Bukefalos 28 år!

Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Men då var väl hästarna förmodligen vana vid att stå som de gjorde, isåfall är det ju inga problem :)
Dock tvivlar jag på att t.ex mina hästar hade hållit sig lika lugna om de blev förflyttade från vårt "vanliga" stall till ett sånt här
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

kl

Vi är ju hysteriskt efterblivna i Sverige när det gäller inredning, utfodring och utgödsling, tyvärr.
Jag kommer ihåg en artikel i Ridsport om ett stall där man hade djupströbädd i ordets rätta bemärkelse; ingen mockning av boxarna, utan man halmade ordentligt. Sedan kunde man dra ut boxarnas mellanväggar i stallgången, och därmed köra in med traktor/bobcat och gödsla ut. Minns tydligt att det blev ramaskri i en tråd här, därför att man inte förstod hur en riktig djupströbädd fungerar.... :grin:
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Eller så handlar det inte om att vi är efter utan istället om att vi har lite större krav på hur vi vill ha vår hästhållning.

Att säga att vi är efter pga att vi förkastar en farlig inredning för att de glatt använder den utomlands är lite lustigt, är allt från utlandet bättre i dina ögon ?

Att ha skjutbara boxväggar för utmockningen är på inget sätt något nytt och definitivt inget du behöver ha en farlig galler inredning för att kunna ha. Du kan montera vilken inredning du vill på skenor för att flytta den och det har sålts i sverige i säkert 15 år i alla fall, dock krävs det mkt plats iom att du behöver ha samma utrymme tomt som väggen du flyttar dessutom handlar det om en större investering och inget som funkar att installera i ett gammalt stall därav är det inte så konstigt att inte fler har det för så många stora stall byggs inte nya varje år.

Vad gäller djupströbädd så har jag haft det så sent som i vintras och säger aldrig mer trots att den befann sig i en loge med 11 meter i takhöjd, 100 kvm "box" till två hästar så stank det lagård och den växte sig alldeles för hög utan att packa sig tillräckligt vilket gjorde att det blev svårt till slut att gå i delar av den såväl för djur som människor, att strö mindre hade inte varit ett alternativ då det kissades väldigt rikligt i dessa delar och det blev sumpigt.
Dessutom hur många stall har en takhöjd som klarar lagenliga mått med en djupströbädd som blir riktigt hög om den ligger ett tag om det strös ordentligt på den ?

Nej jag håller mig till välskötta permanentbäddar så slipper man lagårdsstanken och de håller sig torra och fina en hel vinter utan problem med rätt skötsel. Vist tar det lite tid dagligen att sköta dessa men sett till helheten hur jag vill att mina djur skall ha det så får det ta den tiden, effektivitet får aldrig gå ut över djurens välfärd då är man på fel spår. Skiter man i djuren så kan man ju effektivisera mkt men man får verkligen hoppas att det inte går dit hän. På samma sätt så är utfodringsautomater inget som lockar alls då man totalt tappar kontrollen över djuren. Det är vid utfodringen man tydligast ser ev tecken på sjukdom i tidigt stadie, och kan hinna häva tex kolikanfall i tidigt skede, med automatiserad utfodring så är risken stor att det tar några timmar till innan en människa dyker upp och ser vad som är på gång. Av samma anledning så vänjer jag in även unghästarna på lösdriften med utfodring vid alla tillfällen stallet fodras trots att de inte behöver det utan har sin huvudsakliga näring från hösilaget som de har fri tillgång på. Men kommer de in i logen för mat flera gånger per dag så ser man dels att de har normal aptit och får en koll efter skador flera gånger per dygn, vist tar det några minuter extra att även fodra dem men det är det värt för den extra kontroll man får av dem.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Hoppsan, det var visst en öm tå. :angel:

En ordentligt skött djupströbädd växer inte på höjden som du beskriver, du lyckades inte få den att brinna.
Och mekaniserad och effektiv utfodring och utgödsling gör inte att man tappar kontrollen över djuren eller att det går ut över deras välfärd. Tvärtom; du får mer tid över till dem, istället för att lägga en massa tid på att bära deras mat och gödsel.
 
Senast ändrad:
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Hoppsan, det var visst en öm tå. :angel:

Nej inte det minsta bara min ståndpunkt på vad du tyckte om det du höjde till skyarna som det rätta och att vi var hopplöst efter för att vi inte hade det så.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

*kl*

Men ärligt talat, ni som tycker detta verkar vara så bra, ser ni inte någon skaderisk i att hästarna t.ex. rullar sig, får ut ett ben och fastnar/knäcker benet? Jag är på allvar nyfiken. Jag gillar idén, men i mina ögon ser det riktigt farligt ut.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Men hur många hästar har inte skadat sig i vanliga hästboxar? Jag har svårt att fatta att en sån lösdriftsfront som visades i ett par inlägg ovan skulle vara farligare än nån annat.

Det är väl hur många hästar som helst som blivit skadade för att de rullat fast i en box med hela väggar. Samt alla de som råkat sparkat ut ett ben ur boxdörren och sen fastnat.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

kl

Vi är ju hysteriskt efterblivna i Sverige när det gäller inredning, utfodring och utgödsling, tyvärr.
Jag kommer ihåg en artikel i Ridsport om ett stall där man hade djupströbädd i ordets rätta bemärkelse; ingen mockning av boxarna, utan man halmade ordentligt. Sedan kunde man dra ut boxarnas mellanväggar i stallgången, och därmed köra in med traktor/bobcat och gödsla ut. Minns tydligt att det blev ramaskri i en tråd här, därför att man inte förstod hur en riktig djupströbädd fungerar.... :grin:

Jag varit i ett riktigt djupströbäddstall (kan vara det som var i artikeln du pratar om) och jag som tidigare varit emot all typ av bädd fick tänka om. Väldigt smidigt (tar ca 5-10 min att "mocka" ett stall på 20 boxar, om man inte stressar), ingen lukt (så länge det sköts) och jag kan inte påstå att bädden växer så mycket. I set stallet jag var i hade man löst detta genom att ha boxarna något lägre än stallgången så att det inte växer över (vissa hästar kan ju ex. behöva mer strö osv).

Samt alla de som råkat sparkat ut ett ben ur boxdörren och sen fastnat.

Och det är riktigt otäckt! Där kan vi tala om panik.

*KL*
Det finns säkerhetsrisker med det mesta. Hästen kan rulla fast i boxen, hoppa över staketet i hagen och fastna, elen i hagen kan slås ut av någon anledning och en närgången häst (eller ska jag skriva ponny :p) kan trassla in sig i trådar osv. Visst måste man alltid undersöka riskerna men jag tror inte denna typ av "öppet" stall är farligare än våra klassiska - bara "farliga" på ett annat sätt.
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel.

Kikade runt på nätet efter hästgårdar och hittade detta stall :crazy:

Någon som har någon idé om hur dom tänkte i det bygget?
Själv får jag bara upp en bild i huvudet med hästar som fastnar i gallret och strö som far ut från boxarna...

111s079.jpg


34fzo68.jpg

Hahaha, jag har varit o tittat på detta ställe för något år sedan:D Det hade aldrig funkat för mig med avelsston o små föl, fölen hade lätt kunnat gå rakt ut genom gallerna... Vad kallade de det, italiensk design?:crazy:
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Du frågade inte varför de valde hela dörrar?:)
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Nej, vi hade bara mäklaren med oss, och han kunde inget om stall, det märktes:D
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Jag gillar den där designen mer än helmurade, igenstängda boxar där hästarna varken kan se eller nosa på varandra eller kika ut i stallgången, sådana boxar är verkligen som fängelseceller. Jag vet inte hur pass säkra de där gallermåtten är, men funkar det är det ju kalasbra :)
 
Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Jag tror de tänkte på hästarna när de byggde stallet.

Ett jättebra stall ur alla synvinklar. Det är högt i tak och gott om rymd. Gallerna gör att boxarna blir väl ventilerade. Som bonus så kan hästarnas behov av andra hästar tillgodoses på ett mkt tillfredsställande sätt.

Ätfronterna är idealiska såtillvida att man lätt kan fodra utanför boxen, hästen äter i rätt ätställning utan att höet/hösilaget riskeras att smutsas ned av att hästen trampar eller bajsar i det.

JAg var väldigt nära att bygga likadana fronter själv nyligen när jag byggde mitt stall. Det enda som fallerade var att jag tar något föl då och då och de passar mindre bra om man har föl för då måste man täcka igen.
Jag valde istället ganska låga heltäckta boxväggar och därefter liggande galler hela vägen upp.

Det enda jag skulle vilja komplettera ovan stall med är stängningsbara galler över boxdörrarna, ifall man har en unghäst som får för sig att hoppa över.

mvh Eva
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
534
Senast: Marvin
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp