsäga sig faderskap fram till 18:e graviditetsveckan, lika länge som det är möjligt för en kvinna att välja abort. Det är bra att man även börjar tänka lite på männen också :)

Till och med min pojkvän tycker att förslaget låter dumt. :/
 
Juridisk abort skulle enligt LUF:s förslag bara att utföra under tiden en vanlig abort är möjlig att genomföra. Att plötsligt sticka går ju göra redan idag. Men jag tycker att det borde gå skriva under om gemensam vårdnad för ogifta par redan innan barnet är fött, det hade väl löst det problemet tror jag.
Och så går vi tillbaka i utvecklingen IGEN så att det blir svårare för mamman när det kommer till ansvar över barnet som fadern inte vill ta men ändå vill ha för att kunna jävlas.... Ditt förslag är bara fel.

Gemensam vårdnad har inget att göra med att fadern tar sitt ansvar, inget alls. Det är många fäder som i dag har gemensam vårdnad och använder det mot mamman i olika situationer. Dotterns pappa gjorde det under hennes första år, han la sig i allt, vägrade skriva under viktiga papper, men inte fasen ville han träffa tösen egentligen och när jag ställde krav på fasta tider och att han skulle höra av sig om han KUNDE ha henne sagda bestämda dag så slutade han höra av sig. Vi kan väl säga så här att ett halvår efter det fick jag honom att skriva under till ensam vårdnad till mig (då var hon nästan ett år) och sedan dess träffade han dottern två gånger. Hon är 9,5 år nu och om vi hade haft gemensam vårdnad hade både hon, jag och hennes syskon suttit i en otroligt knivig situation i dag, där en tös enbart använts som slagpåse från sin fars sida. För det är sådan han är. Fortfarande.
 
Jag tänkte på denna tråden när jag läste om en kvinna i Nordirland som fick fängelsestraff för att ha gjort en abort.
Jag tänkte också på denna tråden när jag läste en artikel om att kvinnor i El Salvador får fängelsestraff inte bara om hon gör abort utan också vid missfall där hon inte kan bevisa att hon inte gjort något för att få missfall. 40 år i fängelse, som straff. Finfint eller?
Fy fan, jag blir äcklad av tanken att det finns människor, oftast män, som tycker att det är ok att ha det så här.
Och jag blir äcklad av tanken på att det ens snackas om juridisk abort i det här landet för att det är synd om männen som inget har att säga till om. HUUUUR kan en kvinna liksom ens våga tänka tanken om att behålla ett barn som han gladeligen hjälpte till att skapa, utan att ens respektera hans vilja? Det enda juridisk abort handlar om är att slippa betala det där futtiga underhållet. Det är löjligt. Det handlar ju inte ens om BARNET!
 

Liknande trådar

Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 285
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 919
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Senast: Nixehen
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 800
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp