Bukefalos 28 år!

Just när jag trodde att jag hade sett allt...

bejkonfis

Trådstartare
Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel.

Kikade runt på nätet efter hästgårdar och hittade detta stall :crazy:

Någon som har någon idé om hur dom tänkte i det bygget?
Själv får jag bara upp en bild i huvudet med hästar som fastnar i gallret och strö som far ut från boxarna...

111s079.jpg


34fzo68.jpg
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Det ser ut som ett hästfängelse, vad gräsligt!

Och jag ser också framför mig hur dom kan fastna :crazy:
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Beror väl på hur smalt det är. Finns ju måttbestämmelser och är det tillräckligt smalt för att varken hov eller huvud ska kunna fastna är det väl inte värre än vanliga boxgaller?
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Men fronterna är det ju typ några dm emellan!
Om det inte är täckt med nåt glas, men inte så att det syns iaf.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Men fronterna är det ju typ några dm emellan!
Om det inte är täckt med nåt glas, men inte så att det syns iaf.
Framsidorna tror jag iofs kan funka säkerhetsmässigt, om det är tillräckligt brett för att huvuden inte skall fastna men ändå ta emot i bog/kropp. Då är jag mer tveksam till sidoväggarnas långa stående galler.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Som snubbelfot skriver så kan det vara så att det är tillräckligt brett (det var inte där jag såg den uppenbara faran). Man får hoppas att den som tänker ställa hästar där tar reda på regler osv innan för visst kan det hända otäcka olyckor annars!
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Så länge mellanväggarna är så pass täta att hästen inte får igenom hovarna ser jag inget problem. Fronterna ser ut att vara breda nog för att hästen ska kunna stick ut huvudet, men inte komma igenom med bogarna, vilket jag heller inte ser som ett problem.

Det enda jag skulle kunna se som farligt är glipan mellan gallren och tegelkanten längst ned på fronterna. Det ser ut att vara tillräckligt brett för att hästen ska kunna få in en hov mellan om den rullar sig eller ligger ned.

Bortsett ifrån det ser jag inga problem, det blir ljust och luftigt och hästarna kan se varandra även när dem ligger ned vilket enligt min erfarenhet är uppskattat hos många hästar.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Jo, det är väl tillräckligt brett för att vara ok, men jag tycker sidoväggarna ser ut att vara tillräckligt smala för att det ska vara ok (för stora hästar) också.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Jo, det är väl tillräckligt brett för att vara ok, men jag tycker sidoväggarna ser ut att vara tillräckligt smala för att det ska vara ok (för stora hästar) också.
Jo, så länge stängerna inte deformeras för mycket vid en spark, och det är förstås mer kritiskt ju större längd stängerna är fria - det vanliga typproblemet med traditionella galler. Det är förstås svårt att avgöra på bilderna, det kan ju vara tjockväggigt rör eller massiv stång med stor diameter och gott och väl tillräcklig marginal i böjhållfasthet. (Men f-n tro't. :angel: )
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Jag tycker det ser ut som om det inte är riktigt färdigbyggt, som om det skall upp fyllning i fronten men att det inte blivit gjort då bilderna togs.

Skall det vara på det där viset, ja då är det minst sagt märkligt uppbyggt. Personligen skulle det kännas olustigt att ställa mina hästar i ett stall som ser ut så.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

De stående gallren i fronten är ju hur bra som helst. Då kan man fodra grovfoder på stallgolvet, och slippa att de pissar på höet i boxen. Och lätt att fodra, när man inte behöver öppna boxdörrarna.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Jag tycker de breda gallrena ser riktigt schyssta ut (beroende på hur vassa de är). Det är (som någon sade) nere vid teglet som gör att det blir nej tack för mig.

Häst som ligger ner och sprattlar lite. poff borta.

Men det är ju lätt åtgärdat. Bara mura en till rad.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Är det verkligen ett permanent stall? Dvs ett stall där man inhyser hästar året runt? Kan ju också vara ett s.k uppehålls stall vid ex auktioner eller liknande.Annars tycker jag det är ytterst märkligt att det skulle vara godkänt:eek: Fult var det och som de redan skrivit.Ett fängelse.
Har man ex Shire eller liknande så kanske det hade funkat men annars?Nääää..
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

När jag kikat runt på boxinredningar så är det jättevanligt utomlands att i alla fall ha en sådan bred "lucka" i fronten alternativt som här ha sådana här breda helgaller vilket kallas lösdriftsgaller.
Säkert jättesmidigt med tanke på fodring odyl MEN med hästar i stallet som brukar rulla fast mot väggen så ser jag direkt hur livsfarliga de är tänk er själv vad som händer om hästen rullar runt vid dessa, de kommer ju garanterat då köra ut benen igenom dem, kör ut ett bakben genom dem och bäckenet är knäckt som plockepin vid första sprattlet för att komma loss, får rysningar bara jag tänker på det.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Jag tycker det ser ut som om det inte är riktigt färdigbyggt, som om det skall upp fyllning i fronten men att det inte blivit gjort då bilderna togs.

Precis min tanke också.

Man kan ju inte riktigt ställa in allt från shettis till storhäst i dessa. Måtten kan ju inte stämma för alls, konstigt tänkt.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Av att tyda på annonsen så är detta ett permanentstall och boxarna är ett hemmabygge, som för övrigt är färdigbyggt och ska se ut som det gör.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Jag går emot strömmen och tycker det är "läckert" =)
Om jag skulle bygga nytt stall skulle jag nog åxå ha såna breda galler i min front just för att kunna fodra hö/hosilage utanför boxen, vet en lösdrift (engelsk/irländsk insperarad) i sverige som ser ut så och sett många bilder/videos även från holland som har såna lösdrifter. Dvs du fodrar grovfodret utanför lösdriften och inte i den.

jag har ju ibland väldigt mkt tid över "bara kör" som jag brukar sitta och dagdrömma om hur jag skulle utveckla mitt stall om jag fick bygga från "grunden". Och som sagt optimalt är just att kunna fodra grovfoder utanför boxen men med fri tillgång. Därför gillade jag tex Ågesta ridskolas foderbord innan de byggde om ... Eller ja tanken på foderbord över huvudtaget på häst, tänk er ett ca 50-75 cm "foderbord" vid gallret så försvinner ju med ens fastna risken när en häst rullar sej betydligt...
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Sådär såg det ut hemma hos Briars uppfödare (som jag helt tappat namnet på just nu... ) när jag var där för en sisådär 10 år sen. Har för mig att det var typ lösdriftsboxar för unghästar, hösilaget låg utanför så de åt ut genom det breda gallret. Fördelen var att det blev mycket öppnare och luftigare i stallet! Men jag har aldrig stått i ett sånt stall själv så jag har ingen aning i övrigt.

Edit: Hans-Yngve heter han ju :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
535
Senast: Marvin
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp