Bukefalos 28 år!

känns som jag gjort allt, men...

Sv: känns som jag gjort allt, men...

Ja, det är ju en annan sak när man har intelligenta och orädda katter som genomskådar våra små knep. :D

Våran bara spelar tuff, men är egentligen en liten fegis. :D
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

TinyWiny:
Tänkte mer om man kunde bygga ihop ett litet hus av plywood att ha på en av hyllorna, och ha en till hylla över huset (så dom inte kan sitta på själva taket). Då borde det ju hålla? :)
pysselkväll :love:


Ja det borde hålla, se bara till att allt sitter fast ordentligt så att inte katternas tyngd/lekar får det att välta ner.

Ett tips på grejer att sätta där du absolut inte vill ha katterna är vattenballonger. Katter ska inte tycka om vatten och att få vatten över sig är för många otrevligt. Nu krävs det ju isåfall att sakerna inte blir förstörda av vatten också:angel: men jag vet folk som har lagt vattenballonger på en duk på köksbänkarna och till slut har katterna tyckt att det är bättre att låta bli dem. Det är ju ett ganska harmlöst sätt att få katterna att förstå.

Ett annat tips är att lägga kattmynta i alla nya hyllor och grejer ni gör för då kan de om ni har tur välja dem istället för det som ni vill ha ifred.

Katter är så smarta att man verkligen får tänka till om man vill ha saker som man själv vill, man får se till att få dem med sig istället för mot sig:D

Här hemma hade vi problem med att vissa katter märkte revir mot bakdörren för därutanför gick ju för dem okända katter (läs hemlösingar som har valt att bosätta sig i stallet:angel:), vi löste det hela med att placera en kattlåda där så får de ha sin lukt ifred istället för att vi ska ta bort den hela tiden. Katterna känner ju lukten även om man plockar ur lådan och ansåg att den revirmarkeringen räckte.

Katter är fantastiska djur, känslan när man får dem att samarbeta är otrolig:love:
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Katter är kungar och vi deras tjänare? :crazy:

Det gäller definitivt inte för oss och våra katter i alla fall. Det finns inga djur som lyder när man inte är där, det skiljer inte mellan hundar och katter. Man kan inte gå hemifrån och lämna en biff på matbordet och lita på att hunden inte äter upp den heller. Våra katter får t ex inte gå ut i trapphuset eller på balkongen, och det gör de inte, fast de gärna vill ibland. Vårt hem, vi bestämmer. Katterna är inte kungar, utan husdjur. Skulle de alltid få som de ville skulle de bli fullkomligt odrägliga, och det gäller nog lika för alla djur.

Självklart finns det katter som klättrar (vi har själva en sån riktig klätterapa), men det innebär ju inte att man måste leva med att de är överallt på alla hyllor. Vi har möblerat så, att det finns hyllor och skåp som katten helt enkelt inte kommer åt. Oavsett om katten vill eller inte.

Till TS: du kommer aldrig kunna hindra katten från att hoppa upp på hyllan om du inte är där, så mitt bästa råd är att kattsäkra den. Kanske ställa dit något som står i vägen på det ställe hon brukar hoppa upp på kamerahyllan?

Fast inte är man kung när man möblerar om huset för kattens skull? En hund har det i sig att lyda och leva i flock, en katt stannar så länge det är varmt och finns mat. Min ena börjar välta mina my little ponies när hon tröttnar på att ingen klappar henne. och självklart kommer jag springande i 100 km/h. Hon har ju uppfostrat mig bra :rofl:
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Ja, det verkar så. Att hon uppfostrat dig bra, alltså. Vi sprutar vatten på våra katter eller säger åt dem/ignorerar dem när de gör sånt vi inte vill, just för att inte förstärka det beteendet. Funkar lika bra på en hund som på en katt.

En hund har det definitivt inte i sig att låta bli mat som står framme när människorna är borta, kan jag säga. Har du haft hund?
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Ja, det är ju detta med att "kattsäkra".. Ett vitrinskåp (som vi gärna vill ha!) får ej plats, alltså är alternativet att plocka bort kamerona som vi vill ha framme?Som ni "vill" ha framme? Det är ju faktiskt bara döda ting! Ställ undan kamerorna eller skaffa en kattsäker förvaring!
(Kamerahyllan hänger inte ens en meter från taket....)

saken med Tv´n är den att hade hon vägt mindre hade vi inte brytt oss.. Nu väger hon ca 5.5 kg och är i "smalaste laget".. Alltså flexar hela Tv´n och är påvägg att hoppa ner från väggen, med fästen och allt :(Super lätt att lösa! Skaffa en gammal hederlig tjock TV. Den står stabilt och håller för skuttande katter uppe på!

Klätterträd, från golvet till taket, används flitigt av henne hela tiden! Hon älskar att ligga och spana ut genom fönstret på denna ställning.

Angående datorn är den att hon vill upp och klättra även på den, det är en plattskärm MAC, ganska "ömtålig" pga priset på den.. Den viker sig åt konstiga håll m.m pga att hon är på den...Skaffa en billigare dator? Eller har helt enkelt stängt till datarummet både när ni använder datorn och annars. Fast när någon använder datorn och sitter där så borde det inte vara så omöjligt att korrigera henne om det blir fel.

Hon är supermysig "emellan" alla dessa (för mig) jobba perioder, hon ligger i knät och ligger på ens mage om man ligger i sängen!
Spinner och pratar med en HELA tiden :heart!
Älskar verkligen denna katt!!, men ibland blir hon så jobbig ( som ej den andra katt vi har är, han springer bara runt och busar :))Jobbig för att hon inte är som du vill att hon ska vara?

Vi har haft katterna i sele och koppel på¨balkongen innan, men denna dam jag pratat om innan fräser och morrar åt mig när jag ska få på henne selar, helst ville låta henne slippa bråket.. Men då blir det ingen mer balkong över huvudtaget :(

Nu har jag inte läst hela tråden, men känner att jag bara måste svara. Jag blir så ledsen när jag läser sådan här. Nej, jag tror inte att man måste anpassa hela sitt liv till ett djur. Men man har tagit på sig ett jätte ansvar, oavsett vilken sorts djur man skaffar sig. Och då är det ens skyldighet att se till att det fungerar så bra som möjligt! Jag gissar att katten inte kom och valde att bo hos er?

Har fyllt i några saker i texten ovan med fet stil.

Något som brukar vara en toppen sysselsättning är klösträd från golv till tak, som du skrev att du hade. Hyllor i massa oliak höjder som sitter på olika höjder och avstånd, så de kan hoppa mellan hyllorna och klättra.

Lycka till med katten!
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Ja, det verkar så. Att hon uppfostrat dig bra, alltså. Vi sprutar vatten på våra katter eller säger åt dem/ignorerar dem när de gör sånt vi inte vill, just för att inte förstärka det beteendet. Funkar lika bra på en hund som på en katt.

En hund har det definitivt inte i sig att låta bli mat som står framme när människorna är borta, kan jag säga. Har du haft hund?

Spelar det någon roll för dig om jag haft hund eller ej?
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

En hund har det definitivt inte i sig att låta bli mat som står framme när människorna är borta, kan jag säga. Har du haft hund?

Det beror väl ändå på vilken sorts hund man har, hur väluppfostrad och matglad den är.. Ingen av de hundar vi har ägt skulle roffa åt sig en lämnad biff. Jag känner dock hundar som skulle göra det, men de vi har haft har inte gjort/skulle inte få för sig det.

I övrigt håller jag med att man ska kunna uppfostra en katt och en hund lika.
 
Sv: känns som jag gjort allt, men...

Skaffa kameraväska/or så slipper kameran/orna dessutom bli dammiga :eek:

Katter är fel djur att skaffa om man vill ha något att träna bort oönskade beteenden :angel:
Jag vs katten diskussioner brukar vara typ:

"Nej O.O Inte pellets påsen.... Nej du får inte gå in där.... Okej gå in där då..... Vill du ut igen?! O.O Men... Hey det är min stol, jag satt där först" :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 310
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 104
Senast: Ajda
·
Tjatter Deltagare 1. Niyama 2. cirkus 3. Emtherlia 4. hemlig 5. MikaTela 6. Artline 7. qitis 8. Ceta 9. LenaH 10. Pegasus 11. Blacksmithfarm...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
11 221
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp