Bukefalos 28 år!

Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Sådär såg det ut hemma hos Briars uppfödare (som jag helt tappat namnet på just nu... ) när jag var där för en sisådär 10 år sen. Har för mig att det var typ lösdriftsboxar för unghästar, hösilaget låg utanför så de åt ut genom det breda gallret. Fördelen var att det blev mycket öppnare och luftigare i stallet! Men jag har aldrig stått i ett sånt stall själv så jag har ingen aning i övrigt.

Nej det ser inte ut så hos HYG han har några större gruppboxar inblandat bland vanliga boxar, på gruppboxarna har han galler hela vägen ner MEN det är betydligt smalare än detta bara så att de precis kan få ut huvudet och äta. Det stallet är för övrigt inte så dumt med alla finesser men kostade nog några kronor att bygga (bodde granne med honom för en del år sedan) Att stallet är så luftigt är ju pga den enorma stallgången iom att de flyttar dit boxarna när de mockar med maskin samt glastaket.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Hemskt, otrivsamt och säkerhetsrisk. Kan väl inte vara godkänd?
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Nej det ser inte ut så hos HYG han har några större gruppboxar inblandat bland vanliga boxar, på gruppboxarna har han galler hela vägen ner MEN det är betydligt smalare än detta bara så att de precis kan få ut huvudet och äta. Det stallet är för övrigt inte så dumt med alla finesser men kostade nog några kronor att bygga (bodde granne med honom för en del år sedan)

Aha, jag mindes inte att det var smalare mellan gallren. Men jag antar att tanken är detsamma med detta stall... Jo jag vet att det inte bara var gruppboxar, men där det var det tyckte jag det kändes stort och luftigt!
Nä verkligen inte, hade man haft ett gäng miljoner över hade jag gärna haft nåt liknande.. :D
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Jag har sett något liknande i en artikel i Ridsport för ett antal år sedan, i en serie om arbetsbesparande stall.

Fast där hade de inte någon tegelkant ut mot stallgången. Den stora vitsen med det stallet, förutom att det blev ljust och luftigt, var att gallerväggarna kunde vikas undan, så att man kunde sköta utgödslingen maskinellt. T ex med en Bobcat.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Kasta på lite vit färg på gallren, och checka så det är OK säkerhetsmässigt, och vips.. Superfränt stall!!:D

Däremot ska man väl kanske inte stalla in hästar som sparkar i boxväggar, eller för den delen ha NÅGOT i stallgången haha..:P
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

-Konstiga, knepiga idéer... Jorå, håll hästarna inspärrade! Snyggt stall*harklar mig* :rofl:
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Det är ju väldigt luftigt i alla fall!!
Men funktionellt? Hmm... Njaee!
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

knapplån*

Precis som gylle säger, om en häst rullar och får ut benen mellan gallret så känns det som en väldigt stor säkerhetsrisk :confused: Hästen kan ju inte skjuta ifrån alls och börjar den sprattla med benen mellan gallret borde det kunna bli rejäla skador.

Dessutom så blir ju stallet väldigt begränsat till storleken på hästen. Tex borde en ponny kunna på ut bogpartiet men fastna med magen om det vill sig illa vilket skulle kunna leda till panik både för häst och ägare kan jag tro.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Att anpassa stallet till en ponny är ingen större kost. Exempelvis kan man ju fästa träskivor på insidan av fronterna i lagom höjd så hästen kan sticka ut huvudet men inte kan gå mellan, likadant med mellanväggarna om ponnyns hovar är tillräckligt små för att komma igenom.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Tycker det ser ut som boxarna de har till djuren på Boråsdjurpark (då snackar vi giraffer och elefanter) Dessa kanske är gjorda för hmmm dromedarer :D
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Jag tycker att argumentet att det ser ut som ett fängelse och att hästarna är inspärrade är sorgligt dåligt. Hästarna är väl lika inspärrade och fängslade i en box med heltäckande väggar som de är i detta stallet. I detta stallet kan de ju i alla fall se varandra och nosa på varandra genom gallerna.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Ja precis. Dessutom har ju de flesta stall galler även med boxväggar. Jag tycker mitt stall ser mer ut som ett fängelse i så fall:

2011-11-18%2B18.05.23.jpg
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Om avstånden är rätt så inte hästarna kan fastna så skulle jag kunna tänka mig att de kan trivas ännu bättre med detta än med vanliga traditionella boxar. Här ser de ju varann hela tiden och får bättre kontakt. De blir mer instängda i en vanlig box där de inte alls ser varann när de ligger ned.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Ja precis. Dessutom har ju de flesta stall galler även med boxväggar. Jag tycker mitt stall ser mer ut som ett fängelse i så fall:
Helt ot men det stallet är jättemysigt ju, inte fängelseaktigt alls :p

on topic så fick jag samma känsla som gylle att det lär bli farligt om hästen får ut ett ben genom gallret :S
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Menar du bredvid det breda gallret? Isåfall är det ju inga problem för hästen att dra till sig benet igen.

Sen blir jag förundrad över att många inte ser till hur hästen trivs bäst, utan hellre har "mysiga" stall med hela väggar.
Hade hästar viljat haft det så skulle de varit mullvadar eller råttor. Flyktdjur som hästar vill ha det luftigt.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Håller med!

Jag ska bygga liknande grindboxar. Mycket mer trivsamt för hästarna och väldigt vanligt utomlands.

Håller man bara koll på mått och mellanrum är dessa boxar bra mycket mer hästvänliga än våra heltäckande lådor!
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Jag tycker att argumentet att det ser ut som ett fängelse och att hästarna är inspärrade är sorgligt dåligt. Hästarna är väl lika inspärrade och fängslade i en box med heltäckande väggar som de är i detta stallet. I detta stallet kan de ju i alla fall se varandra och nosa på varandra genom gallerna.

Precis! Det är ju jätteluftigt och fint, jag gillar ätfronterna (är vanligt utomlands, vet inte varför vi är så anti mot det - men det ska ju vara lite jobbigt att ha häst såklart...).

Det är ju en hög tegelkant ut mot gången så varför skulle ströt försvinna??
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Har man en häst som sprider runt allt strö till en milkshake så flyger det garanterat ut ett och annat
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp